appodiksie-kaart
#1
Gisteren kreeg ik een prachtige sticker met een briefje van het ministerie van economische zaken in de bus over hoe dat ik als winkelier die kaart dus via dat visa apparaatje kan gebruiken. ( Is nog niet verplicht) Iemand hier all ervaring mee? Of als klant of als winkelier. Ik heb er natuurlijk niet zo heel veel mee te maken, zoveel Griekse klanten heb ik niet, maar ben benieuwd.
Quote
#2
Rainbow 
(23 March 2012, 14:24)nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gisteren kreeg ik een prachtige sticker met een briefje van het ministerie van economische zaken in de bus over hoe dat ik als winkelier die kaart dus via dat visa apparaatje kan gebruiken. ( Is nog niet verplicht) Iemand hier all ervaring mee? Of als klant of als winkelier. Ik heb er natuurlijk niet zo heel veel mee te maken, zoveel Griekse klanten heb ik niet, maar ben benieuwd.

Hallo Nanny,

Ikzelf heb namelijk zo'n appodiksie kaart.(κάρτα αποδείξεων) als consument. Heb hem via mijn bank aangevraagd en via de link:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




geactiveerd n.l.met mijn AFM( ΑΦΜ)en het kaartnummer(10cijferig) of met een smsje naar 54053.
Deze kaart wordt nog niet zoveel geaccepteerd, omdat het ook nog niet verplicht is zoals je al zei. De meeste winkeliers zijn niet op de hoogte van deze kaart laat staan hoe het werkt. Wanneer je een creditcard apparaatje hebt, moet je het apparaatje, ik denk de software updaten bij de bank van wie je dit apparaatje hebt voor deze service. Je kunt ook eenvoudig een telefoontje plegen naar je bank voor informatie. In de omgeving waar ik woon nl. Nea Erythraia wordt het alleen geaccepteerd door AB/Vassilopolos en bij een paar kleinere winkeltjes. Het voordeel van deze kaart voor de consument is, dat wanneer je een aankoop doet, je de kassabon direct met deze appodiksiekaart naar je AFM stuurt en dat je dus minder administratieve romslomp hebt om lijsten bij te houden van je aankopen voor de belastingopgave. Het voordeel/nadeel voor de winkelier, daar ben ik niet van op de hoogte, maar kan me voorstellen dat ze hiermee enigsinds de belastingontduiking tegen willen gaan.

success, met vriendelijke groet Clementina
Quote
#3
Hallo Clementina, toevallig zag ik de sticker hier ook voor t eerst hangen bij de AB supermarkt, verder nog nergens.

In de bijgesloten brief stond ook een www met gebruiksaanwijzing voor de kaart. Dat zou dus moeten lukken, al kreeg ik bij de bank te horen dat we een nieuw systeem voor via gaan krijgen, iets met een 'oog'? Dus maar ns kijken of t dan nog lukt, ha,ha.Echt nadelen zitten er voor mij niet aan denk ik, ik sla toch alles keurig aan op mn kassa, betaal mijn belasting, het is net iets meer werk als je mensen hebt die staan wachten, dat zal t zijn.

Ik ben vrij van de 'ouderwtsen' waarschijnlijk, maar heb n beetje t idee dat ik in de gaten gehouden word met zo'n kaart. Eigenlijk gebruik ik zelf alleen contant geld misschien daarom.....
In Nederland ben je dat waarschijnlijk meer gewend met al die chipkaarten, creditkaarten enz.



Bedankt voor je reactie en de tips, tegen de tijd dat ik openga, over een paar weken zal ik alles nog eens bekijken.
Groeten uit Kos,
Nanny
Quote
#4
Verleden jaar werd angekondigd dat deze kaart per 1 januari 2012 verplicht zou worden gesteld. Dat is tot nu toe niet gebeurd, waarschijnlijk zal het ooit nog wel eens komen, maar dan moeten wel ALLE winkels en bedrijven aangesloten zijn. En dat soort dingen is altijd erg moeilijk hier in Griekenland :). Zelf heb ik nog geen kaart, mijn zoon heeft er 4, schijnt het maximum te zijn wat je kan krijgen.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#5
Maar wat is het voordeel van 4 van die kaarten dan, je kunt toch maar voor een bepaald bedrag aftrekken van je belasting of niet?
Quote
#6
Beste Mensen,

Naar mijn mening is er alleen voordeel voor de belastingdienst, zij hebben zo inzicht in de omzet van de bedrijven en de te verwachten BTW afdracht.
Dat de kassabonnetjes opgespaard moeten worden was ook een middel om BTW fraude te voorkomen en de winkeliers te dwingen bonnetjes te geven.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#7
Je kan meer dan 1 kaart krijgen als familie, zodat meerdere leden, die met 1 BTWnummer aangifte doen ieder met een eigen kaart kunnen afrekenen.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#8
Ja, wat een toestand met die bonnetjes. Ik kreeg eens een heel oude man in de winkel, die borg heel precies zijn bonnetje op, waarop ik gelijk een opmerking maakte. Kreeg ik een uitgebreide beschrijving van hoe hij dat opschreef in zijn schriften! Ik zie het al voor me bij de belastingdienst als al die zooi daar binnenkomt. Schriften, schoenendozen, plastic tassen van de slager en de groenteboer enz. Zou daar nou iemand naar kijken. De bonnetjes van tegenwoordig kun je na een paar maanden al niet eens meer goed lezen.
Quote
#9
(28 March 2012, 22:19)nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ja, wat een toestand met die bonnetjes. Ik kreeg eens een heel oude man in de winkel, die borg heel precies zijn bonnetje op, waarop ik gelijk een opmerking maakte. Kreeg ik een uitgebreide beschrijving van hoe hij dat opschreef in zijn schriften! Ik zie het al voor me bij de belastingdienst als al die zooi daar binnenkomt. Schriften, schoenendozen, plastic tassen van de slager en de groenteboer enz. Zou daar nou iemand naar kijken. De bonnetjes van tegenwoordig kun je na een paar maanden al niet eens meer goed lezen.

Hier en update betreffende de bonnetjes zojuist besloten:

Φοροκάρτα: Σφραγισμένες οι αποδείξεις λιανικής
NAFTEMPORIKI.GR Παρασκευή, 6 Απριλίου 2012 13:42

Σφραγισμένες με την ένδειξη «κάρτα αποδείξεων» θα πρέπει να είναι οι αποδείξεις λιανικής πώλησης τα δεδομένα των οποίων καταγράφουν οι φορολογούμενοι στη «φοροκάρτα» τους.
Η διαδικασία σφράγισης των αποδείξεων αυτών προκειμένου να μην μπορούν να χρησιμοποιηθούν από άλλους φορολογούμενους προβλέπεται σε απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Παντελή Οικονόμου.

Συγκεκριμένα, στην απόφαση του κ. Οικονόμου αναφέρονται τα εξής:
1. Στις αποδείξεις λιανικής πώλησης αγαθών ή παροχής υπηρεσιών καθώς και στα στοιχεία που υπέχουν θέση αποδείξεων λιανικής, τα δεδομένα των οποίων καταγράφονται στην Κάρτα Αποδείξεων τίθεται με την έκδοσή τους, σε οποιοδήποτε πρόσφορο σημείο τους, η ένδειξη «Κάρτα Αποδείξεων», ανεξάρτητα από τον τρόπο έκδοσής τους.
2. Σε κάθε περίπτωση έκδοσης αποδείξεων η ως άνω ένδειξη τίθεται με σφραγίδα, ενώ ειδικά στις αποδείξεις που εκδίδονται με τη χρήση φορολογικών μηχανισμών μπορεί να τίθεται εντύπως, ύστερα από κατάλληλο προγραμματισμό, σε όσους τύπους εξ αυτών είναι τεχνικά δυνατόν.
Πηγή: ΑΠΕ - ΜΠΕ

P.s. wat gaat er gebeuren met de bonnetjes, die je tot nu toe via je kaart hebt gestuurd????
Quote
#10
Alweer zo'n idiote onbenullige maatregel die alleen maar verwarring en onbegrip zal wekken. Daar zijn ze hier zóóóó goed in.........
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#11
@Clementina, leuke vraag!

Volgens mij gaan ze t weer veel te ingewikkeld maken, weer zo'n actie die de staat toch weer nodige centen gekost heeft. Systeem in elkaar zetten, info rondsturen enz daar zijn toch weer een aantal mensen 'druk' mee geweest. Maar ik ben bang dat er weinig resultaat komt.
Quote
#12
Ze kunnen daar beter Gerrit zalm de boel laten opknappen.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)