Wat voor vrucht is dit?
#1
[Afbeelding: DSC_0070_Oriste.jpg]

Tijdens onze wandeling rond omgeving Malia kwamen we deze vruchten tegen.
Wie weet wat dit kan zijn?

Gr Tom



(Foto naderhand bijgeplaatst door moderator Ger)
Quote
#2
dat is de vrucht van de Johannes-brood-boom.
De zaden zij allemaal gelijk in gewicht en werden in de oudheid gebruikt als gewicht om goud te verhandelen (grein).
Ik had zaterdag nog een goud-werker op bezoek en die heeft zijn ogen uit staan kijken dat ik ze zo kon plukken in de tuin.

Eddy
Quote
#3
Uit wikipedia:

De johannesbroodboom (Ceratonia siliqua) (eng. carob tree) is een plant uit de vlinderbloemenfamilie (Leguminosae). De soort komt voornamelijk voor in het Middellands Zeegebied. De plant staat bekend om de hoge voedingswaarde van de peulen, die johannesbrood worden genoemd.

Een veelgebruikt product van de johannesbroodboom is het johannesbroodpitmeel. Dit is een wit tot geelwit, haast reukloos poeder dat wordt verkregen door het malen van kiemende zaden van de johannesbroodboom. Het wordt als verdikkingsmiddel (emulgator) gebruikt in de voedingsindustrie. Een veelgebruikte toepassing is het indikken van babyvoeding met johannesbroodpitmeel om problemen met reflux (spugen) bij zuigelingen te voorkomen. Het johannesbroodpitmeel komt voor op de lijst van toegelaten voedingsadditieven van de Europese Unie onder E-nummer E410.

Een ander product van de johannesbroodboom is carobpoeder. Dat wordt verkregen door de geroosterde peulen te vermalen en kan dienen als alternatief voor cacao.

Omdat het gewicht van de zaden van deze boom vrijwel constant is - te weten 0,2 g - werden zij gebruikt als gewichtjes bij precisiemetingen (van bijvoorbeeld diamanten). Het woord karaat zou afgeleid kunnen zijn van het Oudgriekse woord keration = vrucht van de johannesbroodboom.
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#4
Helaas ging er iets mis bij het aanpassen (plaatsen van een foto) van het eerste bericht in deze draad waardoor enkele (ik denk 2) berichten verdwenen zijn.
Foutje (zeg maar blunder) van mijn kant; mijn oprechte excuses hiervoor.

Ger
Quote
#5
Hartelijkdank vor de reacties.
Kijk zo leren we toch nog elke keer wat bij.
De vorige keer zag ik bijv. een foto staan van de drakenplant.
Dit heb ik ook onthouden , en kwam deze plant tegen tijdens onze wandeling in de Imbroskloof van mei dit jaar.

Gr en nogmaals bedankt,
Tom
Quote
#6
(04 June 2012, 20:26)Tom Dekkers schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hartelijkdank vor de reacties.
Kijk zo leren we toch nog elke keer wat bij.
De vorige keer zag ik bijv. een foto staan van de drakenplant.
Dit heb ik ook onthouden , en kwam deze plant tegen tijdens onze wandeling in de Imbroskloof van mei dit jaar.

Gr en nogmaals bedankt,
Tom

Het is niet Drakenplant maar ;
Latijnse naam : Dracunculus vulgaris
Nederlandse naam : Draketonglelie / drakenaronskelk/ drakenwortel
Zie ook eens op onderstaande link
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Mvg
Jef
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
(04 June 2012, 21:28)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(04 June 2012, 20:26)Tom Dekkers schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hartelijkdank vor de reacties.
Kijk zo leren we toch nog elke keer wat bij.
De vorige keer zag ik bijv. een foto staan van de drakenplant.
Dit heb ik ook onthouden , en kwam deze plant tegen tijdens onze wandeling in de Imbroskloof van mei dit jaar.

Gr en nogmaals bedankt,
Tom

Het is niet Drakenplant maar ;
Latijnse naam : Dracunculus vulgaris
Nederlandse naam : Draketonglelie / drakenaronskelk/ drakenwortel
Zie ook eens op onderstaande link
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Mvg
Jef

Er zit toch iets van Draken in haha.
Bedankt voor de tip.

Tom
Quote
#8
Op Kreta, Mirtos, hadden wij dit in het bruin. Er werd ons verteld dat het "poor man choclat" was.
Ook werd er het verhaal bij verteld van de zaadjes voor het gewicht van goud.
Er zouden veel proteinen in zitten en heel gezond zijn voor honden.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#9
(04 June 2012, 22:27)Harma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Op Kreta, Mirtos, hadden wij dit in het bruin. Er werd ons verteld dat het "poor man choclat" was.
Ook werd er het verhaal bij verteld van de zaadjes voor het gewicht van goud.
Er zouden veel proteinen in zitten en heel gezond zijn voor honden.

Er bestaat maar één soort hoor , als ze bruin zijn wil zeggen dat ze rijp zijn om te oogsten in het najaar dus. Als je op onderstaande link klikt zie je het beginstadium dus juist na de bloesems.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Mvg
Jef
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
En wat zijn dit voor vruchten??
Wij kwamen 1 week terug dit soort vruchtenbomen vaak tegen tegen op Lesbos .. ik had deze nog nooit gezien .. ook niet op Kreta! Ik kon het niet laten om er een paar vruchtjes van te proeven (ik wist niet of ze giftig waren of niet) Omdat ik ze vaak bij mensen in hun tuin heb zien staan ,,durfde ,, ik het wel aan en Mmm..en ze waren toch lekker :)
Ze smaakte zelfs een beetje naar sinaasappel.


[Afbeelding: zxogoo.jpg]

[Afbeelding: 1puluh.jpg]
Quote
#11
De mispel (Mespilus germanica) is een plant uit de rozenfamilie (Rosaceae) en is dus familie van de appel en peer.
Grieks; Η μουσμουλιά (De boom) , Τo μούσμουλo (De vrucht)
Op Kreta hebben ze nog een andere benaming Το δέσπολο /τα δέσπολα (mv).
In April heb ik ze nog gezien in een tuin in Matale, maar die stonden te ver weg om te fotograferen.
Σε μια περιοχή της Σητείας, για παράδειγμα, την Τουρλωτή, κάθε Ιούνιο και για περίπου δέκα ημέρες, διοργανώνεται η «Γιορτή του δέσπολου».

Mvg
Jef
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
He Jeff,
Na een avondje googelen kwam ik hierop terecht ... De naam is : Eriobotrya japonica ( de vrucht heet : Loquat) ( Deze is het !! ) ... Het komt oorspronkelijk uit Japan vandaan .. Maar nu de Hamvraag: Hoe komt het in Godsnaam .. dat deze bomen vanuit Japan dan op Lesbos-Kreta en misschien ook wel op andere Griekse Eilanden terecht gekomen zijn?
Het lijkt mij dat het niet via een vogeltje vanuit Japan daar daar terecht is gekomen ;)
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&feature=relmfu
Quote
#13
Grappig,
Vroeg me ook af wat voor boom er op het terras van mijn gehuurde huisje in Samos stond. Opgezocht en ja hoor een Japanse mispel.
Echt lekker vind ik ze niet.Er zijn er al veel op z'n eind.
Quote
#14
Deze mousmoulia is toch wel ruim 5 meter hoog, en met veel vruchten.

[Afbeelding: 263ek60.jpg]
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#15
Hier in NL hebben we ook een mispelboom in de tuin staan. Van de vruchten kan je gelei maken, maar ze moeten dan wel erg rijp zijn. (zo rot als een mispel luidt het spreekwoord). De vogels vinden ze dan ook pas lekker. Hij heeft net gebloeid met witte bloemen.
Quote
#16
@ Wilma en mart
Ten eerste de naamgeving is altijd een probleem bij het opzoeken van planten en bloemen.De naam Mespilus germanica betekend niet dat die vrucht afkomstig is uit Duitsland , maar is daar wel in het wild aangetroffen. Dat is allemaal te danken aan de Romeinen, zei waren de eerste die zicht met het botaniseren hebben bezig gehouden. Een mooi wetenschappelijke uitleg vindt je op volgende link van de universiteit van Bazel in Zwitserland, ik kan mag daar geen stukken uit vermelden want het is beschermd door copyright.Dus lees je het maar zelf eens.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Dan heb je meteen een antwoord op de vraag hoe die planten in de verschillende landen zijn terechtgekomen.
Na de Romeinen hebben de Engelsen of Britten heel wat planten van over heel de wereld gebotaniseerd , dikwijls met minder aangename gevolgen voor de plaatselijke flora want die heeft in veel gevallen de duimen moeten leggen voor de exoten. Lang voor de mens bestond bepaalden de continenten en de bergketens de verspreiding van de planten . Dus het moraal van het verhaal is te vinden in de naamgeving van het mensdom en het plantenrijk.

Word vervolgd Tongue
Mvg
Jeff
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
quote='marietta' pid='15224' dateline='1338891412']
Hier in NL hebben we ook een mispelboom in de tuin staan. Van de vruchten kan je gelei maken, maar ze moeten dan wel erg rijp zijn. (zo rot als een mispel luidt het spreekwoord). De vogels vinden ze dan ook pas lekker. Hij heeft net gebloeid met witte bloemen.
[/quote]

Grappig dat spreekwoord!
Wij zagen een boom helemaal vol met overrijpe vruchten .. (zie foto) En deze waren idd het lekkerst :)

[Afbeelding: vhzry1.jpg]
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  wat was dit? Alberto 11 5.178 09 May 2017, 10:45
Laatste bericht: Alberto
  wat betekent dit verkeersbord? corrys 5 4.752 25 May 2013, 10:07
Laatste bericht: papajani
  Wat me opvalt aan dit prikbord en alle andere!!!! Marianneke 26 18.191 17 April 2012, 15:33
Laatste bericht: ElsR
  wat is dit? Connie 6 4.939 04 April 2012, 20:39
Laatste bericht: El Greco

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)