Grieksegids nieuws     
Lokale bus-KTEL
#1
Vandaag in de winkel nog weer flink reclame gemaakt voor de lokale bus. Hier op Kos is het prima te doen om vanuit de Kosstad de dorpjes te bezoeken met de bus. Goedkoop, en hier in Zia altijd keurig op tijd.
Ik denk dat een beetje meer bekendheid aan de KTEL niet verkeerd zou zijn. Slechts weinig mensen zijn op de hoogte, en de bus is meestal ook nog niet half vol.
Hoe werkt de KTEL op andere plaatsen/eilanden?
Quote
#2
Hier op Kreta perfect @Nanny, ze staken nooit, rijden altijd en er zijn genoeg verbindingen over het hele eiland (en Kreta is GROOT)
Dat komt voornamelijk omdat de bussen van de chauffeurs zelf zijn, een bus kost rond de €150.000 als je gaat staken heb je geen inkomsten en verlies je heel veel geld dus deze jongens zijn goedkoop op tijd en dat al meer als 30 jaar.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
In Pythagorion op Samos zie ik heel geregeld toeristen op de bus zitten wachten Dus ik neem aan dat de bus daar wel bekend is.
Quote
#4
@Els even ontzettend offline, is het met die matrassen goed gekomen uit NL via Pireus naar Samos en slaap je lekker nu?.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
Arthur Ja maar er zit een verhaal aan. Stuur je later een mail.
Quote
#6
Kreta, Rhodos, Samos, Chios, Lesbos...telkens als ik naar Griekenland ga maak ik ook soms gebruik van het openbaar vervoer. Het waren een voor een positieve ervaringen. Zeker een aanrader om te doen, niet alleen voor de prijs, maar ook om te genieten om tussen de Grieken te zitten. Je hoort (vooral bij de oudjes) de roddels van de dag wat soms vrij hilarisch is. Enige kennis Grieks is hiervoor wel nodig.
Quote
#7
Als pendelaar ben ik dagelijks minimum 5 à 6 uur onderweg met het openbaar vervoer. Eerlijk gezegd... ik kan in mijn vrije tijd geen trein of bus meer zien...
Quote
#8
Oeps, ik zie nu pas dat Ger al een topic over de KTEL was gestart op 20 feb. Ben even snel naar de genoemde website gegaan maar ik vond eigenlijk geen programma. Maar misschien heb ik niet echt goed gekeken, heb niet veel tijd nu.

(03 May 2012, 12:13)rhodos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kreta, Rhodos, Samos, Chios, Lesbos...telkens als ik naar Griekenland ga maak ik ook soms gebruik van het openbaar vervoer. Het waren een voor een positieve ervaringen. Zeker een aanrader om te doen, niet alleen voor de prijs, maar ook om te genieten om tussen de Grieken te zitten. Je hoort (vooral bij de oudjes) de roddels van de dag wat soms vrij hilarisch is. Enige kennis Grieks is hiervoor wel nodig.
Oh ja heerlijk, alle gossip en nieuwtjes krijg je mee. 20 jaar geldeden vonden ze het wel raar dat er zo'n lange blonde ksenie tussen al die omaatjes zat, gelijk vragen 'van wie' ik de 'niffie' ( schoondochter) was natuurlijk. Nieuwe gesprekstof.....
Quote
#9
wat ik me afvraag waarom zijn taxis zo duur en zo oneerlijk over hun prijzen?
Quote
#10
@trancemo Hoe bedoel je precies oneerlijk? Ze hebben toch zo'n meter in de auto?
Quote
#11
Wie kan me wat vertellen over het openbaar vervoer op Lesvos!

Groetjes,Marianne.
Quote
#12
Ktel decenias lang in dienst van de griek. niet aleen mensen vervoeren maar ook pakketjes en goederen van het dorp naar de stad. wij gingen vroeger van Athene naar Drama, meer dan 10 uur lang, alle bagages op de dak van de bus, de hele nacht rijden , prachtig mooi.
[Afbeelding: 2z49sas.jpg]
Quote
#13
KTEL vind ik al (bijna) 25 jaar een plezante manier om in Griekenland mee rond te toeren. Zij het lange of korte verplaatsingen, oude of nieuwe bussen. De oude blijven wel mijn voorkeur hebben. Zoals deze op Serifos bvb:

[Afbeelding: 2csarg0.jpg]

Weet trouwens iemand of de oude nr. 5 nog gebruikt wordt op Chios?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
Ben nu op Sifnos. Bussen rijden prima op tijd, helaas niet al te vaak, maximaal 5x op een dag. Bussen wachten niet op de boot. Kwam zondag een boot terwijl bus net 10 minuten weg was.
Vorige week op Folegandros. Daar ging bus maar 3x per dag. Reed nog niet overal heen maar reed wel extra om aan te sluiten op boten.
Beide eilanden zal frequentie in juli/augustus ongetwijfeld hoger zijn.

Cors
Quote
#15
(09 May 2012, 16:54)Marianneke schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wie kan me wat vertellen over het openbaar vervoer op Lesvos!

Groetjes,Marianne.

Hallo Marianneke,
Wij gaan volgende week 18-5-ook naar Lesbos toe en ik wilde deze vraag eigenlijk ook al stellen...
Ik denk niet dat we hier op deze prikbord hier antwoord op zullen gaan krijgen.. misschien kunnen we die beter gaan vragen op het Lesbos prikbord
Vr Gr
Quote
#16
(06 May 2012, 21:41)nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@trancemo Hoe bedoel je precies oneerlijk? Ze hebben toch zo'n meter in de auto?

Heb je de prijs van taxis tov openbaar vervoer eens vergeleken?

bovendien is die meter precies bedoeld om nog meer geld te kloppen uit je zak. Als je de officiele prijzen (niet de meter dus) vergelijkt met wat ze zeggen als je niets onderhandeld op voorhand.
Quote
#17
Lang geleden dat ik zelf een taxi gebruikte, dus ik zal niet op de hoogte zijn. Ik dacht eigenlijk dat de officiele prijs, de prijs was die de meter aangaf. En dat dit dus functioneerde net als een kassa, dus dat de taxichauffeur daar ook belasting over betaalde. ( Vraag me nu eigeljik af hoe hij gecontroleerd wordt)
Ik vind het openbaar vervoer erg goedkoop, inderdaad groot verschil met taxi. Geen idee hoe die vergelijking in nederlands is, vind daar het openbaar vervoer erg duur eigenlijk.
Quote
#18
mijn ervaring met de taxi chauffeurs op Kos is erg positief.

Men kan op voorhand vertellen wat de ritprijs is en de meter kent 2 standen de dag en nachtstand, je zult begrijpen dat de laatste duurder is. Als ik de benzine/diesel prijzen op dit moment zie zijn de prijzen redelijk. vergeet niet dat je van deur tot deur gaat en de bus niet, ook het wachten is er niet bij met een taxi.
Zoals ook in Nederland kent het openbaar vervoer een gesubsidieerd deel.

Maar ook de busverbinding en het materieel zijn uitstekend te noemen hier op Kos
Quote
#19
@Dick, de ritprijs die ze van te voren aangeven is dan toch gelijk met de prijs die de meter aangeeft?
Zolas ik al schreef ik reis zelf bijna nooit met de taxi, ik bestel echter wel vaak een taxi voor klanten. Ik hoor ook vrijwel nooit klachten. Als ik een taxi bestel gaat dat via de 'radiotaxi' dus ze kijken wie er het dichtst in de buurt is. De meter begint te lopen op het moment dat de taxichauffeur ok gaat met de oproep. Dus als de taxi bij mij hier boven is staat er al een bedrag op de meter. Dit vind 99% van de toeristen ook normaal als je ze dat uitlegd.
Quote
#20
Hoi Nanny,

Klopt helemaal, Ik woon in Psalidi/paradisi en als ik bel ik betaal iets meer (ca 1,50 tot 3 euro) voor het voorrijden. als ik terug vanuit de stad loop ik even naar de standplaats en heb ik die kosten niet.

Ik heb deze ervaring doordat ik na een foutparkeeractie een tijd mijn kentekenplaten ben kwijt geraakt....zucht ook dit is Greeeeeze) maar dat is een ander verhaal.......
Quote
#21
De bus op Serifos rijdt nog steeds. [Afbeelding: 292b15c.jpg]Stond gisterenavond te wachten op de boot. Is overgespoten in Ktel kleuren en ziet er uit als nieuw.
Cors
Quote
#22
Prachtige bus, iemand idee hoe oud ie is? Allen al omdat t zo'n mooie verschijning is zou je met de KTEL gaan. Daar kan toch geen glimmende moderne toeristenbus tegenop.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Express bus Piraeus - Athene centrum Patrick 0 1.609 20 May 2017, 20:00
Laatste bericht: Patrick
  De toekomst van KTEL Patrick 7 2.655 20 April 2017, 08:11
Laatste bericht: TreinopStad
  Met de bus door Griekenland Perry 5 3.133 23 July 2016, 00:48
Laatste bericht: El Greco
  Bus Athene- Lavrio teun 2 2.973 16 August 2013, 23:46
Laatste bericht: gnikolakak

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)