Europees 'ziekenfondskaartje' van de IKA
#1
Zijn er mensen die erveringen met dit kaartje in Nederland hebben?
Vroeger heette het volgens mij het E111 formulier. Tegenwoordig kun je dus bij de IKA dit kaartje aanvragen. De informatie op het kaartje is alleen in het grieks, ook staat er geen telefoonnummer of iets dergelijks op.
Quote
#2
(04 March 2012, 19:26)nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zijn er mensen die erveringen met dit kaartje in Nederland hebben?
Vroeger heette het volgens mij het E111 formulier. Tegenwoordig kun je dus bij de IKA dit kaartje aanvragen. De informatie op het kaartje is alleen in het grieks, ook staat er geen telefoonnummer of iets dergelijks op.

Nee ik heb geen kaartje van IKA maar een vanuit Nederland, College van Zorgverzekeringen.
Hiermee ben ik buiten Griekenland verzekerd en kan ik dus ook in Nederland terecht.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#3
Hai Nanny,

Ja, toen ik voor de bevalling van ons tweede dochtertje naar Nederland ging, kreeg ik ook zo'n kaartje. Inderdaad in het Grieks en nauwelijks voorzien van informatie. Gelukkig heb ik het daar niet nodig gehad. Wij betaalden alles als particulieren en de zwangerschap/ bevalling verliepen zonder problemen. Als ik in het ziekenhuis terecht had gekomen denk ik niet dat degene achter de balie dit kaartje echt zouden vertrouwen of er wijs uit hadden kunnen maken.

Liefs, Roos
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#4
Hallo Dick,

Heb jij dan zo'n buitenlandverzekering? Bij welke maatschappij heb jij die gesloten. Ik ben me ook aan het orienteren hierop ivm ons vertrek naar GR begin volgend jaar.

Dank alvast.
Groet, Ingrid
Quote
#5
@geni ik heb een internationale verzekering bij Oomtravelers afgesloten. Je moet deze verzekering afsluiten zolang je nog een officieel woon adres hebt in Nederland. Voor de rest is het zo geregeld, je kan daar ook terecht voor inboedel verzekeringen.
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Hallo Carien, bedankt voor je reactie. Mijn 'probleem' is dat ik straks geen woonadres meer heb in NL (en ook niet wil hebben). Ik heb begrepen dat je dan toch een internationale verzekering kunt afsluiten, inderdaad zoals bijv bij Ooms. Het is niet verplicht maar dan kun je voor zorg wel overal terecht en ben je niet alleen op GR zorg aangewezen. Echter de prijzen van deze verzekeringen, zijn erg hoog. Dus vandaar dat ik aan het wikken en wegen ben. Als jij nog andere info hebt hoor ik het graag. Groet, Ingrid
Quote
#7
Informatie over de OOM Global Traveler verzekering klik
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Het vroegere E-111 formulier is vervangen door een EHIC pasje (European Health Insurance Card).

Dit pasje is persoongebonden en dient bij de ziektekostenverzekeraar aangevraagd te worden.

Voor verzekerde(n) die via een Nederlandse ziektekostenverzekeraar verzekerd zijn klik voor meer info
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#8
Hallo Cynthia, ik heb dat pasje en vroeger dus dat E111 al 22 jaar, en
gelukkig nog nooit hoeven te gebruiken. Ik wil graag weten hoe je het moet gebruiken. Ik heb nu 2 gevallen gehoord waarbij men in nederland niet weet wat te doen met dat pasje. Heel begrijpelijk omdat het alleen in het grieks is en zonder info adres.
Quote
#9
Hallo allemaal, ik heb het afgelopen jaar de ervaring opgedaan, dat ik met de zorgverzekering (FBTO) het één en ander mee te maken hebt gehad, als het gaat om daar beroep op te kunnen doen. Bij deze verzekering krijg je een zorgpas, overigens bij alle zorgverzekeringen heb je die, deze geld n.l alleen in Holland, maar ik heb dan ook een "vaker vakantie verzekering "die telt voor hulp in het buitenland, (European health Insurance card) staat er dan op, die is nodig als je wat krijgt, en kan je bij elke dokter terecht in Greece. Wel nu, het ligt er gedeeltelijk aan welke verzekering je dan afgeschoten. Eerder was ik bij Menzis verzekerd en had geen problemen dat ik zelfs bij een privé ziekenhuis gebruik kon maken van de pas (Menzis) deze staan in directe in verbinding met de ANWB. Let dus op waar je een verzekering bij afsluit. Het overkwam mij, dat ik veel problemen hebt ondervonden met de onderverzekering, m.n Euro/cros waar de FBTO mee werkt. Middels de af gesloten verzekering bij de ANWB ( vaker Vakantie Verzekering) is alles keurig verder afgeregeld.

Mvg Cornelios
Quote
#10
Ik denk dat er 3 zaken door elkaar lopen. Even op een rijtje:

1. Je woont in GR en krijgt pensioen, uitkering of aantal andere inkomsten uit Nederland. Je bent dan verzekert via Collegege van Zorgverzekeraars. Je betaalt een betrekkelijk lage premie. Je moet je in GR melden bij de IKA en na wat papierwerk (viel mij mee) ben je IKA verzekerde. Tijdens verblijf op reis in Europa krijg je van CVZ Europapas. Voor Nederland kreeg je een formulier. Sinds dit jaar is dat vervallen en is ook je Europapas (European Health Insurance Card) (EHIC) in Nederland geldig.

2. Je woont in GR en werkt er ook. Dan ben je in meeste gevallen verzekerd bij IKA of de brancheverzekering van je baas. Bij de verzekering vraag je de Europapas aan. (EHIC). De vormgeving van de pas is Europees, dus ook NL zorgaanbieders kunnen er mee uit de voeten.

3. Je woont (officieel nog) in Nederland en bent langere tijd in Griekenland. Hier komen de verzekeraars om de hoek. Je sluit langlopende reisverzekering af (meestal maar tot 3 maanden mogelijk, dus let goed op!) Je bent in NL verzekerd en gebruikt je EHIC in Griekenland.

Er zullen vast nog wel wat varianten zijn.Ben benieuwd welke er nog boven komen.

groet,
Jan
Quote
#11
Beste Jan,

Inderdaad goed om even de mogelijkheden op een rijtje te zetten.
In geval 1 ben je verzekerd via IKA maar heb je dan een keuze om zorg in het buitenland te verkrijgen? Let op niet bedoeld als je op reis bent, maar je wordt ziek en jewil zelf kiezen in wel land je wordt behandeld? Of is dit dan een vierde variant?
Kun je aangeven met welke kosten je ongeveer rekening dient te houden igv variant 1?

Dank alvast voor de info!

Groet, Ingrid
Quote
#12
@Ingrid

Of je bij optie 1 vrij mag kiezen weet ik niet. Wel gaan wij nog een keer per jaar naar Nederland voor bezoek aan onze "eigen" artsen en dat is gedekt. Net als de medicijnen die zij voorschrijven. Website van CVZ geeft waarschijnlijk wel wat meer informatie.

groet,
Jan


@Ingrid

Je vraag over de kosten over het hoofd gezien.

Ook hiervoor zie je op website een overzicht per land. Je hebt overigens geen keuze in deze. Weet dat Spaanse pensionados hebben geprobeerd er onderuit te komen, maar dat is afgewezen door de rechter. Zij stelden dat staatsverzekering zo slecht was dat zij toch particulier moesten bijverzekeren. Overigens liggen de kosten aanzienlijk lager dan basisverzekering in Nederland.

groet,
Jan
Quote
#13
Bedankt voor alle reacties, en Jan voor het keurig op een rijtje zetten inderdaad werd het wat verwarrend. Mijn geval valt dus onder punt 2 van Jan. Volgens mij zijn die brancheverzekeringen ( bijna) allemaal afgeschaft en valt alles nu onder IKA ( Ik was zelf tot vorig jaar ook bij TEVE verzekerd, nu automatisch IKA, mijn man was TAXY is ook al IKA geworden.)
Wij wonen en werken in Griekenland, en binnen Griekenland zijn we dus 'gewoon' door de IKA verzekerd.

Als we naar het buitenland op vakantie gaan, dus niet voor een afgesproken check up, operatie o.i.d kunnen we dat EHIC kaartje bij de IKA aanvragen. Dit zou dus de kosten moeten dekken bij onverhoopte ziekte of ongeval. Inderdaad is het kaartje Europees, dat staat er in Griekse letters ook op. Mooi met dat cirkeltje met sterretjes en een grieks vlaggetje ernaast. Maar wat zegt een nederlandse arts of het ziekenhuis ervan?

Nogmaals bedankt voor het meedenken, ik blijf benieuwd naar meer ervaringen. En voor het geval er nu 2 ongeveer gelijke berichten van mij verschijnen sorry, ik kreeg net een foutmelding, internetstoring waarschijnlijk. Ik kon het bericht niet terugvinden en dus typte ik opnieuw.
Groeten uit Kos, Nanny
Quote
#14
(05 March 2012, 11:00)Geni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Dick,

Heb jij dan zo'n buitenlandverzekering? Bij welke maatschappij heb jij die gesloten. Ik ben me ook aan het orienteren hierop ivm ons vertrek naar GR begin volgend jaar.

Dank alvast.
Groet, Ingrid

HAlo Geni,

Kijk even bij het bericht van Jan ik val onder de eerste catagorie.

Groet,

Dick
Quote
#15
Bedankt allemaal, ik heb net gebeld met CVZ en wij zijn toch een gevalletje 4 helaas :-( dit omdat wij de eerste periode nog geen pensioenuitkering uit NL verkrijgen en waarschijnlijk ook geen inkomsten uit GR hebben en dus moeten wij onszelf verzekeren tot de periode dat wij wel een pensioen ontvangen uit NL. Vraag is dan toch nog wel of je dan dat particulier moet/wil regelen of dat de mogelijkheid bestaat dit via de IKA te doen en als het kan of je dat dan zou moeten willen. Daar moet ik het antwoord nog schuldig op blijven.

Ik weet ook niet of het dan een rol speelt of je je als buitenlands belastingplichtige in NL laat registreren of als binnenlands belastingplichtige. Ons voornemen is overigens buitenlands belastingplichtige al ben ik nog niet achter alle GR tarieven.
Quote
#16
Het ligt natuurlijk aan het prijskaartjevan de NL verzekering, maar op dit moment is de IKA, in vernieuwde vorm dus met al die verschillende brancheafdelingen erbij nou niet echt aan te bevelen.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  S1 document voor IKA Kassandra 3 1.293 21 May 2021, 18:15
Laatste bericht: Kassandra
  problemen met IKA nakima 6 3.977 11 August 2016, 11:16
Laatste bericht: nakima

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)