Fodelianakis olijfolie                 
De slag om Kreta
#1
Dit berichtje komt misschien een dag te laat, maar beter laat dan nooit.
Zondag 20 mei was weeral 71 jaar geleden dat Kreta het slachtoffer werd van een brutale aanval door het Derde Rijk.
Adolfke wou even Kreta veroveren om te gebruiken als springplank voor zijn strijd in Noord Afrika. Aangezien het 5de Kretenz bataljon was overgeplaatst naar het vaste land, en het eiland door enkele Engelse en Nieuwzeelandse bataljons met aftandse proppeschieters het eiland moesten bewaken, dachten de mof..... dat ze even een wandeling gingen maken. Spijtig genoeg zijn ze er dan toch in geslaagd om na 11 dagen Kreta te veroveren met de gekende gevolgen vandien.
Ik kan hier uiteraard nog een heel relaas neerpennen , maar dat is niet mijn bedoeling. Ik wou het maar even onder de aandacht brengen aangezien de houding van Duitsland tegenover Griekenland waarschijnlijk de wonden van menig bejaarde Kretenzer openrijt.
In april heb ik nog met een paar kranige oudjes van Kamares een gesprek gehad over deze aanval en de vergeldingsmaatregelen zoals het bombarderen van het nabij gelegen Vorizia en ook Kamares zelf werd volledig verwoest.
Het feit dat vele dorpelingen nadien in Duitsland zijn gaan werken , en mee geholpen hebben aan wederopbouw van Duitsland , komt misschien niet geloofwaardig over maar toch was dit het geval.
Dat staat niet in onze geschiedenisboeken en zeker niet in de duitse.
Stel je voor in een land gaan werken dat enkele jaren voordien je dorp gelijk met de grond heeft gebombardeerd , en het werk heeft afgemaakt met springladingen. Er zijn natuurlijk veel meer dorpen van de kaart geveegd, maar wat betreft Kamares en het nabije Vorizia weet ik het uit de eerste hand , van enkele oudjes die tieners het aan de lijve ondervonden hebben.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)