Καλό Πάσχα
#1
Dit jaar valt de Griekse Pasen een weekje later dan de onze. Doen bepaalde onder jullie iets speciaals of traditioneels. Hoe beleven jullie dit feest al dan niet in Griekenland? Voor de bewoners in Griekenland, wat is de huidige sfeer ondanks de crisis?
Quote
#2
Hallo Markos,

Wij hebben zojuist ons Griekse paasdiner gehad! Lekkere Griekse gerechtjes en natuurlijk ook lam, niet van het spit, maar toch.....ons geeft het in ieder geval een lekker, Grieks gevoel. Vandaag gebeld door onze Griekse vrienden, om ons "kalo pascha" te wensen. Een heerlijk dagje!
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#3
(08 April 2012, 18:46)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Doen bepaalde onder jullie iets speciaals of traditioneels.

Iets speciaals? Ja hoor, op Epirus TV krijgen de kijkers alvast een voorproefje Big Grin
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Fleurootje's signatuur Bij vlagen ben ik geniaal maar helaas is het vrijwel altijd windstil......
Quote
#4
(08 April 2012, 18:46)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dit jaar valt de Griekse Pasen een weekje later dan de onze. Doen bepaalde onder jullie iets speciaals of traditioneels. Hoe beleven jullie dit feest al dan niet in Griekenland? Voor de bewoners in Griekenland, wat is de huidige sfeer ondanks de crisis?

Wij doen eigenlijk alles wat de Grieken ook doen, wat betreft de crisis daar merk je met Pasen bijna niks van op Kreta, wat ik wel leuk vind is dat jij ook in Agios Nikolaos woont maar dan bijna 3000 km noordelijker.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
Wat doen wij met Pasen, met onze dochter, schoonzoon en 2 hele kleine kleinzoontjes er een paar mooie en feestelijke dagen van maken met heerlijk eten en drinken. En dan.....as. woensdagavond vertrekken wij weer voor een paar weken naar ons huisje in Griekenland om daar met onze Griekse vrienden het Griekse Paasfeest te vieren. We kunnen bijna niet wachten om daar weer voor een paar weken naar toe te kunnen.

Voor een ieder nog een hele fijne Pasen.

Vriendelijke groet
Kock en Hannie
Quote
#6
Geen vlees de hele week, koeloerja met boter en eieren bakken maar ook zonder de 'nistisima' dus, tsourekia bakken, tiropites bakken, eieren rood verven, naar de kerk met t kaarsje weer naar huis kruis boven de deur maken, vrijdag ook geen eieren en melk produkten zelfs geen olie drukke week vind ik altijd. Maar zelfs na 20 jaar voel ik me met die vasten dagen enzo wel een 'ksenie' ( lett vert 'vreemd') Verder voel ik me hier echt 'thuis' . Ik denk dat je eigenlijk met dit soort dingen opgegroeid moet zijn om je er echt in thuis te voelen.
Quote
#7
Heeft iemand een idee van hoeveel Grieken zich aan dit vasten houden zoals @Nanny het beschrijft? Veel? Ik weet dat er in NL nog maar weinig katholieken zijn die zich aan het vasten houden. Ik ben nieuwsgierig......
Quote
#8
Geen idee in percentages of getallen, maar ik denk met pasen vooral meer dan we denken. Ook jongeren. Ik ben niet katholiek opgevoed, heb er nooit bij stil gestaan vroeger in nl. wat vasten was, eerlijk gezegd.
En dan heb je hier natuurlijk ook nog weer verschillen, er zijn genoeg mensen die ik ken die 40 dagen geen vlees eten, sommigen ook geen zuivelprodukten.
Maar ik heb wel eens gehoord dat de drukste dagen in de griekse ziekenhuizen, de dagen na pasen zijn. Je hebt natuurlijk altijd van die mensen die niet van 'mate' weten. Eerst heel serieus vasten en zich dan helemaal te buiten gaan aan kokoretsi en vet lamssvlees enz. flinke borrel erbij, tja dan gaat t verkeerd.
Quote
#9
nanni, dat klopt. Eerst vasten en je dan te pletter eten, dat gaat hier al jaren zo. Inderdaad, de ziekenhuizen liggen vol na Pasen (bwv spreken). :)
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#10
Bij alles wat hier al gezegd is een kleine aanvulling, vrijdagavond in Aghios Nicolaos de processie, erg indrukwekkend om te zien en zaterdagavond een mis aan het binnenmeer met de judasverbranding en aansluitend het vuurwerk, daarna gaan de mensen naar huis met de brandende kaars om een kruis te branden boven de voordeur en kan het Pasen beginnen.
elena2006's signatuur leef je droom![/font]
Quote
#11
Ik heb alleszins respect voor de mensen die erin slagen om effectief te vasten. Dit is alles behalve makkelijk...
Mijn Griekse vriend houdt zich hier alvast aan en drinkt eveneens geen druppel alcohol tijdens deze periode. Wetende dat hij een restaurant heeft, moet dit niet gemakkelijk zijn als er voortdurend lekkere gerechten voorbij je neus passeren en de klanten zich tegoed doen aan al dat lekkers.
Er zijn zelfs jaren dat hij zijn vastenduur optrekt tot 100 dagen om als dusdanig boete te doen!
Quote
#12
Was vandaag bij de bakker in Pyrgos, Samos. Die heeft speciale Paaskoekjes gemaakt zonder eieren, boter of melk; alleen meel, water, beetje olie, beetje suiker en kaneel. Dit dus vanwege het vasten. Koekjes zijn lekker!
Quote
#13
@Els,

Wij waren vandaag ook bij de cafébakker in Pyrgos. Brood is overheerlijk en wij nemen dan ook altijd voor 8 dagen mee (4 broden). Zelfs na invriezen nog goed te kuchen. Over het algemeen is het brood niet smakelijk en die koekjes mogen ze van ons ook zelf opeten. Voor ons zijn ze te droog.
Tja, elk proefke heeft zijn smaakje en als zoon van een (roomboter)banketbakker ben ik toch met iets beters (wat heet) opgegroeid. Die droge kuch is alleen weg te krijgen met een paar bakken thee of koffie.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#14
Mijn Griekse vriend maakt meestal met Pasen geit klaar. Heerlijk stukje vlees met de bijhorende "πατάτες στον φούρνο".
De ogen van het beestje krijgen steeds zijn voorkeur die hij met veel smaak opknabbelt. Bwaak... niet voor mij weggelegd!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Καλό μήνα !! Jef Dockx 2 2.157 01 March 2016, 09:52
Laatste bericht: ElsR
  Καλό Πάσχα Ger 14 8.314 20 April 2014, 22:25
Laatste bericht: Els Cuijpers
  Kαλό Πάσχα oriste 13 10.182 26 April 2011, 21:20
Laatste bericht: Koukla
  Kαλό Πάσχα - Fijne paasdagen Ger 2 3.851 04 April 2010, 09:43
Laatste bericht: Marit

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)