tzoumerka
#1
Hallo allemaal,
We zij net terug uit lefkas en we zij deze keer een paar dagen uitgeweken naar het tzoumerka gebergte. Wat een prachtige streek om een paar dagen te verblijven, onze eerste overnachtig was in Syrrako, een dorpje gelegen aan een ravijn in hotel casa calda. Wat een prachtige natuur en gastvrijheid, snachts hoorde je nog het gebulder van de watervallen en de rivier die onder het dorp doorliep. het dorp wordt niet echt permanent bewoond maar de taverna is altijd open voor een hapje. De huizen zijn prachtig opgeknapt en er wordt hard gewerkt om de nog niet gerestaureerd huizen weer hun oude charme terug te geven. De reis ernaar toe vergt toch wel wat van je maag maar dat wordt dubbel en dwars goedgemaakt met alle mooie uitzichten op de besneeuwde bergen. De volgende dag naar Plaka gereden een zuidelijk gelegen dorp met de beroemde eenarmige boogbrug die een van de langste en breedste van de balkan. De rivier de arachtos vloeit hier door en op deze rivier hebben we met onze jongens van 8 en 10 geraft. Een overweldigende tocht door diepe ravijnen en verscholen watervallen, wat flinke stroomversnellingen maar voor iedereen met een zwemdiploma een aanrader. Wij gingen met VIA NATURA en gids nikos was een waterval van informatie en liefde voor deze streek, zijn enthousiasme was geweldig en de kinderen hebben genoten van zijn kabouterverhalen!
De zagoria heeft ons hard gestolen maar de tzoumerka heeft dat zeker ook! Een aanrader is ook het uit de 12 de eeuw gebouwde klooster Kipina op de weg naar zusterdorp van syrrako, kalarites. Hoog in de rotsen uitgehouwd kun je het ook bezichtigen via een lange trap naar boven. Een nog niet echt ontdekte streek van zeker net zo mooi als de zagoria.
Groetjes liesbeth
Quote
#2
Eindelijk! Weer eens info op dit forum waar iemand wat mee kan als Griekenland toerist! Persoonlijk heb ik even genoeg van al die politieke praatjes op dit forum.Over wie schuld is, hoe het wel had gemoeten, of wie er moet gaan regeren.Hier hebben wij A:Te weinig verstand van(tenzij er een hooggeplaatste functionaris met macht op dit forum zit,die in Brussel voor de EU werkt) en nog belangrijker; B:geen invloed op. IK werd er in ieder geval depri van al die "vrolijke "berichten. Het begint langzaam op "Uitzending Politieke Partijen" te lijken.Wacht nu maar de verkiezingen af.Als je ergens geen invloed op hebt ,is het wel de Griekse politiek.Discussie hier over is leuk,niets mis mee,maar je kunt ook overdrijven.Ik zie er de meerwaarde in ieder geval niet van in.Overdaad schaadt(bij mij wel in ieder geval) Ik ben net terug van Griekenland(kom er al 22 jaar) en de bezetting in de hotels/appartementen was schrikbarend laag!!!.Ik heb zonder mij te laten (mis)leiden door (media) berichten van welke krant/land of artikel dan ook, de Griek persoonlijk op de man af gevraagd waarom de toerist massaal Griekenland links laat liggen.En wat denk je; negatieve berichten via alle soorten media(ook fora dus!)Je kunt Griekenland helpen door er op vakantie te gaan!! Mensen moeten "lekker"gemaakt worden middels een forum door reisverslagen, ervaringen,foto's en handige tips.En dat is wat ik de laatste tijd mis op Oriste.Dus mensen: Kom op met reisverslagen van jullie!!! Dat hier weer een vrolijke noot klinkt op Oriste!!
Quote
#3
Hugo je hebt helemaal gelijk. Je hebt meer aan de berichten zoals hierboven dan al het politieke gepraat. Gewoon eens een keer positieve berichten.
Quote
#4
Sorry maar de foto's willen nog niet lukken maar die komen eraan!
Quote
#5
(09 June 2012, 21:26)jujo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Sorry maar de foto's willen nog niet lukken maar die komen eraan!

Ben benieuwd naar de fotos!
Quote
#6
(09 June 2012, 21:04)Hugo1964 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Eindelijk! Weer eens info op dit forum waar iemand wat mee kan als Griekenland toerist! Persoonlijk heb ik even genoeg van al die politieke praatjes op dit forum.Over wie schuld is, hoe het wel had gemoeten, of wie er moet gaan regeren.Hier hebben wij A:Te weinig verstand van(tenzij er een hooggeplaatste functionaris met macht op dit forum zit,die in Brussel voor de EU werkt) en nog belangrijker; B:geen invloed op. IK werd er in ieder geval depri van al die "vrolijke "berichten. Het begint langzaam op "Uitzending Politieke Partijen" te lijken.Wacht nu maar de verkiezingen af.Als je ergens geen invloed op hebt ,is het wel de Griekse politiek.Discussie hier over is leuk,niets mis mee,maar je kunt ook overdrijven.Ik zie er de meerwaarde in ieder geval niet van in.Overdaad schaadt(bij mij wel in ieder geval) Ik ben net terug van Griekenland(kom er al 22 jaar) en de bezetting in de hotels/appartementen was schrikbarend laag!!!.Ik heb zonder mij te laten (mis)leiden door (media) berichten van welke krant/land of artikel dan ook, de Griek persoonlijk op de man af gevraagd waarom de toerist massaal Griekenland links laat liggen.En wat denk je; negatieve berichten via alle soorten media(ook fora dus!)Je kunt Griekenland helpen door er op vakantie te gaan!! Mensen moeten "lekker"gemaakt worden middels een forum door reisverslagen, ervaringen,foto's en handige tips.En dat is wat ik de laatste tijd mis op Oriste.Dus mensen: Kom op met reisverslagen van jullie!!! Dat hier weer een vrolijke noot klinkt op Oriste!!

Wel hugo , voor een deel ben ik het eens met uw statement.

Behalve dan je vrolijke mededeling over de bezettingsgraad van de hotels en etc, dat druist toch een beetje in tegen de boodschap die jou wou brengen.

Mvg
Jeff
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Niemand wordt verplicht alles te lezen.
Daarom dat dit forum zo leuk is: er is voor iedereen wel iets.

Het is tenslotte een allesomvattend forum over Griekenland. En dat houdt niet enkel toerisme en "roze-bril verhalen' in.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
(09 June 2012, 21:26)jujo schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Sorry maar de foto's willen nog niet lukken maar die komen eraan!

Daar ben ik ook heeeel benieuwd naar. Toevallig hadden wij het gisterenavond nog over dat gebied! We zijn er nog nooit geweest.
Wel al een heleboel keer in Zagoria, en we hadden het er over dat als we de volgende keer weer eens naar Parga gaan, dat we dan zeker dat gebied ook een zouden moeten bezoeken.
Quote
#9
[Afbeelding: 1zefqxx.jpg]

[Afbeelding: 16038kj.jpg]

[Afbeelding: 2mdf78g.jpg]

[Afbeelding: 2me4hhc.jpg]

[Afbeelding: 2i0er5t.jpg]
Soms moet je ook gewoon dingen aan de verbeelding overlaten en zelf met eigen ogen gaan bekijken:)
Quote
#10
(09 June 2012, 21:04)Hugo1964 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Eindelijk! Weer eens info op dit forum waar iemand wat mee kan als Griekenland toerist! Persoonlijk heb ik even genoeg van al die politieke praatjes op dit forum.Over wie schuld is, hoe het wel had gemoeten, of wie er moet gaan regeren.Hier hebben wij A:Te weinig verstand van(tenzij er een hooggeplaatste functionaris met macht op dit forum zit,die in Brussel voor de EU werkt) en nog belangrijker; B:geen invloed op. IK werd er in ieder geval depri van al die "vrolijke "berichten. Het begint langzaam op "Uitzending Politieke Partijen" te lijken.Wacht nu maar de verkiezingen af.Als je ergens geen invloed op hebt ,is het wel de Griekse politiek.Discussie hier over is leuk,niets mis mee,maar je kunt ook overdrijven.Ik zie er de meerwaarde in ieder geval niet van in.Overdaad schaadt(bij mij wel in ieder geval) Ik ben net terug van Griekenland(kom er al 22 jaar) en de bezetting in de hotels/appartementen was schrikbarend laag!!!.Ik heb zonder mij te laten (mis)leiden door (media) berichten van welke krant/land of artikel dan ook, de Griek persoonlijk op de man af gevraagd waarom de toerist massaal Griekenland links laat liggen.En wat denk je; negatieve berichten via alle soorten media(ook fora dus!)Je kunt Griekenland helpen door er op vakantie te gaan!! Mensen moeten "lekker"gemaakt worden middels een forum door reisverslagen, ervaringen,foto's en handige tips.En dat is wat ik de laatste tijd mis op Oriste.Dus mensen: Kom op met reisverslagen van jullie!!! Dat hier weer een vrolijke noot klinkt op Oriste!!

Hugo, je hebt gelijk, maar... het is een Griekenland-forum. Het is dus niet enkel een reisforum.
Wie enkel reisverhalen zoekt, nuttige tips, leuke adresjes, toffe reisbestemmingen, de beste reisroutes van x naar y, uurregelingen met KTEL, openingsuren van bezienswaardigheden, enzovoort... die kan hier zeer zeker alle informatie vinden. Die informatie blijft immers per onderwerp behouden (volgens de verschillende onderwerpen). Ook ik heb er al goede ideeën kunnen in opdoen.

Maar je kan er niet om heen dat Griekenland de laatste 2 jaar, en a fortiori de laatste maanden, volledig in de ban is van de economische en politieke situatie. Je hebt gelijk dat wij, de meeste van de forumleden, daar te weinig verstand van hebben én er geen invloed op hebben. Maar dat neemt niet weg dat diegenen die het wensen, zich kunnen informeren over wat er nu écht aan de hand is in dat mooie Griekenland. In de eerste plaats door de verhalen te lezen van onze taalgenoten die in Griekenland wonen, en er concreet elke dag ondervinden wat er de laatste tijd allemaal gebeurt.
Ik ben er van overtuigd dat zowat alle forumleden een grote voorliefde hebben voor dit niet te evenaren prachtig land, om er ofwel een heerlijke vakantie door te brengen ofwel om er langere tijd te verblijven. We willen niets liever dan een gekoeld ouzo'tje te drinken op een schaduwrijk terrasje, met zicht op de Egeïsche zee, en met heerlijke rembetikamuziek op de achtergrond. En het is vooral te hopen dat de toeristen massaal naar Griekenland blijven gaan.
Maar intussen weten vele Griekenlandliefhebbers wel graag wat er in het hinterland gebeurt.
Als ik lees
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





dat de Vlaamse Nadia, gehuwd met Nikos, de toekomst zwart inziet voor haar gezin, dan raakt mij dat, en dan geef ik die link graag door aan de mede-forumleden.
Als ik lees
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





dat Maria 16 uur per dag moet werken, 7 dagen op 7, om haar supermarket rendabel te houden, dan raakt mij dat ook.
Dit zijn de verhalen waar 'de' Grieken (zonder te willen generaliseren) dagelijks mee geconfronteerd worden.

Door dit soort verhalen op het forum te plaatsen, is er mogelijkheid om er a) over na te denken; b) over te discussiëren.
Zijn deze verhalen leuk? Geenszins. Als Griekenlandliefhebbers zouden we niets liever willen dan dat ze niet bestaan.
Is de politiek belangrijk? Ja. Want de verkiezingsuitslag zal uiteindelijk bepalen hoe de samenleving (én zelfs het toerisme) er in Griekenland zal uitzien. En ongetwijfeld zal er een invloed zijn op de rest van Europa. Daarom is het belangrijk om ook over deze toestand van gedachten te kunnen wisselen op dit forum.

Intussen blijft het natuurlijk een verademing om te weten (én om te lezen) dat er zo vele mooie Griekse bestemmingen bestaan. Ons lijstje is heel lang. Zonder enige moeite kan je 30 jaar telkens naar een andere Griekse ontdekking. Daarom zijn we ook benieuwd naar nieuwe reisverhalen... zoals over het Tzoumerka gebergte.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#11
Mooi daar zeg!!!
Quote
#12
En ik dacht alleen maar een mooi reisverslag te kunnen plaatsen over een nog niet echt drukbezochte streek in griekenland! Ik had ook tussen de regels door kunnen vertellen dat de familie waar wij al jarenlang verblijven het zwaar hebben en van honderden euro's minder moeten rondkomen, gewoon twee mensen van boven de 65 met geen vet pensioen en dat hun zoon afgelopen winter zijn heil is gaan zoeken in zwitserland maar het het daar ook niet alles is en dat ook onze gids tegen een burgemeester aanloopt bij alles wat hij maar wilt doen betreffende zijn bedrijf, zelfs een normaal pad naar de rivier is er niet om zonder rare en gevaarlijke fratsen de boot op de juiste plek te zetten! En dat zijn vrouw en twee kinderen door de weeks in een andere stad wonen omdat deze regering niet zorgt voor een basis school in zijn dorp. Oja zo kan ik nog even doorgaan maar dat doe ik niet want ik heb hier een reisverslag willen neerzetten zodat wij als toeristen deze streek gaan bezoeken en misschien wat geld in het laadje kunnen brengen!
Quote
#13
geweldige foto's jujo!
bedankt voor het delen, lijkt me zeker de moeite om die streek eens te onderzoeken...

Petra
Quote
#14
Het is een prachtige streek. Als je in de buurt bent, dan is het inderdaad de moeite waard om de Zagori en/of de Tzoumerka te bezoeken. Hier is het toerisme helemaal ingestort, omdat zij het vooral van de Griekse toeristen moeten hebben (in de winter vooral), maar die komen nu helemaal niet meer! Het is zo jammer, want het is een prachtig gebied en de mensen doen er alles aan om het de toeristen naar hun zin te maken. En naast de gastvrijheid, kun je genieten van de prachtige natuur! Er naar toe, zou ik zeggen Wink
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#15
Hey die foto's komen me bekend voor, volgens mij is mijn vader daar ook eens geweest.
Heel mooi!
Quote
#16
Inderdaad; indrukwekkende foto's!! Hier schijnt het zonnetje nu bij mij.Ik neem een ouzo met ijs, en ga ze nog een keer bekijken. στην υγεία σου!!!
Quote
#17
Geweldig die foto's jujo,even met onze gedachten in het mooie griekenland zijn.up
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)