Beheersing Griekse taal
#1
In de tijd dat ik hier op het forum kom is het mij opgevallen dat er toch best wel veel van de forummers in Griekenland wonen. Sommigen nog maar kort, maar ook velen al voor langere tijd. Nu ben ik sedert 2007 verlief op Griekenland geworden en ga dus ook steevast ieder jaar in de maanden mei en juni naar Griekenland. Wat ik mij eigenlijk afvraag is het volgende:
Wie van de Nederlanders, die overigens permanent in Griekenland wonen en langer dan 2 jaar, beheerst de taal goed tot zeer goed en misschien wel in woord en geschrift.
Tol's signatuur Pluk de dag
Vrijheid is met je camper in Griekenland rond touren
Quote
#2
Ik woon hier nu ruim 20 jaar, ben getrouwd met een Griek die geen nl spreekt. Kinderen van 18 en 15 spreken wel Nederlands, hebben keurig de NL school die hier op Kos via het NOB is gevolgd, met diploma etc. Mijn Grieks is heel redelijk, wij spreken thuis alleen maar Grieks eigenlijk. Ik probeer ( wordt steeds moeilijker) met mijn kinderen wel t NL en beetje op peil te houden, samen NL dvd's kijken bijv. ( Net hel van 63 met ze gekeken! met fries dialect erbij!) Maar het lezen van een boek in het Grieks bijv vind ik gewoon niet relaxed lezen, dus nee. Mijn schrijfkunst is niveau ven 8 of 9 jarige. Ik schrijf wel emails en faxen voor orders voor mijn winkeltje, dat lukt allemaal en dan vind ik t wel prima. Wel erg belangrijk vind ik het spreken, is zeker niet foutloos maar dat ik me daarmee goed kan redden was voor mij heel erg belangrijk. Wat ik ook merk is dat ik soms naar woorden in het NL zoek, en me dus eerst t grieks tebinnen schiet.
Quote
#3
Ik tel eigenlijk niet mee, ik woon hier al 37 jaar....:)
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#4
Hoezo tel je niet mee? Je bent helemaal vergriekst bedoel je?
Ik ken ook niet- grieken die hier al heel erg lang wonen en heel slecht grieks spreken, en anderen hebben t met een jaartje al aardig onder de knie. Ligt ook wel een beetje aan je taalgevoel denk ik, Maar sommige mensen blijven ook zo 'klieken' bij 'hun nationaiteit." En als je natuurlijk als Nl stel hier naar toe komt zal t ook moeilijker zijn dan wanneer je zoals ik een griekse partner hebt.

Heb jij les gevolgd? Ik ben ergens in Pancrati 4 weken naar les geweest helemaal in het begin toen ik hier kwam, voor de basis.
Ellinika Tora, ons lesboek schiet me zo weer te binnen.

Trouwens je facebookreclame heeft al een nieuw lid binnen gebracht, bravo sou!
Quote
#5
Beste Tol,

Al woon ik de laatste 4 jaar in Nederland, ik heb 10 jaar in Griekenland gewoond. Ik heb in die tijd vloeiend Grieks leren lezen, schrijven en spreken. Het is een prachtige taal waarin je je heel rijk kunt uitdrukken. In die 10 jaar heb ik wel geleerd dat je de taal niet in het buitenland kan leren. Je moet daar zitten en dagelijks met veel verschillende mensen met een verschillend vocabulaire spreken, anders word je nooit een "near-native speaker". Wat mij erg heeft geholpen was dat ik zowel vrienden had die katharevoussa als levende taal gebruikten als vrienden wier tweede of derde woord "ma@@@ka" was. Je leert dan de taal van alle kanten Smile
Quote
#6
(22 March 2012, 21:12)nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




......met fries dialect erbij!)
Dus 3-talig:):);)

Tol's signatuur Pluk de dag
Vrijheid is met je camper in Griekenland rond touren
Quote
#7
(22 March 2012, 21:23)nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoezo tel je niet mee? Je bent helemaal vergriekst bedoel je?
Ik ken ook niet- grieken die hier al heel erg lang wonen en heel slecht grieks spreken, en anderen hebben t met een jaartje al aardig onder de knie. Ligt ook wel een beetje aan je taalgevoel denk ik, Maar sommige mensen blijven ook zo 'klieken' bij 'hun nationaiteit." En als je natuurlijk als Nl stel hier naar toe komt zal t ook moeilijker zijn dan wanneer je zoals ik een griekse partner hebt.

Heb jij les gevolgd? Ik ben ergens in Pancrati 4 weken naar les geweest helemaal in het begin toen ik hier kwam, voor de basis.
Ellinika Tora, ons lesboek schiet me zo weer te binnen.

Trouwens je facebookreclame heeft al een nieuw lid binnen gebracht, bravo sou!

Sorry, ik had hierbij moeten vertellen dat ik met een Griekse getrouwd ben, die praktisch geen Nederlands spreekt. Verder heb ik al die jaren overwegend met Grieken gewerkt, dus ik kan nu wel zeggen dat ik vloeiend Grieks spreekt (dat zeggen mijn Griekse vrienden en familieleden tenminste). :)
Leuk te horen dat de campagne resultaat heeft, ik blijf pushen!!
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#8
(22 March 2012, 21:23)nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Trouwens je facebookreclame heeft al een nieuw lid binnen gebracht, bravo sou!

Hahahahahaha, inderdaad! Beste "ADO" (of moet ik zeggen "ADAU" doe mijn hartelijke groeten aan onze wederzijdse vriend Jan
Quote
#9
Hé hallo, als ik hem dus de groeten doe van Makis weet hij wie jij bent= )ik weet het namelijk niet Huh '
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#10
hehehehehehe, doe hem dan maar de groeten van "Jeroentje".
Quote
#11
Wat leuk eindelijk een griekse met een nederlander. Wij hebben hier op Kos ik schat 60 nl vrouwen waarvan velen dus met Gr partner, maar niet een nl man die met een griekse getrouwd is. Maar het kan dus toch....
Wat dat Fries betreft, nee daar hadden we de ondertiteling bij nodig wij spreken met zeer duidelijk Achterhoeks accent!
Quote
#12
Ok Jeroen, dan hebben wij elkaar ook wel verschillende malen ontmoet, maar al weer een paar jaar geleden!

nanny, er zijn nog meer Nederlanders met Grieksen getrouwd, ik ken er zo 4/5. En Makis is een NL en als ik me niet vergis is hij ook getrouwd met een Griekse!
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#13
Yup, we hebben elkaar vaker ontmoet in Athene. Als ik me goed kan herinneren heb je me zelfs wel eens een lift gegeven vanuit Artakis (aaaaahhhhh.....die goeie ouwe tijd!!! hahahaha)
Een kleine verbetering, ik was getrouwd met een Griekse. Dat is nu historie, maar, zoals ze zeggen, als je de smaak eenmaal te pakken hebt...... M'n huidige vriendin (al ruim 3 jaar) is een Griekse uit Athene. Ik ben daar zo eens in de 4-5 maanden.
Quote
#14
Als je 1 keer gesnoept hebt kan je er niet meer af blijven!!
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#15
Ik voldoe nog niet aan je doelgroep aan wie je deze vraag hebt gesteld, maar wil je toch zeggen dat ik het erg moeilijk vind om de taal te leren. Het begrijpen gaat goed, ik merk dat het met de dag beter gaat. Je gaat verbanden leggen tussen bepaalde woord die op elkaar lijken, en de manier waarop ze gebruikt worden (in welk zinsverband). Het zelf spreken is een drama, kan maar niet wennen aan de zinsbouw. Maar ik heb gevraagd aan mijn collega's of ze me willen helpen en de standaard dingen in het Grieks willen gaan zeggen. Dit werkt goed en dat motiveert dan weer. Wat ik zelf heb gemerkt is dat je er elke dag mee bezig moet zijn, dan blijft het hangen. Het kost wel veel discipline en dat laat nog wel is te wensen over. Maar waar een wil is is een weg, en die wordt niet alleen bepaald door jezelf maar ook tegen wie je spreekt (die moet bereid zijn om jouw direct uit het Nederlands vertaalde zinnen om te buigen naar het Grieks hahaha).
Tot nu toe kan ik zeggen dat het vooral goed is geweest voor mijn Engels en Nederlands, je gaat meer nadenken over de taal en moet soms weer even terug de schoolbanken in waarom je bepaalde dingen in het Nederlands doet.

Ter info, ik beschik absoluut niet over een talen knobbel, ben meer van de cijfers!
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#16
Ha, ha Carien ja inderdaad ligt het er ook aan tegen wie je praat. Mijn schoonmoeder( spreekt niet een woord over de griekse grens!) ging woorden die ik niet begreep hehalen maar dan luider sprekend, helpt niet echt. Mij werd op die gr les aangeraden om naar kinderprogramma's te kijken op tv. In de les had je dan t idee van ik ken toch al best aardig wat. We zaten daar met 20 personen van alle nationaliteiten en allemaal zelfde niveau grieks. Maar dan kwam ik thuis en spraken die smurfen op tv opeens zoveel en snel.....Kreeg ik daar weer een dip van, jee zelfs zoiets simpels niet kunnen begrijpen.

Goh Ado wat betreft de griekse vrouwen. Ik zit nog eens na te denken, want behalve dat er hier nu 60 Ollandaises wonen zijn er door de 20 jaar heen dat ik hier woon ook noge heel veel met griek naar nl vertrokken. Maar weer geen Ollandos die een Griekse meenam. Raar want er lopen hier toch hele leuke en mooie meisjes rond. En de tijd dat die griekse vrouwen alleen maar thuis zaten hebben we ook wel gehad.
Quote
#17
@ Nanny, dat van jouw schoonmoeder deed de mijne ook. In plaats van langzamer te gaan praten draaide ze het volume wat hoger, en ze praat al zo hard van zichzelf Confused.

Gelukkig had ik de taal vrij snel door. Ik heb dan ook een talenknobbel dus dat is een voordeel en net als Nanny hielp het ook dat mijn man Grieks is en weinig buiten de deur spreekt. Ik viel hier echt met mijn neus in de boter, want ook veel van mijn familie en vrienden spreken amper Engels (dat heb je op zo'n klein niet toeristisch eilandje). Daardoor leer je het wel snel.
Les heb ik nooit gehad, maar ik liep standaard met een woordenboekje rond toen ik nog heen en weer reisde naar Nikos toe. Voordat ik er dus woonde sprak ik de taal al vrij goed en binnen een paar maanden na mijn emigratie nagenoeg vloeiend.

Op schrift ben ik ook weer net als Nanny nog op groep 6 niveau van de basisschool. Een kinderboek gaat me goed af, maar een Grieks krantenartikel daar moet ik mij echt doorheen ploeteren.
Het schrift is aan de ene kant heel lastig, maar ook als je het Alfa, Bita (fonetisch vita) even leert dan heb je het zo door en kun je woordjes in ieder geval sneller opzoeken en oplezen en de rest volgt dan. Ik ben dan ook wel weer gezegend met een soort van fotografisch geheugen waardoor het makkelijker blijft hangen.

Het blijft een ingewikkelde taal, maar zo rijk en mooi. Ik krijg vaak complimenten over het gebrek aan Nederlands accent; leuk om te horen. Behalve de R. Mijn man plaagde en plaagt mij daar regelmatig mee. Die rolt er bij mij nog steeds op zijn Nederlands uit Tongue.

Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#18
Probeer eens (ik noem het even ABG) te leren op Kreta met hun verschillende dialecten, alfabet, cijfers, technische woorden die ik nodig heb om materialen te kopen voor het huis, de boot of iets over vissen gaat me goed af.
Als je in een taal al 5 of 6 verschillende letters I hebt of een samenvoegsel wat I betekend wordt het toch lastig, gelukkig heb ik een vrouw (geen Griekse)die waar het nodig is bijspringt als ik het niet meer weethandjesogen
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#19
Ha, ha Roos wat jij hebt met de R heb ik met de o in Kokkino, kokkinisto, ik hoor het zelf niet maar t schijnt raar te klinken volgens de rest van de fam. Verder schijnt mijn uitspraak ook goed te zijn. Zo nu en dan een gezegde of zo er tussen gooien doet t ook altijd goed, daar staan mensen dan echt zo van te kijken.
Quote
#20
(23 March 2012, 08:19)nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maar weer geen Ollandos die een Griekse meenam. Raar want er lopen hier toch hele leuke en mooie meisjes rond. En de tijd dat die griekse
vrouwen alleen maar thuis zaten hebben we ook wel gehad.

Nou.....deze ollandos gaat wel degelijk een griekse schone importeren!sirtaki

Quote
#21
O wat leuk Makis, gefeliciteerd. Ik sprak ook alleen over Kos hoor, ik blijf het raar vinden dat dat hier niet voorkomt.
Quote
#22
nanny, ik moet zeggen dat ik ook verscheidene NLers ken die van hun Griekse vrouw gescheiden zijn.... (net zoals veel Griekse mannen natuurlijk :) ).
Wat betreft de taal die heb ik eigenlijk helemaal in de praktijk geleerd. Ik had netuurlijk wel een taalknobbel, anders was het waarschijnlijk erg moeilijk geweest. Na zoveel jar lees en scheijf ik de taal zonder problemen, natuurlijk kom je altijd woorden tegen die je niet kent, de Griekse taal is zeer omvangrijk. Maar ik dacht dat ik wel op het niveau ben van de gemddelde Griek.

ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#23
aangezien dat genoeg grieks sprekende nederlanders zijn hier even een film om in de geest van de komende dagen te komen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





De kus op 02:01:10 kost mij iedere jaar 2 pakjes zakdoeken.
dat van veel griekse mannen die scheiden van hun nederlandse vrouw begrijp voledig maar ik wil eentje vragen ,hun doen ze dat??het lukt mij al jaaren niet!!!
Quote
#24
Tzimi, die film komt ook al op tv hier, en ik heb hem al 10 keer gezien.
Wat je vrouw betreft, je houd veel te veel van haar, daar ga je nooit bij weg, dat is wel duidelijk!!
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#25
Nanny, wij zijn bezig met grieks aan de volksuniversiteit in Amstelveen en hopen straks op Kos iets meer grieks te spreken dan alleen ik wil dit en heeft u dat!
heb jij enig idee of er op Kos ook priveles wordt gegeven? Lezen lukt aardig, maar spreken meer dan de simpele zinnetjes gaat nog erg lastig, vooral omdat iedereen het zo snel spreekt en de helft van de worden ook nog eens inslikt.
Wij willen vanaf volgend jaar meer dan alleen vakanties op Kos doorbrengen dus vind ik het ook belangrijk dat we meer kunnen spreken en ons zellf opin het grieks kunnen redden. handig ook om de rekeningen te kunnen lezen Wink

Hoor graag alles je wat weet? helma
Quote
#26
Hallo Helma, ik denk dat je t beste even kunt vragen bij de nederlandse school. Ik heb wel telnummers als je interresse hebt. Stuur me maar een email als je interresse hebt dan geef ik je deze.
Zijn jullie geen lid van de NL vereniging? Voor 10 euro blijf je dan t hele jaar op de hoogte van het gebeuren hier, en je maakt gebruik van de nl bieb.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Bio woorden uit de Griekse taal Karidiès 0 656 22 July 2023, 14:58
Laatste bericht: Karidiès
  Griekse taal door Petra en Karides Arthur 11 3.006 18 August 2019, 17:01
Laatste bericht: Karidiès
  Griekse taal voor in de auto EVERDINA 0 1.867 27 January 2017, 18:37
Laatste bericht: EVERDINA
  Nieuwe rubriek: Griekse taal oriste 7 16.997 09 November 2015, 11:22
Laatste bericht: Brandaki
  Griekse taal d.m.v. plaatjes Ger 1 3.152 06 April 2014, 21:44
Laatste bericht: Sophia
  GRIEKSE taal xrissi 17 13.004 08 October 2013, 18:02
Laatste bericht: Imogen
  griekse taal xrissi 13 9.512 03 May 2013, 12:34
Laatste bericht: Cor Nieuw Vennep
  De Griekse taal. Aleko 11 8.095 19 April 2013, 15:58
Laatste bericht: Aleko
  Griekse taal op Twitter en Facebook Karidiès 6 5.212 30 July 2012, 08:06
Laatste bericht: Karidiès
  Η Ελληνικη γλωσσα-De Griekse taal Tana 0 2.176 27 May 2012, 12:32
Laatste bericht: Tana

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)