Nederlandse en Belgische berichtgeving
#1
Het valt mij op dat in de belgische kranten meer en betere berichtgeving en achtergrondinformatie is te vinden over de situatie in Griekenland. Artikelen die Vlagreco regelmatig plaatst (bijvoorbeeld het bericht over Perama) kom ik in nederlandse kranten niet tegen, of zoek ik niet goed genoeg?
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#2
Ik "lees" geregeld zo'n 4-5 NL kranten op het internet, tussen aanhalingtekens, want ik lees alleen wat me interessant lijkt. Inderdaad, er zijn niet veel artikelen over Griekenland, behalve af en toe wat economische analyses. Net of het Nederlandse volk niet hoeft te weten hoe de Grieken op dit moment door de crisis proberen te komen.
Het afgelopen jaar werden we ook regelmatig lastig gevallen door journalisten die informatie wilden hebben of voor korte interviews, meestal voor de radio. Dit is nu ook afgelopen, Griekenland is niet meer "interessant" schijnt het.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#3
In de Belgische berichtgeving moeten we dan nog een onderscheid maken tussen de nederlandstalige en de franstalige berichtgeving. Zoals jullie weten, is België niet alleen een gedeeld land op taalkundig vlak, maar eigenlijk ook wat karakterieel vlak, wat zijn weerslag heeft op de nederlandstalige en franstalige media. Het nieuws in franstalige kranten durft nogal eens een heel andere inslag te hebben dan in de nederlandstalige berichtgeving. Onze franstalige broeders zijn nu eenmaal wat meer romaans gericht, vanuit een lang vervlogen historisch oogpunt, en wij Vlamingen hebben onze roots wat meer in de germaanse oorsprong. Vlamingen staan eigenlijk zowat op de rand tussen twee grote culturen. Ik voel dat trouwens dagelijks: ik woon op een twintigtal kilometer van de taalgrens, en werk in Brussel waar de mengkroes van nog meer cullturen zelfs tastbaar is. Ook zijn wij dagelijks verplicht om meer dan 1 taal te kunnen spreken, wat het allemaal geenszins gemakkelijk maakt... zelfs vermoeiend en soms lastig.
In feite zouden wij Vlamingen dus wat meer gericht moeten zijn op Nederland, maar ook hier constateer ik dat de Nederlandse ingesteldheid verschilt van de Vlaamse. Kortom, wij Vlamingen zijn een volkje apart op karakterieel vlak. Wat ik wél constateer, is dat wij Vlamingen ons nogal begripvol opstellen ten aanzien van andere meningen en volkeren. Bij ons wordt er nonstop ingehamerd dat we geen andere keuze hebben dan diversiteit op alle mogelijke vlakken te aanvaarden en zelfs te bevorderen. Met andere woorden begripvol zijn ten aanzien van andere rassen, culturen, homo/hetero, religie, ethische kwesties, enzovoort. Een Vlaming is meestal ook niet erg 'frontaal', maar is eerder wat omzichtig.
Ik denk dat dit alles tot gevolg heeft dat onze media en berichtgeving vier zaken nastreeft: zo veel mogelijk informeren, zo veel mogelijk objectief blijven, zo veel mogelijk begrip voor anderen oproepen, zo veel mogelijk onrecht aanklagen. En ik denk dat de meeste van onze kranten, en zeker de openbare omroep VRT, daar vrij goed in slagen. Heel dikwijls merk ik op dat in reportages ook de keerzijde van een medaille getoond wordt.

Wat onze Vlaamse media betreft: tijdens de maandenlange Griekse crisis heb ik steeds de stellige indruk gehad dat de berichtgeving correct was. Een Griekenlandkenner kan dat best wel beoordelen Wink Ik wil maar zeggen: in onze media werd niet enkel Papandreou of Merkel aan het woord gelaten, maar zeer zeker ook Giannis, Spiros en Nikos.
Wat niet betekent dat 'de' Vlaming er geen pittige mening zou op nahouden. In de familie, op het werk, op straat hoor je best wel de verschillende meningen. Maar dan hoorde ik toch meestal de nuance "Wij zullen er mee slachtoffer van zijn, tot daar aan toe, maar als het hopelijk toch niet te erg voor ons wordt". Zeer zelden hoorde ik "Alle Grieken zijn schuldig".

Soms ben ik wel een tikje jaloers op onze Nederlandse vrienden, omwille van hun meer mogelijkheden in van alles en nog wat, en onder andere omdat ze niet dagelijks moeten leven en denken met een andere landstaal.
Maar wat de berichtgeving betreft, ben ik wel blij 'bij ons' te kunnen zijn.

Nog een bericht van vanavond in het nieuws. Er was een filmpje, maar ik vind het niet terug op de VRT-site. Dan maar het krantenbericht hierover. Een treurig bericht...:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#4
De berichtgeving die men hier in Belgie krijgt is meestal een synthese van een artikel uit het land van herkomst.
Dwz dat men het meestal verkort weergeeft en dus een pak informatie weglaat. Dus krijg je in het beste geval een halve waarheid en een halve waarheid is per definitie ook een halve leugen.
De berichten in griekse kranten zijn immers ook een beetje verkleurd, en hun woordwendingen kunnen voor een niet natieve Griek nogal raar overkomen.
Het is niet zo dat ik de griekse taal goed beheers , ik volg nog maar 6 jaar avondschool dus ben ik zeker nog een beginneling.Confused
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
@ Jef: De media hier in ons land moeten uiteraard de bronnen in het buitenland raadplegen. Maar je kan toch niet miskennen dat daar heel dikwijls een extra duiding aan gegeven wordt. Herinner je bijvoorbeeld de reportages van o.a. Van Droogenbroeck en Bruno Tersago in Athene. Denk bijvoorbeeld aan de wat langere reportages in Koppen, Terzake, Panorama, Reyers Laat, enz. over de Griekse situatie. Ik heb daar toch een en ander in gezien, wat zelfs voor mij nog extra verduidelijking bracht. Dat zijn toch programma's waar verschillende standpunten vrij objectief naast mekaar gesteld werden. En ik heb er heel dikwijls ook de menselijke (en kleine) kant van het verhaal in gezien.
Langs de andere kant: bestaat 100 % zuivere berichtgeving? Het is nog steeds aan ons zelf om uit alle berichten een eigen opinie te distilleren.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#6
@Vlagreco: Met die reportages heb je zeker een punt, er zijn dan mensen bij die de dag dagelijkse beslommeringen aan de lijve ondervinden. En natuurlijk heeft ieder zijn eigen waarheid en ziet zijn Model of the world .
Ik vertek in iedergeval op 8 april naar Kreta voor een maand, we zullen het daar wel zien en horen van de man pet.
Want de berichtgeving gaat meestal over een paar grote steden , en dat is een verschil met de mensen die in de bergdorpen leven.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Gisteren en de voorbije nacht:

Let wel: het is aangrijpend:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ook eens luisteren naar Bruno Tersago:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#8
Mijn hart huilt. Het is altijd vreselijk als iemand zo'n innerlijke nood heeft dat hij het leven niet meer ziet zitten, maar dat de oorzaak van deze zelfmoord -en vele van de bijgekomen zelfmoorden vanaf 2009 in Griekenland- in de economische situatie ligt is in en in triest.

De Nederlandse media richt zijn pijlen echter nog steeds vrijwel alleen op deze berichten:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Hierin wijt het de corruptie voor de zoveelste keer aan een Grieks mentaliteitsprobleem. Een beeld dat de meerderheid van de Nederlanders helaas klakkeloos overneemt blijkt uit peilingen, straatinterviews en reacties op diverse artikelen. Dat corruptie in een aanzienlijk deel van de samenleving ingebakken zit kunnen wij met zijn allen wel concluderen, maar het bestempelen als een mentaliteitsprobleem suggereert dat het zijn oorsprong heeft in de psyche van de Griek en niet dat het ligt bij jarenlange 'misleiding' van regeringen die steeds hun eigenbelang voor ogen hadden en de zaken zo uit de hand heeft laten lopen.

Wie denkt dat gezinnen als wij baat hebben bij het neertellen van fakelakia voor een doktersbezoek of om een normale en eerlijke behandeling te krijgen bij ambtenaren snapt het niet helemaal, want de enige die daar baat bij hebben zijn de mensen met een machtspositie. Dit 'systeem' of gebrek daaraan werkt nog meer oneerlijkheid in de hand en zo werkt het al jaren. Ik ken genoeg mensen die niets liever willen dan dat anders te zien, maar een regering heeft treurig genoeg het laatste woord. Er is een grootse revolutie nodig (wenselijk of niet), wil er kans zijn op enige verandering, maar zoals ik het nu zie zal het met Griekenland alleen maar bergafwaarts gaan.

Mijn excuses voor het sombere bericht, maar de zaken staan er dan ook erg somber voor.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#9
het verkoop en dat vind je met veel aanbod en als het niet verkoopt komt het ook niet op de buis. je link over coruptie, look hoe is talking. nederland schrijf over coruptie. alsof geen schandalen genoeg kan je vinden in nederland. daar bij de eene die smeergeld betaalt is verder onschuldig ,he?? wij zeggen in griekenland uit de bijbel genomen, Ο αναμαρτητος πρωτος τον λιθον βαλετω. ik begin steeds vaker de neiging te hebben om te zeggen fuck of, maar gisteren een nederlandse collega verbijsterde mij met zijn uitspraak over de zelfde questie, blijkbaar trapte niet aan dat ellendige europese politieke spel. waar bij lezende deze dagen het boek Het einde van de euro meerdere stukje van de puzzel op hun plekje valen. binnenmkort kun je vast wel genoeg over griekenland lezen als ze weer bezig gaan met de verkiezingen of de beul van PapaDIMIOS nog premier blijft.
ik denk of ik zou heel graag willen verhuizen naar Norwegen bv. anders dan maar naar Afrika
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
Heel triestig:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het artikel in De Standaard van vandaag:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Volgend zorgenland wordt (is?) Spanje:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En om maar te zeggen dat er in elk land wel wat profiteurs rondlopen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Bij deze wil ik reageren op wat Roosmarijn schrijft: dat zij, en samen met haar honderdduizenden Grieken, het liefst van al die ellendige fakelakia zouden zien verdwijnen, is meer dan wenselijk. Het is inderdaad aan de overheid om op dat vlak zeer vastberaden in te grijpen. Een regering kan maar respect VERDIENEN als ze hier dringend werk van maakt.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#11
Aan Roos en alle mensen die vinden dat er iets gedaan moet worden aan de situatie die Nu bestaat in Griekenland!
Moeten we toestaan dat onze broers en zusters in zo'n situatie komen dat ze geen uitweg meer zien?
Roos vertelde dat er een revolutie moet komen om te voorkomen dat dit mooie land naar de verdoemenis gaat(wel of niet gewenst).
De hele dag heb ik na lopen denken over dit gegeven en hoe we kunnen helpen.
Ik kan zo snel geen oplossing bedenken maar er moet wel iets gebeuren!

Dus, wie dan ook ,laten we helpen waar we kunnen!

Groet,Marianne.

Roos,zou je aan willen geven op welke manier we het beste kunnen helpen?
Quote
#12
Beste Marianne,

Ik heb hier helaas geen pasklare oplossing voor. Een revolutie is wellicht geen oplossing, maar het is nu misschien nog de enige manier die ervoor kan zorgen dat 'Brussel' haar koers wijzigt. Een revolutie klinkt alleen romantischer dan dat het is en zal heel wat andere nare gevolgen hebben. Hoe het ook zij, wij kunnen op dit moment weinig anders doen dan afwachten. Ik praat veel met mensen om mij heen, en vrienden, kennissen en familie in Athene. Helaas kom je dan achter zoveel andere treurige feiten dat positief blijven enorm lastig is. Ik schrijf het zoveel mogelijk van mij af, zodat ik er niet heel de dag over aan het piekeren ben. Dat wil ik niet, want ik heb een jong gezin.

Het leven staat ook niet stil en we proberen echt nog wel te genieten. Van de kinderen, onze pasgeboren kuikens, de tuin, het zonnetje dat weer schijnt. Daarover schrijf ik sinds kort ook voor de Flair. Voor hen ga ik een wekelijkse column doen; half mei wordt de eerste geplaatst. Hierin hou ik het veel luchtiger dan voor de radio, maar dat is ook weleens fijn. Toch besef ik mij elke dag dat dit nog lang niet afgelopen is en ons nog veel meer te wachten staat.

Helpen kan niet echt; ik zou niet weten hoe. Ik hoop wel dat men (muv dit Griek-vriendelijke forum natuurlijk) stopt met het makkelijke oordeel over de Grieken, zoals nu zo vaak gebeurt.

Groet terug en mooi Pasen nog voor allemaal
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#13
(08 April 2012, 20:41)roosmarijn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik hoop wel dat men (muv dit Griek-vriendelijke forum natuurlijk) stopt met het makkelijke oordeel over de Grieken, zoals nu zo vaak gebeurt.

Ik denk dat de overgrote meerderheid van de meer dan 1000 forumleden er wel degelijk van overtuigd is om niet mee te lopen met het makkelijke oordeel over 'de' Grieken in sommige media, maar er integendeel een zeer genuanceerde mening op na te houden. Dankzij alle berichten en links hier op dit forum, maar vooral ook door de getuigenissen uit het dagelijks leven van de forumleden die in Griekenland wonen.

Wat 'Brussel' betreft: ik denk dat 'Brussel' het ook niet echt helemaal weet. Ze leggen Griekenland bepaalde percentages en doelstellingen op, in de hoop dat er binnen een bepaalde vork in de EU gebleven kan worden, al is het dan onderaan de vork. En uiteraard met het behoud van de euro en de eigen nationale economieën voor ogen. Jammer genoeg wordt er dan naar de grote grafieken en duizelingwekkende bedragen gekeken, maar niet zozeer naar het menselijk leed dat dit alles teweeg brengt.

Kan revolutie verandering brengen? Niet de bruuske revolutie met dagenlange molotovcoctails. Misschien is er nu het geknipte moment voor een zachte revolutie: de verkiezingen staan voor de deur. Lees op de blog van Bruno Tersago eens het artikel 'Vastgeroest':
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Misschien is het nu hoog tijd om Pasok en ND eens flink af te straffen. En neen, NIET de stem aan extreem links of extreem rechts geven, want die kunnen geen volwaardig en geloofwaardig economisch alternatief bieden.
Wat me wel verontrust, is:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Met andere woorden: ze hebben het nog steeds niet begrepen!

Nog een andere vorm van revolutie: uw stem laten horen tegen de onredelijke hoge besparingen die nu via (nieuwe) belastingen geheven worden. Op je eentje kan je dat niet, en ook niet met een klein groepje, maar wel als er daar een soort volkssbeweging kan rond ontstaan. Bijvoorbeeld een politieke partij die daar openlijk kaart zou voor trekken.
Ik denk bijvoorbeeld aan de reactie van onze Belgische minister van economische zaken, over de onafgesproken (en eigenlijk verboden) prijsstijging van de energiefactuur. Hij zet bedrijven nu aan om de hogere factuur te betwisten.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Op zijn minst een zeer merkwaardige uitspraak voor een minister.
Ik weet ook wel dat, als een particulier zijn factuur niet betaalt, hij binnen de korte keren afgesneden wordt van energie, met een zware boete er bovenop. Op je eentje kan je zoiets nooit winnen. Daar is voor een enkeling geen beginnen aan. Maar een grote maatschappelijke stroming? Wie weet?

En intussen? Het zo goed als mogelijk uithouden, en genieten van de hele kleine dingen. KALO PASCHA !!!!!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#14
Zoals ik al eerder geschreven had woon ik bijna 37 jaar in Griekenland. Ik wil nu even niet terugkijken maar me richten op de huidige situatie. Het aantal maatregelen dat hier getroffen is de afgelopen 2 jaar is nog nooit ergens anders genomen. Ik heb persoonlijk de indruk dat het grootste deel van de Griekse bevolking nog duizelig is van de klappen die ze kregen en nog iedere dag krijgen en te bang zijn om als één geheel op te treden tegen de huidige regering (die hun natuurlijk ook bang maakt) en de absurde maatregelen die hier nog steeds iedere dag worden aangekondigd.
Ik weet het, nu krijg ik alle economologen over me heen en alle mensen die roepen dat de Grieken dit allemaal zichzelf op de hals hebben gehaald. Dat is zo, in grote mate tenminste, want we weten allemaal hoeveel van die uitstaande schulden deel uitmaakt van aankoop van militair materieel en vliegtuigen...

Deze situatie is echter niet op te lossen door een heel volk de grond in te stampen, tenminste dat zou je als gewoon mens zeggen. Helaas, degenen die de macht in handen hebben, en uiteraard niet alleen in Griekenland, maken iedere dag weer duidelijker dat ze niet geinteresseerd zijn in het welzijn van de mensen. Alleen maar in het welzijn van de economie.
Dus laat de mensen maar verrekken. En helaas zie ik deze tendens ook steeds sterker worden in het land waar ik geboren ben, Nederland. Langzaam, maar zeker. En de combinatie van al deze factoren maakt mij (en mij niet alleen) steeds bedroefder, maar ook steeds opstandiger.

Wat er dus uit deze situatie voort zal komen is nog niet zeker, maar als we zoiets historisch bekijken dan is het zeer goed mogelijk dat er op een gegeven moment een volksopstand komt, en niet alleen in Griekenland.


En nog even dit, op dit moment zie ik géén φως στο τέλος του τούνελ (licht aan het eind van de tunnel)........
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#15
(08 April 2012, 22:56)ADO schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




we weten allemaal hoeveel van die uitstaande schulden deel uitmaakt van aankoop van militair materieel en vliegtuigen...

Alleen al op dit punt zou de Griekse overheid al miljoenen euro's kunnen besparen: militair materieel.
Er moet wel een minimum aan wat materiaal en manschappen behouden blijven, voor bijvoorbeeld noodsituaties of humanitaire omstandigheden. Maar aan de aankoop van peperdure nieuwe tanks en vliegtuigen met gesofistikeerde technische snufjes moet een drastische halt toegeroepen worden! Wanneer begrijpt Griekenland eens dat het niet meer moet 'strijden' tegen Turkije? De 'Turkse vijand' zal zich heus niet riskeren om een vinger uit te steken naar Griekenland, want dan staat de NAVO klaar. En jawel, een minimum van Griekse strijdkrachten kan binnen de NAVO een rol spelen, maar dan wel een strikt MINIMUM. Er is totaal geen reden dat Griekenland zelf duur militair materieel moet (blijven) aankopen. Integendeel: verkopen die handel, en liefst zo snel mogelijk!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#16
Ik denk dat het militaire stuk te erg onderschat wordt, en de vinger in de pap van de machthebbers hierbij. Het is een feit dat Griekenland min of meer gedwongen nog steeds duur materiaal aan moe(s)t schaffen. Waarom? Als vorm van een dreigement om nog steeds de leningen te krijgen. Ook ben ik van mening (en ik weet hoe 'conspiracy theory-achtig' dit klinkt) dat er overal ter wereld een gevaarlijk spelletje wordt gespeeld met 'de dreiging van onrust/oorlog'.
Turkije laat namelijk nog steeds verkenningsschepen Grieks gebied ingaan, idem dito met het vliegruim. Daar reageert Griekenland ook weer op door hun straaljagers erop uit te sturen. Dit gebeurt heel frequent alleen al hier op ons eiland. Ik ben een keer meegeweest naar het militair vliegveld hier op Skiros (wij hebben daar de schoonmaak) en heb de Turkse straaljagers op de radar gezien. Direct daarna sprongen de piloten op om in twee straaljagers weg te vliegen. Dat het wellicht geen directe dreiging is, ala, maar dat bepaalde landen er ook baat bij hebben om deze vorm van onrust in de stand te houden geloof ik zeker.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





"Duitsland, dat sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog een agressieve pacifist lijkt en elke Navo-interventie probeert af te remmen? Vergeet het, ‘s werelds op twee na grootste wapenexporteur, groter zelfs dan de traditionele wapenproducenten Frankrijk en het Verenigd Koninrijk."

Vlagreco zei: "Wat 'Brussel' betreft: ik denk dat 'Brussel' het ook niet echt helemaal weet."

Ik denk dat bepaalde mensen in Brussel/ bepaalde leiders van sommige landen dondersgoed weten wat er speelt, wat een vorm van een oplossing zou kunnen zijn (of iets dat de situatie in ieder geval niet zo zou doen verergeren), maar dit bewust niet uitvoeren uit een ander belang. Ondertussen kan de bevolking hier, maar ook de andere Europese burgers, niets doen.
Het gaat er bij mij gewoon niet in dat zoveel intelligente mensen bij elkaar er zo'n zooitje van maken, omdat ze het gewoon ook niet weten. Dezelfde mislukte 'plan de campagne' wordt er nu nota bene wederom doorgevoerd bij de andere landen in de gevarenzone. Economen zeggen massaal dat er een klimaat moet worden gecreerd dat investeringen in die landen weer aantrekkelijk maakt. Wat doet Brussel; miljardengelden lenen tegen bizarre rente om de banken terug te betalen! WAAROM? 'Iemand' heeft daar belang bij en dat is niet de gemiddelde Europese burger!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#17
Griekenland, de illusie voorbij , zie eerste deel van het filmpje dat door Dutch Delta Media is opgenomen...
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#18
Roosmarijn, ik ben het in grote lijnen met je eens, politiek is een kwestie van geven en nemen, en als en wanneer je kan de andere(n) zoveel mogelijk onder druk zetten (afpersen) zodat je er zelf beter van wordt. Daarbij komt nog de aard van het beestje, i.e. nooit de waarheid vertellen (alleen als het je uitkomt natuurlijk).
En de Griekse politici staan er niet echt om bekend dat ze standvastig zijn...
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#19
@ Ado, als je licht ziet aan de eind van de tunnel ren zo snel mogelijk, is de train van de einde griekenland, die snel aankomt.
Quote
#20
(09 April 2012, 20:47)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ Ado, als je licht ziet aan de eind van de tunnel ren zo snel mogelijk, is de train van de einde griekenland, die snel aankomt.
:) De eerste keer dat ik in Griekenland aankwam was per trein. Nu moet ik dus rennen voor mijn leven voor de laatste trein van Griekenland! Heb je nog een plek vrij voor me in Drenthe? ;)
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#21
laat maar Ado, nederland is niet meer de land dat ik veel van heb gehouden 22 jaar geleden. het is naar dat ik een trouw dienaar van Majesteit ben , maar ik zit vaak tegen aan te denken om weer te gaan emigreren, last zelfs mijn vrouw zei, ja laat maar doen. ik heb al een mooi besteming , Norwegen. kom je??

Ado per trein , de eerste keer?? van uit Munchen? Akropolis express???
Quote
#22
(10 April 2012, 11:17)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




laat maar Ado, nederland is niet meer de land dat ik veel van heb gehouden 22 jaar geleden. het is naar dat ik een trouw dienaar van Majesteit ben , maar ik zit vaak tegen aan te denken om weer te gaan emigreren, last zelfs mijn vrouw zei, ja laat maar doen. ik heb al een mooi besteming , Norwegen. kom je??

Ado per trein , de eerste keer?? van uit Munchen? Akropolis express???

Dat bedoel ik maar, ook Griekenland is enorm veranderd. Ik ben 1X in mijn leven in Noorwegen geweest, al héééél lang geleden Huh . Geen slecht land, missschien best goed om te lezen, maar het staat niet op mijn lijstje van Things To Do.
Dan zou ik voor Finland kiezen )vraag me niet waarom, is een algemene indruk die ik heb van dat land). Dodgy

Acropolis express, inderdaad!!

Enne, doe de groeten aan Kyros Granazis!
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#23
zou ik doen , doe je een vriendschaap verzoek dan accepteer ik het direct.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24
ik heb een maand in Oslo gedaan en 2 maanden buiten Helsinki. beide landen zijn mooi maar in Norwegen kunnen wij de griekse bergen terug vinden en als mentaliteit zijn in Norwegen iets vriendelijker. en er is olie in Norwegen, wij worden vast rijk.
en in de 3 jaar op de eilanden ik heb de Noren boven de Finnen gezet, al ben ik eindelijk met een nederlandse de boot in gegaan.
maar als het te koud wordt gaan wij toch naar Cyprus.
Quote
#25
Vriendschapsverzoek is gestuurd Tzeni :)
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#26
ja, die Tzeni Botsi!!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Belgische DJ speelt set in Oud-Messini Patrick 10 2.172 28 February 2021, 20:58
Laatste bericht: vlagreco
  Kopen van "nederlandse" producten MartinS 21 7.124 14 December 2018, 19:03
Laatste bericht: De Haarlemse mug.
  Het is weer Griekse week bij Nederlandse Lidl Aleko 36 28.345 03 July 2014, 10:54
Laatste bericht: Margaritha
  Olympic dumpt Nederlandse werknemers Ger 4 3.740 18 March 2012, 14:13
Laatste bericht: Maria
  Nederlandse politici kunnen er ook wat van!!! Wick 0 1.947 10 October 2011, 11:56
Laatste bericht: Wick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)