Onderweg naar de 17 juni 2012 verkiezingen
#1
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Nieuwe verkiezingen, een nieuwe draad:Voor de echte fijnproevers en diepgravers hier, geef ik de bovenstaande link naar een artikel in The Wall Street Journal.
Het gaat hierbij niet in de eerste plaats om het partij-gekrakeel van dit ogenblik.De nieuwe verkiezingen zullen technisch - de districten, de kandidaten, samenstelling van het electoraat - volledig anders zijn dan de meest recente.
Dit hangt er o.a. mee samen dat nu wél rekening gehouden zal moeten worden met de uitkomst van de volkstelling van vorig jaar.Dat zal bijvoorbeeld in Athene I en Athene II een ware aardverschuiving te weeg brengen.

Lees even, het is echt heel interessant.En noodzakelijk om de komende discussies en pogingen tot uitleg te kunnen volgen.
Quote
#2
Bedankt voor de interessante link @ Aleko.
De huidige polls houden hier waarschijnlijk nog geen rekening mee, dus de uitkomst van de nieuwe verkiezingen zouden weer zeer verrassend kunnen zijn.
Ook wordt aangegeven dat nog meer de euro centraal wordt gesteld door partijen, in positieve en negatieve zin.
Quote
#3
Interessant, had ik ergens gehoord op tv hier, maar het is niet iets waar men dagelijks over praat. Dit betekent wel dat de gebieden waar Syriza als eerste geeindigd is door meer zetels worden vertegenwoordigd in het parlement.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#4
Aleko of je gaat te snel, morgen weten wij het zeker of the wall str weet het zo als altijd eerder dan de Euripidou str.
weten ze ook dat de volgende verkiezingen geen regering zullen brengen?
De kassandra heeft vanmorgen weer gesproken, voor de laaste tijd zei hij.
of zo als Tiresias zei,Τελικά είναι τρομακτικό να λες αλήθειες και να μη σε ακούνε.
vraag: hoe veel drachmas voor een euro denk je dat de eerste koers zou zijn. hij slot op 345 op 1., 10 jaar geleden.
Quote
#5
Tzimi, van wat ik gelezen heb kan er niet in 1 keer worden overgeschakeld van de euro naar de drachme, dat zal geleidelijk gaan. Er zal dus een periode zijn dat zowel de euro als de nieuwe drachme gebruikt zullen worden in Griekenland. In die periode zal de drachme langzaam aan gedevalueerd worden en zodra de euro er uit ligt zal de drachme naar z'n "echte" waarde worden gedevalueerd. Ik schat op ongeveer 550 drachmes tegen de euro.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#6
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Zoals beloofd geef ik hierboven weer een link voor serieuze lezers,die de lopende en toekomstige verkiezingsperikelen in Griekenland een beetje diepgaander willen volgen dan gebruikelijk.

Het BBC-artikel geeft veel informatie over Alexis Tsipras en zijn partij SYRIZA.Het lijkt mij wel dienstig op dit punt wat meer informatie te hebben vanwege de huidige en nog meer de toekomstige rol, welke de man en zijn partij op het Griekse en Europese toneel spelen.
Quote
#7
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ik probeer in de komende spannende weken in deze draad een aantal links naar interssante, serieuze artikelen samen te brengen om het grote zich ontwikkelende Griekse/Europese drama beter te kunnen te kunnen volgen.Het bovenstaande lijkt mij van groot belang.

@ADO.Het lijkt er op dat ik het van jou gepikt hebt.Is niet zo.Het is waardevol genoeg om 2x op Oriste vermeld te staan.
Quote
#8
Aleko, geen enkel probleem, beter te veel dan te weinig.

Hier nog iets hééél interessants:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#9
@ADO Dankje voor het plaatsen van deze link. Hoe krijgen we die bij Merkel terecht? Wink) Hollande van Frankrijk hebben we in ieder geval al wel mee.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#10
Ik hoop dat het de Griekse kiezers duidelijk wordt dat Syriza wel de euro wil houden maar niet de deal met de EU wil naleven .... en dat gaat natuurlijk niet. Dat zouden de andere grote partijen goed duidelijk moeten maken. En hoe desastreus het is voor de economie als het land de drachme weer invoert (ze moeten immers alles importeren en dat met een drachme die binnen no time niks meer waard is). En dan zwijg ik nog maar over de nog verder stijgende werkloosheid die daarmee gepaard gaat. En de totale ontwrichting van de maatschappij.
Kortom: hoe erg ook, er is geen alternatief voor de deal met de EU. Ik hoop nog steeds dat de EU met een reddingsplan voor de Griekse economie komt een soort Marshall plan. Het KAN, hoor ik hier en daar.
Quote
#11
"Aleko says:

08/05/2012 at 12:36

Naar mijn inzicht zal er by hook and by crook uit de huidige of,waarschijnlijker nog, uit de volgende volksraadpleging,een coalitie tevoorschijn getoverd worden welke pro-Europa en pro-Euro is.Bovendien zal het Trojka-Austerity Dictaat integraal – of met minore aanpassingen – uitgevoerd worden.Waarom?:Omdat de ware machtshebbers het zo willen!Voor de demokratische schijn wordt Griekenland een paar rondjes poppen-schuiverij gegund.Maar de definitieve uitkomst/toekomst voor Griekenland lag reeds ver voor de verkiezingsrondes vast.Wat we zien en nog zullen zien is een obsceen marionettenspel met een gedoemd volk."

Dit is het soort Marshall-plan dat ik een week geleden op een ander forum reeds aan de horizon zag opdoemen,@ElsR.Somber, ja! Maar ik vrees dicht bij de realiteit.
Quote
#12
@ aleko
HET Marshall-plan dat het door oorlog verwoeste europa heeft geholpen, was wel een paar ander mouwen.
Je mag niet vergeten dat de steun die de amerikanen aan europa gaf nadien dubbel en dik is terug betaald. De toenmalige verliezer van de oorlog is het er het best van af gekomen. Duitsland had de herstelbetaling van WWI nog niet betaald en dus hebben de amerikanen de herstelbetaling voor WWII een heel stuk naar beneden gesteld om Duitsland wat ademruimte te geven. Het meeste geld van de herstelbetaling voor WWII is niet naar de verwoeste landen gegaan maar naar.......... Amerika.
De hele heisa rond de geldproblemen is te danken aan die slimme amerikanen , die hoewel ze zelf in zak en as zitten, met hun klote ratingbureau's heel het europees monetair systeem op de helling zetten tot eer en glorie van hun eigen onverzadigbare verspil- en hebzucht.
Ze willen overal de agent en vredebrenger spelen, maar vergeten dat ze tijden hun beruchte burgeroorlog 1861-1865, hun eigen landgenoten wederzijds hebben afgeslacht.Angry
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Zie ook een heel leesbaar stuk in de NRC van vandaag geplaatst 19:51
Wwww.nrc.nl: Vier vragen over de situatie in Griekenland
Quote
#14
Ja,@ElsR, ik heb die vier vragen als niet betaler met een beetje moeite uit de nrc weten te vissen.Niet heel erg diep of veel nieuws, maar toch wel de moeite waard.
Wat me opvalt is dat iedereen nu zo opgewonden en dramatisch doet over 'de tragische gang van verkiezing 1 naar verkiezing 2'.Die hele procedure, dat hele traject, staat sedert jaar en dag, stap voor stap, dag voor dag in de Kieswet beschreven.Inclusief de morgen nog te benoemen 'caretaker Prime Minister'.Ik citeerde die al weken geleden.

Eens te meer, @Jef, blijkt dat er uit dit macabere spel slechts één grote speler/overwinnaar zal komen: de banken, de hedge-/vulture funds,het internationale grootkapitaal.De vanuit de VS geëntameerde en georchestreerde "bankencrisis" is niets anders dan een grote Koude Oorlog's Aanval om veel geld te verdienen en uiteindelijk de Euro het loodje te laten leggen.
We absorberen hier nu al jarenlang het vuil van de decennialange Amerikaanse overbestedingen van consumptie en oorlogen op krediet.Wij hier zuchten met z'n allen onder hun keiharde offensief om de dollar als wereldwijde reservemunt te handhaven.
Griekenland was slechts het breekijzer de losse archaeologische steen.

Dit is helaas al een oud verhaal, mijn soortgenoten betogen dit al jaren op vele fora en media.Met weinig "Anklang" overigens.
Arm Griekenland, arm Europa!
Quote
#15
wat ze willen is een. ik wil ook heel veel, maar wat kan is een andere questie. griekenland gaat uit de euro, en waarom niet zo als hier op 10 januari ook had vermeld, naar de USA dolaar ipv naar de drachma.
waneer het heel veel geld kost aan de europese belasting betaler zou de regeringen naar mnhr Junker kunnen luisteren en hun volkeren spreken naar de waarheid en niet weer de griek gaat weer ons geld kosten. wij ,de grieken willen niet meer op deze manier gereden worden door bv mnhr DE Jager.
griekenland heeft recht op haar rol en haar Tsipras op deze intenationale comedie.
Quote
#16
@Tzimis.Ze weten hun prooi klemvast in de kaken te hebben en zullen proberen europa leeg te zuigen:van elke euro nederlands belastingeld van de gewone burger; naar griekenland overgemaakt ;wordt 81 cent linea recta terug gestort(of het wordt direct bij de bron ingehouden) naar de reeds bol staande zakken van het kapitalistische systeem.Griekenland ín de EU(RO) of er uit gestapt, maakt voor hen helemaal niets uit.Dat hebben ze onderling al lang geregeld.Zó makkelijk laten ze hun prooidieren niet los!En wij maar spartelen met onze verkiezingkjes.Waar komt die drain van 14 miljard van JK de Jager van vannacht terecht,dacht je?
Quote
#17
ik weet het niet ,ik zie steeds hem op de tv en dat schatige sapige Jolanda en ik denk ,nederland begint steeds meer op griekenland te lijken. ik denk steeds om weg te gaan naar
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
@Tzimis.Oei, daar tref je me op een zwak punt.Iedere keer dat ik haar lieftallige verschijning op de buis zie, krijg ik sterke "Me Aleko - you Yolanda" neigingen.

Het onderstaande stukje vind je misschien ook wel de moeite van het lezen waard:

Hoera. ESM markeert het einde van de euro

Griekse formatie definitief mislukt. Neonazi's onderweg naar het parlement. Smerige spelletjes met schuldsaneerders. Hellas sleept iedereen naar de hel. Euro mee in het kielzog. Griekse bankrun dreigt. Geen wonder dat de Eurogroup gisteren losjes aankondigde dat de digitale geldpers die Europees Stabiliteits Mechanisme heet wat hen betreft aangezet kan worden. Jan Kees de Jager fluit de dodenmars voor de democratie zachtjes mee, terwijl de Algemene Rekenkamer veel te zacht op de paniekknop drukt. Want het ESM is het einde van de soevereiniteit van Europese natiestaten. We kunnen de Grieken nog te snel af zijn en zelf het schimmenspel van de schijn verlaten. Waarom zou een uitstap uit de eurozone zo'n ramp zijn? Omdat dezelfde politici die het lichtende pad richting de afgrond hebben gemarkeerd het zeggen? Lol. Tijd om het te erkennen. De Europese Droom is een illusie gebleken. Stel nou dat een euro-exit Nederland juist weer blij, optimistisch & ondernemend maakt. Het rood-wit-blauw met oranje linten terug aan de gevels, betaalbare chocola & sigaretten voor iedereen en Friso rechtop in bed. Want we zouden bákken met geld overhouden, weer op eigen voorwaarden kunnen gaan handelen en ons kunnen ontdoen van het koopkracht slopende Brusselse bureaucratenjuk op het nationale politieke beleid. Laat maar vallen die euro, die alleen is opgericht om een door machtspolitiek gestuurde bankiersjunta van het ECB, IMF, EU & de private banken- en bedrijvensector te verwezenlijken. Bindende docutip: CATASTROIKA, over de historische herhaling van zetten die tot de Europese sloop van Griekenland heeft geleid. Kijk en besef: l'histoire se répète, op grote schaal. Waar de Europese eenheidsgedachte 'dit nooit meer' aan de ideologische voet van de euro heeft gestaan, is de economische neergang van de eenheidsmunt nu ironisch genoeg debet aan de opmars van het breed opkomende sociaal-nationalisme. Het ESM is enkel olie op het vuur. Voor de eurozone is het buigen, barsten of burgeroorlog
Quote
#19
ten eertse Femke of Yolanda?? ik zeg Femke. en schatig en powerful.
de geld pers en de euro bank garantie of de euro bond zou komen, dat zegt mijn kassandra, al jaaren , de vraag is, blijft griekenland tot die tijd in de euro?? ik denk niet.
heb je de docus gezien ? debtocracy en catastroika. afgelopen zondag was een intressante debat aan de hand van de debtocracy docu in Antwerpen.
de burgeroorlog is al lang gaande, tussen de europeanen. ik beleeft het als griek en nederlander, al een tijd. helemaal mee eens met de gedeelde in dikke letters.
maar ik geloof niet dat de neonazis zo sterk zullen blijven. ik ben benieuwd wat zou worden met deze partijen zo wel daar als hier. ik weet niet wat erger is , Wielders of Michaloliakos.

Esm, is dat Europese Sado Mazochisme?? ik denk dat alleeen Sauble en Merkel leuk vinden. mischien de Jager ook , maar ik twijfel als ik hem zien struikelen over de Maastrichtse normen.
Quote
#20
@Tzimis.Hoe raar dat misschien ook moge klinken: ik denk dat "ze" (je weet wie ik hiermee bedoel) een maffia-aanbod zullen doen, dat GR niet zal kunnen weigeren.GR zal worden gedwongen binnen de EU(RO) te blijven.Je begrijpt waarom.
Die docu's ken ik vanaf dat @Bruno mij er attent op maakte.Perfect!
Femke is natuurlijk veel leuker, maar Yolande is sexier,geloof me ik heb er verstand van.
Quote
#21
Dora Bakoyianni keert terug bij de Nea Dimokratia en Samaras gaat Karatzaferis ook bellen. Ze moeten nu proberen zo veel mogelijk stemmen bij elkaar rapen om GR in de EU te laten blijven. Ik hoor steeds meer mensen die toch op SYRIZA gaan stemmen, ze hebben zo langzaam aan genoeg van deat gewauwel van al die Europese politici, die 3 jaar geleden de Griekse politici uitmaakten voor alles en nog wat, en nu tegen het Griekse volk zeggen dat ze toch maar op diezelfde politici moeten stemmen.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#22
De laatste poll van vandaag:

SYRIZA 20,3%
Nea Dimokratia 14,2%
PASOK 10,9%
DIMAR 6,1%
KKE 4,4%
Aneksartiti Ellines 3,7%
Nog niet besloten 17,3%
Weet niet/antwoord niet 6,0%

Alle andere partijen, dus ook de fascistische Chrisi Avgi (2,2%) komen niet in het parlement. Dit kan uiteraard nog veranderen, maar het is een gede aanduiding how de mensen denken in het algemeen.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#23
Dank je @ADO.Je bent goed bij de tijd!Bedenk bij het speculatieve rekenen naar zetels toe, hetgeen ik in #1 van deze draad aangaf.
Quote
#24
Is er een Griekse tv-maker die eens een (realistische) documentaire maakt over wat er met het land gaat gebeuren als het uit de eurozone stapt?
Ik begrijp overigens volledig dat de mensen heel erg kwaad zijn op de Griekse politici die er al 35 jaar een zootje van maken en alleen zichzelf en vriendjes verrijken hoor. Maar het middel (de drachme terug) is erger dan de kwaal .....
Quote
#25
(16 May 2012, 20:01)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank je @ADO.Je bent goed bij de tijd!Bedenk bij het speculatieve rekenen naar zetels toe, hetgeen ik in #1 van deze draad aangaf.

Ik schat zo'n 138 zetels voor Syriza en 34 voor DIMAR, dus samen zouden ze een meerderheidsregering kunnen vormen met 172 zetels (van totaal 300 zetels).
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#26
't Kan verkeren, zei Bredero...:

Een nieuwe peiling geeft nu echter aan dat de conservatieve Nea Dimokratia 26% van de stemmen zou halen en Syriza slechts 23,7%. Bovendien zou er nu volgens die peilingen wel een meerderheid in het parlement komen die bereid om het besparingsbeleid voort te zetten.
Analisten zien verschillende redenen daarvoor. Zo hebben de Griekse kiezers in de voorbije stembusslag hun ongenoegen kunnen ventileren, maar zijn ze nu bang voor de totale chaos en het isolement van hun land. De druk van de Europese Unie en het IMF op Athene neemt immers toe.

Dat staat in onderstaand artikel:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En kijk eens wat het IMF zegt:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#27
(18 May 2012, 00:22)vlagreco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




't Kan verkeren, zei Bredero...:

Een nieuwe peiling geeft nu echter aan dat de conservatieve Nea Dimokratia 26% van de stemmen zou halen en Syriza slechts 23,7%. Bovendien zou er nu volgens die peilingen wel een meerderheid in het parlement komen die bereid om het besparingsbeleid voort te zetten.
Analisten zien verschillende redenen daarvoor. Zo hebben de Griekse kiezers in de voorbije stembusslag hun ongenoegen kunnen ventileren, maar zijn ze nu bang voor de totale chaos en het isolement van hun land. De druk van de Europese Unie en het IMF op Athene neemt immers toe.

Dat staat in onderstaand artikel:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Deze peiling is uitgevoerd door het bureau marc, dat voor de verkiezingen van 6 mei had aangkondigd dat Syriza 9% zou krijgen. Het is duidelijk dat dit bureau niet te vertrouwen is. Je zult er verstelt van staan hoeveel onware informatie er hier verspreid wordt, alleen om de mensen van mening te laten veranderen.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#28
Nieuwe peiling door de Economische Faculteit v/d Universiteit in Athene: SYRIZA: 31,9 - ND: 13,8 - DIMAR: 12,8 - PASOK : 8,7 - KKE: 6,8

Nou, dat gaat dan wel de de goede kant op.Dit zou een zeer grote meerderheid voor de Anti-Austerity -- Pro Euro,Pro EU krachten betekenen.

Lees ook nog even het interview uit The Wall Street Journal met Alexis Tsipras: "Als jullie ons geen geld meer lenen, betalen wij niet meer terug".Hiermee genadeloos het de dubbelzinnige positie van het bankensysteem blootleggende.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#29
Ach ja en Tsipras wil toch ook de euro behouden en in de EU blijven, zo hoor ik hier op Lefkafa menig mens verkondigen. De kans op een exit wordt niet groot geacht wat er ook uit de verkiezingen gaat komen...... Wel heeft men veel last van de slechte politieke situatie. Men wilde NU GEEN verkiezingen, dit is het meest slechte moment zo midden in het toeristen seizoen.
Quote
#30
Ik probeer deze draad wat internationale scope en verbreding te geven.Daarom dit lezenswaardige artikeltje uit The New York Times van vandaag.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&smid=tw-share

En Jean-Claude Trichet lanceert bij CNBC aan de vooravond van een - naar verwachting - zeer sombere G8 meeting op Camp David, een revolutionair plan om de Euro te redden.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#31
dus komt de euro bond?? weetje wat de probleem van europa is?? zij heeft geen Obama, maar O-bamias. als in europa een Obama zullen krijgen dan kunnen wij alsnog probeeren met een dezelfde munt te werken.
Ado, niet meer peiling, aub. kontos psalmos alilouia. 17 juni savonds ,dan weten wij wat het wordt . tot dan andere nieuws graag.
een gedight over ons nieuw premier, mnhr Pikramenos
Van Amorgos, van Gkatsos.
Στου πικραμένου την αυλή, ήλιος δεν ανατέλλει,
μόν΄ είναι πάντα συννεφιά και βασιλεύει αντάρα·
φυτρώνει ο πικραπήγανος,[1] να τρών΄ οι πικραμένοι,
να τρών΄ οι μάνες τις κορφές κι οι αδελφές τους κλώνους,
γυναίκες των καλών αντρών να τον ξεθεμελιώνουν
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





was het niet de griekse premier die werd beschuldigt ,hoe durft hij een referendum te vragen, vorige jaar??
is Merkel gek geworden??
PS. ik mail Geert even , dat hij ook een referentum vraagt voor september. ik mis de guldens zo erg.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#32
Een duidelijk en richtinggevend artikel uit Het Financieel Dagblad van vandaag:

Griekenland moet de eurozone verlaten - Nouriel Roubini.

De Griekse tragedie rond de euro is aan haar laatste acte begonnen: het is duidelijk dat het zeer waarschijnlijk is dat Griekenland dit jaar of volgend jaar bankroet zal gaan en de eurozone zal moeten verlaten.

Een uitstel van het Griekse vertrek uit de euro na de verkiezingen in juni, als er misschien een nieuwe regering komt die een variant zal uitvoeren van hetzelfde failliete beleid (van bezuinigingen en structurele hervormingen), zal de groei en de concurrentiekracht niet herstellen. Griekenland zit vast in een vicieuze cirkel van insolvabiliteit, verdwenen concurrentiekracht, externe tekorten en een steeds dieper wordende depressie. De enige manier om dit tegen te gaan is een begin te maken met een ordelijk bankroet en vertrek, gecoördineerd en gefinancierd door de Europese Centrale Bank (ECB), de Europese Unie en het Internationale Monetaire Fonds (de 'Troika'), waardoor de schade voor Griekenland en de rest van de eurozone tot een minimum wordt beperkt.

Het onder auspiciën van de Troika tot stand gekomen recente steunpakket voor Griekenland heeft het land veel minder geholpen zijn schuldenlast terug te dringen dan nodig was. Maar zelfs met een veel grotere sanering van de staatsschuld zou Griekenland niet opnieuw kunnen gaan groeien als de concurrentiekracht niet snel op peil zou worden gebracht. En zonder terugkeer van de groei zal de schuldenlast ondragelijk blijven. Maar voor alle manieren waarop de concurrentiekracht kan worden hersteld is een reële devaluatie van de munt nodig.

De eerste optie,1) een scherpe daling van de waarde van de euro, is onwaarschijnlijk, omdat de Duitse economie sterk is en de ECB het monetair beleid niet agressief wil versoepelen.2) Een snelle terugdringing van de arbeidskosten per eenheid, via structurele hervormingen die de productiviteit harder laten groeien dan de lonen, is al even onwaarschijnlijk. Het heeft Duitsland tien jaar gekost om zijn concurrentiekracht op deze wijze te herstellen; Griekenland kan niet tien jaar lang in een depressie blijven steken.3) Op dezelfde manier zou een snelle deflatie van lonen en prijzen, die bekend staat als een 'interne devaluatie,' leiden tot vijf jaren van een steeds dieper wordende depressie.

Als geen van deze drie opties denkbaar is, is de enige overgebleven route een vertrek uit de eurozone. Een terugkeer naar de drachme en een scherpe waardedaling van de nationale munt zouden de concurrentiekracht en de groei al snel doen herstellen.

Dit proces zou uiteraard traumatisch zijn – en niet alleen voor Griekenland. Het belangrijkste probleem zou bestaan uit de kapitaalverliezen voor essentiële financiële instellingen van de eurozone. In één klap zouden de euroschulden van de Griekse overheid, banken en bedrijven nog veel verder de pan uit rijzen. Maar deze problemen kunnen overwonnen worden. Dat is Argentinië in 2001 gelukt, toen het land zijn dollarschulden in nieuwe peso's omzette. De Verenigde Staten deden iets dergelijks in 1933, toen de dollar met 69 procent devalueerde en de Gouden Standaard werd losgelaten. Een soortgelijke 'drachmatisering' van de euroschulden zou noodzakelijk en onvermijdelijk zijn.

De verliezen die de banken van de eurozone zouden lijden, zouden beheersbaar zijn als de banken afdoende zouden worden geherkapitaliseerd. Om een implosie van het Griekse bankenstelsel te verijdelen zouden echter tijdelijke maatregelen noodzakelijk kunnen zijn, zoals 'bank holidays' (tijdelijke sluitingen van banken) en kapitaalcontroles, zodat een wanordelijke run op de deposito's kan worden voorkomen. De Europese Financiële Stabiliteits Faciliteit en het Europees Stabiliteits Mechanisme (EFSF/ESM) zouden de noodzakelijke herkapitalisering van de Griekse banken kunnen bewerkstelligen via rechtstreekse kapitaalinjecties. De Europese belastingbetalers zouden het Griekse bankenstelsel feitelijk overnemen, maar dit zou een gedeeltelijke compensatie zijn voor de verliezen die de crediteuren door de drachmatisering zouden lijden.

Griekenland zou ook zijn staatsschuld opnieuw moeten saneren en reduceren. De claims van de Troika op Griekenland hoeven nominaal niet te worden verlaagd, maar hun looptijd zou met nog eens tien jaar moeten worden verlengd, en de rente zou omlaag moeten worden gebracht. Er zouden ook méér kortingen op de claims van particuliere schuldeisers nodig zijn, te beginnen met een moratorium op rentebetalingen.

Sommigen betogen dat het reële bruto binnenlands product (bbp) van Griekenland bij een exit-scenario veel lager zou zijn dan tijdens de zware periode van deflatie die het gevolg is van het huidige beleid. Maar de logica van deze redenering laat te wensen over: ook met deflatie zou de reële koopkracht dalen en de reële waarde van de schulden stijgen (schuldendeflatie), omdat er sprake zou zijn van een reële devaluatie. Belangrijker is dat de exitstrategie de groei onmiddellijk zou herstellen, via een nominale en reële devaluatie, waardoor een tien jaar durende depressie kan worden voorkomen. En de handelsverliezen voor de eurozone als gevolg van de devaluatie van de drachme zouden bescheiden zijn, gezien het feit dat Griekenland slechts 2 procent van het bbp van de eurozone voor zijn rekening neemt.

Bij een herintroductie van de drachme dreigt de munt veel scherper te worden gedevalueerd dan nodig is om de concurrentiekracht te herstellen. Dat zou de inflatie aanwakkeren en leiden tot grotere verliezen op in drachmen omgezette externe schulden. Om dit risico zo klein mogelijk te maken moeten de middelen van de Troika, die momenteel zijn bestemd voor de Griekse reddingsoperatie, worden gebruikt om die overdreven devaluatie binnen de perken te houden. Ook kapitaalcontroles zouden helpen.

Zij die beweren dat andere landen in de crisis zouden worden meegezogen door de besmetting van een Grieks vertrek uit de euro hebben het eveneens bij het verkeerde eind. Andere periferielanden hebben nú al problemen die lijken op die van Griekenland, en die te maken hebben met de houdbaarheid van de schulden en de erosie van de concurrentiekracht. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat Portugal zijn schulden uiteindelijk ook zal moeten saneren en dat het land de euro zal moeten verlaten. Illiquide, maar potentieel solvabele economieën als Italië en Spanje zullen de steun van Europa nodig hebben, ongeacht de vraag of Griekenland uit de euro stapt; zonder dergelijke liquiditeitssteun is paniek onder de houders van Italiaanse en Spaanse staatsobligaties waarschijnlijk.

De substantiële nieuwe officiële middelen van het IMF en de ESM – en de liquiditeit van de ECB – kunnen dan worden gebruikt om deze landen af te schermen, evenals banken elders in de periferie van de eurozone. Ongeacht de vraag wat Griekenland doet, moeten de banken van de eurozone nu snel worden geherkapitaliseerd, waarvoor een nieuw, Europa-breed programma van rechtstreekse kapitaalinjecties nodig is.

Uit de ervaringen van IJsland en veel opkomende landen van de afgelopen twintig jaar blijkt dat door een nominale devaluatie en een ordelijke sanering en vermindering van de buitenlandse schulden de duurzaamheid, concurrentiekracht en groei kunnen worden hersteld. Net als in deze gevallen zal de schade voor Griekenland als gevolg van een vertrek uit de euro aanzienlijk zijn, maar beperkt blijven.

Net als bij een mislukt huwelijk is het beter de onvermijdelijke scheiding geordend te laten verlopen, zodat de scheiding voor beide partijen minder kostbaar is. Vergis u niet: een ordelijk vertrek van Griekenland uit de euro zal aanzienlijke economische ontberingen met zich meebrengen. Maar het gadeslaan van de langzame, wanordelijke implosie van de Griekse economie en samenleving kan nog veel erger zijn.

Nouriel Roubini is president van Roubini Global Economics, hoogleraar economie aan de Stern School of Business van de Universiteit van New York, en mede-auteur van het boek Crisis Economics.
Quote
#33
Er is nog nooit een econoome geweest die het altijd bij het rechte eind had, hoeveel artikelen of boeken ze ook geschreven hadden.
Vandaag nog een nieuwe poll gezien, wat er steeds weer uitkomt is dat er geen regering kan worden gevormd, hetzij door pro-euro hetzij door con-euro partijen.
Laten we één ding niet vergeten, de eerstvolgende regering die gevormd gaat worden heeft als taak NOG MEER financiële beperkingen op te leggen aan de bevolking. En daarom zijn en blijven een hoop mensen gewoon opstandig, als je niets meer te verliezen heb dan word je weerbarstig.
En helaas hebben ze daar geen ongelijk in.....
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#34
Sedert kort ben ik weer de echte strijdbare Aleko geworden.Dit brengt mee dat ik weer uitgesproken patij kies.Het onderstaande artikel uit de Guardian geeft precies weer wat ik denk en voel.Ik wens Alexis Tsipras en zijn SYRIZA dan ook een klinkende verkiezingsoverwinning toe op 17 juni a.s.Ik hoop van ganser harte dat hem niet voor die datum het zwijgen zal worden opgelegd.Nog iemand anders hier die zich ook vóór het Griekse Volk en SYRIZA uit durft te spreken?Wie zwijgt stemt toe, dus tegenwerpingen zin zeer welkom.


Greek leftist leader Alexis Tsipras: 'It's a war between people and capitalism'

Greece's eurozone fate may now be in the hands of the 37-year-old political firebrand and his Syriza party



Helena Smith in Athens - guardian.co.uk, Friday 18 May 2012 20.55


Alexis Tsipras in his office at the Greek parliament building on Friday. He says Greece has been used as a guinea pig for the rest of Europe:


"I don't believe in heroes or saviours," says Alexis Tsipras, "but I do believe in fighting for rights … no one has the right to reduce a proud people to such a state of wretchedness and indignity."

The man who holds the fate of the euro in his hands – as the leader of the Greek party willing to tear up the country's €130bn (£100bn) bailout agreement – says Greece is on the frontline of a war that is engulfing Europe.

A long bombardment of "neo-liberal shock" – draconian tax rises and remorseless spending cuts – has left immense collateral damage. "We have never been in such a bad place," he says, sleeves rolled up, staring hard into the middle distance, from behind the desk that he shares in his small parliamentary office. "After two and a half years of catastrophe Greeks, are on their knees. The social state has collapsed, one in two youngsters is out of work, there are people leaving en masse, the climate psychologically is one of pessimism, depression, mass suicides."

But while exhausted and battle weary, the nation at the forefront of Europe's escalating debt crisis and teetering on the edge of bankruptcy is also hardened. And, increasingly, they are looking towards Tsipras to lead their fight.

"Defeat is the battle that isn't waged," says the young politician who almost overnight has seen his radical left coalition party, Syriza, jump from representing fewer than 5% of Greeks to enjoying ratings of more than 25% in polls.

"You ask me if I am afraid. I'd be afraid if we continued on this path, a path to social hell … when someone fights there is a big chance that he will win and we are fighting this to win."

Before Greeks went to the polls on 6 May, neither Tsipras nor his party were a name to be reckoned with. If anything both were the butt of vague mockery: a former pony-tailed student communist leading a rag-tag band of ex-Trotskyists, Maoists, champagne socialists and greens. Tsipras's assistants – wielding Louis Vuitton bags and fashionable sunglasses – readily admit they are signed up "militants" mostly of the anti-globalisation cause.

But today I am the third person to pass through Tsipras's second-floor parliamentary office. The others have been the German ambassador to Greece and the president of the European parliament, Martin Schulz. As Greeks prepare to head to the polls again on 17 June, Tsipras, the politician poised to win the greatest number of votes – after Syriza came in second place in this month's inconclusive election – is the man everyone wants to see. "He is not as dangerous as he appears on TV, but he does have some risky positions," says Schulz emerging form the talks.

"The [upcoming] vote in Greece will decide not just what happens here but what will happen internationally", adds the German before saying what he really wants to say. "If the memorandum [loan agreement] is cast in doubt, the payment [of rescue funds from the EU and IMF] to Greece is cast in doubt."

Tsipras, who turns 38 in July, wants me to know that the war is not personal. The enemy is not Berlin, until now the biggest provider of the monumental rescue funds keeping the debt-stricken economy afloat. "It is not between nations and peoples," he says. "On the one side there are workers and a majority of people and on the other are global capitalists, bankers, profiteers on stock exchanges, the big funds. It's a war between peoples and capitalism … and as in each war what happens on the frontline defines the battle. It will be decisive for the war elsewhere."

Greece, he says, has become a model for the rest of Europe because it was the first country to fall victim to the enforcement of hard-hitting "growth through austerity" policies pursued in the name of resolving the crisis.

"It was chosen as the experiment for the enforcement of neo-liberal shock [policies] and Greek people were the guinea pigs," he insists.

"If the experiment continues, it will be considered successful and the policies will be applied in other countries. That's why it is so important to stop the experiment. It will not just be a victory for Greece but for all of Europe."

Under the current rescue plan, which has subjected the nation to relentless austerity – the average Greek's purchasing power has dropped by 35% – the international financial system, and especially banks, are gaining most, he says. "Who is surviving, tell me?" he asks. "Greeks aren't … The loans are going straight to interest payment and banks."

The other point that Tsipras wants to make is that he is not against the euro or monetary union. Fears that the country is about to exit the eurozone are about terrorising people to keep the status quo, he claims. They are why the nation has seen "more then €75bn" of cash taken out of Greek banks since the outbreak of the crisis in Athens in December 2009.

But Angela Merkel, the German chancellor, should know she has "a huge historical responsibility" – a point he will be making when he holds talks with representatives of the German government in Berlin next week.

"We are not against a unified Europe or monetary union," he insists. "We don't want to blackmail, we want to persuade our European partners that the way that has been chosen to confront Greece is totally counter-productive. It is like throwing money at a bottomless pit."

Over the past two years, Athens had received two bumper bailouts from the EU and IMF: €110bn in May 2010 and then €130bn in March this year, but the stringent fiscal adjustment programmes demanded in return for the aid are clearly not working, he says.

If the emphasis is not now put on re-energising Europe's most moribund economy through development and growth, "in six months we will be forced to discuss a third package and after that a fourth," he predicts,

"European tax payers should know that if they are giving money to Greece, it should have an effect … it should go towards investments and underwriting growth so that the Greek debt problem can be confronted because with this recipe we are not confronting the debt problem, the real issue."

All this sounds remarkably toned down from the fiery rhetoric Tsipras has come to be associated with – until, that is, the mention of rescue funds drying up if (as seems likely) his party emerges as the governing force in a hung parliament.

The first thing Syriza will do in power is tear up the controversial "memorandum of understanding" Greece signed up to with creditors, which details the onerous conditions under which the country receives quarterly injections of cash.

The agreement, he says, was reached without the Greek people ever being consulted. And now in the wake of the 6 May vote, when more than 70% of those opposing the policies voted for "anti-bailout" parties, it is clear it has lost all legitimacy, he insists

It is a high stakes game but, he argues, Europe is holding the gun because ultimately, under European law, Greece can't be ejected from the 17-nation bloc.

"Europeans have to understand that we don't have any intention of pushing ahead with a unilateral move. We will [only] be forced to act if they act unilaterally and make the first move," he says. "If they don't pay us, if they stop the financing [of loans] then we will not be able to pay creditors. What I am saying is very simple."

And if Athens stops paying its creditors, the problem then takes on a different hue. Greece is in a much stronger position than most think.

"Keynes said it many years ago. It's not just the person who borrows but the person who lends who can find himself in a difficult position. If you owe £5,000 to the bank, it's your problem but if you owe £500,000, it's the bank's problem," he said. "This is a common problem. It's our problem. Its Merkel's problem. It's a European problem. Its a world problem."

With his good looks, raven black hair and propensity for rousing oratory, Tsipras comes across more as a pin-up (which is how many in Greece see him) than a saviour, which is how a great deal of others see him.

His aides add in passing that one of his heroes is Venezuelan leader Hugo Chávez, with whom he shares the same birthday. Nor does he believe in political tags "at this time of crisis".

But though he appears to be preparing for power and moderating his tone, he says the war will continue.
Quote
#35
de grijze haaren van mijn Kasandra gaan altijd omhoog als hij de naam Roubini hoort. hij noemt hem ook nooit bij zijn naam, heeft zelf een bedacht.
en ja Aleko sinds koort wij gaan voor Alexis.ik hoop dat toch boven Nea Dimokratia komt.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





wel dacht ik aan oude tijden. zou Syriza nu een leider moeten hebben zo als Leonidas Kyrkos. maar goed , Alexis doet het goed.
een ding , niemand zie Tsipras as a pin-up. zo dom zijn de grieken weer niet.
Quote
#36
[Afbeelding: t6pfz9.jpg]

Alexis Tsipras.Photograph:Martin Godwin.

Already in a winning mood.Ready to meet Merkel.If not a glamour boy, I would say:The perfect "jeune premier".Zeker als je hem vergelijkt met dat stelletje nog steeds zittende grootgraaiers.
Quote
#37
sinds gisteren is in griekenland ,Madame Merkel.
Quote
#38
Mooi @Tzimis.Dat neem ik in mijn taalgebruik gaarne van jou en de andere Grieken over.
Het zal me benieuwen wat Hollande op de G-8 en bij de NATO gaat inbrengen.Ik droom van een Zuid-Europees front van FR, IT, SP, PORT,GR, welke de Trojka en die hele kliek er om heen open zullen breken, met een realistisch voor iedereen leefbaar 20 jaars perspectief binnen EU,EURO en NATO.
Quote
#39
(19 May 2012, 17:11)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




sinds gisteren is in griekenland ,Madame Merkel.

Heeft gisteren blijkbaar een telefoontje gepleegd met Papoulias en een 'hint' gegeven om een referendum over de Euro te houden gelijktijdig met de verkiezingen op 17 juni.
Het hoeft geen betoog dat dit niet bij iedereen in goede aarde viel.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ik vraag mij eigenlijk af hoe iemand die bij de deelstaatverkiezingen vorige week nog duidelijk de wacht aangezegd werd, anderen nog steeds de les kan en mag spellen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#40
Toch nog even een poll, vandaag net op het nieuws van de (rechtse) zender SKAI: Syriza 28%, Nea Dimokratia 24%.
Zegt misschien nog niets, want iedereen die met polls werkt is zo doortrapt als de pest. Nu denken de mensen, oh Tsipras is toch nr 1, ik kan wel op iemand anders stemmen (ja ,helaas denken veel mensen zo).

Ik hou jullie op de hoogte.

Persoonlijk ben ik niet gecharmeerd van Tsipras, ik vind hem een arrogante zak om eerlijk te zijn, en heb ook mijn bedenkingen over de capaciteiten van een eventuele regering die door hem geleid gaat worden.
Maar we hebben de anderen al gezien, en daar moet ik helemaal niets meer van hebben.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Verkiezingen cors 9 2.641 03 July 2023, 09:44
Laatste bericht: cors
  Slecht kaartje verkiezingen.... JipJipster 1 731 20 May 2023, 18:01
Laatste bericht: Kosta
  Verkiezingen in GR door ex-patriotten JohannesGR 0 1.102 05 June 2022, 11:49
Laatste bericht: JohannesGR
  Vervroegde verkiezingen cors 17 7.041 29 May 2019, 17:18
Laatste bericht: metaxa
  Winnaars 9/20 verkiezingen Aleko 15 11.345 24 September 2015, 18:04
Laatste bericht: Patrick
  Nieuwe verkiezingen op komst??? Patrick 12 10.386 13 September 2015, 18:14
Laatste bericht: Patrick
  Griekenland ná de 25-01-2015 verkiezingen Aleko 75 56.260 23 April 2015, 13:16
Laatste bericht: Ger
  Op weg naar de verkiezingen van 25 mei. Aleko 25 16.260 26 May 2014, 23:25
Laatste bericht: Aleko
  Griekse verkiezingen definitief op 6 mei Ger 7 5.317 12 April 2012, 09:38
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 5 gast(en)