Integratie
#1
Ik kom helaas in de internationaal georienteerde keuken(s) van Nederland nog altijd maar heel weinig Griekse produkten of gerechten tegen, behoudens feta, wat in veel eetcafe's van die smerige "plastic" Deense apetina-blokjes zijn, maar structureel wel feta worden genoemd!

Ook hier heeft Griekenland m.i. de boot toch aardig gemist. In vrijwel ieder Nederlands eetcafe, brasserie of restaurant kom je een carpaccio tegen maar ook andere zaken zoals Gazpacho (spaans ), creme brulee ( Frans ) Tiramisu ( Italiaans ), risotto ( Italiaans ) en ga zo maar door.

Maar Grieks kom ik buiten Griekse horeca, niet tegen. Komt dat, omdat de Griekse ( toeristische ) keuken een te hoog fast food gehalte heeft, of hebben de Grieken te weinig gedaan aan promotie van hun eigen produkten?

Mvg
Martin
Quote
#2
Zou het ook kunnen dat de Griekse keuken zo vers, recht vanaf het land is, dat hij te lastig is voor de meesten van ons?
Overigens zijn er, zelfs bij ons in de Brabantse dorpen, Griekse producten te vinden in vrijwel elke supermarkt. Wat denk je van de bekendheid van de Griekse yochurt, mousaka, dolmadakia, keftedes, Ouzo enz.? Het is maar wat je ziet en waaraan je denkt. Er is echt wel het een en ander om ook in Nederland en België (zeker!) Grieks te genieten.
Sto kaló.
AnneMiek
Quote
#3
mousaka een arabishe benaming dolma en keftedakia turkse benamingen en je wil de griekse gerechten net zo bekent als de risotto.
dat is een 1 april grap. gewoon domeheid. promotie?? op welke manier ?? met schotels afroditi of Kreta of Korfu?? mijn moeder zou draaien in haar graf als ik zou zegen dat ik heb vandaag een Korfu schotel gehad.
dat van de verse producten AnneMiek geloof ik ook.
en dat van de feta , ik zelf betaal ik de prijs dat ze vragen voor de slechte feta van Dodoni bij de nederlandse super markets ook niet. dan maar liever geen feta.
Quote
#4
Juist als het verse produkten zijn zou je verwachten dat ze juist gebruikt worden . Maar ik denk meer dat het de onbekendheid is waardoor het ontbreekt in de NL-se restaurants maar ook omdat de Griekse keuken bij de massa nog altijd bekend is vanwege de bekende (fastfood-) gerechten, idd bij de meeste Griekse restaurants in NL geserveerd als Korfu, Kreta of Athene-schotel.

En, ja, conserven vindt je wel wat in de supermarkt, maar bij een doorsnee kaaswinkel kom ik zelden Griekse kazen tegen, een enkeling heeft feta en heel misschien Haloumi, maar Kefalotyri, Kefalograviera, Kaseri, Manouri enz enz zie je niet. Ze zijn onbekend. Maar de hele wereld eet wel brie, camembert, pecorino, parmesan e.d.

Je vindt overal olijfolie in de supers, maar zelden/nooit Griekse, terwijl dat toch de beste is! Hoe kan dat?

Mvg
Martin
Quote
#5
Toen wij nog in NL woonden gingen wij naar de Sligro en Hanos (groothandel) en daar kon je veel Griekse produkten krijgen zoals, olijven, olijfolie, Mithos, div. dranken en wijnen en vast nog meer zoals verse produkten maar dat ben ik vergeten.

Groet, Elena
Quote
#6
Er is wel wat te krijgen, maar het zou zeker meer kunnen zijn. Ik denk dat promotie hier zeker een grote rol kan spelen. Ik moet nu denken aan dat filmpje van peter ikonomidis, re-branding Greece.
Dat met die olijfolie heb ik ook nooit begrepen dat er dan geen Griekse op het supermarktschapje staat. Is importeren uit Spanje goedkoper, misschien om de afstand?
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)