Prijspeil?
#1
Wij zijn van plan om na 4 jaar eindelijk toch weer eens keer naar Griekenland te gaan, maar vragen ons af hoe het daar nu met het prijspeil is.

Vier jaar geleden vonden we de prijzen van de basic dingen in de gemiddelde supermarkt al behoorlijk duur. Iemand enige recente info?
Quote
#2
het is allemaal nog fors in prijs omhoog gegaan
kost vaak meer als in nederland
Quote
#3
Uiteten en een terrasje pakken daarentegen is nog steeds een stuk goedkoper dan in NL (en lekkerder), dus niet teveel zelf koken Smile.
Quote
#4
(05 March 2012, 22:36)Geni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(en lekkerder)
Dat moet nog, over smaak valt niet te discussiëren
:);).
Tol's signatuur Pluk de dag
Vrijheid is met je camper in Griekenland rond touren
Quote
#5
was ik vergeten,zie het net bij Geni staan, uit eten is wel nog stukken goedkoper ,en erg lekker,
met een heerlijk glas lokale kretenzer wijn,kan het niet meer stuk
Zo kan de bevolking ook nog wat verdienen,ik kijk er weer naar uit
Quote
#6
(05 March 2012, 23:01)grek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




was ik vergeten,zie het net bij Geni staan, uit eten is wel nog stukken goedkoper ,en erg lekker,
met een heerlijk glas lokale kretenzer wijn,kan het niet meer stuk
Zo kan de bevolking ook nog wat verdienen,ik kijk er weer naar uit

Misschien wil hij niet naar Kreta maar elders in Griekenland. ;)
Quote
#7
het zal niet zo veel uit maken of het kreta rhodos of andere besteming is
in griekenland,lokale rhodos wijn is ook heerlijk
Quote
#8
(05 March 2012, 21:49)PeterQ schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij zijn van plan om na 4 jaar eindelijk toch weer eens keer naar Griekenland te gaan, maar vragen ons af hoe het daar nu met het prijspeil is.

Vier jaar geleden vonden we de prijzen van de basic dingen in de gemiddelde supermarkt al behoorlijk duur. Iemand enige recente info?

De prijzen van gewone (basic dingen) levensmiddelen zijn in de supermarkten best wel prijzig (op Kreta) zelfs de Lidl is veel duurder (ik schatte vorig jaar bij heel veel dingen toch wel 30 % meer) als hier in Nederland ..De vruchtensappen --wijnen en bier zijn ongeveer hetzelfde als hier ..Vers fruit is in de meeste supers heel vaak allerbelabberst Haal het woordje ,,vers,, daar maar vanaf ;) ..daarvoor kan je beter even een markt gaan opzoeken...Ik weet (nog) niet hoe de prijzen het op andere eilanden zijn en of het op het vaste land goedkoper is ..maar dat zal denk ik ook dit jaar wel duurder geworden zijn..
Daarintegen is het uit eten gaan wel veel goedkoper als hier!! voor ca 35 euro heb je al een voorgerecht en hoofdgerecht en een paar drankjes voor 2 personen :) ik weet nog niet hoe dat dit jaar gaat worden....
En als je een terrasje wil pikken...eerst even kijken hoeveel ze vragen.... want 1 terras verder kan die zelfde glas verse jusorange zomaar goedkoper zijn 1.00 ipv 3.50 euro....(vooral in het westen van Kreta komt deze grote verschillen veel voor)
Ook deze toestanden heb je hier bv in Amsterdam ook !!
Wij zijn de afgelopen 6 jaar naar Kreta op vakantie geweest ..en we merkte elk jaar weer dat de prijzen omhoog waren gegaan..
Maar ja.... het is maar voor 2 weken je kan het zo duur maken als je zelf wilt..als je goed uit kijkt.. ... en als je naar Center Parcs in Ned.toe gaat ..ben je vele malen duurder uit!!

Quote
#9
(05 March 2012, 21:49)PeterQ schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij zijn van plan om na 4 jaar eindelijk toch weer eens keer naar Griekenland te gaan, maar vragen ons af hoe het daar nu met het prijspeil is.

Vier jaar geleden vonden we de prijzen van de basic dingen in de gemiddelde supermarkt al behoorlijk duur. Iemand enige recente info?

Kalimera,

Zometeen gaan wij op onze maandelijkse Lidl-tour en zullen jullie morgen berichten; in ieder geval wat prijzen laten weten.
Meevallen doet het hier op Samos nooit. Zondag fruit gekocht: appels 2€, peren 2,30€ per kg.

Grtz.Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#10
Beste Lezer,

Het laatste jaar is ook de BTW voor levensmiddelen verhoogt dus zul je dat ook aan de prijzen merken.
Op dit moment is er een beweging gaande om de tussenhandel buiten schot te zetten, als voorbeeld de aardappelhandel uit Nevrokoppi. De aardappellen worden met vrachtwagens naar andere delen van Griekenland gebracht en daar direct aan de bevolking verkocht voor € 0,25 /kg.
De boeren zijn het zat om uitgebuit te worden door de handelaren die steeds minder willen betalen voor goede producten.
Dit jaar met Pascha zal het ook zo gaan met de lammeren en heeft de bevoling daar profijt van.
Deze beweging zal ongetwijfeld worden overgenomen voor de andere producten die in Griekenland worden geproduceerd en daar plukken zowel de boeren als de bevolking de vruchten van.

Kali Mera,

Dick
Quote
#11
wat mij opviel de afgelopen jaren dat zuivelproducten een stuk duurder zijn dan in nederland. brood daarentegen is weer heel erg goedkoop. maar ach je bent met vakantie, voor de bevolking is het erger. van mijn familie krijg ik altijd veel, in deze tijd vooral veel tomaten. waar ik naar toe ga, heb je alleen kleine, volgepropte supermarktjes, dus geen lidl. dat zal ook wel schelen.
Quote
#12
Zelf hou ik de regel, hoe luxer, nieuwer of hipper de tent er uit ziet hoe meer je betaald. Het is het zeker waard om even op de kaart te kijken, kan zomaar 2 euro op de drankje schelen.
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
En vlak ook de brandstofprijzen niet uit, die zijn de afgelopen tijd dramatisch gestegen. Niet alleen de stookolie maar ook de autobrandstoffen liggen inmiddels al een flink stuk hoger dan in Nederland (en dat wil wat zeggen) en Vlaanderen.

Hier is trouwens een leuk kaartje waar je per regio en zelfs plaats de actuele brandstofprijzen kunt inzien:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ik weet nog goed hoe we jaren geleden om de lage benzineprijzen in Griekenland konden lachen, we keken niet op een kilometertje meer of minder. Dat is nu wel anders, met een beetje pech leggen we daar binnenkort een [Afbeelding: eharde.jpg] voor een litertje neer Angry

Quote
#14
Allee dan, zojuist even wezen shoppen bij de Duitse Lidl en de Griekse Bazaar beiden aan de andere kant (voor ons dan ) van het eiland Samos.

Zo maar even een kleine greep.

Suiker kg. bij Lidl: 1,05; bij de Bazaar 1,20
Roomboter ,, 1,69 ,, 3,21
Bloemkool ,, 0,75 ,, 1,60
Aardappels 2,5 kg,, 1,19 ,, 2,45
Ariel 3,36 kg 14,65
Toiletp.floralis 4,99
Melk /volle ,, 1,48

Benzine 95 1,825

Bij de Lidl veel volk en bij de Bazaar weinig te doen. De Champion overal veel lege vakken en... alle plafondlichten in de winkel uit!

De plaatselijke Supers zijn aanmerkelijk duurder, b.v. melk 1,80 ltr.
De dan toch al zo arme bevolking die niet over eigen vervoer beschikken zijn daar op aangewezen en betalen altijd de hoofdprijs.

Zo dat was ff een update vanuit Samos.

Grtz.Wick



Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#15
Als ik jouw prijzen zo lees Wick zie ik dat de LIDL-prijzen niet veel verschillen met hier in Heerlen. De prijzen van de bazaar echter zijn behoorlijk hoog te noemen en lijken me zelfs behoorlijk hoger dan de duurdere supermarkten hier bij ons.
Kan me goed voorstellen dat die tweede zaak bijna leeg was (qua bezoekers dan ;) ).

Mag ik concluderen dat de levensmiddelen -behoudens je natuurlijk zo'n discounter in de buurt heb- niet extreem veel duurder zijn geworden dan een jaar of twee geleden? Maar ja, aan de andere kant, niet in elk dorp/op elk eiland zijn er Lidl's of vergelijkbare discounters.
De brandstofprijzen zijn natuurlijk een totaal ander verhaal, da's werkelijk niet normaal meer. Ik heb hier nog een fotootje liggen van onze vakantie in 2002 in Votsalakia: € 0,869......

Ger

Quote
#16
Hier in het Hoge Noorden van Nederland betaal ik aan de pomp langs de snelweg € 1,81 voor een liter Euro 95 ongelood.@Ger, of wie dan ook; is dat nu duurder of goedkoper dan GR?Bij de kleinere pompen langs de secundaire wegen ben je natuurlijk wel een paar centen goedkoper uit.
Quote
#17
@Aleko, jij tankt goedkoop, hier in mijn buurt liggen de prijzen tussen de €1.85 en €1.95 er is een pomp die gaat voor €1.77, maar wat ons het meeste kost is de aso prijs van de huisbrandolie €1.07 liter. Het blijft duur in Griekenland, je moet echt gericht winkelen voor je levensmiddelen en de markt op gaan voor groente en fruit (de vis vang ik zelf) dat scheelt weer.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#18
(06 March 2012, 12:12)Wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Suiker kg. bij Lidl: 1,05; bij de Bazaar 1,20
Roomboter ,, 1,69 ,, 3,21
Bloemkool ,, 0,75 ,, 1,60
Aardappels 2,5 kg,, 1,19 ,, 2,45
Ariel 3,36 kg 14,65
Toiletp.floralis 4,99
Melk /volle ,, 1,48

Even een kleine vergelijking: In een Belgische Lidl kostte een bloemkool vorig WE 2,75€

Maar zoals hoger ook al aangegeven werd: bij restaurantjes en terrasjes even uitkijken en op 100 m afstand kan de prijs enorm verschillen. En inderdaad, dikwijls is het hoe hipper en moderner, hoe duurder. Veel hangt ook af van de plaats waar je iets gaat drinken. In Nafplio 4,50€ voor een Mythos, in Argos 2,80€ en in Paralia Astros 1,70€. In Miloi valt het eigenlijk ook best mee om uit eten te gaan. In het beste visrestaurant ( O Pharos) van het dorp betaalden we 70€ voor 4 personen (voorafje - hoofdgerecht en wijn). Voor een snack over de middag is er een "afhaal" souvlaki, die kost 3€ voor 2 stuks en brood erbij.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
Patrick, ik zie dat je in Mili woont. Zelf heb ik een appartement in Paralio Astros waar ik uiteraard geregeld kom, vooral als het weer het toelaat.
Ik wil je heel sterk de volgende taverna aanraden, Michalis, in Astros (niet Paralio maar "sto Mesogeio" zoals ze daar zeggen, het hoger gelegen Astros.

Daar kan je tegen een hele schappelijke prijs uitstekend eten, zowel vlees (de kip daar is fantastisch) als voorgerechten. Als je gaat zeg maar tegen Ilias de eigenaar/kok of zijn vrouw Zacharoula dat ik (paul o Ollandos) hun heb aanbevolen. Alleen de wijn die ze niet hebben is middelmatig, maar in die taverna gaat het ook niet om de wijn :) .
Miscchien komen we elkaar nog eens tegen!
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#20
Das dan geen taverna voor mijTongue

Mvg
Martin
Quote
#21
;) Martin, ik denk dat als je in deze taverna gaat eten, je de wijn voor lief zal nemen. De kwaliteit van het eten is uitstekend. vink
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#22
Nou, dan moet het wel heeeeeeeeeeeel goed zijn, want een mooi diner of maaltijd zonder een goed glas wijn is voor mij maar niks......Confused

Maar vaak heeft de eigenaar, ergens diep achter in de kast of kelder een paar flessen liggen die alleen voor heel speciale momenten of gasten bestemd zijn, en waar je speciaal om moet vragen, en dan ineens komt hij met de mooiste wijn op de proppen, dus wie weet heeft deze eigenaar ook wel verborgen schatten.bravo

Mvg
Martin
Quote
#23
Hi allemaal, inderdaad smaken verschillen, eerde op een forum heb ik een beetje beschreven, dat de prijzen van 10 € p.p, tot 17.50€ p.p liggen. Ik bedoel daar mee, dat het eet gelegenheden zijn, daar waar zeker 90 % v/d vakantie ganger gaan eten. Zoals vele van jullie weten, hebben wij, inmiddels alweer dan 30 jaar, door Griekenland getrokken, van de noord naar de zuid en v/d oost naar de west. Onze reizen waren 25 jaar met een caravan en aten veelal aan de camping. Dat deden wij, omdat we veelal 6 á 7 weken onze vakantie doorbrachten. Het eten buiten de camping was daar door te duur. Maar als je b.v twee weken vakantie hebt, dan eet je veelal a die dagen buiten de deur. De Grieken onder ons kunnen daarbij een beter beeld weergeven als wij, zij komen daar van daan, en weten exact waar zij het beste en goedkoper kunnen eten. Maar goed, uiteinddelijk, gaat deze topic over het allemaal duurder zijn geworden, en daar kan niemand omheen, dat het voor ons een ander uitzicht is, dan de bewoners van Griekenland. Die gene die ik spreek, zijn er 90€ die het echt zwaar hebben en zijn zij gemiddeld een 15 % duurder uit, misschien is dat wal 20 %.

Dit is gewoon ff een reactie, vele hebben in deze posting, al van alles beschreven, dacht hierbij een aardige bijlage aan toe te voegen. Gr Cornelios
Quote
#24
(08 March 2012, 19:50)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou, dan moet het wel heeeeeeeeeeeel goed zijn, want een mooi diner of maaltijd zonder een goed glas wijn is voor mij maar niks......Confused

Maar vaak heeft de eigenaar, ergens diep achter in de kast of kelder een paar flessen liggen die alleen voor heel speciale momenten of gasten bestemd zijn, en waar je speciaal om moet vragen, en dan ineens komt hij met de mooiste wijn op de proppen, dus wie weet heeft deze eigenaar ook wel verborgen schatten.bravo

Mvg
Martin

Ja, die heeft ie vast wel, ik heb wel eens wat gezien achter de bar Tongue.


ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)