Griekenland en grieks eten
#1
iets leuks deze keer dankzij een Griek uit Peireus, gejat van zijn bloq

Quote
#2
Heerlijke film. Krijg er honger van........( en dorst )

Mvg
Martin
Quote
#3
Het moet niet altijd kommer en kwel zijn; dit is echt leuk Tongue
Quote
#4
Ik had het filmpje al een keer gezien, maar het sprak me nu meer aan. Zou wel wat willen proberen, niet dat het me nou heel lekker lijkt, maar uit nieuwsgierigheid. Wat het ook leuk maakte was de herkenning van de stad en sommige gewoonten.
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Ik heb echt genoten. Een aantal zaken had ik al gegeten maar er zaten er nog een aantal tussen die ik zeker wil proberen en proeven.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Wel jammer dat er zo wijnig Tongue aandacht is voor een mooi bijpassend glas Griekse wijn. Bij de prachtige gerechten van sterrenkok Lefteris horen dito wijnen, en die heeft Griekenland voldoende.

Mvg
Martin
Quote
#7
wat voor wijn is niet zo belangrijk voor de griek. de griek drink niet omdat de body of de aroma van die of dat wijn zo goed is dan een andere. De griek gaat uiteten , en drinken, hoort meestal samen, om de parea. of je nu retsina ,wijn van dure flessen of goedkoop of van de vat direct of van een pet fles van je oom , het gaat om de gezelschap, de rest is nieks voor de meeste grieken.
ik begrijp je ,omdat je werk met wijnen, maar ik ken niemand die ooit op de honderden tafels waar ik heb bijgewoond ooit druk heeft gemaakt om wat voor wijn gaan wij drinken. het gaan om de spiritus en de spirit, zo als wij in griekenland zeggen οινοπνευμα ,πνευμα.
wijn is maar een middel een gereedschap een substantie ,meer niet. ik weet het wel goed gereedschap is het half werk ,maar de gemidelde griekse wijn is heel goed.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&feature=related
Quote
#8
Echt een mooi filmpje! Ik had hem inderdaad ook al bij Bruno voorbij zien komen op z'n blog!
Quote
#9
Niet iedere Griek denkt er zo over Tzimis, zeker niet in Noord-Griekenland.

Mvg
Martin
Quote
#10
ik weet wat je wil zeggen , maar kijk maar bij de tavernas, hoe veel Malamatina wordt gedronken en hoe veel Lazaridis. de goede tijden zijn ten einde.
Quote
#11
Daar heb je wel een punt. Prijzen van wijn gaan onder de inkoopsprijs weg, het is triest, aan de andere kant is de tijd misschien wel rijp om (ook) met betaalbare Xyma wijn te komen.

Wij zijn ook druk in onderhandeling met veel Griekse wijnproducenten die allemaal met voorraden blijven zitten, maar de exportprijs (nog) niet willen laten zakken.

En toch denk ik dat dit wel gaat gebeuren.

Mvg
Martin
Quote
#12
(07 March 2012, 16:47)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Daar heb je wel een punt. Prijzen van wijn gaan onder de inkoopsprijs weg, het is triest, aan de andere kant is de tijd misschien wel rijp om (ook) met betaalbare Xyma wijn te komen.

Wij zijn ook druk in onderhandeling met veel Griekse wijnproducenten die allemaal met voorraden blijven zitten, maar de exportprijs (nog) niet willen laten zakken.

En toch denk ik dat dit wel gaat gebeuren.

Mvg
Martin

Beste Martin,

Waarschijnlijk is de verkoopprijs door de producent te oportunisties neergezet zoals met vele zaken hier in Griekenland.
Op dit moment vindt er een "aardappeloorlog" plaats tussen de tuinders en het syndicaat van de tussenhandel. De tuinders verkopen nu direct elders in Griekenland de aardappelen tegen €0,25 /kg ipv de € 0,70 die het syndicaat er voor vraagt. Van het syndicaat kregen de tuinders max € 0,12 /kg.
Deze aktie van de tuinders vindt nu ook navolging met andere producten en wordt de tussenhandel buiten spel gezet.

Kali Nigta,

Dick
Quote
#13
dit is geen filmpje voor de vegetariërs onder ons Wink
waarschijnlijk ben ik de enige hier, die niet echt van Griekse keuken houdt. Ben ook geen vleesmens en dan te bedenken dat ik dit jaar weer Pasen mag vieren met de familie. Oh het arme lammetje...............
Quote
#14
Weet niet of dit hier "gesmaakt" wordt Tongue:

[Afbeelding: 35aoj15.jpg]

[Afbeelding: 2052zxg.jpg]
Kerkyra
Quote
#15
Ah jakkes, als ik deze beelden zie heb ik al gegeten en gedronken ...duss geen trek meer Big Grin
Quote
#16
Sta op het punt de keuken in te gaan, krijg er trek van!

Nederlanders zijn niet gewend aan het eten van dieren met kop en/of organen er nog aan/in. Bij ons wordt vrijwel alles tot filet "verkloot", excusez le mot. Zodra er nog een kop aanzit vinden we het eng/vies.

Mvg
Martin

Quote
#17
Ik heb vele jaren zelf het lam of geitje aan het spit geregen, om het daarna te roosteren. Ieder keer weer een hele klus, maar het resultaat is de beste beloning!!
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#18
je doet zelf de lam op de spit, je luister naar Zagoraios en je komt met de originele video van Eudokia. weet je zeker dat je geen Griek bent??
Quote
#19
daar wil ik ook wel eens van proeven, als ik deze beelden zie valt het mij op hoe ver we vervreemd zijn van het basisproduct.
Hier in belgie ligt alles mooi verpakt in de winkel, producenten en winkels doen er alles aan om de link met het oorsprongkelijke dier zo klein mogelijk te maken .
Dan vind ik de wijze waarop grieken hiermee omgaan veel beter, net zoals bij ons vroeger, mijn oma maakte dikwijls konijn op feestjes, met kop en al, en het eerste wat zij voor zichzelf nam was de kop die ze vervolgens met veel plezier helemaal oppeuzelde.
Quote
#20
(08 March 2012, 11:06)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




dit is geen filmpje voor de vegetariërs onder ons Wink
waarschijnlijk ben ik de enige hier, die niet echt van Griekse keuken houdt.
Ben ook geen vleesmens en dan te bedenken dat ik dit jaar weer Pasen mag vieren met de familie. Oh het arme lammetje...............

En ze hebben zo'n prachtige groentenstoofschotels. Mijn vrouw is ook geen vlees- noch viseter, maar ze geniet telkens toch weer van vegatarische schotels
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
(08 March 2012, 20:48)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




je doet zelf de lam op de spit, je luister naar Zagoraios en je komt met de originele video van Eudokia. weet je zeker dat je geen Griek bent??

Nee , ik ben wel zeker in Nederland geboren en opgegroeid, maar ik woon nu al veel langer in Griekenland dan ik in Nederland gewoond heb.
Heb altijd geprobeerd om de Nederlandse nuchterheid met het Griekse hart te combineren. :)
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#22
(08 March 2012, 18:03)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Sta op het punt de keuken in te gaan, krijg er trek van!

Nederlanders zijn niet gewend aan het eten van dieren met kop en/of organen er nog aan/in. Bij ons wordt vrijwel alles tot filet "verkloot", excusez le mot. Zodra er nog een kop aanzit vinden we het eng/vies.

Mvg
Martin

Ja klopt helemaal. Bijna dagelijks staan de nl reisleidsters bij mijn winkeltje op het plein aan hun groepje mensen uit te leggen dat als ze vis bestellen voor hun middagmaal dit dan 'met kop' kan zijn. M.a.w. niet schrikken er komt nl geen visstick op je bord te liggen. Waarschijnlijk ben ik erg 'vergriekst', maar sommige mensen vinden dit dus echt vreselijk om te zien.

Quote
#23
INderdaad, het is maar wat je gewend bent. Als ik een vis zonder kop zie dan word ik achterdochtig, je weet maar nooit hoe die gekweekt is!!! Big Grin
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#24
Nou Nanny, ik weet niet wat voor een soort landgenoten bij jou winkel komen maar bij ons op de markt koop je nog gewoon complete vissen! We zijn toch nog niet helemaal gek geworden in dit kleine landje.
Quote
#25
Idd de kop moet aan de vis zitten. Maar mij gaat het wel net één stap te ver de viskoppen uit te zuigen of kop en ogen van het lam te eten. Dat laat ik met liefde aan de rest van mijn familie over.
Quote
#26
Ik zou zo zeggen ,,eet smakelijk.. Big Grin

[Afbeelding: 2ef003p.jpg]

Quote
#27
(10 March 2012, 19:43)Maria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Idd de kop moet aan de vis zitten. Maar mij gaat het wel net één stap te ver de viskoppen uit te zuigen of kop en ogen van het lam te eten. Dat laat ik met liefde aan de rest van mijn familie over.
Heerlijk is dat @Maria, vroeger werd er bij ons thuis om gevochten wie de hersens uit een konijnenkop mocht peuteren, die werden gewoon mee gebakken.

Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#28
Arthur, ik eet ook geen patsas of mageritsa. Ik hou niet zo van ingewanden. Alleen lever vind ik nog te doen.
Quote
#29
hoewel ik niet vegetarisch ben en maar ook geen groente mens ben, kan ik niet warm lopen voor de Griekse keuken, dus hou ik bij mijn kookkunsten als ik over 3 weken 9 weken op mijn stekkie ben. Af en toe ergens eten, het liefst alleen voorgerechten. En natuurlijk de Paasmaaltijd met de familie. Ik hou van lekker eten, maar op Kreta heb ik andere prioriteiten:)
Quote
#30
Zo zie je maar weer, iedereen heeft andere prio's als hij/zij in GR is.

Lekker eten staat bij mij wel redelijk bovenaan !

Ik gruwel niet van zo'n lamskop, als ik het voor me krijg zal ik het zeker eten. Of ik het spontaan zou bestellen is weer wat anders.

Zo heb ik ook wel eens rauwe zee egel, het binnenste dan, gekregen. Dat vond ik nou weer wel erg vies (maar ik ben ook geen zeedieren eter).

Vorig jaar waren we in een taverna ergens in het binnenland van Kreta. De kok wilde ons verrassen, en zette ongevraagd een bordje op tafel. Hij zei dat het een delicatesse was zonder te zeggen wat het was. Na de eerste hap verklapte hij dat het lamsballen waren. Hij was ernstig teleurgesteld dat we niet spontaan groen werden.... Dat was zijn lol.
Het was echt lekker klaargemaakt, en het bordje was zo leeg.

Zo zie je maar weer, allemaal vooroordelen. Altijd eerst proberen voordat je iets als 'vies' bestempeld.
Quote
#31
ik ben wel in voor verrassingen en zal niet zo snel zeggen nee dat hoef ik niet. Probeer (bijna) allesWink, maar in zijn algemeenheid hoeft voor mij de Griekse keuken niet, hoewel mijn familie lekker kookt, krijg ook bijna iedere dag eten van ze en dat probeer ik altijd op te eten. Maar het lam met Pasen heb ik toch wel erg veel moeite, heb steeds het gevoel dat die ogen mij volgen. Ik geef toe ben echt een stadsmens:)
Quote
#32
(10 March 2012, 19:43)vandenbosch schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou Nanny, ik weet niet wat voor een soort landgenoten bij jou winkel komen maar bij ons op de markt koop je nog gewoon complete vissen! We zijn toch nog niet helemaal gek geworden in dit kleine landje.

Dit zijn dus mensen die op een door touroperator georganiseerde eilandtour is. Waarschijnlijk niet de mensen die hier op het forum kijken. Is het niet een beetje hetzelfde als bij AH op de groenteafdeling waar een bereidingswijze bij een simpele krop sla staat? Er zijn toch genoeg mensen die 'niks' meer zelf kunnen klaarmaken, en alleen uit pakjes, zakjes etc eten. Dit lijkt mij de groep mensen die 'schrikt' van een vissekop. Ik denk dat mensen die de gebruiksaanwijzing van een krop sla nodig hebben er geen vis van de markt bij kopen, maar voor een doosje Iglo ( bestaat dat nog, die vissticks bedoel ik dus)
Als ik in NL ben kijk ik me altijd weer de ogen uit bij de manier waarop alles 'klaar' verkocht wordt.

Quote
#33
Zelf ben ik meer groenten gaan eten sinds ik in Griekenland ben, het smaakt me hier beter op de een of andere manier, er zijn zelfs dagen dat ik vegetarisch eet, en dat voor een vleeseter, dan heb ik niet het gevoel dat ik iets mis.
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#34
Ja Carien dit snap ik helemaal. Als je alleen al kijkt naar wat je allemaal kunt doen met een tomaat.....Gevulde tomaten, salades, saus, ik mis dan ook t stukje vlees niet. En ik ben ook zeker geen vegetarier. Morgen Fassolakia jiachni. Boontjes met aardappelen in tomatensaus, stukje feta erbij en klaar hoeft voor mij ook geen vlees bij.
Quote
#35
ja en een tomaat in griekenland is ook nog eens lekker
wij eten ook bijna nooit vlees,wel een lekker vers visje
ger en jose
Quote
#36
Ja dat is het, in Nederland had ik altijd het gevoel dat er iets miste. En de tomaten zijn inderdaad heerlijk! lekker met olijfolie en oregano. Kijk er nu al weer naar uit, in de zomer lekker een boeren salade en wat brood, zo simpel zo lekker!!
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#37
(10 March 2012, 21:50)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zou zo zeggen ,,eet smakelijk.. Big Grin

[Afbeelding: 2ef003p.jpg]

Hazo, gebruik maken van mijn delicatessen...en die verwerken in een nieuw gerecht met foto Big Grin

Als straf, "bij ons" in de kazani:

[Afbeelding: n207k5.jpg]

[Afbeelding: 11vh4i8.jpg]

Tongue Tongue ;)

Quote
#38
Ah gatverdamme... en zitten die hersens daar ook nog in ? Brrr
Being sick
En hoe zit dat met die ogen eet je die ook op? of zuig je die uit met een rietje handjesogen

Hihi, bedankt , ik wilde net een lekker toastje gaan maken, maar ik heb daar nu geen trek meer in ...;)

Greetz
Quote
#39
De ogen worden gegeten, letterlijk alles wordt gegeten behalve het bot. Net als bij de vissen. En ik ben geen "wat de boer niet kent vreet hij niet type", maar ogen probeer ik niet eens te eten. Bokkenballen oke, maar ogen .... die voer ik liever aan de katten in een onbewaakt ogenblik Big Grin Krijg dan wel op mijn falie.
(11 March 2012, 13:24)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar het lam met Pasen heb ik toch wel erg veel moeite, heb steeds het gevoel dat die ogen mij volgen. Ik geef toe ben echt een stadsmens:)

Ik ben gek op lam en geit, de kop aan de liefhebbers, van het spit. Ik ben benieuwd hoeveel geiten dit jaar met Pasen per ongeluk aangereden zullen worden. Ons dorp is vergeven van loslopende geiten en zijn van niemand zolang je er ophef over maakt omdat ze je tuin kaal vreten in de winter. Maar o wee als je er eentje aanrijdt omdat ie ineens de weg oversteekt. Dan is de deuk in je auto niet belangrijk, je leven niet, maar die stomme geit wel. Sad
Quote
#40
Heerlijk die hersens, beetje zout en peper erop en smullen maar!!
De ogen eet ik ook niet Tongue
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eten in Griekenland: Siga siga Ger 38 10.658 02 August 2018, 09:19
Laatste bericht: jacq1970

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)