Back to basic
#1
Hallo forumleden.

ik ben al eerder lid geweest en ik had gegronde redenen enige tijd geleden om mijn lidmaatschap op te zeggen.

ik ben weer lid geworden omdat ik denk dat ik wat te melden heb over het leven hier op Kreta.
Het tijdstip van lid worden bleek wat ongelukkig omdat ik het duizendste lid was, iets wat me absoluut niet interesseert want dit soort topics volg ik zo wie zo niet maar enkele leden moesten daar de nodige stampij om maken iets wat ik volledig genegeerd heb.

Mijn reden was om weer lid te worden dat wij een half jaar een Griek ontmoet hebben die getrouwd is met een Engelse en ruim dertig jaar in Engeland heeft gewoond en gewerkt en nu in de Bergen van Galipe woont in het midden van Kreta.

zij zijn samen daar zo besic mogelijk gaan wonen en proberen zo selfsupporting te leven in alles wat ze doen.

Wij hebben deze mensen een half jaar geleden ontmoet en de afgelopen maanden hebben zij gevraagd of wij bij hun op de berg wilde komen wonen om met zijn vieren daar alles verder op te bouwen.

Na lang nadenken hebben wij ja gezegd ( want het is natuurlijk niet niks om je normale leven vaarwel te zeggen) en gaan we binnenkort daar wonen.

Het leek mij leuk om hiervan regelmatig een verslag te doen hier op het forum als er tenminste interesse voor is om zo te laten zien dat een basic leven ook hier nog steeds mogelijk is.

Ik hoor het wel als jullie het interessant vinden.

Groetjes uit Kreta
Quote
#2
nou lijk me een leuk idee wat je heb,wij horen het graag hoe dat gaat verlopen het zal zeker wennen zijn en foto's zien we ook graag
succes met jullie plannen

groeten ger
Quote
#3
WELKOM,
mooi je weer terug te zien,nieuws over kreta hoor ik altijd graag,ik kom er nu zo'n 7 weken per jaar
hoop binnen enkele jaren er meer en langer te komen ,bij onze kretenzer vrienden kring
ger en jose
Quote
#4
Is het Γαλυπέ gelegen tussen Καινούργο Χωριό en Γαλίφα , in vogelvlucht zoeen 10 km vanaf de luchthaven van heraklion ??.
Dan heb je waarschijnlijk richting noorden een zicht op eilandje Δια.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Spannend en vooral moedig hoor Cornelius, ben benieuwd hoe het jullie vergaat gedurende deze 'het roer totaal om'. Ik zie je verslagen met interesse tegemoet en hoop dat je ons op de hoogte houdt van het project.
Je schrijft dat het 'zo basic mogelijk' zal gaan, heb je dan wel beschikking tot internettoegang?
In ieder geval wens ik jullie veel succes toe up
Quote
#6
(06 April 2012, 18:13)cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het leek mij leuk om hiervan regelmatig een verslag te doen hier op het forum als er tenminste interesse voor is om zo te laten zien dat een basic leven ook hier nog steeds mogelijk is.

Ik hoor het wel als jullie het interessant vinden.

Absoluut Cornelius, en of we dat interessant vinden. Ik hoop dan ook dat je ons op de hoogte houdt. Knap en moedig hoor, ben benieuwd hoe jullie het leven op die manier gaat bevallen. In ieder geval héél veel succes gewenst!
Quote
#7
(06 April 2012, 18:41)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Is het Γαλυπέ gelegen tussen Καινούργο Χωριό en Γαλίφα , in vogelvlucht zoeen 10 km vanaf de luchthaven van heraklion ??.
Dan heb je waarschijnlijk richting noorden een zicht op eilandje Δια.

Jawel Jef dat is de juiste plek en ondanks dat we zo'n 16 km van de kust zitten hebben we het eiland dia vol in Beeld uiteraard wel met helder weer.
Ongeveer een kleine km voorbij Galipe op weg naar Galifa ga je rechtsaf de berg op en vandaar is het ongeveer 1,3 km maar die is alleen te doen met een 4x4
@ Jill ik heb internet maar alleen via een dommel en omdat betaalbaar te houden houd het met tussen de twee en vier uur op.
Je moet toch wat contact houden met de buitenwereld.

Ook de schotel kompleet met ontvanger hebben we de deur uit gedaan, de elektra word via panelen opgewekt het enige wat we hebben van de overheid is water.

Ik zal proberen om vanaf het weekend een regelmatig verslag te brengen
Quote
#8
Cornelius, het lijkt ons zeer zeker interessant om regelmatig te lezen hoe je het stelt, en vooral hoe je het zal doen om een nieuwe toekomst op te bouwen, in een basic way of life.
Ook zijn we benieuwd of je daarmee een aantal dure dingen kan omzeilen, en ook hoe de plaatselijke bevolking daar tegen aan kijkt.
Jouw verhalen, uit het leven gegrepen, zien wij interessant tegemoet!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#9
Welkom terug Cornelius!
Fijn dat je ons op de hoogte gaat houden van je bijzondere voornemen.
Ik wens jou (jullie) veel geluk met de nieuwe 'way of life'. We zullen je berichten met interesse volgen :)
Quote
#10
Ik kijk uit naar je berichtgeving en foto's.
Quote
#11
welkom terug Cornelius!
spannend om zo back to basic te gaan...
waarschijnlijk levert het wel mooie verhalen en foto's op!

Succes!
Petra
Quote
#12
Top! Ben benieuwd. We hebben zelf ook bewust heel wat stappen terug gedaan (van groot herenhuis naar boerenhuisje) maar niet zoveel als jij/jullie van plan bent/zijn.
Quote
#13
Allemaal bedankt zover voor de reacties, ik zal proberen de komende periode regelmatig wat te laten zien en te vertellen over de poging om zo basic mogelijk te gaan leven op de berg tussen Galipe en Galifa in.

hier alvast een een foto van het uitzicht als we op ons toekomstige terras zitten.

[Afbeelding: jgqhlj.jpg]
Quote
#14
Wouw!!
Wat uitzicht betreft is dit absoluut niet 'back to basic' :)
Schitterend hoor. Leuk dat je ons van jullie wel en wee op jullie nieuwe plek op de hoogte gaat houden.
Quote
#15
Hoi Cornelius,
Ik ben erg nieuwsgierig naar jouw toekomstige verhalen en bijbehorende beelden. (Al is het wel met de nodige jaloezie.Worshippy )
De eerste foto ziet er al veelbelovend uit!
Quote
#16
Mijn idee van terug naar de basis is, geen auto maar een ezel, geen stroom kabel maar windmolens, zeker geen betonmolen maar leem en stro of handmatig je specie maken om te bouwen, geen stromend water maar een waterput waar je het water met emmers naar boven haalt en zeker geen internet, dat is back to basic.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#17
Je moet maar durven hoor, als ik m'n gsm een dagje vergeten ben voel ik me al 'gehandicapt' om maar te zwijgen als m'n internet het even niet doet Big Grin
Knap hoor Cornelius, gaan leven zonder alle dingen die het leven zo gemakkelijk (is dat eigenlijk wel zo?) maken.
Ik wens je veel succes en hoop dat je ons op de hoogte blijft houden. Eén ding is inderdaad een feit, je woont duidelijk op een schitterende plek, je uitzicht is grandioos en verre van basic ;)
Ben best een beetje jaloers op je hoor :)
Fleurootje's signatuur Bij vlagen ben ik geniaal maar helaas is het vrijwel altijd windstil......
Quote
#18
Cornelius, veel succes met dit avontuur. Zoiets zou toch niet iets voor mij zijn, maar ik heb er bewondering voor dat je hiermee begint. Succes, en ben benieuwd naar jullie vorderingen.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#19
Ik moet Arthur wel een beetje gelijk geven, maar desondanks wens ik Cornelius veel succes.
Quote
#20
(09 April 2012, 08:20)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik moet Arthur wel een beetje gelijk geven, maar desondanks wens ik Cornelius veel succes.

Nou, da's maar net hoe je het bekijkt Els. Als je bij 'back to basic' refereert naar het ontstaan van de mensheid heb je gelijk. Maar als ik de plannen zoals Cornelius hierboven beschrijft bekijk moet ik toch zeggen dat ik dat, vergeleken met de mogelijkheden van heden ten dage, toch wel aan 'back to basic' vind grenzen.
Tof hoor Cornelius, moedig van jullie.
Quote
#21
@Jill, met back to basic bedoel ik het zoveel als mogelijk selfsupporting leven en niet terug keren naar de oertijd.

als we dat zouden doen moet ik ook weer onder een steen gaan wonen en dat laten we maar aan andere over.

De afgelopen weken zijn we al druk bezig geweest met de tuin aan te leggen, de aardappelen en vele groente soorten staan er al in en niet te vergeten de kruiden tomaten komkommers paprika's enz, enz.
Ook lopen er redelijk veel kippen wat kalkoenen en een paar eenden rond.
Als we zover zijn willen we ook enkele geiten hebben

Daarnaast hebben we er ondertussen een grote oven en BBQ gebouwd die volledig is bekleed met de stenen die afkomstig zijn van de berg.

De oven gaan we ook gebruiken om diverse malen per week ons eigen brood enz te bakken en uiteraard voor de heerlijke oven maaltijden die de Griekse keuken kent.

ook de gebouwtjes proberen we van zoveel mogelijk rest materiaal te bouwen want als je goed in de rondte kijkt wordt er ook op Kreta enorm veel weg gegooid aan bouwmaterialen.
Het is wel een hele kunst om er een beetje netjes gebouwtje van te maken, ben momenteel een voorraadschuurtje aan he bouwen van rest materialen.

Als ik even wat meer tijd heb zal ik foto's van de werkzaamheden van de afgelopen weken plaatsen
Quote
#22
Nou ik vind het knap, hier heb ik respect voor, niks voor mij hoor maar ik ga dit wel volgen, ben benieuwd naar je fotos Cornelius!
Quote
#23
Toen ik hier kwam wonen had ik een oud buurvrouwtje dat voor mijn gevoel echt 'basic' leefde. Geen stromend water, geen electriciteit. Ze stond op als de zon opkwam en s'avonds n uurtje de olielamp aan en dan ging ze slapen. Als zij haar knotje een keer in de 3 weken of zo los deed en ging wassen was ze daar de hele morgen druk mee. Eerst houtvuur buiten aan maken. Dan water van de openbare kraan aan de weg een stuk verder op halen, warm maken enz. Vaak gezien en ik moet nog vaak aan haar denken als ik boos word omdat er een stroostoring is.
Quote
#24
Nou, nou Cornelius wat een avontuur!!

Wij vonden door hier op Samos te gaan wonen dat dat al een stap richting Back to Basic was maar da's niets vergeleken met jullie stap om op die berg te gaan wonen net als Pythagora's hier destijds deed.

Wens je alle succes van de wereld en blijf gezond!
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#25
Welkom terug beste Cornelius, een hele uitdaging lijkt mij en neem absoluut m'n petje af voor je moed en durf in deze. Ik wens je heel veel geluk en succes in dit traject "Back to basic". Ik ben, zoals vele anderen hier al schreven zeer geinteresseerd in je vervolgverhalen en hoop zeker nog de nodige foto's van je te mogen zien hier op dit forum.

Vriendelijke groet,
Kock en Hannie
Quote
#26
Dat is gaaf om te doen! Ik weet zelf niet goed of ik nog zonder alle gemakken kan. Ik zit nu zonder internet (steel het op dit moment van de buren, en het valt steeds weg) en ik word al gek. Misschien is het een kwestie van wennen, we zullen het wel van je horen. Ik ben benieuwd hoe het je vergaat.
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#27
(09 April 2012, 15:15)Carien schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat is gaaf om te doen! Ik weet zelf niet goed of ik nog zonder alle gemakken kan. Ik zit nu zonder internet (steel het op dit moment van de buren, en het valt steeds weg) en ik word al gek. Misschien is het een kwestie van wennen, we zullen het wel van je horen. Ik ben benieuwd hoe het je vergaat.

Foei, niet netjes en nog klagen ook.Gelekaart
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#28
@Cornelius,

Ben heel benieuwd hoe je dit gaat ervaren. Groentes en kruiden verbouwen is ook leuk althans dat vindt ik dan. Heb een kleine tuin, maar wel eentje waaruit je bijna alles kunt eten. Kippen gaat lastig ben bang dat de buren gillend gek worden Moet ook water bij de wijn doen, dus dan maar zelf verbouwen. Maar helemaal zonder electra lijkt me niet echt makkelijk. Hoe ga je dat doen op dagen met minder zonuren bv?

Succes en hou ons op de hoogte

Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#29
Waarom zijn kippen lastig? Ofschoon ik in de stad ben opgegroeid weet ik dat je kippen kunt houden zonder haan; met speciaal voer kunnen ze (onbevruchte) eieren leggen. Dus alleen wat getok om je heen.
Quote
#30
@Elsr Wat dacht je van de stank en de vliegen die je krijgt? Heb het ooit eens aan de lijve ondervonden met buren. Nee kippen horen niet thuis in een stadstuintje.

Back to basic is een groot begrip, hoe basic is basic? Echt basic is het natuurlijk niet wat je gaat doen Cornelius, want dan heb je bv geen laptop met internet. Maar toch moedig. Velen zijn je voorgegaan ook in Nederland en velen zullen je volgen. Hoewel ik behoorlijk milieubewust ben en er ook naar probeer te leven bv gescheiden afval (doorn in het oog dat dat niet op kreta gebeurt) zou ik toch niet zo kunnen leven. Voorbeeld, ben 2 dagen verstoken geweest van internet, gelukkig heeft een aardige Griek het weer in orde gemaakt. Hij wilde er eerst geen geld voor, maar na aandringen vroeg hij 10 euro. Daarmee word je in Nederland niet geholpen!
Quote
#31
Als je zelf de energie opwekt waarmee je de accu van je laptop laadt, dan vind ik dat behoorlijk basic.
'Selfsupporting', ik vind het geweldig dat iemand, in deze moderne tijd waarbij alles vanzelf sprekend is, dit onderneemt.
Ik ga dit item met de nodige interesse volgen. Jammer dat het niet in blogvorm kan waardoor het overzichtelijker blijft.
Quote
#32
ik zeg ook basic is een 'groot', ruim begrip. Maar wil je echt naar de basis horen laptop en internet niet bij, dan zorg je zelf ook voor de watervoorziening, dat bedoel ik met groot en ruim begrip. Het is niet bedoeld als kritiek, slechts een constatering. Selfsupporting wat betreft electriciteit en voedsel zou voor mij al basic genoeg zijn. Mijn familie hier op Kreta voorzien in hun eigen voedsel, zelfs vlees, zij hebben een boerderij. Ik doe het in mijn appartementje met sla, uien en kruiden uit de tuin en natuurlijk alles wat ik van de familie krijg.
Quote
#33
Ik heb al eerder aangegeven dat ik niet naar de oertijd aan het terug keren ben maar om zo selfsupporting mogelijk te leven.

als ik naar de oertijd terug wil moet ik ook weer onder een steen gaan leven en dat is niet de bedoeling.

Het is altijd zo met dit soort dingen dat er mensen zijn die er de nodige kritiek op moeten leveren, dat is hun goed recht ik ga gewoon verder met wat we begonnen zijn en aan de reacties te zien zijn er genoeg mensen die er wel gemeende belangstelling voor hebben dus gaan we gewoon door met de berichtgeving.

@JJohn ik ben bezig om mijn blog te veranderen, dit blog heb ik al jaren maar heb er weinig meegedaan.
Het is de bedoeling om blog nieuwe leven in te blazen en hierop mijn bevindingen en ervaring te gaan vermelden.
Quote
#34
(10 April 2012, 09:48)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Elsr Wat dacht je van de stank en de vliegen die je krijgt? Heb het ooit eens aan de lijve ondervonden met buren. Nee kippen horen niet thuis in een stadstuintje.

Ik woon in de stad en heb ook kippen, ik heb geen last van stank en vliegen, dat krijg je wel als je de boel niet bijhouden schoonhoud, wij halen elke dag de mest eruit. Niemand klaagt, en een vers eitje uitdelen aan de buren enzo is ook leuk.

@Cornelius: houd ons op de hoogte, ik heb er respect voor wat je doet bravo
Quote
#35
@Connie,
Gescheiden afval zoals plastic, groen en grijze container doen wij wel aan, scheelt ook nog eens grijze vuilniszakken en dus uiteindelijk beter voor het milieu. Of ik uiteindelijk zonder internet zou kunnen, nee denkt het niet, is toch het contact dat je houd met familie in NL, kun je wel een mobieltje hebben maar ook daarvan moet een batterij opgeladen worden.
Er fijn dat er nog mensen zijn die je zo willen helpen, zonder enig zelfbelang. Dit ben ik hier in NL nog niet echt tegen gekomen.

Ik heb een hele kleine tuin van ca 4x3.65 dus niet echt geschikt voor kippen, maar de rest probeer ik wel zoveel mogelijk te doen. Groentes zoals sla, tomaten komkommer en andijvie en de niodige kruiden staan er al in, en kan niet wachten om het ook echt te kunnen oogsten :) .....


Ik ben benieuwd naar de ervaringen van Corenelius, misschien iets voor mij ooit!!!! Wie weet, maar dan ook zekers in GR.


Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#36
@Connie: goed lezen he! Ik schrijf dat ik als stadsmens WEET dat je kippen zonder haan kunt houden. En dat de overlast voor de buren (waar dan ook) dan meevalt. Ik zeg NIET dat je kippen in een stadstuin zou moeten houden.
Overigens hielden de mensen vroeger (nog niet eens zo gek lang geleden) contact met elkaar via brieven schrijven. Die waren een tijdje onderweg. Dar keek je dan naar uit. Zonder internet kun je nu ook nog op die manier toch contact houden met elkaar.
Quote
#37
@elsr gelukkig ben ik in de omstandigheid zeer goed te lezen. ik heb het niet over gekraai van een haan gehad, maar over de stank, vliegen, ondanks dat je het hok goed schoon houdt. ik neem toch aan dat ze in de tuin mogen of worden het van die zielige kippen, die bij 1m x 1m hun poten mogen strekken. dat er geen brieven meer geschreven worden, is een slechte zaak. ik schrijf nog regelmatig brieven en ontvang ook regelmatig brieven (die meestal de volgende dag aankomen) ondanks internet waar ik, ik geef het toe, niet zonder kan en wil.
Quote
#38
(09 April 2012, 23:14)Imogen schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Cornelius,

Ben heel benieuwd hoe je dit gaat ervaren. Groentes en kruiden verbouwen is ook leuk althans dat vindt ik dan. Heb een kleine tuin, maar wel eentje waaruit je bijna alles kunt eten. Kippen gaat lastig ben bang dat de buren gillend gek worden Moet ook water bij de wijn doen, dus dan maar zelf verbouwen. Maar helemaal zonder electra lijkt me niet echt makkelijk. Hoe ga je dat doen op dagen met minder zonuren bv?

Succes en hou ons op de hoogte

Imogen zwaaivlag

Beste Imogen het eerste wat onze vrienden hebben geregeld was de elektra en het water twee dingen die je toch nodig hebt.
Ze wilde dat via de gemeente doen maar die moesten ruim 2 kilometer overbruggen en vroegen daar ruim 30000 euro voor de water aansluiting was wel snel geregeld omdat die door het gebergte heen loopt voor de olijfgaarden in de omgeving

er zijn lezers van deze topic die vinden dat terug naar basic inhoud dat je terug moet naar de oertijd, complete onzin natuurlijk want zoveel selfsupporting leven houd niet in dat je je 500 jaar terug moet in de tijd maar dat je zoveel mogelijk gebruik maakt van wat de aarde en zijn componenten bied.

de zon is een enorme energiebron war in Kreta en heel griekenland veel te weinig mee doet.

Mijn vriend heeft een zestal zonnepanelen staan en een zelf gebouwd electrahuisje waar 12 zware accu's instaan om de elektra op te slaan.

Tot op heden komen ze geen elektra tekort de installatie levert tot op heden ruim voldoende ook in de 3 a 4 maanden per jaar dat de zon minder schijnt.

Er word niet op elektra gekookt, dat doen ze zoveel mogelijk buiten op een houtvuur en nu de houtoven klaar is word ook deze gebruikt om voedsel te maken.
Als het te slecht is buiten word het kooktoestel op gas binnen ingezet.

Nu wij er bij wonen is het afwachten maar omdat ook wij zoveel mogelijk dezelfde weg gaan volgen denken wij niet dat we elektra tekort komen.
Als nood hebben we een aggregaat om bij te kunnen springen.

Hieronder wat foto's van de elektrische installatie.
[Afbeelding: okbpeh.jpg]
[Afbeelding: 2wocfbn.jpg]
[Afbeelding: 2mdjrj7.jpg]
[Afbeelding: v2zi2v.jpg]

Binnenkort meer
Quote
#39
@Cornelius,
Ziet er goed en profesioneel uit. En ja als je de electra dusdaning kunt opslaan en een goede 3mnd mee vooruit kunt is dat heel mooi. Waar ik wel gelijk aan moest denken zijn de koude winter maanden. Nu weten vele van ons ook wel dat de GR winters minder streng zullen zijn dan hier in NL, maar toch. Ik denk als je dan een electic kacheltje zou gebruiken ben je zo door je stroom heen lijkt mij. Hoe willen jullie dit dan oplossen.

Ik stel wellicht veel (onozule) vragen hierover omdat ik het intersant vindt hoe je op dezze manier wilt gaan leven.

Imogen zwaaivlag
Imogen's signatuur ΟΠΟΙΟΣ ΞΕΡΕΙ ΠΟΛΛΑ,ΜΙΛΑΕΙ ΛΙΓΟ!!!! greekfilm
Quote
#40
@Imogen
Je praat gemiddeld over drie maanden dat je een kachel nodig hebt en het ligt aan je instelling hoe vaak je die wilt gebruiken.

Als je, je leefomgeving constant op 21 a 22 graden wilt houden dan heb je uiteraard veel verwarming nodig maar pas je, je aan aan de omstandigheden dan zijn er vele oplossingen.

afgelopen winter zeer regelmatig boven geweest, bij goed maar wat kouder weer een lekker hout vuur en je warm houden terwijl je gelijk je diner aan het koken bent.
Bij nat weer en koud dan word er naar binnen uitgeweken en daar is momenteel geen openhaard of houtkachel mogelijk dus word er teruggevallen op een kachel op gas.

Zo komen ze tot op heden goed door de winter en de keren dat wij er waren konden ook wij het goed uithouden.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)