Asperges
#1
De griekse aspergers zijn weer . ik weet niet of ze in de super market te vinden zijn, ik krijg ze via de bekende weg, ze zijn van een vrachtauto gevalen, maar hun besteming was Duisburg. mischien dat in delen van nederland dicht bij de duitse grenzen meer te vinden zijn in de super markets daar. de mooiste groote dikke Evros asperges een garantie van een lekkere bijzondere bordje.
als jullie deze in de super market vind, koop ze ze zijn gegaranteerd lekker maar kook ze aub niet, ze zijn heerlijk in olijf olie gebakken.
asperges uit Evros, of well Evros spargel.
snel want hun tijd is kort.
Quote
#2
Tzimis, heb je hier misschien ook een lekkere recept van ?
Quote
#3
gewoon kijk in de koelkast wat je heb en fantasie gebruiken. na het schillen en in stukjes snijden, bv een asperges in 4 stukken ongeveer, in olijf olie bakken , zacht vuur, regelmatig roeren en deksel op laten dat ze gaan ook tegelijk wat stomen. als je na een paar minuten probeer en ze zijn zacht , van de vuur afhalen.
ik heb ze met spekjes gedaan naar oude nederlandse gebruik, de eerste keer met kook room en strooi kaas.. 2de keer zonder room maar wat echte roomboter te bij. maar je kan alle kanten op, en ze zijn gezond,iets met je neeren zuiveren, mischien weet iemand wat precies doen ze met je .
ik begrijp niet waarom worden ze in water gekookt, zag last op tv met ei en ham.
Quote
#4
Wij hebben ze laatst gewoon bij de Lidl op Samos gekocht en op zijn Hollands bereid. De smaak was prima. Ze kwamen uit Kavala.
Ik vind dat je groenten met een delicate smaak niet met scherpe smaken moet combineren zoals veel kruiden.
Quote
#5
Gisteren gegeten:
Risoto met ui, tomaat, slakken (uit hun huisjes) en wilde asperges.
Alles uit eigen tuin, behalve de rijst.
Eddy

[Afbeelding: 95mp10.jpg]
Quote
#6
Met Pasen heb ik wilde asperges gegeten met ei, moet bekennen dat het me niet kon bekoren. Bitter......................
Quote
#7
Ik maak morgen ochtend wel even wat foto's, en vertel wat meer over wilde asperges.
Eddy
Quote
#8
Ja lekker! Ik heb ze al gegeten hoor. Dan wel niet uit de Evros maar hier bij Chrisoupoli. Waarom zou je ze niet in water koken? Best wel lekker hoor, maar ik zeker ook jouw manier proberen. Maandag maar even op de markt kijken, ze zijn er vast nog wel.
Trouwens Tzimi, weet jij misschien waarom de Grieken geen asperges eten? Dat wil zeggen, hier op Thassos vind je ze nauwelijks in de winkels en in de restaurants al helemaal niet. En dat terwijl ze toch 'om de hoek' groeien.
Quote
#9
Hier is een leuke site met veel Wetenswaardigheden over de asperge + recepten ...

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
Jota dat vraag ik mij ook. ik kende aperges ook niet en ik ken niemand in familie of vrienden die asperges kookte. terwjl in oude griekenland dat al via Egypte al bekend was. en in 1979 de bedrijf
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




al asperges exporteerde. ik kan alleen denken dat de hele productie naar duitsland werd geexporteert en daaroom wij dat niet op de markt kon krijgen, en zo was dat onbekend gebleven. sinds een paar jaar is de export enorm gegroeeit en de jongens wouden ook nieks voor hun huis houden en ik kreeg al de asperges dat achter in de auto bleef.
het woordt steeds in meer plekken in gr. geoogst en de meeste productie gaat naar Duitsland nog steeds.
Quote
#11
Asperges uit de wok:

Ook wij hebben asperges bij de Lidl gekocht á 3,98 p.kg. Perfekte kwaliteit uit Kavala, zelfs lekkerder dan de (sorry Nl) Nederlandse kwaliteit!
Of komt dat omdat wij er zo weinig van zien hier en het elke keer weer een verrassing is als je ze kunt bemachtigen.

Recept van asperges uit de wok:

2 pers. 1 kg asperges
100 gr. roomboter
300 cc slagroom
400 gram lamsoortjes of Griekse/Turkse spinasie
zout, peper

Bereiden:
Schil asperges en snij ze schuinweg in 4 stukken.
Kook ze ongeveer 3-4 min. en dan droog deppen.
Zet wok op een klein vuur met de boter en smoor de stukken asperges onder regelmatig omscheppen. Let op; klein vuur!!
De tijd dat je moet omscheppen hangt af van de dikte van de asperges. Als de Asperges bijna gaar zijn de slagroom erbij voegen en blijven omscheppen (steeds op een klein vuur) totdat de asperges
gaar zijn en de room wat is ingedikt; dan de groente toevoegen peper en zout en even in laten slinken. (ook de zalm kan dan reeds toegevoegd worden).

Het voordeel van wokken is dat de smaak van de asperges veel beter tot zijn recht komt.


Overheerlijk met gekookte (gewokte) zalm filé (Lidl) en een gebakken aardappeltje (liefst krieltjes).
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#12
Jaja Wick
Met roomboter en slagroom smaakt zelfs een keisteen nog lekker!
Ik ben niet zo'n groenteneter maar asperges eet ik het liefst naturel, gekookt met een KLEIN beetje boter. Ernaast een paar plakjes hardgekookt ei. Dan proef je de fijne smaak het best.
Ham vind ik soms al te zout erbij. Liever een stukje gegaarde zalmuit de magnetron ( ook van de Lidl hier)
Quote
#13
Asperges......verrukkulluk. Met ham/ei, zalm, gekookt, gebakken, soep ik kan er geen genoeg van krijgen.

Jammer dat men in Nederland altijd adviseert om er wijn uit de Elzas bij te drinken. Zo'n rare gewoonte. Er zijn diverse wijnen die minstens zo lekker bij asperges smaken, en zeker ook de Griekse. Wijnen gemaakt van Assyrtiko, Malagousia en Roditis smaken heerlijk bij asperges.

Mvg
Martin
Quote
#14
Ik zie nergens een LIdl.



[Afbeelding: es9gkp.jpg]

Dan moet ik het maar doen met mijn eigen asperges.

[Afbeelding: 20gjfx5.jpg]

Inderdaad even koken in een beetje water (witte wijn).
Deze asperges hebben een smaak tussen asperge en broccoli in.

Eddy
Quote
#15
die asperges zien er mooi uit, maar ik hoef ze niet meer. ik hou van asperges en ik hou van broccoli, maar ik hou niet van wilde asperges.
Quote
#16
(25 April 2012, 11:25)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




die asperges zien er mooi uit, maar ik hoef ze niet meer. ik hou van asperges en ik hou van broccoli, maar ik hou niet van wilde asperges.

Hai Connie,

Wè wilde dan?

Wij eten ons elk jaar een breuk aan asperges, het maakt niet uit hoe dat ze bereidt zijn (wel geschild hoor haha)...heerlijk. Dan weer even een stilte tot volgend jaar en dat maakt het juist dubbel zo lekker.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#17
Liefhebbers. Wat ik nou een beetje mis is de volgende tip. Schil de asperges en BREEK de houtige onderkant af. De asperge breekt namelijk op het goede punt. Doe de schillen en afgebroken stukken in pakweg 2 liter water en kook in een kwartier een bouillon. Zeven en in dát water de asperges koken. En niet tot pap koken!!! Kalí órexi.
Cor.
Quote
#18
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Leuk hoor al die tips..

Hier nog een leuk filmpje over hoe de asperge groeit...

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
@wick. ik ben ook gek op asperges, maar niet die wilde asperges, smaken ook niet naar asperges, vrij bitter, dus doe mij maar de gewone witte asperges, of groene................
Quote
#20
(25 April 2012, 14:55)connie schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@wick. ik ben ook gek op asperges, maar niet die wilde asperges, smaken ook niet naar asperges, vrij bitter, dus doe mij maar de gewone witte asperges, of groene................

Connie,

Even een tip:

Als je asperges kookt ook met de witte, doe in het kookwater een schep suiker (afgestreken eetlepel) per kilo asperges bij en gegarandeerd niet bittere smaak meer.
Vandaag hebben wij asperges gegeten met een Holandaise saus en zitten nu nog na te genieten!
Griekse lekkernij met een Hollandse inbreng.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#21
met witte en groene asperges vind ik nooit bitter, maar bedankt voor de tip wick
Quote
#22
Hoi Eddy,
Ik heb met verbazing naar jouw eigen asperges zitten kijken.
Heb deze ik dacht soort bloem eind april wel eens op mijn tour tocht op mn scooter in de velden op Samos zien staan.Serieus waar,ik dacht wat een bijzonder exemplaar bloem is dit maar nooit bedacht dat dit een wilde asperge zou kunnen zijn.Zo zie je maar wat een speciaal Forum dit is,weer wat opgestoken,ik ga over 2,5 week kan ik ze dan nog vinden of te laat in de tijd.heb hierboven leuke recepten gezien vooral die met olijf olie,dus laat even weten op ik dan nog op zoektocht kan ,ben echt benieuwd.
Groetjes Margaritha.
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#23
let op er is ook een look-alike, ik zal zo even kijken of ik ze kan fotograferen.

Dit is de asperge, je kan ook het blad goed zien.
Helaas heb ik geen foto van de look-alike, hiervoor is het te warm.

[Afbeelding: 2ntkxw6.jpg]

Koken in een klein beetje water, en dan een beetje citroen er op.
Of koken in een beetje witte wijn.
Kom een workshop doen, dan leer je alles over bitter, zuur, zoet zout enz.
En je leert ook nog alle gerechten op een eenvoudige manier zelf te maken.

Groeten Eddy
Quote
#24
Hoi Eddy,
Dank voor de foto,heb hem uitgeprint en je snapt het al de foto gaat mee in de scooter zodat ik wel de goede pluk,hoop wat ik al vertelde dat ik niet te laat ben.
Helaas ben ikzelf geen kookster,lust eigenlijk alles ,maar laat het met liefde aan de echte keuken/kook prinsen en prinsessen over. Griekse vrienden daar op Samos gaan het vast met jullie recepten klaar maken,en ik eet heerlijk mee.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#25
Pas ontdekt, Asperges als amuse! In de koekenpan, roomboter lichtbruin laten worden, daarna de in 3 delen gesneden Asperges in de pan. De dikke stukken eerst, dan de midden stukjes en na 2 minuten de kopjes erbij. Daarna alles 10 minuten laten garen en de pepermolen er even overheen. Super met wat beenham.
Quote
#26
Nou vorige week bij de Lidl waren er weer asperges uit Kavala. Weliswaar dunne, maar na schillen klassiek bereid met ham, ei en gesmolten boter. Was weer smullen!
Blijf er nog steeds bij dat je ingrediënten met een zachte smaak niet met scherpe smaken moet combineren. Enne, groene of wilde asperges smaken toch anders dan witte.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)