Grieksegids nieuws
Praktische richtlijnen woning
#1
Ik ben al enige tijd bezig en op zoek om een vakantiewoning aan te kopen. Momenteel overweeg ik de aankoop van een vakantiewoning op Lesbos. Aangezien ik slechts periodiek en dus niet constant aanwezig zal zijn in deze woning, heb ik enkele praktische vragen. Wie heeft hiermee ervaring en kan mij informeren a.u.b.:
- Hoe gebeurt de betaling van de nutsvoorzieningen (elektriciteit, water,...) tijdens de afwezigheid (vast bedrag per maand, domiciliëring?)?
- Wat met de post tijdens de afwezigheid? Ik veronderstel dat best een plaatselijke inwoner in vertrouwen wordt genomen om deze af te halen of te ontvangen? Of bestaat er een systeem van postbus en/of doorsturen?
- Wat met de "nieuwe" belasting in Griekenland? Is deze jaarlijks te betalen en aan welk bedrag mag ik mij verwachten? (het gaat om een kleine gerenoveerde woning van ongeveer 75m²)
- Zijn er bijkomende dingen waarmee rekening moet worden gehouden tijdens de afwezigheid?
- Ken je nuttige tips... alle info is welkom...
Quote
#2
Beste Markos,
Wij betalen onze elektriciteit en internet/telefoon 2 maandelijks met een automatische incasso via de bank, dit loopt, na wat inregeltijd prima en je krijgt ook nog korting omdat je automatisch betaald. De og belasting wordt geind via de elektriciteitsrekening en is op Lefkada 3 euro per m2, maar er is al sprake van dat deze wordt verhoogd. Maar deze kosten worden per regio bepaald.
Wij zitten in het buitengebied en ontvangen geen post, het is mogelijk om in een dorpje dichtbij een soort postbus te regelen of inderdaad via een vriend.
Tijdens afwezigheid is het belangrijk na te gaan wie er naar je tuin en of planten omkijkt en wat je gedaan wil hebben als je weer komt of vertrekt (boodschappen, schoonmaak etc.).
Ik hoop dat je hier alvast wat aan hebt!
Quote
#3
(21 May 2012, 18:40)Geni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Beste Markos,
Wij betalen onze elektriciteit en internet/telefoon 2 maandelijks met een automatische incasso via de bank, dit loopt, na wat inregeltijd prima en je krijgt ook nog korting omdat je automatisch betaald. De og belasting wordt geind via de elektriciteitsrekening en is op Lefkada 3 euro per m2, maar er is al sprake van dat deze wordt verhoogd. Maar deze kosten worden per regio bepaald.
Wij zitten in het buitengebied en ontvangen geen post, het is mogelijk om in een dorpje dichtbij een soort postbus te regelen of inderdaad via een vriend.
Tijdens afwezigheid is het belangrijk na te gaan wie er naar je tuin en of planten omkijkt en wat je gedaan wil hebben als je weer komt of vertrekt (boodschappen, schoonmaak etc.).
Ik hoop dat je hier alvast wat aan hebt!
Bedankt Geni voor uw reactie... ik denk dat ik het min of meer het juiste denkpatroon heb en zal dan ook uitkijken naar een plaatselijke kennis als "conciërge".
Quote
#4
Oh ja Markos, ook nog heel belangrijk (maar ik denk dat je hiervan op de hoogte bent, aangezien je andere vragen stelt, maar toch voor de zekerheid). Heel belangrijk: voordat je een huis kunt kopen dien je een AFM nummer te hebben (grieks fiscaal nummer), een griekse bankrekening en een (griekse) advocaat. Zorg tevens voor iemand die onderzoek kan doen naar de eigendomsrechten van de verkoper!!!! Erg belangrijk in GR!
Quote
#5
Dit kan niet fout gaan, omdat je zonder AFM, advocaat, bankrekening geen huis kan kopen !
Besteed vooral heel veel aandacht aan het vinden van een *echt* onafhankelijke advocaat.
Dat is een heel belangrijke live saver.

Laat vooral *alle* documenten vertalen door een beedigde vertaler, lees ze heel goed door, en teken pas wanneer je *heel zeker* bent dat alles klopt en is zoals je het wilt hebben de papieren. Laat je vooral niet opjagen. Bij twijfel eerst (laten) uitzoeken.

Wij hebben een Engelse dame gevonden die tegen een kleine vergoeding de boel in de gaten houdt, de post regelt, betalingen doet, regelt dat noodzakelijke reparaties worden gedaan. Ze houdt me via email op de hoogte. Iedere keer als we er zijn zorgt ze er voor dat het huis van te voren schoongemaakt is en dat er wat dingen (water, fris, wijn, iets kleins te eten) in de koelkast liggen.
We laten iedere keer genoeg geld bij haar achter om alle rekeningen te betalen. Een keer per jaar maken we de balans samen op.
Zo doen we het al jaren, en werkt (voor ons) prima.
Quote
#6
(21 May 2012, 19:13)Xander schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Laat vooral *alle* documenten vertalen door een beedigde vertaler, lees ze heel goed door, en teken pas wanneer je *heel zeker* bent dat alles klopt en is zoals je het wilt hebben de papieren. Laat je vooral niet opjagen. Bij twijfel eerst (laten) uitzoeken.

Zoek je een goede vertaalster dan heb ik zeer goede ervaringen met Lieve de Peap.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Je kunt je documenten per post sturen en zij stuurt ze per post onder rembours terug.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#7
Ik ben inderdaad op de hoogte van het feit dat ik een AFM-nummer en dergelijke dien aan te vragen. Ik heb mij reeds geïnformeerd bij een plaatselijk gekend immobiliënkantoor die tegen betaling van dossierkosten de ganse administratieve rompslomp zou regelen. Hiervoor werd al eens een prijsberekening (simulatie) gemaakt waarbij een beëdigde advokaat/notaris wordt aangesteld.
Alvast bedankt voor de reacties!
Quote
#8
Wat denk je ervan om eerst een tijdje te huren, kun je op je gemak alles bekijken.
Denk er ook aan dat s'winters in het huis gestookt moet worden, ook al lijkt het niet koud het is om het vocht uit je huis te houden.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#9
(22 May 2012, 11:48)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat denk je ervan om eerst een tijdje te huren, kun je op je gemak alles bekijken.
Denk er ook aan dat s'winters in het huis gestookt moet worden, ook al lijkt het niet koud het is om het vocht uit je huis te houden.
Arthur, een aankoop geeft volgens mij meer zekerheid en meer vrijheid. Hierdoor ben je niet beperkt en afhankelijk van vastgelegde vertrekdata, beschikbaarheid en boekingen. Vermits ik in België reeds een woning bezit zoek ik bijkomend een fiscale aftrekpost. Sedert een tweetal jaar levert een hypothecaire lening voor een 2e woonst binnen Europa fiscale voordelen op in België. Ik ben al ettelijke tijd op zoek en ga ook niet over één nacht ijs. Het geld dat je spendeert aan huren ben je letterlijk kwijt en zelfs in crisistijd blijft dit een investering.
Quote
#10
(22 May 2012, 09:11)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb mij reeds geïnformeerd bij een plaatselijk gekend immobiliënkantoor die tegen betaling van dossierkosten de ganse administratieve rompslomp zou regelen. Hiervoor werd al eens een prijsberekening (simulatie) gemaakt waarbij een beëdigde advokaat/notaris wordt aangesteld.

Dat bedoel ik: een makelaar die een advocaat voor je regelt.
Dat is precies wat je *niet* moet doen. Deze advocaat is namelijk niet meer onafhankelijk, de makelaar heeft hem/haar immers voor je geregeld.

Ik kan er niet genoeg op hameren: Regel *zelf* een ONafhankelijke advocaat. Verder kan de makelaar alles afhandelen, maar je moet 100% zeker weten dat de advocaat geheel aan jouw kant staat !
Quote
#11
@Markos, ik ben het helemaal eens hoor met Xander, echt je eigen onafhankelijke advocaat regelen!!! Hij of zij kan ook de eigendomsrechten onderzoeken, met daarbij alleen jouw belang voor ogen. De aankoop van onze grond heeft mede daardoor 13 maanden geduurd, maar toen wisten we wel zeker dat het goed zat.
Quote
#12
(22 May 2012, 13:36)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(22 May 2012, 11:48)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wat denk je ervan om eerst een tijdje te huren, kun je op je gemak alles bekijken.
Denk er ook aan dat s'winters in het huis gestookt moet worden, ook al lijkt het niet koud het is om het vocht uit je huis te houden.
Arthur, een aankoop geeft volgens mij meer zekerheid en meer vrijheid. Hierdoor ben je niet beperkt en afhankelijk van vastgelegde vertrekdata, beschikbaarheid en boekingen. Vermits ik in België reeds een woning bezit zoek ik bijkomend een fiscale aftrekpost. Sedert een tweetal jaar levert een hypothecaire lening voor een 2e woonst binnen Europa fiscale voordelen op in België. Ik ben al ettelijke tijd op zoek en ga ook niet over één nacht ijs. Het geld dat je spendeert aan huren ben je letterlijk kwijt en zelfs in crisistijd blijft dit een investering.

Welke fiscale voordelen krijg dan hier in Belgie??? Het is niet om dat je in St-Niklaas woont dat je ook nog in sinter klaas moet geloven. Op het einde van de rit zit vadertje staat aan de tafel waar moet verdeeld worden. Ik bedoel daarmee bij eventuele verkoop of als het naar je erfgenamen gaat (hopelijk voor jou niet te snel).
Met uw fiscaal voordeel van Belgie zullen zowel de Belgische als de Griekse staat hun pollekes open houden.


Mvg
Jef
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Ik ken een NL man in GR die bijna 2 ton heeft betaald voor zijn huis.
De makelaar had de advocaat geregeld.

Hij dacht dat alles goed zou zitten, er was immers een advocaat bij betrokken die alles 'keurig' voor hem regelde ?!
De man heeft betaald voor zijn huis, hij woont er ook in, hij is alleen niet de eigenaar geworden. Hij was er van overtuigd dat hij dat huis kocht. Jammer maar helaas.

Er is een spelletje gespeeld, maar uiteindelijk is hij dus vreselijk in de boot genomen. Dat spelletje kon alleen gespeeld worden omdat de advocaat er aan meewerkte. De man is er doodziek van, al zijn spaargeld weg.
De advocaat had hem gezegd dat hij de kooppapieren (sic!) kon ondertekenen omdat alles in orde was.

Een voorbeeldje van iemand die de makelaar vertrouwde en er van uit ging dat alle advocaten tenminste bonafide en onpartijdig zijn. Dus ook de advocaat die de makelaar voorstelde. Ze speelden echter onder een hoedje.

Denk niet dat dit een op zichzelf staand incidenteel voorbeeld is, want dat is het niet !
Quote
#14
Ik zal zeker rekening houden met jullie reacties en info en mij ten gronde informeren.
Het feit dat je op het einde van de rit dient te betalen bij erfenis en dergelijke heeft altijd en overal bestaan. Vadertje staat zal steeds aan de voordeur staan en alles wat je fiscaal inbrengt, zal achteraf ooit op de een of andere manier herberekend worden. Maar met een dergelijke denkpatroon moet je nu eenmaal NOOIT een eigendom kopen en voor de rest van je dagen huren en de eigenaar letterlijk zijn eigendom afbetalen. Jammer genoeg liggen overal wolven op de loer...

Heeft er iemand op het forum (positieve of negatieve) ervaringen met immobiliënkantoren op Lesbos?
Quote
#15
Dag Markos,
Ben zo benieuwd waar je gaat kopen op Lesvos.
Kom al een aantal jaar op Lesvos, vandaar.
Leuk trouwens!
Quote
#16
(23 May 2012, 13:26)Aniet schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dag Markos,
Ben zo benieuwd waar je gaat kopen op Lesvos.
Kom al een aantal jaar op Lesvos, vandaar.
Leuk trouwens!
Hallo Aniet,
tof van je reactie! Ik heb ook al wat plaatsen bezocht in Griekenland en Lesbos is voor mij één van de favorieten. Dit is dan ook één van de redenen waarom ik op dit eiland op zoek ben gegaan...
Momenteel sta ik op een huisje in het niet zo toeristische dorpje "Βασιλικά" (Vasilika) in het zuidelijke gedeelte van het eiland. Indien je al verschillende keren naar Lesbos bent geweest, zul je deze buurt en streek waarschijnlijk wel kennen. Ik hou niet van de drukte zoals in de stad "Mililni" bijvoorbeeld en ik vertoef graag tussen de plaatselijke gastvrije bevolking om een babbeltje te doen.
Niets staat momenteel al effectief vast en ik ben nog bezig met informeren en dergelijke. In augustus/september zal ik ook terug in Lesbos ronddolen en genieten van de heerlijke Griekse sfeer.
Quote
#17
Leuk! Ken het dorp zelf niet, maar is denk ik in de buurt van Lisvori/Polichnitos hè?!
Was de eerste week van januari in Petra en heb daar toen een prachtige wandeling gemaakt
en geëindigd in de hotsprings. Mooi gebied. Lesvos en dan met name Petra is mijn tweede thuis
geworden de afgelopen jaren.
Quote
#18
(23 May 2012, 13:59)Aniet schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Leuk! Ken het dorp zelf niet, maar is denk ik in de buurt van Lisvori/Polichnitos hè?!
Was de eerste week van januari in Petra en heb daar toen een prachtige wandeling gemaakt
en geëindigd in de hotsprings. Mooi gebied. Lesvos en dan met name Petra is mijn tweede thuis
geworden de afgelopen jaren.

Inderdaad, het dorpje situeert zich in deze streek. We zullen wel zien hoe het evolueert en hopen het beste. Ik wens geen grote luxueuze woonst maar een klein gezellig stekje dat voorzien is van de vereiste nutsvoorzieningen. Het huisje waarop mijn oog is gevallen is 75m² groot en werd recentelijk volledig gerenoveerd en voldoet bijgevolg aan mijn wensen.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Woning op Kreta Lex Sengers 2 2.276 02 December 2016, 14:33
Laatste bericht: Lex Sengers

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)