Kentekens
#1
Hoi
Ik rijd nu weer rond in Griekenland, het is nu nog Lefkas, maar zag weer eens een auto met kentekenplaten met letters in het Grieks.
Ben erg benieuwd hoe dit is geregeld. Gaat dit op bv. op eigen verzoek of is het iets van een bepaalde streek. Het lijkt mij nl. dat als je kenteken platen in het Grieks hebt je in ieder geval niet met deze platen naar het buitenland kan/mag.
Tol's signatuur Pluk de dag
Vrijheid is met je camper in Griekenland rond touren
Quote
#2
Zijn die kentekenplaten niet voorbehouden aan auto's van bepaalde overheidsdiensten ?
Quote
#3
Zou, wat mij betreft, best kunnen. Het was mij in andere jaren ook al opgevallen dat er kentekenplaten uitgevoetrd zijn met Griekse letters. Dus vandaar ook mijn vraag:)
Tol's signatuur Pluk de dag
Vrijheid is met je camper in Griekenland rond touren
Quote
#4
Zover ik weet zijn de platen met oranje letters en cijfers van bijv gemeente voertuigen.

De eerste letter is een aanduiding waar de autopapieren en kentekenplaten de eerste keer zijn afgegeven.

Ik heb een auto met de letters IBA ,de eerste letter schijnt ( I ) Joanini te zijn.

Mijn vriend heeft MIK deze staat voor Lamia.
Ander voorbeeld PON ( P=R) Rhodos.
Quote
#5
Ik heb hier op Kreta auto's zien rijden met zwarte platen met een soort geel/gouden letters??? en GEEN nummers, geen bijzondere dure auto, misschien van de marine/luchtmacht?
Quote
#6
Griekse letters kan je tegenkomen op platen van auto's die aan de kerk behoren (daar rijden de hogere geestelijken in) of auto's van ambassades, daar staat vaak ΔΣ (DS = Diplomatiko Soma) op. Gewone nummerplaten zijn echter altijd met Latijnse letters, dit is verplicht vanwege de E.U.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#7
Alvast dank voor de antwoorden. Ik weet niet of ik de auto die ik deze week gezien heb toebehoort aan een geestelijke want er zaten duidelijk jonge (ong.30-35) jaar in en reden hier bij het strand van Ag.Nikitas.
Ik zal er komende tijd eens op letten, ben nog ff niet weg van Griekenland:):)
Tol's signatuur Pluk de dag
Vrijheid is met je camper in Griekenland rond touren
Quote
#8
Kijk hier eens bij 'Greece' of ie ertussen staat:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Vandaag zag ik een blauwe personenwagen met een Grieks nummerbord: ΠΝ ΧΧΧ.(ΠΝ = PN = Polemiko Naftiko) Deze wagen was van de marine, dus ik neem aan dat personenauto's van marine,leger en luchtmacht wel nummerborden met Griekse letters zullen hebben, al heb ik die eigenlijk bijna nooit gezien.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#10
Ik heb deze op Samos genomen in 2009. Het bleek de wagen te zijn van moeder overste van een vrouwenklooster (de naam ontgaat me).
Toen ik ernaar informeerde bij mijn gastheer wist hijmij te vertellen dat een wagen met dergelijke nummerplaat "taboe" is voor de politie als deze in overtreding is

[Afbeelding: 2yy3zhy.jpg]
Quote
#11
Dat zal wel de Iera Moni Zoodocho Pigis zijn (Heilige klooster van de bron van het leven). Dit mag inderdaad niet.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#12
Ja, ik zie dat het inderdaad vreemde kentekens zijn. Ik heb het ook achteraf gezien, maar ik kom daar wel achter en als het nog niet zo is, dat een ander daar duidelijk al een antwoord op heb, is dat natuurlijk prachtig.

Er zijn ook auto's met een witte achtergrond en rode letters, die hebben ook een betekenis, o.a wat ik daar van weet is, dat het met de grote van het gezin te maken kan hebben, danwel dat het te maken kan hebben met het invoeren van een auto, waarvan ik heb gehoord, dat, dat binnen zes maanden ingevoerd moet zijn, mar dat is natuurlijk en ander verhaal.

Gr Cornelios
Quote
#13
die kentekens met griekse letters die betalen geen belasting, en deze autos rijden nooit in buitenland. de andere griekse kentekens gebruiken aleen de griekse letters die ook in het latijnse alphabet komen.
die met de rode letters zijn met een belasting vordeel, niet aleen voor iemand die 3 kinderen heeft, er zijn meer categorien die deze belasting voordeel hebben, welke ook vlink is, 6 maanden invoer heeft weinig mee te maken,ik heb zo een ingevoer, je meld het bij de douane in Igoumenitsa bv en je krijg een periode tot het aanmelding bij de douane van je besteming. zo een auto kun je pas verkopen na 3 jaar, anders moet je de invoer rechten betalen als een normale auto zou invoeren.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)