Thema vd maand maart 2012: Tradities/folklore
#1
Deze maand op verzoek als thema van de maand:

Tradities / Folklore in Griekenland

Verhalen, anekdotes, foto's en alles wat te maken heeft met tradities / folklore in Griekenland.
Er hoeven niet altijd foto's van te zijn, leuke of interessante informatie of anekdotes zijn minstens even welkom.

Wie verricht de 'aftrap'?

NB: Alle eerdere "Thema's van de maand" zijn
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




te vinden.

Quote
#2
Leuk item waar volgens mij veel over te zeggen valt. Eén van de bekendste tradities uit Griekenland is toch wel de wisseling van de wacht denk ik:

Quote
#3
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het plaatsje Olympos op Karpathos.
De bewoners van Olympos zijn trots op hun tradities. In Olympos dragen de vrouwen twee soorten klederdracht. De ene is de doordeweekse dracht, met een effen schort en een eenvoudige doek om het hoofd. Voor feestelijke gelegenheden dragen de vrouwen kleurrijke kleding en een dubbele rij gouden munten.
Quote
#4
Op Skiros wordt het carnaval op een hele bijzondere, traditionele manier gevierd. Nergens in heel Griekenland vind je dezelfde kledij voor die dagen. Natuurlijk zijn er elders weer hele typerende carnavalsvieringen voor die regio. Dit is echter typisch Skiriaans. Voorheen zat onze ferryboot vol; 3500 passagiers in twee dagen met natuurlijk meerdere boottijden per dag. Nu vervoerde de ferry maar 500 passagiers. Ons hotel was leeg, waar het normaal volzat. Heel treurig en Nikos heeft daar ook best een klap van gehad. Ik had het al verwacht, maar vrolijk word je er niet van, aangezien dit zomaar eens de voorbode kan zijn van ons zomerseizoen.

Hoe dan ook, na dit wat sombere berichtje wil ik jullie deze mooie foto's niet onthouden. Heel kort draait deze kledij om de legende van een man die op een ochtend al zijn schapen dood vond in de wei. Uit rouw droeg hij een van hun vellen en bond al hun bellen om zijn middel (overigens loodzwaar!!) en ging daarmee door het plaatsje om zijn verdriet te tonen aan heel de bevolking.

[Afbeelding: 4imqah.jpg]

[Afbeelding: 10f2ec8.jpg]

[Afbeelding: 2iqgkl.jpg]
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#5
@roosmarijn

Die beelden van de in schapenvachten gehulde mannen met bellen , heb ik deze week nog gezien op ERT World.
Nu week ik tenminste de herkomst en achtergrond van dit gebruik.
Alvast bedankt voor de opheldering van deze folklore.
efxaristo
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Graag gedaan hoor;)
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#7
Ook de traditie van het verbranden van Judas op paasnacht worden op Kreta in de bergdorpjes in ere gehouden.Het bijhorend geknal met vuurwerk en wapens zijn er nog steeds de normaalste zaak van de wereld.
Op de foto van Pasen 2010 zie je de lichtsporen van de kogels die met een AK47 kalashnikov worden afgeschoten.

[Afbeelding: zlc0ut.jpg]

[Afbeelding: 18c8hs.jpg]

[Afbeelding: 2qdv5t3.jpg]
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Το πανηγύρι στην Μήθυμνα με εικόνα της Μαρίας και πολλά άλογα.
[Afbeelding: 287ojnr.jpg]
[Afbeelding: 34y2wc1.jpg]
Quote
#9
Op Karpathos woonden we in 2008 de viering van Ochi-dag bij. Heel in het kort: Herdacht wordt, dat tegen een ultimatum van Mussolini om toegang te krijgen tot Grieks grondgebied NEE werd gezegd (1940). In Pigadia zelfs op twee dagen - 27 oktober voor de kinderen (scholen) en op 28 oktober de "echte" herdenking. Door heel Griekenland een groots gebeuren.
[Afbeelding: 20p6b9z.jpg]
Quote
#10
Indrukwekkend vonden wij de viering van maria Hemelvaart. Wij maakten de ceremonie 2 keer mee, beide keren in Kala Nera (Pilion).

Na een uitgebreide viering op de boulevard werden er broden uitgedeeld aan de aanwezigen waarna men in stoet terug naar het kerkje liep.

Onderstaande foto's zijn gemaakt vanuit taverne 'Pagasitikos' aan de boulevard.

[Afbeelding: 21kjkeu.jpg]

[Afbeelding: mkixpl.jpg]

[Afbeelding: 10mold0.jpg]

Ger
Quote
#11
Music 
Goh, ik zou gezegd hebben dat zijn foto's van de paasviering.
Maria Hemelvaart is toch 15 augustus, en Megali paraskevie is goede vrijdag.Of haal ik nu dingen door elkaar?
Quote
#12
(08 March 2012, 15:12)nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maria Hemelvaart is toch 15 augustus, en Megali paraskevie is goede vrijdag.Of haal ik nu dingen door elkaar?

Nee hoor, da's helemaal correct. Bovenstaande foto's zijn inderdaad in augustus gemaakt.

Quote
#13
Ik vond de mensen op de foto's al zo zomers gekleed en bruin, dat paste al niet bij mijn 'paasidee'.
Quote
#14
Van Maria Hemelvaart gesproken.

Op 15 augustus kruipen op Tinos hele groepen op hun knieën over deze weg naar de kerk om boete te doen. Het tapijt rechts ligt er het hele jaar door voor diegenen die het op andere dagen doen. Vroeger legden de ferry's aan ter hoogte van deze straat en kropen mensen vanop de ferry, over de kade en zo verder.

[Afbeelding: ifsobp.jpg]

[Afbeelding: 2lcnzmb.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
@ Patrick
Ik zie daar toch niemand rondkruipen.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#16
(08 March 2012, 22:15)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ Patrick
Ik zie daar toch niemand rondkruipen.
Was ook niet op 15 augustus toen ik de foto's nam ;)

Zelf heb ik er toen iemand zien kruipen maar ik vond het er een beetje over om haar ook nog eens duidelijk op foto te zetten (ook omdat haar man en 2 kindjes ernaast liepen). Op zo'n ogenblik denk ik dan: Doe het niet, die persoon heeft ook zijn eigenwaarde en zou het misschien wel eens niet zo leuk vinden om op beeld gezet te worden. Iedereen heeft recht op privacy.

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
Lixouri, Kefalonia vermoedelijk in 1998, (nog analoog getrokken), weet alleen niet meer waarom er gefeest werd. Blush

[Afbeelding: fogbcx.jpg]

[Afbeelding: ndsvmh.jpg]

[Afbeelding: 2dwev6e.jpg]

Quote
#18
Dit is natuurlijk een van de meest imposante tradities in Griekenland:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#19
Op Samos wordt op 5 augustus herdacht dat ze de Turken daar verslagen hebben. In de baai van Pythagorion wordt het gevecht nagespeeld en op het eind vuurwerk. Alleen ... ben er nog niet geweest op 5 augustus (te heet ....). Wie Wel??
Overigens heb ik wel een keer eind augustus een feest ter ere van Hera bij mogen wonen, ook in Pythagorion. Ik zal de foto's in een volgende post zetten.
Quote
#20
Ook de "Armata" op het eiland Spetses is een jaarlijks terugkerend festijn.
Voor meer info:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Thema vd maand sep 2011: Vergane glorie oriste 82 78.344 23 October 2021, 11:46
Laatste bericht: Patrick
  Thema vd maand augustus 2011: Ouzo Yaniz 51 51.083 31 May 2018, 00:21
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand juli 2011: Zonsondergangen oriste 37 32.983 01 December 2017, 15:02
Laatste bericht: Rico
  Thema vd maand mei 2011: Dieren in Griekenland oriste 46 52.142 05 November 2017, 20:16
Laatste bericht: jacq1970
  Thema vd maand oct 2013: Griekenland en het milieu Ger 27 26.281 30 June 2016, 09:33
Laatste bericht: Nanny
  Thema vd maand april 2013: Mijn eigen stukje Griekenland thuis Ger 23 17.350 26 February 2016, 19:41
Laatste bericht: Buurman
  Thema vd maand dec 2012: Kerstmis in Griekenland(2) Ger 15 13.408 28 December 2015, 16:13
Laatste bericht: Bart0riste
  Thema vd maand juni 2013: Onbekend maar niet onbemind oriste 8 8.399 22 July 2014, 09:42
Laatste bericht: Pa Rakalo
  Thema vd maand september 2012: Griekenland met een knipoog oriste 52 46.196 09 June 2014, 21:34
Laatste bericht: Arthur
  Thema vd maand dec 2013: Het Griekenland-gevoel oriste 8 8.200 02 December 2013, 17:47
Laatste bericht: Andrebeek

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)