Τηγάνοψωμό
#1
γεια σας φίλοι [Afbeelding: 5eyeqp.jpg]

Traditioneel kennen we in de Griekse keuken maaltijdbegeleiders zoals pasta, frieten, aardappelen in de oven en rijst.
Wel, mijn ex-schoonvader, een Griek afkomstig van het stadje Kimi te Evia maakte tijdens een van de vele familifeestjes ook nog Τηγάνοψωμό (tiganopsomo) een combinatie van het Griekse "τηγανίζω & ψωμί" wat zoveel wil zeggen als gebakken brood.
Het is heel eenvoudig om klaar te maken en een lekker alternatief voor de klassiekers en past vooral bij grillades [Afbeelding: 16kb7md.gif].

Wat hebben we hiervoor nodig?

Voor een bereiding van 500gr bloem hebben we hetvolgende nodig:
500gr tarwe bloem (wit broodbloem is ook goed)
Een pakje gedroogde Gist (de liefhebbers mogen ook verse gist nemen en oplossen inwater)
een vleugje zout
twee eetlepels olijfolie.
Hoe ga je tewerk?
250 ml lauw water
twee soeplepels oregano (voor de liefhebbers, het kan ook zonder)
[Afbeelding: eb23kp.jpg]

Meng de gist en het zout met de bloem (doe dit met de mixer door de deegkneed hulpstukken te gebruiken)
Voeg het lauwwarme weter toe en meng dit geheel tot je een homogene deeg krijgt die niet meer kleeft.

[Afbeelding: 5nrpyd.jpg]

Leg deze in een kom en dek af met een vochtige (hand)doek en laat de deeg gedurende drietal uren rijzen.

[Afbeelding: jhrmtc.jpg]

Na het rijzen kneed je het deeg opnieuw tot je terug een bol hebt zonder dat er nog lucht in zit.
Neem van de bol deeg een stuk (in functie van hoe groot je jou Τηγάνοψωμό wil) en rol deze met een deegrol uit op een met bloem bestrooide ondergrond tot een schijf met een dikte van max. 3 mm tot 5 mm. Maak in het midden van deze schijf een gat van (dit voorkomt het spatten en vergemakkelijkt het bakken in de olie, zeker doen!)

[Afbeelding: 35d92ci.jpg]

Verwarm hierna voldoende olijfolie in een pan (je deeg moet erin kunnen drijven). Test of je olie warm genoeg is door de deeg van het gemaakte gaatje te bakken
Hou bij het bakken een vork bij de hand om de blazen die in de deeg ontstaan te doorprikken, zo krijg je een mooie platte Τηγάνοψωμό.
Bestrooi uw eindproduct met wat zout en smullen maar.

[Afbeelding: 24y68w4.jpg]

Mijn dochter is fan van een beetje Feta die in de deeg wordt verwerkt na het rijzen, eigenlijk kan je alle kanten uit


Καλή όρεξή
[Afbeelding: dmwj1w.gif]



Quote
#2
mmmm, hier krijg je honger van.
ziet er goed uit Rhodos!

Petra
Quote
#3
dat ziet er goed uit

groeten ger
Quote
#4
Hieronder wat woordenschat in verband met het recept van Τηγάνοψωμό voor de liefhebers

Τηγανόψωμο (gebakken/frituurd brood)
Η συνταγή (recept)
Συστατικά (inrediënten)
αλεύρι ψωμί (broodbloem)
σκόνη μαγιά (gistpoeder)
αλάτι (zout)
ρίγανη (oregano)
χλιαρό νερό (lauw water)
ανακατεύω (mengen)
ζυμώνω (kneden)
ζύμη (deeg)
να αυξηθεί (laten rijzen)
υγρή πετσέτα (vochtige handdoek)
μπολ (kom)
τηγανίτα (pannekoek)
πλάστης (deegrol)
τρύπα (gat)
τηγάνι (pan)
ελαιόλαδο (olijfolie)
δύο πλευρές (beide kanten)
εξυπηρετούν (serveren)
φάτε ζεστά (warm opeten)
Το χαρτί κουζίνας (keukenrol)


[Afbeelding: 14tbn86.jpg]
Quote
#5
Ik heb ze vandaag gemaakt, zalig!!!!! bedankt voor je recept!
Wel nog een vraagje, hoe kan ik ze bewaren zodat ze vers blijven?
Quote
#6
Sophia, ik bewaar ze in een plastik zak (type diepvrieszakje) in de koelkast. Heb ik er zin in, dan even opwarmen in de oven. Gezien dit een vers produkt is zijn ze beperkt houdbaar.
Leuk dat je het lekker vindt. Het fijne ervan is dat het overal bij past.
Op een mooie zomerdag in de tuin, me wat slouvlakia, Griekse sla en een glaasje retsina...dat is voor mij het einde
[Afbeelding: 35hn5lg.gif]
groetjes
Quote
#7
Ook op Karpathos worden gerechten gemaakt met speciaal brood. Bij de bakker zie ik altijd grote plastic zakken vol met stukjes keihard gedroogd brood liggen welke dagelijks veel verkocht worden. De verkoop gaat per kilo. Dit brood word geweekt in water of olie voor het genuttigd wordt. De naam ben ik kwijt.
Quote
#8
(28 January 2012, 12:26)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ook op Karpathos worden gerechten gemaakt met speciaal brood. Bij de bakker zie ik altijd grote plastic zakken vol met stukjes keihard gedroogd brood liggen welke dagelijks veel verkocht worden. De verkoop gaat per kilo. Dit brood word geweekt in water of olie voor het genuttigd wordt. De naam ben ik kwijt.

Beste John, dit zijn paximadia
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)