Problemen voor ondernemers in Griekenland
#1
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#2
Oh wat herkenbaar!
Alweer bijna 6 jaar geleden had ik bedrijfje gestart om wandeltochten te organiseren. 1 persoon, busje en een paar wandeltochten. Het heeft me toen 7 maanden gekost om het rond te krijgen en ik had nog hulp ook van mijn griekse vrouw. Het (helaas) weer sluiten van het bedrijfje was bijna net zo'n lastig proces. Het is allemaal tijdrovend en kostbaar. Dit moet in Griekenland echt echt veranderen anders wordt het nooit wat!
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#3
Zeker heel erg herkenbaar ;-[ "" bloed "" maar zeker zweet en tranen heeft het ons gekost.
Was een ramp en volgens mij , zonder de juiste contacten haast onmogelijk om de papierboel rond te krijgen.
famtop's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
contakten bedoel je βυσμα , μεσον, λαδωμα of gewoon contakten?
Quote
#5
Ik ben van een tweemanszaak naar een eenmanszaak gegaan. De tweemanszaak had ik samen met mijn man, hij is accountant, en heeft dus de hele toestand geregeld. Een hele week vrij voor genomen, en nog was t een heel gedoe. En dan hebben we het over een klein winkeltje, heel eenvoudig. En dan die toestand met buitenlandse namen die ze in t grieks gaan vertalen, shciet ook zo lekker op.
Quote
#6
@nanny

Ik ken het. Toen ik druk in de weer was om het IKA nummer te regelen ben ik 3 keer weg gestuurd bij de IKA omdat de mevrouw achter de balie vond dat mijn naam en die van mijn ouders niet goed waren geschreven in het Griek. Een suggestie over hoe dan wel wou ze ook niet doen. De dame bij de KEP was erg vriendelijk zeker toen ik voor de 3e keer terug kwam. Ze vroeg me om de namen langzaam uit te spreken, dat heeft gewerkt. Maar eenmaal terug bij de IKA bleek mij rekening nummer te ontbreken waardoor ik weer werd weg gestuurd. Toen ben ik uit pure wanhoop heel boos geworden, met als resultaat dat iedereen die in de rij stond zich er mee ging bemoeien en de vrouw met een nors gezicht alles in orde heeft gemaakt.

Ik ben nu bezig met de belasting, de slogan van de Nederlandse belastingdienst klinkt nu in eens wel aantrekkelijk. Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker. En dat is het ook.
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Weet iemand wanneer je formeel een bedrijf in GR zou moeten oprichten? In NL kun je bijv. behoorlijk lang als particulier diensten aanbieden, die je vervolgens bij je inkomen optelt (en op die manier belasting betaald).
Ik ben wel benieuwd hoe dit in GR werkt.
Quote
#8
(04 May 2012, 09:47)Geni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Weet iemand wanneer je formeel een bedrijf in GR zou moeten oprichten? In NL kun je bijv. behoorlijk lang als particulier diensten aanbieden, die je vervolgens bij je inkomen optelt (en op die manier belasting betaald).
Ik ben wel benieuwd hoe dit in GR werkt.

Beste Geni,

Uit ervaring de laatste tijd heb ik begrepen dat je dit in Griekenland kunt vergeten. Je moet BTW afdragen als je diensten leverd dat is het probleem.
Wat tot voor kort nogal eens gedaan werd is op rekening van een bevriende collega een dienst verlenen maar door de strenge controle is dat niet meer mogelijk.

Succes,

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#9
@Carien, herkenbaar inderdaad. Mijn achternaam begint met een W de ene keer vertaald naar de griekse vita andere keer op zn engels dan maken ze er een heel andere naam van. Resultaat was dat ik dus heel verschillende namen had en de paieren van de de ene instantie niet meer klopten bij de andere. Dit rommelde een paar jaar zo door, maar ik ben er toch maar achter aan gegaan en t veranderd. Kzat me te bedenken dat ze zometeen als ik pensioen krijg ( hopen we dan! ) me opeens niet meer kennen.
Quote
#10
Ik heb bij IKA, bij de belasting en bij banken gewoon mijn naam in Latijnse letters opgegeven.
Dat is gewoon het beste, geen enkel probleem.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#11
Wel grappig hoe verschillend dat allemaal gaat in de verschillende regio's. Onze namen zijn in de officiele papieren (AFM, bank, DEI, eigendomsakte, OTE etc.) helemaal niet vertaald en gewoon 1 op 1 overgenomen Smile.
Quote
#12
vele extra regels lijken de willekeur steeds te versterken. Natuurlijk dat dan enveloppe systeem in stand gehouden wordt
Quote
#13
@ Ado, inmiddels is de belastingdienst hier ook zover dat de letters in latijns geaccepteerd worden. Maar bijv de TEVE verzekering gaat ( hier op kos) niet akkoord met de latijnse letters. Maar het beste is inderdaad gewoon latijns. Ik zit natuurlijk ook nog met resultaat van dingen die 22 jaar geleden ingevuld zijn, in die tijd werkten ze nog met typemachines met alleen griekse letters denk ik.
Quote
#14
Goed,

Ik had een beetje hoop op een leuk cafe bar op Ios. Na een hele hoop wachten papieren en vergunningen wordt me stilaan duidelijk dat ik een kat in de zak gekocht heb en me heb laten belazeren en die man eist steeds meer en dreigt met van alles en nog wat. Ik vraag me af wat mijn mogelijkheden zijn om het zevenjarig contract nu stop te zetten, de zaak opnieuw over te dragen aan die man die me de hele tijd afdreigt en mijn taxen en leveranciers, boekhouder af te betalen... Hoe begin ik er aan en wie kan me helpen om dit te vlotten? Financieel is het ook aan de grond... Ik heb het gevoel nergens hulp te krijgen en slechts vreemde raad waar ik niets mee ben. Ik ben ten einde raad.
Quote
#15
En ik die dacht om een paar jaar geleden in Ellada een café met live muziek te beginnen (blues, jazz, rempetika, rock). Echter toen begon de ellende daar zodat ik maar besloten heb voorlopig in België te blijven. Maar van zodra we kunnen (pensioen) vertrekken we en moeten we ons geen zorgen maken want dan hebben we een inkomen. Dat lijkt me de veiligste oplossing.
Bob Rempetis's signatuur Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.
Quote
#16
(17 August 2012, 08:58)trancemo6 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Goed,

Ik had een beetje hoop op een leuk cafe bar op Ios. Na een hele hoop wachten papieren en vergunningen wordt me stilaan duidelijk dat ik een kat in de zak gekocht heb en me heb laten belazeren en die man eist steeds meer en dreigt met van alles en nog wat. Ik vraag me af wat mijn mogelijkheden zijn om het zevenjarig contract nu stop te zetten, de zaak opnieuw over te dragen aan die man die me de hele tijd afdreigt en mijn taxen en leveranciers, boekhouder af te betalen... Hoe begin ik er aan en wie kan me helpen om dit te vlotten? Financieel is het ook aan de grond... Ik heb het gevoel nergens hulp te krijgen en slechts vreemde raad waar ik niets mee ben. Ik ben ten einde raad.

Ik wens je alle sterkte en hulp toe we hebben in 2003/04 hetzelfde meegemaakt.
In tijden van opstart heb je vele vrienden op het moment dat het moeilijker word lopen ze hard weg.
Wij zijn ook zwaar belazerd in die periode het wrange van ons verhaal was ook nog eens dat het een Nederlander was die ons met open ogen er intuinde.
Wij zijn er langzaam uit gekomen maar leven zoals we voor 2003 hebben gedaan zit er voor ons nooit meer in.
Maar samen met mijn vrouw zeggen we nog steeds liever in armoede leven op Kreta dan wat rijker in Nederland.
en wat is armoede, als ik het vergelijk met de Gemiddelde Griek momenteel dan hebben we het nog zo slecht niet
Ik wens je nogmaals alles sterkte en geluk toe in de komende periode.
Quote
#17
Wat een afschuwelijk verhaal, Cornelius, en helaas horen we vaker dat een droom op deze manier kan eindigen door pure hebzucht. Daarbij is de Griekse regelgeving vaak zo complex dat zelfs Grieken er niet uitkomen en uit wanhoop maar niets doen of met enveloppen gaan werken. De keerzijde van Griekenland..
Er zullen ongetwijfeld ook andere forumbezoekers zijn met ervaringen met EOT, het Griekse Toeristenbureau. Daar moet je bij aangesloten zijn om te kunnen verhuren, maar je loopt tegen een muur van bureaucratie en onmogelijke regels aan. Vooralsnog lossen we dat op door niet te verhuren, maar alleen vrienden en kennissen het plekje te laten gebruiken. Voorlopig zitten we nog vast aan schoolvakanties en het zou wel heel erg jammer zijn dat dit mooiste plekje van Griekenland de rest van het jaar niet gebruikt zou worden.
Gelukkig hebben we veel vrienden Hypocrite
Quote
#18
Hoe herkenbaar alles. Ook wij wilden aanvankelijk hier op Kreta een onderneming starten. Maar hebben hier vanafgezien vanwege alle verhalen over de steeds veranderende regelgeving, en de ambtelijk muur waar je spreekwoordelijk tegenaan loopt.
Elke dag zien wij hier mogelijkheden om iets op te starten. Iets in de horeca, verhuur van acco's, excursies noem maar op.
Echter, wij hebben de ondernemershanddoek in de Griekse ring gegooid, en leven ons leven zoals het elke dag naar ons toekomt.
En dat bevalt ons tot nog toe uitstekend.
De Haarlemse mug.'s signatuur Als je met beide benen op de grond blijft staan, kom je geen stap verder.
Quote
#19
(17 August 2012, 09:10)Bob Rempetis schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En ik die dacht om een paar jaar geleden in Ellada een café met live muziek te beginnen (blues, jazz, rempetika, rock). Echter toen begon de ellende daar zodat ik maar besloten heb voorlopig in België te blijven. Maar van zodra we kunnen (pensioen) vertrekken we en moeten we ons geen zorgen maken want dan hebben we een inkomen. Dat lijkt me de veiligste oplossing.

Bob, je quote :love: Nikos Kazantzakis! een echte Christen, niet zo'n religieuze mafketel.

mensen bedankt om me te herinneren dat de zon hier altijd schijnt, was het even uit het oog vergeten met al dat geweld. dank U, ik ben al een pak beter al is het nog niet opgelost. mijn boekhouder suste me en zei me niet teveel zorgen te maken, van hem kreeg ik een glimlach met wat doorweekte ogen zonder echt te huilen, maar met een oprechte glimlach. hij zei ook ze zien U als ne wandelende portefeuille he. Ik haat het als mensen dat doen.
Quote
#20
Deze problemen lezend vraag ik mij af:hoe hebben de Nederlanders dat
op Kythira dan voorelkaar gekregen.Zij zijn daar een B&B begonnenConfusedtuk grond,huis erop en open maar!Hebben dan gewoon meer geluk gehad??
Quote
#21
(17 August 2012, 13:10)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Deze problemen lezend vraag ik mij af:hoe hebben de Nederlanders dat
op Kythira dan voorelkaar gekregen.Zij zijn daar een B&B begonnenConfusedtuk grond,huis erop en open maar!Hebben dan gewoon meer geluk gehad??

Zou kunnen... maar veel buitenlanders die in GR iets beginnen/opstarten doen gewoon hun handel. Dus niet in zak en as zitten omdat de papierwinkel niet in orde is. Ik heb dat ooit eens gezien in de serie "ik vertrek". Een jonge Nederlandse jongen met zijn vriendin waren een restaurantje begonnen en na veel problemen kregen ze van de plaatselijke overheid de raad gewoon open te doen. "Alles komt in orde".... Of het ooit goed is gekomen weet ik niet...
Bob Rempetis's signatuur Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.
Quote
#22
Het is niet goed gekomen Bob, dat kon ook bijna niet.
De kreet alles komt in orde en een middenstandsdiploma maken we wel komt van een zogenaamde makelaar/anex reisbureau die ook nog een tijdje in Agia Pelagia heeft gewoond, dat was zo rond 2007/2008. Ik ben benieuwd of Max en Judith op dezelfde voet zijn verder gegaan in Duitsland.(oude prikkers van het KP weten wie ze zijn)
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#23
Ik weet van iemand die achter de schermen voor de serie "Ik vertrek" heeft gewerkt dat men alleen maar afleveringen wil maken over mensen die niet goed voorbereid zijn op hun nieuwe avontuur. Dus ga daar absoluut niet op af als graadmeter. Hoogst onbetrouwbaar. Er bestaan ook zat mensen die het zonder tv-programma wel rooien. Ik denk dat je daar eens moet vragen. Heeft er niet ene Dick van dit forum een winkel op Kos?
Quote
#24
Bob, bedoelde je misschien deze 2 jonge mensen die een restaurantje in Oud Malia wilde beginnen?

Uitzending 28-5-2009 (even op de video klikken en dan ...beginnen bij ca minuut 33.00 )


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#

Quote
#25
Deze jonge mensen zijn ook zwaar belazerd door een Nederlander die hier op Kreta van alles heeft gedaan incl. voor makelaartje spelen.
hij verkocht deze jonge mensen lachend een Taverne in het oude Malia die al ruim 5 jaar leeg stond in de wetenschap dat het nooit iets zou worden.
na de verkoop liet hij ze aan hun lot over en binnen een half jaar waren zij hun geld totaal kwijt
Het is te triest voor woorden maar het gebeurd.
deze mensen wonen en werken nu al weer jaren in Nederland en zijn waarschijnlijk nog steeds bezig om hun schulden af te betalen.

de Nederlander is ondertussen verdwenen van Kreta de grond onder zijn voetjes zal wel te heet geworden zijn.
Quote
#26
(17 August 2012, 23:48)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bob, bedoelde je misschien deze 2 jonge mensen die een restaurantje in Oud Malia wilde beginnen?

Uitzending 28-5-2009 (even op de video klikken en dan ...beginnen bij ca minuut 33.00 )


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#


Inderdaad, dat zijn ze. Ik heb er wel de pest in dat ze belazerd werden en dan nog door een landgenoot.
Bob Rempetis's signatuur Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.
Quote
#27
Heb ooit het verhaal gelezen en nadien zelf van hem gehoord van de Nederlander T. R. die op Zakinthos een duikschool was opgestart. Wel jaren geleden, maar dat wil je niet weten wat die man heeft meegemaakt! Hij heeft wel doorgezet en geslaagd in zjn opzet. Nu weet ik niet of hij de duikschool nu nog heeft.
Quote
#28
18-8-2012 17:13 | Door ANP .

Griekse menigte belaagt fiscaal rechercheurs......
Een woedende menigte heeft in Griekenland in de nacht van vrijdag op zaterdag een groep fiscaal rechercheurs belaagd. Ze vluchtten het politiestation van het eiland Hydra in en moesten door versterking van het vasteland worden ontzet.

Horecaondernemers zijn boos over de strengere controles die de overheid in deze schuldencrisis onder druk van het buitenland heeft ingevoerd. Volgens de belastingdienst frauderen bedrijven door wel btw te innen van hun klanten, maar die niet af te dragen aan de staat.
Quote
#29
Tja daar kon je op wachten. Je kan niet tot in de eeuwigheid belasting ontduiken!
Quote
#30
(18 August 2012, 17:52)Fyfika schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




18-8-2012 17:13 | Door ANP .

Griekse menigte belaagt fiscaal rechercheurs......
Een woedende menigte heeft in Griekenland in de nacht van vrijdag op zaterdag een groep fiscaal rechercheurs belaagd. Ze vluchtten het politiestation van het eiland Hydra in en moesten door versterking van het vasteland worden ontzet.

Horecaondernemers zijn boos over de strengere controles die de overheid in deze schuldencrisis onder druk van het buitenland heeft ingevoerd. Volgens de belastingdienst frauderen bedrijven door wel btw te innen van hun klanten, maar die niet af te dragen aan de staat.

Wie zijn billen verbrandt moet op de blaren zitten. Tijdens inspecties van SDOE (van 3 tot en met 6 augustus) in gebieden van hoge toeristische verkeer en verhoogde economische activiteit, met name de eilanden.
Van de 604 zijn 356 overtreders gevonden, met een gemiddelde van 58,94% overtredingen .
De uitschieters waren Rhodes (100%), Santorini (89,65%), Corfu (81%), Chania (78%), Rethymno (75%) en Skiros (75%).
Bron: protothema.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Theodorakis in de problemen JohannesGR 1 1.027 24 November 2020, 17:04
Laatste bericht: Louise B.
  problemen met IKA nakima 6 3.977 11 August 2016, 11:16
Laatste bericht: nakima

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)