Retsina, goddelijk of gruwelijk?
#1
Voor de één betekent retsina het ultieme Griekenland gevoel, de ander krijgt het met geen mogelijkheid door zijn keel.

Retsina is natuurlijk iets aparts vanwege de toevoeging van hars, en daardoor uniek!

Vraag hier aan prikkers, formumbezoekers, retsinaliefhebbers en haters:

Is retsina goddelijk (lekker) of gruwelijk (vies ).

Ik ben benieuwd naar de meningen.

Mvg
Martin
Quote
#2
Over smaken valt niet te twisten. Dé RETSINA bestaat niet. Je hebt er zoveel verschillende smaken in dat het gewoon van je smaakzin afhangt. Als ik vrienden een glas retsina voorschotel lusten ze het ene merk wel en het andere niet.
Ikzelf ben daar niet moeilijk in. Ik drink graag een glaasje retsina en ja de ene smaakt al wat beter dan de andere.
Geef toe, op een warme zomerdag terwijl je in de schaduw van een terrasje zit, kan zo'n glas goddelijk smaken....twee ook [Afbeelding: 154ttme.gif]

Maar niet alleen een glaasje retsina kan goddelijk smaken, een frappes , ellinikos cafes, mythos of ouzo geven mij net zo'n zalig gevoel afhankelijk van het uur van de dag....[Afbeelding: 357o6yv.gif]
Quote
#3
Er worden heel wat "Retsina's" op de markt aangeboden, weliswaar met een smaakverschil. Van de goedkopere varianten, krijg ik wel hoofdpijn. (of misschien te veel gedronken Blush)
Persoonlijk vind ik het een heerlijke dorstlesser. Een lekker gekoeld flesje op een zomers terrasje... meer woorden zijn overbodig.
Quote
#4
brrrrrrrrrrrr nee voor mij geen Retsina. Begin net een beetje aan Raki te wennen. Ben nog steeds op zoek naar een lekker Grieks likeurtje, nog niet gevonden, sterker nog nog nooit een Grieks likeurtje tegengekomen.............
Quote
#5
connie, voor andere drankjes kan je ook hier kijken:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Wat retsina betreft, heb het al vele jaren niet meer gedronken, ik ben gegaan voor andere wijnen en heb daar nog steeds veel plezier van ;)
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#6
Connie, Cumquatlikeur van Corfu of Mastixalikeur van Chios om er maar twee op te noemen
[Afbeelding: mk97ax.gif]
Quote
#7
is maar een Malamatina. de sleutel tot een goede avond.
Quote
#8
Als de temperaturen wat aantrekken drinken we elke dag retsina; Malamatina heeft onze voorkeur, en dan inderdaad het liefst lekker koud, een hapje én uitzicht op zee erbij :)
Quote
#9
(26 March 2012, 12:34)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Is retsina goddelijk (lekker) of gruwelijk (vies ).

Absoluut goddelijk :)
Quote
#10
Als ik een glas retsina krijg voorgezet drink ik het wel, ik vind het niet vies.
Bestellen zal ik het niet.
Ik ken ook mensen die door de retsina een klein scheutje 7-up of sprite gooien om het hele harsige er af te krijgen. Zie trouwens ook Grieken dat doen.

Doe mij aan het einde van de middag maar een lekker ordinair Grieks droog wit landwijntje, liefst van een lokale boer, uit de koelkast, mag ook nog een blokje ijs bij.
Slobberen maar !

Bij het eten mag ook zo'n zware Kretenzer huisgemaakte rode of witte geserveerd worden, mits een beetje koel.
Quote
#11
Toch ook hier vooral tegenstellingen, lekker of niet.

Wij merken het aan de verkopen. Malamatina is nog altijd populair.

Maar tijdens de proeverijen schrikken de meeste mensen die nog nooit in Griekenland zijn geweest erg van retsina. De hars in de wijn is erg moeilijk voor ze.

Mvg
Martin

Quote
#12
Retsina wordt door veel Grieken gedronken met een ( klein) scheutje sprite, soda, cola of sinas. ook afhankelijk van de smaak.

wel een klein scheutje anders verdrink je de Retsina ;)

Quote
#13
Steeds weer geprobeerd maar ik kan het gewoon niet lekker vindenSad,ben toch een echte wijndrinkerBig Grin
Ik voel me er gewoon niet goed bij!
Quote
#14
Er gaat niets boven een goed glas Retsina van het vat en lekker jong Zon zee en Retsina
Quote
#15

LEKKER !!!!! Op het balkon, in de avondzon met zicht op zee Worshippy
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#16
Heerlijk! Vanmiddag nog een flesje genuttigd..
Quote
#17
Lekker! Ook hier een Malamatinafan, al mag ik graag de varianten uit de lokale supermarkt proberen als ik in Griekenland ben. Jammer dat de lokale slijterijen hier vaak niets meer dan Boutari verkopen, die vind ik wel erg vlak.
Quote
#18
In nederland vind ik het niet te drinken. Zodra ik echter in het zonnetje zit in het mooiste deel van kreta,(west), dan lust ik best een flesje.
Quote
#19
Op maandag 28 mei, dus Pinkstermaandag, vindt naar jaarlijkse gewoonte het Grieks Feest plaats in het Provinciaal Domein Huizingen. Naar even grote jaarlijkse gewoonte zal er dan een grote voorraad heerlijk gekoelde Malamatina beschikbaar zijn. Uiteraard samen met alle andere mogelijke denkbare Griekse producten.

Het Grieks Feest vindt daar al meer dan 50 jaar (niet dat ik er al zo lang ga Angel) na mekaar plaats. Meestal komen daar rond de 20.000 Grieken op af. En ze komen zelfs van Duitsland, Frankrijk, Nederland, Luxemburg. Een groot familiefeest, zeg maar. Ook komen er steeds meer niet-Grieken, die het Griekse volk en land een warm hart toedragen... zoals wij greeksmiley2.
En ja, we zullen er hopelijk weer eens kunnen genieten van de retsina Tongue.
Maar niet alleen van de retsina Big Grin

-----------
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&list=FLoqOnwpGeOPwe8CdxHf48NQ&index=16&feature=plpp_video
en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&feature=related


vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#20
Lekker,zondag een flesje soldaat gemaaktTongue
Quote
#21
Ingrid,

Wij zijn iedere week in Amsterdam om te bezorgen. Als je wilt wil ik ze best voor je meenemen en ze (laten) bezorgen.

Mvg
Martin
Quote
#22
Retsina lekker, maar mijn wijhandelar in de straat trekt er zijn neus voor op. Dat is geen wijn, zegt hij als ik het bestel.
Quote
#23
Nee, met een glas Retsina maak je mij niet blij...
Quote
#24
Ik vind het lekker, maar eigenlijk niet te vergelijken met andere wijnen. Het slobbert lekker weg, zeker als het goed koud en en buiten warm.
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#25
@Martin: dank voor je aanbod.

Gelukkig weet ik de adresjes te vinden en blijf bij die kleine winkeltjes. Misschien bezorg je ze daar ook wel?
Maar blijft jammer dat de grote ketens niet voor kwaliteit gaan.
Quote
#26
Gekoelde Retsina heerlijk, maar alleen na de middag met een tafel vol diverse mezedes en dit alles thuis op het terras of ergens onderweg.
@Mart jou wijnman heeft duidelijk geen verstand van het echte straat leven.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#27
Wij hebben dezelfde ervaring als Mart met zijn wijnhandelaar. De Nederlandse wijnhandel haalt er zijn neus voor op. Het zijn vrnl. Griekenlandliefhebbers die retsina lekker vinden, daar buiten wordt het nauwelijks gewaardeerd of gedronken.

Maar, voor elk wat wils. Ik ben zelf geen retsinadrinker, maar het is wel een uniek Grieks produkt.

Mvg
Martin
Quote
#28
die wijnhandelaar . juist gaat hij ons vertelen wat lekker is ook. na ongeveer 3500 jaaren geschiedenis moeten wij achter komen of retsina wijn is of niet. retsina moet in de super market staan en zeker in de zomer maanden in je koelkast. na een paar glasjes maak je niet meer druk of het lekker smaakt of niet. en zeker in nederland aan gebrek van een ardige mama of giagia die lekkere eten te bij kan voorchotelen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#29
(26 March 2012, 23:11)martin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ingrid,

Wij zijn iedere week in Amsterdam om te bezorgen. Als je wilt wil ik ze best voor je meenemen en ze (laten) bezorgen.

Mvg
Martin

Hoi Martin, heb jij toevallig veel te maken met Tsantos uit Roosendaal?

Groet,

Dick
Quote
#30
Tsantos in Roosendaal, ja, die ken ik wel.

Mvg
Martin
Quote
#31
Hij kan aan de beste tsipouro aankomen, Tyrnavos!!
Quote
#32
Retsina... net zoiets als olijven: je vindt ze lekker of niet.
Ik ben na steeds toch weer proberen beide gaan waarderen.

[Afbeelding: 2s0bck6.jpg]
Niets lekker dan op een warme zomermiddag aan het strand wat mezedes bestellen en een ijskoude retsina (met een soda).

In de winter houd ik het liever bij ouzo of witte wijn.
Quote
#33
Olijven,hmmm !!!!!!!!!!!!!!

In mijn adolesentie vond ik ze niet te eten!
Als je uit eten ging was meestal naar een pizzeria(lees jaren 70).
Je bestelde een pizza en ja hoor daar zaten die olijven weer op.
In het begin de olijven opzij gelegd maar op een gegeven moment toch gaan proeven en leren waarderen.

Op vakantie in Griekenland(lees jaren 70)geen geld maar wel zin in een drankje! Dus maar Retsina besteld!

Je snapt 't al na al die jaren en toch steeds weer proberen"lust'ik hetnog steeds niet.
Ik krijg nog eerder een huisgestookte Raki door m'n keel dan dat!
Hahaha,vooral als ik een afdaling moet makenBig Grin.

P.s. als bijrijder hoorTongue

Quote
#34
Je hoeft Retsina voor ons niet in huis te halen.
Maar, als het niet anders kan; na 3 flesjes vindt je het al wat beter smaken en dan na.....flesjes begin ik zelfs die gebraden lamskop lekker te vinden, elke vrouw goddelijk en elke man gruwelijk. Dus de hoeveelheid bepaald de uitwerking.
Nee, doe voor ons een gewoon karrafje wijn en met de feestdagen de overheerlijke SAMOS GOLD en als dessertwijn de SAMOS-NECTAR; deze laatste wijn is niet voor niets wereldberoemd!
[Afbeelding: 2aeqcle.jpg]
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Retsina martin 2 2.295 25 March 2013, 22:18
Laatste bericht: ADO

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)