Grieksegids nieuws
Griekendag 28/05/2012
#1
Vandaag hebben naar schatting 25.000 Grieken en sympathisanten een heerlijk Grieks feest beleefd in het provinciaal domein van Huizingen (in Vlaanderen, kort bij Brussel). De opkomst was massaal, de muziek haalde emoties naar boven, de Griekse gerechten smaakten lekker. En vooral: het was een hartverwarmend samenzijn met Grieken uit Nederland, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland en België... zelfs de Griekse zon was van de partij.
Deze 'Griekendag' wordt jaarlijks op Pinkstermaandag georganiseerd, en dit reeds sinds 1959! Het wordt nergens gepubliceerd, maar iedereen met Grieks bloed of Griekse sympathie hoeft dit evenement niet te noteren, want wéét gewoon dat het elk jaar plaatsvindt.
Geniet van de foto's die ik deze namiddag maakte:

[Afbeelding: k3vn2x.jpg]

[Afbeelding: 2v0hoar.jpg]

[Afbeelding: 3312hib.jpg]

[Afbeelding: 33lplee.jpg]

[Afbeelding: 2chxnxs.jpg]

[Afbeelding: 2wfl4kj.jpg]

[Afbeelding: 2ziszn7.jpg]

[Afbeelding: 2iqhkz6.jpg]

[Afbeelding: jrz31x.jpg]

[Afbeelding: 1128y77.jpg]
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#2
Prachtige beelden, zeker met dat warme weer je zou denken je bent op vakantie in griekenland.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
Bedankt voor de foto's, had al gelezen over dit feest mar nog geen fot's gezien. Moet heel gezellig geweest zijn!!
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#4
Ziet er inderdaad beregezellig uit; had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord.
Dit filmje kwam ik ook nog tegen:



Quote
#5
Ik heb gisteren zelf ook enkele filmpjes gemaakt.
De sfeer was subliem, zoals elk jaar trouwens... als je ziet dat de dansweide bevolkt werd met dansers/danseressen van 7 tot 77 jaar.
Dit is al een van mijn filmpjes:



@Ger: noteer al maar in je agenda: maandag 20 mei 2013.
(NB: mea culpa, nu besef ik dat ik dit evenement vorige week op dit forum had moeten aankondigen)
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#6
Net zoals Ger had ik ook nog nooit van deze dag gehoord. Shame on me!!

Volgend jaar zeker aanwezig.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Bedankt Vlagreco, hij staat inmiddels in de
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, kunnen we 'm volgend jaar niet vergeten ;)

Ger
Quote
#8
Ziet er heerlijk uit!! Leuk om zo'n dag in het Nederlands-Griekse weer mee te maken.
Quote
#9
helaas te laat !!! Volgend jaar (?) beter........... Angry
Quote
#10
@ Wuldertje, en allen die ontgoocheld zijn van dit prachtig evenement gemist te hebben:
Ik zal het goed maken met dit tweede filmpje:
De smaak van retsina, en de geur van gegrilde souvlaki moeten jullie er wel zelf bij bedenken...



... en om het helemaal goed te maken post ik morgen of zo nog twee filmpjes (het uploaden van op mijn cameraatje en pc naar YouTube duurt namelijk immens lang).
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#11
Smile 
Hoi Vlagreco
Nog een paar weekjes en dan zitten we op Lefkas
Deze filmpjes maken die weken wel weer erg lang haha
Het ziet er in iedergeval heel gezellig uit
Gaat direkt in de agenda voor volgend jaar

groeten janoslovegreece
Quote
#12
Nog een sfeerfilmpje:

vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#13
Dat ziet er geweldig uit Vlagreco, jammer dat we er niet bij konden zijn!!
Helaas gaat volgend jaar ook niet lukken, maar dan om een leuke reden: dan wonen we al in Griekenland! Smile
Quote
#14
Ik had jullie gisteren nog een extra filmpje beloofd.
Hier komt het dus:



Tussen al dat negatief nieuws mag ook zeer zeker het plezier en de verbondenheid eens getoond worden!
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#15
o wat ziet dat er geweldig uit!

thx voor het delen van de beelden

Petra
Quote
#16
Gisteren was het weer zo ver... de Griekendag in het Provinciaal Domein van Huizingen, nabij Brussel.
Het was koud, kil, in het nat gras en zelfs wat modder, met een grauwe dreigende lucht... weliswaar minder volk dan gewoonlijk, maar toch zat de sfeer er in, dankzij de muziek, het eten, de kraampjes,...
Enkele sfeerbeelden die ik maakte:

[Afbeelding: 2zrksr6.jpg]

[Afbeelding: 2ykneh4.jpg]

[Afbeelding: 2cne1ht.jpg]

[Afbeelding: 6izgjq.jpg]

[Afbeelding: tah5dw.jpg]

[Afbeelding: mue4x.jpg]
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#17
Ik vertoef dit jaar in het echte Griekenland... weliswaar aan andere prijzen. Het Grieks gebeuren in Huizingen loont de moeite maar jammer genoeg zijn de prijzen van de comsumpties en het eten aan de hoge kant en wordt de activiteit gebruikt om redelijk wat geld uit de zakken te jagen.
Quote
#18
(22 May 2013, 12:25)Markos schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik vertoef dit jaar in het echte Griekenland... weliswaar aan andere prijzen. Het Grieks gebeuren in Huizingen loont de moeite maar jammer genoeg zijn de prijzen van de comsumpties en het eten aan de hoge kant en wordt de activiteit gebruikt om redelijk wat geld uit de zakken te jagen.

200% mee eens ! De prijzen waren echt belachelijk. Ik weet echter dat het in Bredene in Juli op dat gebied veel realistischere prijzen zijn. En veel gemoedelijker en zeker en vast niet aggressief zoals in Huizingen waar ik 4 keer agressief werd benaderd om toch maar te eten en te drinken, waarvoor ik wijselijk gepast heb. Mij zien ze daar alvast NIET meer !Huh
Quote
#19
Voor de liefhebbers:
Komende maandag 9 juni vindt in Huizingen de 55ste Griekendag plaats.
Dit Grieks feest wordt elk jaar op de tweede Pinksterdag georganiseerd. Griekse families komen van heinde en ver (Nederland, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg) en de laatste jaren komen nu ook veel meer niet-Grieken naar dit feest om er te proeven en te genieten van de Griekse sfeer.
Zie ook voor wat meer details:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





En voor een sfeerbeeld:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Om eventjes te reageren op een reactie van kritikaster: het klopt dat aan sommige standen de prijzen vrij hoog zijn, maar in al die jaren dat wij er al geweest zijn, voelden we ons toch niet al te bedrogen. Het is daarentegen een feit dat op dergelijke 'massale' gelegenheden de standhouders wat hogere prijzen vragen. Maar elkeen heeft natuurlijk de vrijheid om al dan niet veel of weinig te kopen... Je kan het beschouwen als een kleine steun aan de Griekse gemeenschap, en in ruil krijg je een mooie dag vol Griekse muziek, geuren, smaken,...

En niet onbelangrijk: volgens de weersvoorspelling zal het die dag 24° worden Smile
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#20
Bedankt voor de tip Vlagreco; staat inmiddels ook in de
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Quote
#21
Het was op Pinkstermaandag weer zo ver: tussen de 20.000 en 25.000 Griekenlandliefhebbers kwamen naar Huizingen om er voor de 56ste maal (!) het Grieks Feest te beleven. De sfeer was optimaal; het eten lekker, het weer was mooi, de muziek klonk heerlijk...

[Afbeelding: 29swwk.jpg]

[Afbeelding: 2h7m2dy.jpg]

[Afbeelding: 344bp87.jpg]

[Afbeelding: 5y8cba.jpg]

[Afbeelding: 1zbrqq9.jpg]

[Afbeelding: lwron.jpg]

[Afbeelding: 3343jo4.jpg]

[Afbeelding: 25smo9j.jpg]

[Afbeelding: vr947n.jpg]
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#22
De 'Greek Day' zal dit jaar, na 57 jaar, NIET plaatsvinden op de normale locatie, het provinciaal domein van Huizingen. Op Pinkstermaandag zal het feest plaatsvinden in een park in Edingen. 

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#23
Ik vind het jammer dat de 'Greek Day', na zovele jaren in Huizingen, nu plots naar een andere plaats gaat.
Zelfs al kwamen er rond de 20.000 bezoekers naar het Grieks feest in Huizingen, dan nog was het er telkens een heerlijk feest.
Ik ben er van overtuigd dat vele Grieken, die vanuit Duitsland, Nederland, Luxemburg, Frankrijk en België op maandag 16 mei naar het Grieks feest zullen komen, onwetend in Huizingen zullen staan... want ze komen daar al zovele jaren.
Er worden namelijk nooit affiches of uitnodigingen verstuurd.
En of de nieuwe plaats, het park van Edingen, zo veel beter zal zijn? Afwachten.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#24
en voor de meeste die van buiten Belgie komen dan nog de taalverwarring Edingen of Enghien.
Zolang ze zich niet van weg vergissen en in Molenbeek a/d Zenne belanden
Quote
#25
De flyer van 2016:

[Afbeelding: 2hquv89.jpg]

Meer info:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Griekendag in Edingen (B) Wim V. 5 2.562 23 May 2017, 08:32
Laatste bericht: Wim V.
  Griekendag op Pinkstermaandag 16 mei 2016 vlagreco 6 4.854 18 May 2016, 21:30
Laatste bericht: vlagreco

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)