De Flora van Kreta
#1
Op aanraden van Ger start ik even een nieuw onderwerp.
Kreta is net als de andere eilanden en het vaste land van Griekenland meer dan zon, zee en strand. De flora van Griekenland omvat 6500 soorten planten en bloemen waarvan een 1000 tal endemieten zijn.
Op Kreta zijn er zoeen 1900 soorten waar van ongeveer 10 procent endemisch zijn op Kreta, de andere soorten komen dus ook voor in andere delen van Griekenland. In de jaren dat ik op Kreta kom ben ik opzoek gegaan naar die die bloemen en heb er al een paar honderd verschillen de soorten voor de lens gehad. De Foto's nemen is één zaak de juiste naam er opplakken is een paar ander mouwen.
De bezoekers van deze site dit het knopje van mijn WWW al hebben aangeklikt zullen daar waarschijnlijk al de foto's gevonden hebben.
Ik probeer steeds de juiste " Botanische" namen te hanteren , en sinds een tijdje heb ik ook de Griekse benaming opgezocht.
De website heb ik " Schrijvenmetlicht" genoemd en hint dus naar het griekse leenwoord Fotografie.De mooiste bloemen zijn uiteraard de Orchideeën, Ik heb hier wel over de in het wild groeiende soorten en niet de gekweekte die je kan kopen in Lidll of Aldi.
Als slot een opmerking over de wilde Orchideeën, geniet er van in hun leefomgeving en laat ze daar ook staan. Het heeft geen enkele zin ze mee te nemen om ze elders te planten want dat lukt je toch niet, en sommige zijn zelfs beschermd.
Hieronder reeds een kleine collage.
[Afbeelding: 10fbdc0.jpg]
Vragen en opmerking aangaande de namen kan je me gerust toesturen.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
in het voor jaar zijn ze veel te zien op zuid kreta nabij plakias,tot in de bergen
zeer vele soorten,gewoon prachtig,maak er ook foto's van
in de buurt van theriso kloof staan ook mooie soorten
Quote
#3
Hoi John,

Wij kennen elkaar al langer via internet en ik ben zeker bekend met jouw site. Ik zal ook een foto plaatsen van een bloem die alleen op Kreta voor komt. En ook nog eens heel zeldzaam is daar:
[Afbeelding: igvrwn.jpg]
Dit is het Kretenzisch bosvogeltje. Een zeer zeldzame orchidee op Kreta.
Quote
#4
@Martine

Het is wel Jef hé, en uiteraard kennen elkaar al wat langer hier op het wwwBig Grin
Hoe gaat het met jou?
Dat mooie bosvogeltje heb ik nog niet voor de camera gehadBlush maar dat komt nog wel. Dat moet te vinden zijn in de buurt van Zaros, dus niet ver van mijn uitvalsbasis Kamares.
Mvg
Jef

Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Oeps sorry!! Het is ook al iets later op de avond.... maar dat zou geen excuus mogen zijn.
We kennen elkaar inderdaad al langer en helpen elkaar nog wel eens aan de juiste benamingen.

Deze kun je vinden in de kloof van Rouvas. Prachtig gebied trouwens. Zo niet wat de meeste mensen van Kreta zien en verwachten...
Zoals:
[Afbeelding: whb97q.jpg]

[Afbeelding: 1196tg1.jpg]
Quote
#6
mooie foto's.
wij gaan al jaren naar griekenland, altijd na 15 augustus vanwege jaarlijkse vakantie bedrijf waar ik werk. hierdoor ken ik het groene griekenland alleen van foto's, zoals die rouvas kloof ook weer zo een voorbeeld is.
Quote
#7
Deze foto's zijn inderdaad in mei gemaakt. Ik wil dit jaar eens gaan kijken in september hoe het er dan in Rouvas uit ziet. De flora is dan ook weer heel anders.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)