Aardolie in het zuiden van Kreta ???
#1
De laatste dagen is er weer wat beweging te zien in het hoofdstuk " Aardolie " .
In " Nea Kriti " zijn er twee artikels verschenen .
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&DocID=904029&srv=127
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&DocID=904138&srv=127

Een achttal grote firma's hebben een aanvraag ingediend, maar alles moet natuurlijk nog door de papiermolen gedraaid worden.

In het artikel met als hoofding "Βλέπει" πετρέλαιο στη Κρήτη η CIA,
schrijft men dat de amerikanen overwegen om Griekenland in de komende jaren te intigreren in de dollarzone.
(Μάλιστα, οι Αμερικανοί θεωρούν ότι πρέπει να ενταχθεί η Ελλάδα τα επόμενα χρόνια στη ζώνη του δολαρίου και όχι του ευρώ)

Het is toch nog geen 1 April hé.Big Grin

Maar waar rook is is vuur.
In " Patris online " stond er een paar dagen terug een artikel met hoofding " Δεξαμενές καυσίμων στη Δέρματο θέλουν οι Ολλανδοί
Το σχέδιο της “VOPAK” για τη νότια Κρήτη "
Dus de gekende Nderlandse onderneming VOPAK , zit ook al op vinkeslag om in het zuiden van kreta een een terminal voor brandstofopslag neer te poten in het zuiden van Kreta. Volgen Patris zouden ze een oogje hebben laten vallen op Dermatos , zie Google Earth 34°58'58.15"N
25°19'36.93"E.
Het gaat over een investering van 500 miljoen € in de eerste faze met een tewerkstelling van 1500 werknemers en nadien een 200 tal vaste banen.

Het artikel kan je zelf raadplegen op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Hai Jef,

Ja, dat is ons ook ten gehore gekomen. Wat zullen al deze aasgieren straks in hun handjes klappen. Eerst voor een schijntje van alles opkopen. En dan Griekse werknemers voor een extreem laag minimumloon (door hen opgelegd) voor je laten werken. Zoals ik ook voor mijn jongste zing: "Klap is in je handjes De Jager is zo blij, op zijn boze bolletje voor allebei."

Ook de Duitsers leven zich nu uit met OTE. Zij hebben het telefoonnetwerk veelal in handen, ook in Bulgarije en vele andere Oost-Europese landen. Dit ook weer voor een schijntje gekocht (Griekenland werd er uiteraard toe gedwongen). En nu maar incasseren.

Daarom denk ik dat privatiseren op dit moment juist rampzalig zal zijn voor Griekenland. Met een pistool tegen je hoofd allerlei zaken van de hand doen, waardoor 'men' het kan kopen voor een paar centen van wat het werkelijk waard is, zal funest zijn voor dit land in plaats van bevordelijk te werken.

Laat ik mijn mond maar houden over eventuele Amerikaanse plannen. Ik laat me nooit inpalmen door complottheorieen, maar ben ook niet blind voor de aasgieren die ook daar rondvliegen!

Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#3
Het zal allemaal wel, dat van die aasgieren. Maar dat betekent aan de andere kant dat de griekse ondernemingen jaren op hun gat hebben gezeten. Alstublieft, kom eens uit die slachtofferrol ! Misschien wordt het nu nog eens wat met de telefonie in griekenland. Zodat je geen jaren meer hoeft te wachten omdat "de palen op zijn".
Quote
#4
Ik zou bijna net als Tzimis in het Grieks willen gaan 'mopperen', maar zal dat niet doen.

Beste Chris, ik zal geen hele preek ophouden en zal jou ook zeker niet deze situatie toewensen waar wij als gezin inzitten op dit moment. Maar, ik denk wel dat je dan beter zou begrijpen hoe het allemaal werkelijk zit en je misschien minder hoog van de toren af zou blazen.

In een slachtofferrol plaats ik mezelf allerminst. Dan zou ik huilend op de bank blijven zitten, bijvoorbeeld omdat wij geen verwarming kunnen betalen en ik elke nacht wel drie keer opsta om mijn jongste dochtertje toe te dekken (die dat zelf nog niet kan) en haar wantjes weer aan te doen. Dat doe ik echter niet en doe mijn best om met mijn man ons hoofd boven water te houden. Om toch steeds weer de schouders eronder te zetten. Wij hebben wel een les geleerd en misschien een belangrijke les voor iedereen; neem bepaalde dingen niet zo vanzelfsprekend, het kan zomaar anders worden. Oeps, toch nog een preek Chris.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#5
Ik snap heel goed hoe moeilijk je het hebt. Ik heb ook veel vrienden in griekenland, heb er gewoond en gewerkt en ken de gewoontes. Waar ik altijd moeite mee blijf houden is het wijzen naar de buitenlanders, zij die ons van alles afpakken. Dat vind ik onzin wanneer het land zelf alle kansen heeft laten lopen. Enne, preken ben ik wel gewend, ben ooit gereformeerd opgevoed.
Quote
#6
Ten eerste is een land (lees de regering) dat kansen laat lopen, iets anders dan mensen die kansen laten lopen. Ten tweede denk ik dat als er ergens naar gewezen wordt, het wel naar Griekenland en de Griekse bevolking is als schuldige 'van en in' alles.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#7
chris ,al jaaren zijn weer palen. er is telefonie in alle soorten,en internet ook.en van de beste merk ook SIemens onder leiding van Duitse Telekom haar dochter nml OTE.
Quote
#8
Oke er zijn palen Big Grin maar nog niet overal is internet via het lijntje. Mijn vrienden in Amygdala (Grebenna) wachten al heel lang. Maar ja nu noem ik misschien ook een dorp ........... Big Grin Big Grin
Quote
#9
(02 March 2012, 21:59)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




chris ,al jaaren zijn weer palen. er is telefonie in alle soorten,en internet ook.en van de beste merk ook SIemens onder leiding van Duitse Telekom haar dochter nml OTE.

O ja? Vraag dan maar eens telefoon aan in de dorpen van de apokoronas. Ik weet ook wel dat het smoesjes zijn, maar het resultaat is dat je gewoon heel lang op een telefoonlijn moet wachten.
Quote
#10
3/4 van de grieken wonen in de steden en je wil in elke afgelegen dorp een lijn en paal ook. trouwens zo als ik zei ,Ote is van de Duitsers dus de schuld ,of je het leuk vind of niet is niet van de grieken, maar van de Duitsers. die doen dat express zo dat je griekenland nu ook op deze telefonie item zwart gaat maken.
klachten dus op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
tzimi, je weet dat dit absoluut bullshit is.
Quote
#12
Since July 2009 Deutsche Telekom is the largest shareholder of the company.
dit kan je vinden ,ergens bij de eerste 5 a 6 regels op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





grapje wel ,bullshit niet. ik weet wat ik zeg.bijna altijd.



Quote
#13
Ik weet ook heel goed wat ik zeg. De uitvoerders van het werk zijn beslist geen duitsers...
Waarom denk je eigenlijk dat tomaten in griekenland zo duur zijn bij deze salarissen?
Quote
#14
omdat de zaad geinporteert wordt uit nederland.
maar hoe gaan wij van de telefoon naar de tomaat??
Quote
#15
Wat ik hier schrijf, hoort eerder thuis bij het item 'Corruptie'. Maar ik wil het laten aansluiten op de reactie van Roosmarijn hier iets hoger.
Als zij geen verwarming meer kan betalen, en 's nachts moet opstaan om er op te letten dat haar dochtertje wat warmte heeft, dan is dit eigenlijk een zware aanfluiting aan het adres van de Griekse overheid. Een overheid mag nooit toestaan dat haar burgers koude lijden.
De Belgische regering werd enkele weken geleden zelfs zwaar op de korrel genomen omdat niet alle daklozen een warm onderdak hadden met die beginnende vrieskou, en er moest in allerijl (op 1 dag tijd) naar een dringende oplossing gezocht worden... die er ook kwam.
We moeten nog steeds menselijk blijven, niet? Alleen, de Griekse overheid beseft dat onvoldoende. Een overheid die de bevolking in dergelijke problemen stort, mag gerust corruptueus én onverantwoord genoemd worden.
Als nogal wat Grieken zich lieten (mis)leiden door een kleine vorm van corruptie, door sommige kleine zaken in het zwart te laten doen, of door mee te gaan in fakelakia, dan was dat dikwijls uit zelfbehoud, om mee te kunnen met de rest, en om ook een stuk comfort mee te pikken. De grote schuldigen zijn echter de rijke bovenlaag, met zwembaden en met grote bedragen op Zwitserse rekeningen... en niet in het minst de overheid zelf. Het is de taak van de overheid om iedereen zo eerlijk mogelijk te behandelen, zodat corruptie uitgeschakeld kan worden. Een beleid voeren, noemt zoiets. Dan hoeven gezinnen zoals dat van Roosmarijn geen koude te lijden!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#16
(02 March 2012, 23:18)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




omdat de zaad geinporteert wordt uit nederland.
maar hoe gaan wij van de telefoon naar de tomaat??

Nou ........ eigenlijk waren we in de olie, waardoor de telefonie een issue werd Huh en tja ...... toen kwamen er tomaten(zaadjes) van.
Quote
#17
(02 March 2012, 19:45)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook de Duitsers leven zich nu uit met OTE. Zij hebben het telefoonnetwerk veelal in handen, ook in Bulgarije en vele andere Oost-Europese landen. Dit ook weer voor een schijntje gekocht (Griekenland werd er uiteraard toe gedwongen). En nu maar incasseren.

Beste Roos,

Deuts Telecom heeft in 2008 een belang van 51% genomen in OTE dat is dus voor de huidige crisis. En eerlijk gezegd ben ik nu blij dat ze dat gedaan hebben zodat ik nu met je kan communiceren via internet. Om een land, zoals Griekenland, met de vele uithoeken en eilanden te voorzien van snel internet zijn enorme investering mee gemoeid. Ook het uitrollen van een mobiel netwerk op 3G niveau in Griekenland is een enorme uitdaging en dan heb ik het niet alleen over geld. De operators hier zijn genoodzaakt om hun antennes op bijna onbereikbare plaatsen te plaatsen en die moeten dan ook nog van stroom worden voorzien. Als ik dan zie dat er in een tijdsbestek van 3 jaar een glasvezelnetwerk in heel Griekenland, inclusief de eilanden, is gelegd dan neem ik daar mijn petje voor af. Al deze investeringen waren niet mogelijk geweest zonder de participatie van Deuts Telecom.
Overigens is het privatiseren van de oude staatsbedrijven zoals OTE niet nieuw. Meer dan twintig jaar geleden was dit al een eis van de EU, in 1989 is KPN ontstaan de oude PTT.
Wat Bulgarije betreft die hebben het proces van privatiseren overgeslagen, private partijen hebben daar in het telecomnetwerk en energienet geinvesteerd. Het land is eenvoudig te arm om dergelijke investeringen te doen ze hebben nauwelijks geld om de kinderhuizen te exploiteren. Ook het ziektekosten systeem hebben ze niet zelf bedacht maar overgenomen zoals het in Duitsland functioneerd alleen aangepast aan de Bulgaarse maatstaf.

Kali Nigta,

Dick

Quote
#18
ik denk dat Chris een griek is, en zo dus απο την πολη ερχομαι και στηνκορφη κανελα
η αλλα νταλα της παρασκευης το γαλα.
dus zo iets als je , moet telefoneren om zadjes te bestelen en je heb olie nodig om ze naar griekenland te vervoeren. dus als je op Apokoronas geen telefoon heb , en de olie duur is ,heb je geen tomaten ,dan moet je uit nederland inporteren en ze zijn duur.
Quote
#19
(02 March 2012, 22:20)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




O ja? Vraag dan maar eens telefoon aan in de dorpen van de apokoronas. Ik weet ook wel dat het smoesjes zijn, maar het resultaat is dat je gewoon heel lang op een telefoonlijn moet wachten.

Misschien had je dan toch een envelopje bij je telefoonaanvraag moeten doen.

Kali Nigta,

Dick
(02 March 2012, 23:46)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik denk dat Chris een griek is, en zo dus απο την πολη ερχομαι και στηνκορφη κανελα
η αλλα νταλα της παρασκευης το γαλα.
dus zo iets als je , moet telefoneren om zadjes te bestelen en je heb olie nodig om ze naar griekenland te vervoeren. dus als je op Apokoronas geen telefoon heb , en de olie duur is ,heb je geen tomaten ,dan moet je uit nederland inporteren en ze zijn duur.

Tzimis hoe verzin je het allemaalHuhBig Grin
Quote
#20
Goedemorgen Dick,

Dat snap ik en misschien had ik wat nuance moeten aanbrengen. Punt is wel dat er nu in Griekenland voor hele kleine prijsjes, hele grote belangen worden overgenomen, en dat brengt structureel geld in het laatje voor andere landen (lees oa Duitsland en Nederland) en haalt weer geld uit de kas van Griekenland dat er nu alles op alles op moet zetten om aan de toch al onmogelijke eisen te voldoen. Die miljoenen die er door privatisatie binnenkomt vloeien het land direct weer uit en de structurele inkomsten (wat jaarlijks op miljarden uitkwam) raakt het kwijt.
De landen die dat doen zijn echt niet op hun achterhoofd gevallen en weten heel goed dat ze een superdealtje hebben zo.

Dat het privatiseren al langer het geval is zoals bij OTE weet ik. Alleen kwam ik uit op deze informatie (zie ook link van Tzimis) "In 2007 Marfin Investment Group acquired 20% of the company, and in March 2008 sold it to Germany's Deutsche Telekom which later increased its stake to 25% plus one vote, matching that of the state." Het Deutsche Telecom bleef in de jaren daarna aandelen aankopen, waaronder in 2011 nog eens een extra 10%, waarbij het nu naar mijn weten 40% in aandelen heeft. Dit terwijl Griekenland in 2012 nog maar 6% in aandelen heeft.

Ergens klopt het niet. Daar doelde ik op bij aasgieren. Die hebben hun oog echt wel op het Griekenland dat 'de dood nabij is'; kijken wat er al te halen valt. Ik denk dat in tijden van crisis zoveel moeten privatiseren funest zal zijn voor de landsbelangen.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#21
Beste Roos,

Ik constateer dat je het glas half leeg zie, jammer maar ook wel weer begrijpelijk.
Het investeren in Griekenland is jaren tegen gehouden door lokale en landelijke politici. Vergunningen werden structureel op de lange baan geschoven om reden die zelf kan bedenken.

Niet alleen Europese bedrijven zien kansen maar ook bv een Canadees bedrijf die hier gaat investeren in de mijnbouw. Dat is goed voor Griekenland en het bedrijf dat investeert. Wat goed voor Griekenland is dat er inkomsten binnen komen zonder zelf te investeren en er weer arbeidsplaatsen gecreeerd worden.
Het winnen van olie in de zeeen van Griekenland is een kostbare zaak
en gelukkig zijn er dan bedrijven die willen investeren zoals bv een Vopak. De staat Griekenland heft accijnzen en andere belasting dat dan weer goed is voor de staatskas.
Dat er weer direct geld wegvloeid naar de schuldeisers is ook weer logisch, schulden moet je nu eenmaal afbetalen. Al met al zie ik hier een positieve wending en ontstaan er weer broodnodige arbeidsplaatsen.
Dat Griekenland door en diep dal moet is zeker maar na regen komt altid weer de zonzonnetje.

Kali Mera,

Dick
Quote
#22
gedeeltelijk gelijk, maar wij weten allemaal dat alles maar alles wordt voor weinig geld weg gegeven. juist door de griekse polietici. de Ote is een goede voorbeeld en wij weten allemaal wat de prijs is dat Duitse Telekom voor heeft betaalt.
kijk dat dit allemaal onze schuld is omdat wij niet wisten hoe mee om moest gaan ,dat begrijp.
De goud mijnen in Chalkidiki ,de Ose , straks de olie allemaal aan gebrek aan eigen initiatief zou voor weinig weg gaan uit griekse handen.
schulden is een ding woeker schulden een andere. nog deze week heb geld terug gekregen van Nationale Nederlanden van een oude polis die met woeker kosten te veel heeft mij gekost en andere nederlanders.
daar bij griekenland is niet de enige land met schulden, binnenkort ,volgende week beginnen de popetjes hier ook te dansen want de schuld moet onder het 3% blijven. regels zijn regels.
Quote
#23
Hai Dick,

Ik blijf nog steeds bij mijn standpunt over privatisatie, hoewel ik jou absoluut ook snap. In betere tijden zou ik je zeker gelijk geven, maar nu vrees ik nog steeds dat er heel veel gedwongen verkocht wordt, voor een schijntje van wat het waard is. En dat vind ik op zijn zachtst uitgedrukt niet netjes van diegenen die het opkopen, waar die ook vandaan komen. Banen zijn natuurlijk van harte welkom!

"Dat Griekenland door een diep dal moet is zeker maar na regen komt altijd weer de zon."

Laten we het hopen Dick. Het glas probeer ik overigens echt nog wel halfvol te zien hoor. Een pittige klusje in deze tijden, maar we doen ons best. ;)

Off topic: Het zonnetje schijnt eindelijk en ik ben flink bezig geweest in de tuin met mijn oudste. Ook zijn wij vanmorgen even weg geweest, maar mijn jongste stopt altijd van alles in haar mond. Thuis ligt al het klein spul in kastjes ed, maar buiten was ik even niet berekend op de geitenkeutel die ze vond en binnen een fractie van een seconde in haar mondje stopte.

Vies, maar ook wel weer een mooie anekdote voor later. Daar kan ik dus echt wel van genieten. Tongue


Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#24
(03 March 2012, 16:12)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




maar buiten was ik even niet berekend op de geitenkeutel die ze vond en binnen een fractie van een seconde in haar mondje stopte.

Vies, maar ook wel weer een mooie anekdote voor later. Daar kan ik dus echt wel van genieten. Tongue
Gelukkig zijn geiten vegetarisch hahaha, beter een geitenkeutel dan een hondendrol Big Grin

Quote
#25
Ja, inderdaad ;). Ze trok er trouwens wel een vies gezicht bij, dus volgens mij zal ze het niet zo snel weer doen. Alleen die dingen liggen echt overal en ze is echt razend snel.

Nikos en ik grappen wel is dat zij een echt Griekje is wat betreft eten Tongue. Ook in huis is geen prak, boterham, kaakje of iets anders veilig. Laatst was er met het hout voor de open haard een mier mee naar binnen gelift. Drie keer raden waar die daarna zat! Juist Confused.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#26
Bij mij liggen ze ook overal, deze is dan wel van een ezel maar ziet er goed uit toch?

[Afbeelding: idd53n.jpg]
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#27
(03 March 2012, 13:57)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




gedeeltelijk gelijk, maar wij weten allemaal dat alles maar alles wordt voor weinig geld weg gegeven. juist door de griekse polietici. de Ote is een goede voorbeeld en wij weten allemaal wat de prijs is dat Duitse Telekom voor heeft betaalt.
kijk dat dit allemaal onze schuld is omdat wij niet wisten hoe mee om moest gaan ,dat begrijp.
De goud mijnen in Chalkidiki ,de Ose , straks de olie allemaal aan gebrek aan eigen initiatief zou voor weinig weg gaan uit griekse handen.

Beste Tzimis en andere lezers,

Van Deuts Telecom kan men leren hoe het niet moet! En dat de staatsbedrijven die nu verkocht zouden moeten worden daarvan staat de prijs nog niet vast. Ik mag hopen dat er een commissie komt die de Propositie opsteld en uiteindelijk de verkoopprijs bepaald.
Dat de olie door anderen uit de grond worden gehaald wil nog niet zeggen dat het dan ook goedkoop van de hand wordt gedaan. Deze oliemaatschappijnen moeten accijnzen betalen voor iedere liter die uit de bodem wordt gehaald en dat geld ook voor de mijnbouw. Als staat moet men niet willen om eigen produktiebedrijven te hebben daar heeft men eenvoudig de kennis niet voor in huis. Kijk naar Nederland daar haalt de staat ook niet zelf het gas en de olie uit de bodem maar ze strijken er wel de accijnzen van op.
Iedere crisis geeft ook weer mogelijkheden en leer van het verleden hoe het niet moet. Kijk naar voren wat gebeurt is is gebeurt dat kun je met de beste wil van de wereld niet meer veranderen.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#28
Wanneer buitenlandse bedrijven Griekse bedrijven overnemen heeft dat doorgaans ook positieve effecten op de (lokale) Griekse bevolking. Gemiddeld genomen zal de overnemende partij gaan investeren in dat bedrijf. Denk ook aan werkgelegenheid die het uiteindelijk kan aantrekken, andere (GR) bedrijven aantrekt als bijv. toeleverancier, en zoals gezegd belastingen en/of accijnzen die in GR betaald moeten worden.
Veel Griekse staatsbedrijven blinken niet uit door een goede en efficiënte bedrijfsvoering. Hopelijk kunnen de overnemende partijen op dat vlak nog heel wat toevoegen zodat die bedrijven meer dan wel efficiënter kunnen gaan produceren en daardoor weer meer bedrijvigheid genereren.

In principe hoeft er volgens mij weinig mis te zijn wanneer buitenlandse partijen overnames van GR bedrijven doen.
Daarnaast staat het de GR staat vrij om aanvullende voorwaarden aan de overname te stellen. Zoals dat bijvoorbeeld overwegend GR personeel aangesteld moet worden bij uitbreidingen, er zoveel als mogelijk binnen GR aangekocht moet worden, (delen van) het bedrijf niet naar het buitenland verplaatst mogen worden, etc.

Dat er bij een aantal over te nemen bedrijven eerst flink gesaneerd moet worden lijkt me evident. Ook binnen Griekse staatsbedrijven bedrijven zit doorgaans veel te veel spek. Dat moet eerst worden weggesneden om weer geld te kunnen verdienen. Ook hier kan gelden dat je eerst door een dal moet vooraleer je de opwaartse lijn kan oppakken.

Overigens hoeven overnemende partijen niet per definitie buitenlandse partijen te zijn. Net zo min als de over te nemen bedrijven nu winstgevende bedrijven zijn. We kunnen dus niet te snel stellen dat de winsten dan ineens naar het buitenland zullen gaan. Er moet dan wel eerst winst gemaakt worden bij die staatsbedrijven !
Als voorbeeld de Griekse spoorwegen. Daar wordt geen dubbeltje verdiend, maar grof verloren. Honderden miljoenen zelfs.
Je mag blij zijn als dat bedrijf (wellicht om niet ?) wordt overgenomen en een marktpartij er in gaat investeren om er weer geld mee te gaan verdienen ! Dan moet je als Griekse overheid en als Griekse belastingbetaler als een kind zo blij zijn als je van de last van dat bedrijf af bent.

Overnames van staatsbedrijven, onder voorwaarden dus helemaal niets mis mee.
Quote
#29
Ik heb even een leken vraagje. Allereerst hoop ik echt dat Dick en Xander gelijk hebben wat betreft de privatisering. Uiteraard snap ik dat het werkgelegenheid kan bieden bij nieuwe projecten en dat er nieuwe stimulansen kunnen worden gegeven bij bijvoorbeeld de spoorwegen. Deze draait nu alleen maar grote verliezen door onder andere werknemers te plaatsen op trajecten met maar een handjevol passagiers per dag. Dus snijden en uiteindelijk weer winst draaien. Duidelijk. Maar hier komt het dan...waar gaat de winst dan heen? Huh

Ook met OTE. Het creeërt wellicht iets meer banen (aangezien het al een bestaand bedrijf is en niet nieuw zoals met eventuele olieboringen wat veel werkgelegenheid zal scheppen), maar ook daar is mijn vraag, waar gaat de winst dan heen? Aangezien het bedrijf nog maar voor 6% van de staat is, 40% van Duitsland en de rest ook in handen van buitenlandse ondernemingen. Zit de winst voor Griekenland hem dan in de belastingen en accijnzen?

Ik weet wel wat van privatisatie, maar nog lang niet alles. Verder blijf ik nog steeds bij het punt dat mij dwars zit; bedrijven ed worden veelal nog steeds voor veel te lage prijzen verkocht. Dat blijf ik kwalijk vinden.

Hier overigens prachtig weer dus ga weer even in de tuin verder.:)
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#30
(04 March 2012, 15:11)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Aangezien het bedrijf nog maar voor 6% van de staat is, 40% van Duitsland en de rest ook in handen van buitenlandse ondernemingen. Zit de winst voor Griekenland hem dan in de belastingen en accijnzen?

Verder blijf ik nog steeds bij het punt dat mij dwars zit; bedrijven ed worden veelal nog steeds voor veel te lage prijzen verkocht. Dat blijf ik kwalijk vinden.

Beste Roos,

Dat Griekenland nog maar 6% van OTE in handen heeft wil niet zeggen dat dat geen belangrijke aandeel is. Tot 2006 had de Nederlandse staat een belang van 5% in KPN dit was wel het Gouden aandeel dat lucratief was voor de Nederlandse staat. Ook kon KPN niet verkocht worden zonder dit Gouden aandeel.
Ik weet niet of Griekenland op dezelfde wijze zeggenschap heeft in OTE maar het kan zo maar zijn.

De inkomsten voor de Griekse staat zijn inderdaad de belasting en de accijnzen maar wat nog belangrijker is de winst die ze behalen uit het niet meer hoeven investeren plus de enorme personeelskosten.

Roos kun je mij een bedrijf noemen dat nu voor veel te weinig is verkocht?

Hier ook lekker weer en kijk uit dat de kleine geen dropjes buiten vind.

Groetjes,
Dick
Quote
#31
Hallo roosmarijn deze blog lees ik altijd om te weten te komen wat er in zich in het politieke griekenland afspeelt,ik ben ook maar een leek om te weten wat er afspeelt in de wereld,maar ik vond deze blog wel even interessant.
Groet van Leo en Sonja,en geniet van het mooie weer in je tuin.zonnetje

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#32
Je kan niet stellen dat de winsten (geheel) in GR zullen blijven. Dat is jammer, maar hoeft geen ramp te zijn.

De spin off zit hem in de investeringen die gedaan zullen worden om de bedrijven weer efficiënt en winstgevend te krijgen en om het te kunnen exploiteren. Dat zal in een aantal gevallen eerst tot een terugloop van de werkgelegenheid kunnen leiden. De reden daarvan is in gevallen evident: er zijn als gevolg van vriendjespolitiek een boel werknemers zonder toegevoegde waarde in het bedrijf aanwezig. Die moeten weg. Dan zal gekeken worden naar het kostenniveau van het bedrijf. Daar zal in een aantal gevallen ook flink in gesneden kunnen worden. Niet vreemd, want er worden bijv. nogal eens bizarre salarissen betaald die in geen enkele verhouding staan tot de geleverde kennis-kunde- prestatie-etc. alsook niet markt conform zijn. Dat heeft in eerste aanleg leed tot gevolg. Anderzijds kunnen veel medewerkers weten dat hun salaris niet op de realiteit is gebaseerd. Als je als treinmachinist naar je salaris kijkt en dan kijkt naar wat de waarde van functies op een gelijk niveau elders in de private markt is weet je zelf ook wel dat er niets in de haak is. Ook in landen als Duistland, Frankrijk en NL worden dergelijke salarissen niet betaald.
Ook is de bedrijfsvoering in GR bedrijven vaak niet efficiënt. Daar is veel werk te doen.

Dus in eerste aanleg veel pijn. Eerst moet rechtgezet worden wat eerder scheef gelopen is, daar kom je niet omheen. Vervolgens kan je gaan bouwen. Marktconforme salarissen, realistische kosten, modern management en ICT, ga zo maar door. Het doel zal zijn een winstgevende organisatie te bouwen. Dat bedrijf heeft diensten en goederen nodig die het op de markt zal gaan inkopen. Dat genereert business. Slimme Griekse ondernemers staan dan aan de poort. Er moeten wellicht gebouwen komen, infrastructuur moet aangelegd worden, enz. enz. Omdat verstandige bedrijven zich toeleggen op hun 'core business' (de spoorwegen houdt zich bijv. niet bezig met de catering of het zelf bouwen van kantoren en stations) gaan ze dus veel inkopen.

Er gebeuren op termijn dus een aantal dingen, enerzijds wil je een efficiënt en winstgevend bedrijf bouwen, anderzijds ga je op de markt goederen en diensten inkopen. Vooral in het laatste zit een grote winst voor de buitenwereld. Die willen immers leveren.

Een bedrijf betaalt een boel belastingen: BTW, milieuheffingen, accijnzen, loonbelasting, onroerend goed belasting, noem maar op, nog veel meer. Dat zijn belastingen die allemaal in GR blijven. Een bedrijf betaald dus heel veel meer belasting dan alleen maar belastingen over winsten. GR moet dan wel het apparaat hebben om die belastingen ook daadwerkelijk correct en op tijd te incasseren natuurlijk. Geen onderonsjes met vriendjes meer. Als bijv. de NS de Griekse spoorwegen over zouden nemen, dan zal (een deel) van de winst gerust niet in GR vallen, mogelijk trouwens ook niet in NL. Maar de overige belastingbaten dus wel. En natuurlijk wat het bedrijf verder aan goederen en diensten op de GR markt gaat afnemen om het bedrijf te kunnen draaien, daar zitten ook weer allemaal belastingen in.
Het is natuurlijk jammer als (een deel van) de winst niet in GR valt, maar bedenk vooral ook wat er wel in de GR economie blijft ronddraaien en waar velen profijt van hebben.

Je ziet dit ook in NL. Er zijn genoeg hele grote bedrijven overgenomen door buitenlandse partijen. Dan worden een aantal centrale diensten wellicht verplaatst naar een hoofdkantoor van de onderneming in het buitenland, maar de feitelijke onderneming, het produceren of leveren van diensten wat de business ook maar is, blijft gewoon in NL doorgaan. Het bedrijf stuurt de facturen echt vanuit NL, en ze worden ook in NL betaald.

Ik vind overnames van GR bedrijven door buitenlandse ondernemingen niet slecht. In GR hebben ze al bewezen dat ze het in een aantal gevallen niet kunnen. Laat het dan over aan (buitenlandse) partijen die het wel kunnen. De Grieken worden er op termijn alleen maar beter van. Een ding is m.i. zeker, eerst zal wederom pijn geleden moeten worden voordat de mooie tijden aan kunnen breken.

Ik ben geen econoom, maar dit is wat ik me realistisch denkend kan voorstellen.
Quote
#33
Nou xander je kan van je zelf zeggen dat jij geen econoom bent,maar ik vindt deze uiteenzetting wel krachtig beschreven,en daar mag men hier op dit nog steeds leuke forum ook wel eens blijk van geven.up

[Afbeelding: 2qwhdeh.jpg]

Groet van Leo en Sonja.
Quote
#34
Beste Dick en Xander,

Bedankt voor het uitleggen van het een en ander (en Leo en Sonja voor de link!!). Xanders uitleg is zeer uitgebreid en bovendien een eerlijke kijk op de privatisatie, waarin hij ook de kanttekeningen aangeeft. Toch blijf ik mijn bedenkingen houden bij de privatisatie op dit moment. Nu wist ik deze bedragen al uit het Griekse nieuws en had ik het ook elders gelezen, maar in dit stuk stond het ook nog eens op een rijtje. Wat mij zorgen baart is dat Griekenland voor 50 miljard moet privatiseren, maar dat nooit gaat halen met de bedragen waarvoor het zaken nu van de hand moet doen (zie een aantal hieronder na link). Ook de brandstofopslag die Nl wil tewerkstellen op Kreta zou 500 miljoen opbrengen. Nu ben ik ook geen econoom, maar het lijkt mij voor dit soort bedrijvigheden niet in verhouding met de opbrengst die het voor Nederland zal brengen.

Ook de hoeveelheid sectoren die geprivatiseerd moeten worden is enorm. Het is niet dat ik vind dat privatisatie an sich niet goed zou zijn, maar nog steeds ben ik bang dat dat in deze tijden het tegenovergestelde zou kunnen bereiken. Zeker in die mate. Hieronder een link die hier ooit al eens is geplaatst met een kopie van het stuk over privatisatie.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






"In ruil voor het nieuwe “hulppakket” wordt Griekenland zomer 2011 gedwongen zijn openbare eigendommen massaal te verkopen. Alleen de Akropolis mogen de Grieken voorlopig nog houden. Behalve de kaartjesverkoop dan, want die gaat ook naar de privé. Net als al de rest. Voor de bijl aan spotprijzen. Piraeus is strategisch als invoerhaven voor voornamelijk Chinese goederen. De trojka dwingt Griekenland de haven grotendeels in de toonbank te zetten. Voor Duitse en Chinese bedrijven zijn er nu koopjes te doen in Hellas. Het is soldentijd. De Grieken zijn verplicht een braderij te organiseren waar voor 50 miljard euro aan overheidsbezit te koop wordt gesteld. Het IMF stuurt adviseurs naar Athene om dat proces te begeleiden. Het moet in drie jaar afgehandeld zijn.

Meteen worden drieëntwintig overheidsbedrijven te koop aangeboden. De lijst is met de trojka besproken. Het Deutsche Telekom AG heeft de primeur. Het zal nog eens voor tien procent OTE-aandelen kopen, het belangrijkste Griekse telecombedrijf. Dat kost Deutsche Telekom 400 miljoen euro, een spotprijsje. De Duitsers controleren zo veertig procent van OTE. De Griekse staat houdt nog amper tien procent van de aandelen over. De Duitsers zijn vooral geïnteresseerd in de mobiele netwerken van OTE in Roemenië, Bulgarije en Albanië. En in de twintig procent participatie van OTE in het Servische Telecom. Zo doet Deutsche Telekom een gouden zaak in de verovering van de Balkan.

Stukken van de internationale luchthaven van Athene staan te koop voor het prikje van 350 miljoen euro. Duitse en Chinese grootbedrijven concurreren met elkaar om dat koopje af te sluiten en op die manier de luchthaven te controleren tot 2046.Een vierde van de haven van Piraeus gaat voor de bijl en ook een vierde van de haven van Thessaloniki, een derde van Hellenic Postbank, net als veertig procent van het waterbedrijf van Thessaloniki, de helft van gasverdeler DEPA en een derde van gasverdeler DESFA. 99,8 procent van wapenfabrikant Hellenic Defense Systems staat te koop. De Nationale Loterij zal 100 procent verkocht worden, net als de paardenrennen en de spoormaatschappij Trainose.

In 2012 zal ook de Griekse post grotendeels te koop worden aangeboden, nog een groter pakket in de havens en in het Atheense waterbedrijf. Ook de Griekse Boerenbank, de nationale oliemaatschappij, regionale luchthavens en wellicht ook Griekse snelwegen zullen in de komende jaren te koop worden gesteld."

Op google heb ik gezocht naar wat staatsbedrijven in Nederland op hebben gebracht; aandelen van Schiphol voor tussen de 2 en 4 miljard en het staatsbelang van KPN voor 6,1 miljard. Daardoor denk ik dat de bovengenoemde bedragen inderdaad zoals de schrijver beschreef 'spotprijsjes' zijn. En met een pistool tegen je hoofd binnen drie jaar tijd zoveel in de 'uitverkoop' doen kan toch niet verstandig zijn? Toch?

Zo, nu zo mijn bedje in, want ben doodop. @Dick: de kleine heeft vandaag geen 'dropjes' op hoor. Toen ik in de tuin aan de slag ging heb ik eieren voor mijn geld gekozen en haar lekker in de kinderwagen gelaten.Tongue
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#35
mag ik een tip geven, voor die in griekenland kunnen ze het gewoon op de boekwinkel vragen de in nl wonende
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





je wordt vast en zeker wijzer en mischien gaan wij anders denken.
Quote
#36
@ Roosmarijn
Je kan niet volstaan met kijken naar de overname bedragen.
Er komt veel meer kijken bij de bepaling van de waarde van een bedrijf.
Omvang, winstgevendheid, activiteiten, belangen van de onderneming (KPN is bijv. ook heel erg groot in andere landen zoals België, Duitsland, en meer), en ga zo maar door.
Alleen stellen dat 'een' belang van OTE een paar honderd miljoen is, en een 'stuk' KPN 6,1 miljard is te kort door de bocht.

Evenzo kan je het vliegveld van Athene niet vergelijken met Schiphol.

Wil je een gefundeerd oordeel over de juistheid van de overnamesommen kunnen vormen, dan is daar een diepgaande analyse voor nodig.
Quote
#37
Dat snap ik Xander, maar evengoed kun je niet ontkennen dat als er uit verschillende hoeken wordt geconstateerd dat zaken voor een spotprijsje weggaan, daar geen kern van waarheid inzit.
Ten tweede wordt er steeds aan mijn stelling voorbij gegaan; dat als een land met een symbolisch pistool tegen het hoofd binnen drie jaar tijd zoveel in de 'uitverkoop' moet doen, dat niet verstandig kan zijn. Zoals je zei hoort er veel onderzoek aan vooraf te gaan. Kijk maar naar hoelang men er ook in Nederland mee bezig is geweest om bepaalde staatsbedrijven te privatiseren. Hier loopt de regering misschien achter met dit alles, maar een inhaalrace binnen drie jaar tijd en dan ook nog eens met, naar mijn idee, een onrealistisch aantal privatisatie plannen, kan niet goed zijn.

Zo dit was het, want ik kan hier toch niets aan veranderen. Deze plannen gaan toch wel door, of ik nou denk dat het op dit moment verstandig zou zijn of niet.

Het weer is helaas weer omgeslagen en grauw. In plaats van geitenkeutels hebben wij ons thuis even uitgeleefd op de aarde in de plantenpot. Dit keer was ik nog net op tijd voor er een hap in haar mond verdween. ;)

Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#38
ik wil mij zelf ook privatiseren. ik heb wat schulden ook. wie o wie ,wil mij kopen en aan mijzelf verhuren??
Quote
#39
Volgens de laatste berichten op Neakriti is de volgende stap gezet namelijk ;
Citaat:
In een persconferentie samen met de plaatsvervangend G. Maniati, ook aangekondigd dat in juli zal nieuwe wedstrijden voor onderzoek in 10 tot 12 regio's van het vasteland van Griekenland, onder meer in de Ebro, Kavala, Serres, Thessaloniki, Grevena, Etolia-Akarnania, Messenia, Achaia, en eventueel in Kreta.
Einde citaat:

Ik moet daarbij plotseling dan aan het liedje van wijlen Louis Neefts " Laat ons een bloem "
Een strofe hieruit.

De vis in de zeeën vergiftigd, gestorven
Het zand op de stranden vervuild door mazout
En jij door je tankers en chequeboek bedorven
Je weet zelfs niet meer waar de meeuw heeft gebroed





Vandaag , maandag 5 maart 2010 voor de kust ten westen van Athene is vanmorgen een tankschip (bevoorradingsschip) naar de haaien kelder gegaan.De kapitein is omgekomen 10 bemanningsleden zijn gered.
Bron: ekathimerini.com
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#40
(05 March 2012, 18:33)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ik wil mij zelf ook privatiseren. ik heb wat schulden ook. wie o wie ,wil mij kopen en aan mijzelf verhuren??

He Tzimis,

Misschien een advertentie in de Telegraaf? Wie weet wat voor klandieze je krijgtBig Grin
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)