Veranderingen in Griekenland mbt crisis
#1
Hallo allemaal,

Ik ga over een aantal weken met m'n partner op vakantie naar Rhodos en Kos. Nu vind ik de berichtgeving (radio/websites) over Griekenland de laatste dagen steeds verontrustender worden. Er worden doemscenario's neergezet waarbij er geen geld meer te pinnen valt en dat (voornamelijk Nederlandse en Duitse) toeristen het moeten ontgelden. Dit met oplichting op het terras en in restaurants/winkels (hogere prijs af mogen tikken), berovingen, inbraak en diefstal uit appartementen etc etc.

Ik mag hopen dat dit uiteraard met een korreltje zout te nemen is, maar merken jullie een verschil qua sfeer in Griekenland tegen toeristen?

Groetend,
James
Quote
#2
@James
Hoeveel Nerderlandse en Duitse toeristen zijn er dan wel in elkaar getimmerd ????
Allemaal larie en apekool , momenteel wordt ieder voorval in Griekenland dusdanig opgeblazen dat men eigelijk kan spreken van laster en eerroof. De echte oplichters zijn uw eigen politiekers, maar ja zo lang je de aandacht op iemand anders kant richten blijf je zelf buiten schot.
Er lopen overal criminelen rond en de een is al wat dommer dan de andere.
Bijvoorbeeld op Kreta had een Bulgaar de handtas van een Duitse toerist gestolen met daar in een iPhone of iets dergelijk. Wat die knaap echter niet wist is het feit dat die dingen kunnen getraceerd worden. Binnen het uur hadden de mannen van ELAS hem te pakken op een terasje waar hij genoot van een kopje koffie.

Mvg van een gebelgde Belg.
Jef
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Er zijn altijd mensen en kranten die graag negatief willen zijn,ben op kreta geweest en heb er totaal niets van gemerkt
kon gewoon pinnen en alles was niets veel duurder dan in 2011
duitse toeristen,weet ik niet ,als wij limburgs spreken heeft het iets van de duitse taal weg
dan vragen ze wel of we van duitsland komen,als we zeggen holland ,is het ok ,wil niet zeggen dat ze overal de duitsers minder goed vinden
ze brengen hun ook geld in de la
er zijn wel natuurlijk uitzonderingen waar dit mischien wel is
ik zou me er niet te druk over maken
mvrg ger en jose
Quote
#4
@grek

Dit is inderdaad zo ik heb als dikwijls meegemaakt dat de eerste vraag was germania???, maar ja je moet weten dat de duitsers 71 jaar geleden ook zijn toegekomen met een hele bende Big Grin
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Gelezen op een Duits Kreta forum.

keine Spur von Ressentiments gegen Deutsche oder Österreicher. Aber was ist mit den Presseberichten, die z.B. von einem Holländer berichten, der von Griechen verprügelt wurde? „Dieser Mann ist verheiratet mit einer Griechin und hat geschlafen mit einer anderen Frau – so die Cousins seiner Ehefrau haben ihn ein wenig auf den guten Weg gebracht.“

De NLer die een pak slaag gekregen heeft is met een Griekse getrouwd en ging vreemd, de familie van de vrouw heeft hem alleen een lesje geleerd.
Ik denk dat hij blij mag zijn dat het niet een bergdorp op Kreta is gebeurd dan lag hij nu met een loodvergiftiging in een ravijn.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#6
Beste James,
Wij merken helemaal geen verschil! We genieten van elke minuut op de dag van griekse vriendelijkheid. Ook de prijzen zijn hier op Lefkada niet gestegen in de restaurants. We kennen de mensen hier natuurlijk wel, maar ook op de onebekende terrassen merken we geen verschil. Dus geen zorgen!!!! De mensen zijn gewoon heel blij dat jullie komen, ze kunnen het goed gebruiken ook!!
Quote
#7
Wat betreft de veranderingen in Griekenland?
Ja ik weet het niet , wat we zo al mee kunnen gaan maken.
Zelf gaan we a.s. donderdag richting Kreta / Malia.
Denk dan het aan je eigen ligt , hoe je jezelf opsteld tegenover de grieken.
Als je daar rond gaat lopen en dik doen , denk dat men dan we solliciteert naar minstens een woordenwisseling.
Zelf ben ik van mening dan de gewone burgers hier helemaal niets aan kunnen doen , net zo als ik er ook niets aan kan doen dan dit nu allemaal gebeurd.
Nee het gaat lekker in NederlandAngry
Ook hier een de top zitten van die zakkenvullers , dus niet alleen in Griekenland.

Kalispera,
Tom
Quote
#8
Ik ben het met Arthur eens dat die NL-er van geluk mag spreken dat hij niet op Kreta woont, en niet een vrouw van Kretenzische afkomst is getrouwd. Oog om oog, tand om tand geldt nog steeds op Kreta.

Maar dat heeft allemaal niets met NL-er zijn te maken of met het gevaar dat je als NL toerist zou lopen vanwege uitspraken van bijvoorbeeld ene J.C. de Jager of G. Wilders.
Net zoals alle Grieken vinden dat zij niet aangesproken kunnen worden op de puinhopen die PASOK en ND hebben gecreëerd, weten zij ook dat ze jou niet op uitlatingen en handelingen van onze minister(s) en parlementariër(s) kunnen en moeten aanspreken.
Dat doen ze dus ook niet, en zijn gastvrij als altijd.

Hou er maar over op, en ga gewoon lekker vakantie vieren in GR. Er is NIETS aan de hand.
Prettige vakantie !
Quote
#9
Aansluitend. Oplichting op terrassen in restaurants. Overal hangen prijslijsten. Ik denk niet dat er dan één speciale tussen hangt/staat met grote letters en verwijzigingen "speciaal voor Nederlanders/Duitsers" ;) Heb je twijfels? Je kunt zelf nagaan wat je kwijt moet zijn. Ik denk dat je al snel merkt dat dat niet hoeft. Maar ...... ik sluit niet uit dat het niet voor kan komen. Overal heb je boefjes, ook in NL.

Van berovingen/inbraken in appartementen complexen weet ik niets, maar ik kan je wel vertellen dat ik van mijn familie de laatste 5 jaar mijn huis op slot moet doen als ik weg ga. Tja, ook die "moderne" tijd is om de hoek komen kijken op ons dorp. Ook weer niet anders dan in welk dorp in NL dan ook. En net als in NL vaak te wijten aan de nodige verdovende middelen die om geld vragen of aan medelanders. Jammer, het is de tijd niet meer van zo'n jaar 5 tot 10 geleden waarbij ik ramen wagenwijd open liet staan, de deur niet op slot deed en lekker de hele dag naar strand ging.

Geen geld kunnen pinnen om welke reden dan ook. Ik neem sinds een aantal jaren weer voldoende cash mee. Dat komt enerzijds dat mijn dorp maar 3 geldautomaten kent. In de tijd van omschakeling naar EMV ze niet allemaal geld wilden geven. Er regelmatig gestaakt werd en wordt (is dus niet van de laatste 2 jaar) En ik te lui ben om naar een ander dorp te rijden om geld. Dus ben je bang voor een bankrun, neem voldoende cash mee en huur een kluisje. Net als vroeger toen er nog geen geldautomaten waren.

Ik maak me geen zorgen en ga binnenkort lekker van de verkiezingskoorts op Rhodos genieten.
Quote
#10
(22 May 2012, 20:24)Maria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dus ben je bang voor een bankrun, neem voldoende cash mee en huur een kluisje. Net als vroeger toen er nog geen geldautomaten waren.

Sommige Appartementen hebben helaas geen kluisje , iemand nog een goed idee om wat cash goed te verbergen/verstoppen?
Quote
#11
Ja hoor. Leg het geld in een laatje op je appartement, uit het zicht. Doe dan de deur van je appartement op slot en laat geen ramen open. Of geef een envelop met waardevolle spullen in bewaring bij de hoteleigenaar. Op Samos kan dat gewoon.
Quote
#12
Net terug uit Kos. wij hebben nietg gemerkt, geen verschil met alle andere jaren. ook geen verandering in prijzen in de normale restaurants. prijzen voor cocktails zijn op sommige terassen al langer stevig!
Iedereen eve aardig en ze geven nog steeds liever van alles weg dan iets aan te nemen.

Groet Helma
Quote
#13
Bedankt allen voor de reacties, het geeft al een geruster gevoel ;) Nu werk ik zelf in een tak van de media, dus ik weet zelf ook goed dat alles natuurlijk behoorlijk opgeblazen wordt en dat het met een korreltje zout genomen kan worden. Toch begon het wat te kriebelen bij mij, vanwege de slechtere berichten uit Griekenland. Maar wat ook al gezegd werd: 1 straatroof uit Griekenland wordt meteen wereldnieuws, terwijl er in Amsterdam veelvuldig geroofd wordt en je er niets van terug ziet.

Nu zijn vrienden van mij net terug gekomen van Zakynthos. Zij gaan daar geregeld heen en gaven wel aan dat ze de sfeer wat minder vonden dan voorheen en dat ze zelfs zijn geweigerd bij een restaurant.

Ik twijfel nog wel of ik veel meer cash mee ga nemen dan dat ik normaal doe. Vind het ook weer zo onhandig om zoveel geld in het appartement te hebben.

Maar hoe dan ook, we hebben er wel zin in!
Quote
#14
James, je kan de kostbare dingen gewoon in een koffer met cijferslot doen en je app. goed afsluiten als je weg gaat ;)
Quote
#15
(23 May 2012, 09:27)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




James, je kan de kostbare dingen gewoon in een koffer met cijferslot doen en je app. goed afsluiten als je weg gaat ;)

Haha, en dan nemen ze je koffer mee ;)
Quote
#16
Geef je geld als je op Samos bent bij mij in bewaring, ik ga erop zitten en misschien komen er jonkies van. Met 5% ben ik tevreden Duitsers 25% sinds ze Arjen Robben gisteren zo uitgefloten hebben.Sleepy

En zonder gekheid:
Neem biljetten van 500 euro mee en elke griek wil die graag omwisselen. Ook zij sparen de Euro's en willen zo min mogelijk ruimte om het te verstoppen.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#17
(23 May 2012, 09:57)JamesF schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(23 May 2012, 09:27)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




James, je kan de kostbare dingen gewoon in een koffer met cijferslot doen en je app. goed afsluiten als je weg gaat ;)

Haha, en dan nemen ze je koffer mee ;)

Dit is misschien ook een goed idee Big Grin
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
Wij zijn net terug van een heerlijke vakantie op Kreta.Weer genoten van het Griekse leven,de mensen zijn nog steeds zeer vriendelijk.
Dus niets gemerkt van agressie,ik zou zeggen gedraag je normaal dan heb je absoluut een fijne vakantie.
Vraag zo links en rechts is hoe het met de hard werkende mensen in restaurants/winkeltjes enz. gaat en je hoort zeer schreinende verhalen. Dan begrijp je ook dat er wel wat leegstand is of mensen niet meer in staat zijn door de enorme hoge lasten hun zaak te openen.Erg triest,dat deed ons wel wat!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Griekenland duurder geworden door de crisis? Ger 14 19.244 23 August 2011, 20:27
Laatste bericht: Marcel
  Uitzending Hollandse Zaken over crisis Griekenland Hollandse Zaken 3 4.457 25 June 2011, 22:06
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)