Griekse marktplaats
#1
De grootste advertentiekant van Nederland is marktplaats, is er een soortgelijke advertentiesite van Griekenland? En dat je evt. ook per regio/eiland kan selecteren? Een site die ik ken is
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, ik vroeg me af of er meerdere zijn.
Quote
#2
Hai Sophia,

Ik wist eerlijk gezegd niet eens dat dat hier bestond en het verbaast mij ook een beetje. In Nederland ben ik eigenlijk niet anders gewend dan dat er tweedehands winkeltjes zijn en sinds jaren ook websites voor tweedehands spullen als Marktplaats. Hier merk ik dat er maar raar wordt gekeken als je het over tweedehands spullen hebt. Heel veel van Lara's kleertjes heb ik (gratis weliswaar) tweedehands van een vriendin gehad. Ook Olivia draagt nu veel van die kleertjes nog. Hoewel ik net in de knoop kom, omdat Lara haar eerste zomer iets kleiner was dan Olivia nu.

Wij hebben echter een hele grote zak met kleertjes gehad van een vriend van Nikos die een dochtertje van ruim vier jaar heeft met zijn vrouw. Kleertjes die ik en voor Lara, en voor Olivia kan gebruiken. Het meeste nog hartstikke mooi gebleven. Oke, er zaten ook behoorlijk wat 'froefroe' kleertjes bij, maar die neem je dan blij op de koop toe. Nu hoorde ik van die man dat hij het de meeste van zijn vrienden niet durfde te vragen, omdat zij het als een belediging zouden kunnen zien. Een bevriend echtpaar had het zelfs afgewezen.

Wel merk ik een kleine verandering in hoe men daar hier tegen aan kijkt. Hoogstwaarschijnlijk door de crisis. Maar waarom er nu nog, en zeker voorheen zo moeilijk over werd gedaan is mij een groot raadsel.
Laatst kreeg ik een nog ongebruikt, maar 'officieel' dus tweedehands baby jasje van een vriendin. Dat bood ze bijna met schaamte aan. Alsof ik beledigd zou moeten zijn. Ik weet ook bijna zeker dat ze het niet zo snel aan haar Griekse vriendinnen zou hebben aangeboden. Een andere vriendin beaamde dit zelfs (dat dit voor velen 'not done' is) toen ik haar vertelde dat de leuke kleertjes die Lara aanhad tweedehands waren.

Ik zou het een positieve ontwikkeling vinden als hier verandering in komt en men er meer gebruik van zou maken.

Ik heb het hier natuurlijk alleen over tweedehands kleding en speelgoed bijvoorbeeld gehad, want dat schoot mij het eerste te binnen. Of er dit soort advertentiesites bestaan voor andere zaken weet ik eigenlijk niet.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#3
Roosmarijn ik heb precies dezelfde ervaringen met die babykleertjes, supernagatief. Ik werd echt aangekeken alsof ik mijn pasgeboren baby een een of andere enge ziekte op zou laten lopen als ze in de tweedehands kinderwagen zou gaan. Alleen bij zeer goede kennissen of familie kun je t maken om dingetjes te wisselen, en dan nog praat je er eigenlijk liever niet over.
Wij hebben hier als NL schoolbestuur verschillende rommelmarkten gehouden, ook met (kinder)kleding, speelgoed, huis tuin keuken spullen. Dat liep altijd prima maar de klanten zijn echt 99,99% niet grieks. En dan echt alles van Albanie, Rusland, Engels, Fins, Duits enz.
Met nog een Nederlandse vrouw bemoei ik me ook al een paar jaar met de fundraising van de griekse school, en daar zijn we nu wel zover dat een 2e hands boek kopen nu 'ok' is, nog steeds geen top verkopen, maar het begin is er.
Wie weet dat er nu door de crisis eens wat anders over gebruikte spullen nagedacht wordt, dat dat 'dropie'( schaamte) idee eraf gaat.

Maar misschien helpt zo'n griekse marktplaats de griek wel de drempel over te komen. Makkelijker waarschijnlijk dan bij mij op de rommelmarkt tussen de spullen te graaien, je zal gezien worden........
Ik ken dus geen andere site en wist ook niet dat deze bestond.
Quote
#4
Zou zeker positieve ontwikkeling zijn. En nodig in deze zware tijd. En trouwens ook in lichte tijden is het erg fijn om zo te winkelen:)! Steeds vaker koop ik 2e hands prachtige spullen en bedenk dat het toch onbegrijpelijk is dat ik 25 jaar geleden ook echt alles altijd nieuw kocht! Je houdt nu een hoop geld over voor andere leuke dingen (op vakantie gaan bijvoorbeeld...).

Daarnaast, is natuurlijk de duurzaamheidsdiscussie in Griekenland nog niet echt losgebarsten, zou ook bijdragen. Want naast dat je geld over houdt, vind ik het ook erg belangrijk dat goede spullen niet zomaar weggegooid worden, maar een herbestemming krijgen. En sowieso dat de afvalberg daarmee steeds kleiner kan worden.

Ik probeer in elk geval maximaal bij te dragen aan de spullenkringloop. Door zelf indien mogelijk 2e hands te kopen, door spullen naar de kringloopwinkel te brengen of zelf te verkopen op de rommelmarkt. Leuk, gezellig en voor jezelf ook altijd weer verrassend wat je er kunt scoren. Je huis wordt er ook een stuk leuker op met dergelijke (vaak kwalitatief goede) verrassingen.
Quote
#5
Een bijkomende factor is dat de gemiddelde griek niet gek is op computers. Bijv. Emails worden niet of laat beantwoord en vergemakkelijkt de handel niet.
Quote
#6
Als ik om me heen kijk en zie hoeveel spullen de Grieken weg gooien die door een simpele ingreep het weer doen valt me niks meer in, (klein voorbeeld, de grote hor van de slaapkamer was kapot, buurman had er een compleet liggen maar hij schoof niet meer omhoog, je mag hem hebben zegt hij, even los gehaald andere veer erin van mijn eigen hor en gaan dat ding wel even €150 verdient)maar ja de buren he, verbeeld ze zien je graaien langs de straat, ik zit overal te kijken wat er langs de straat ligt en heb er al prachtige spulletjes gevonden. Er zijn er ook genoeg die niet bij Lidl komen omdat ze bang zijn gezien te worden of als arm bestempeld te worden.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
@Arthur: "Ik zit overal te kijken wat er langs de straat ligt en heb er al prachtige spulletjes gevonden."

Toen ik hier net woonde en Nikos vertelde dat ik iets interessants langs de kant van de weg had gevonden en mee had genomen naar huis, verklaarde hij mij voor gek. Nadat hij had gezien dat het een werktuig was van ruim 100 jaar oud, piepte hij wel anders en sindsdien snuffelt hij gezellig mee Tongue. Hij kwam eergisteren toevallig aan met een oude poef met een kapot pootje. Die kan hij zo maken, dus weer een leuk meubelstukje aan de haak geslagen. Vorig jaar vonden wij een oude pick-up langs de kant van de weg. Helaas hebben we die nog niet gerepareerd, maar het is ook een mooi sierding.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#8
Leuk om te lezen ik ben ook zo'n snuffelaar, altijd bij de vuilnisbakken kijken enz. Helaas houdt iedereen mij hier thuis voor de gek. Ik heb nog niemand kunnen besmetten met mijn 'tic'. Maar ze krijgen mij er ook niet vanaf. Ha,ha.
Inderdaad is het per email werken bestellen etc ook nog niet echt ingeburgerd hier, dit zal ook meespelen.
Maar het idee dat je geen geld zou hebben om iets nieuws te kopen zit ook diep ingeworteld.
Quote
#9
zelf ben ik een fervent rommelmarkt/ kringloopbezoeker. Ik verzamel nl. vinylplaten.
bestaat er dan in griekenland niet zoiets als een rommelmarkt of tweedehands platenwinkels.
dat dit op eilanden niet gebruikelijk is kan ik nog begrijpen , maar steden zoals athene enzo???
Quote
#10
Elke zondag in Piraeus rommelmarkt. Veel platen volgens mij, maar is al wel enige jaren geleden dat ik er was.
Quote
#11
Hoi allemaal.
Ik had vorig jaar in mei ook zo"n vreemde ervaring.
Na bovenstaande stukjes snap ik het helemaal.
Ik was 10kg afgevallen,had dus allemaal leuke zomer rokjes,topjes en jurkjes veel te groot.
Nu heb ik Griekse vrienden waarvan de vrouw uit Zweden komt,ik dacht leuk voor haar,meegenomen en daar gebracht.
Zij was er heel blij mee,paste allemaal prima,wij samen gezellig aan de Samos wijn.
Tot haar man thuis kwam,vroeg me:waarom breng jij kleding mee naar ons, dat kunnen we als we het nodig hebben zelf kopen,ik had er ook een prachtig overhemd uit, ja de kringloop winkel voor hem bij gedaan.
Ik stom verbaast,zij loste het prima op door hem te vertellen dat wij dat in Zweden en in Nederland heel gewoon vinden .Had je zijn gezicht moeten zien oorwurm.Na een uurtje kwam hij er toch maar bijzitten .We hebben het er niet meer overgehad,en ja hoor toen ik in september weer kwam had hij bij een feest zn mooie overhemd zelfs aan,dikke knipoog van haar voor mij,hele overwinning denk ik nu.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#12
Wij hebben ook zo'n ervaring. Ons dochtertje was net 6 maanden oud. Mijn vrouw geeft wat bijlessen en komt een moeder naar haar toe met het schaamrood op de kaken. Ze had nog een nieuw jasje, met het labeltje zat er nog aan! Ze vraagt heel beleefd of het geen belediging voor ons is of we dat "tweedehands" jasje kunnen gebruiken. Natuurlijk! In Griekenland zijn tweedehands spullen (vooral kleding) echt bijne not done! Ons dochtertje heeft de wereld aan kleren, het meeste komt uit nederland, worden hier eerst gedragen door een ander meisje, dan door ons dochtertje en dan maken we hier een Albanese familie er blij mee die ook een dochtertje hebben. Super toch?
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#13
Ons hele winkelinventaris komt uit de sloot van de straat hahaha

Onze vrienden snapten er niks van. je hebt hier veel van die houten haspels liggen waar kabels op gerold zaten. effe slopen en onder zo'n groot ronde plaat pootjes en wieltjes bevestigen en "Grieks" blauw schilderen en je hebt een originele presentatie tafel :)
Quote
#14
Wat grappig hoeveel reacties er zijn gekomen op mijn vraag, alleen jammer dat tot nu toe niemand weet of er nog meer van dit soort websites zijn in Griekenland. Op marktplaats verkopen ze ook meer dan alleen maar kleding ;)
Quote
#15
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






volgens mij is dit er een.
Quote
#16
Als je op Kreta woont is deze misschien iets?

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En er zijn in Chania ook wat kleine particuliere kringloopwinkeltjes.
De Haarlemse mug.'s signatuur Als je met beide benen op de grond blijft staan, kom je geen stap verder.
Quote
#17
Hier nog eentje:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Oeps sorry! Ik zie net dat Griekenland er niet meer bij zit...
Quote
#18
(23 April 2012, 22:47)Geni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






volgens mij is dit er een.
Is dit ook per regio te selecteren net als de site die ik aangaf? Ik kan dat namelijk niet vinden op die site.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)