Windmolens op Kreta
#1
Windmolens staan nu eenmaal symbool voor Kreta, de overgrote meerderheid van mensen die zo een een postkaart mochten ontvangen van vrienden en kennissen weten dat wel.Je zou dus haast geloven dat het eiland bezaaid is met deze molentjes, maar niets is minder waar.De eens zo beroemde molentjes zijn nog maar in mondjesmaat te vinden , tenminste in vergelijk met wat men op postkaarten en in brochures ziet.
Daar zal in de toekomst wel terug verandering in komen. Het zullen niet de uit natuursteen opgetrokken exemplaren zijn , en ook niet de inventieve exemplaren waar een onderstel van een vrachtwagen vertikaal in de grond werd gepoot en de achteras en kardanas als aandrijfmiddel werden gebruikt om een pomp aan te drijven.
De molens die men nu op Kreta wil neerpoten zijn wel van een andere kaliber, ze moeten namelijk groene energie opwekken. Dus 33 windmolenparken over het hele eiland zullen borg moeten staan voor 2000 MW. Het verbruik op Krete is om en bij de 800MW dus zal men de rest met een verlengkabeltje naar het vaste land overbrengen.
De firma's die deze wonderen der techniek zullen plaatsen zijn ook reeds bekend en het kostenplaatje ( enkel voor Kreta ) zeggen en schrijve meer dan 5 Miljard € is ook gekend.
[Afbeelding: otq3bc.jpg]
[Afbeelding: 2djxc2p.jpg]
Met bovenstaande foto kan men zich al een beeld vormen, al die groene lijnen zijn windmolen parken en het rood zijn zonnepanelenparken.
Uiteraard is dit niet enkel een zaak voor kreta, de rest van de eilanden en het vasteland zijn uitvoerig op virtuele windparken en andere energie bronnen te aanschouwen op het GEO Platform van RAE , de regelgevende instantie voor energie dus. Een zeer overzichtelijke website waar je zoals in google earth kan in zomen en de groene driehoekjes ,die elk een windmolen vertegenwoorden, kan beginnen tellen.
Natuurlijk ook alle andere gerelateerde projecten.
De link naar het Geo Platform
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Het laatste woord over dat megalomaan project is waarschijnlijk nog niet gevallen en er zal nog veel inkt vloeien.In de buitenlandse pers zal je er niet veel over vinden maar als je in het grieks wat googelt vindt je wel meer info, pro en contra natuurlijk.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Dit het 5 miljard gaat kosten zegt me niet zoveel. Is op zich ook niet zo belangrijk. Het gaat er volgens mij om of er besparingen mee gehaald kunnen worden en op welke termijn. Als het sommetje dan klopt moeten ze het doen, anders niet.

Volgens mij zit GR nu in de situatie dat (vrijwel) alle energie geïmporteerd moet worden.
Quote
#3
ik ben niet technish aangelegd maar als zuiderse landen zoals griekenland zonne en windenergie op een rendabele manier kunnen opwekken, en vervolgens exporteren naar noord europa, dan zou griekenland er op slag een export product bijhebben.
Dan hebben ze juist nog een regering nodig die ervoor zorgt dat die winsten ten goede komt van alle grieken.
Quote
#4
wie wil in een energiepark wonen? heb je de windmolens bij lelystad wel eens gehoord, of bij welke willekeurige boer? en hoe zit het met de hoogspanningskabels? wel eens onderdoor gelopen? je haar staat je steil op t hoof! om van t gezoem en getril nog maar te zwijgen.
en wat voor ellende is er uit zulke energie-opwekkende parken/-lijnen in amerika niet van gekomen waar de helft van de inwoners van de dorpen een of andere kanker-afwijking hebben?
moet griekenland, en dan vooral de eilanden, de meterkast van europa worden? het lijkt me dat op termijn men er meer aan de gezondheidszorg kwijt is dan het nu oplevert...
ik zou zeggen: ieder zet zijn eigen windmolen of kernreaktor maar in zijn eigen tuin !
Quote
#5
@Fylika: Gedegen onderzoeken hebben nooit een verband kunnen aantonen tussen hoogspanningsmasten, windmolens, energieparken of wat dan ook in die richting en kanker. Ongefundeerde broodje-aap verhalen.
Verder: Wil je terug naar het tijdperk van fossiele brandstoffen? Als we dat doen zijn die over 25 jaar op hoor! om over luchtvervuiling en broeikaseffect maar te zwijgen. Daar zijn ook gedegen onderzoeken naar gedaan.
Het is misschien niet ideaal, windmolens, maar de wereld is nu eenmaal niet ideaal.
Quote
#6
Er bestaan natuurlijk heel veel broodje-aap verhalen, maar een ding kan je zeker niet ontkennen namelijk dat geld de grootste drijfveer is achter de hele energie polemiek.
De firma's die maar al te gretig zijn om overal windmolens neer te poten zijn geen filantropen hoor, en de beleidsmakers hebben ook maar één ding voor ogen, GELD. Diegene die denk dat de plaatselijke bevolking er beter van wordt leeft waarschijnlijk in een ander universum.

En dan heb ik het nog niet over de impact op het milieu van windenergie.
Daar over is ook niet veel positief te vermelden.


Wind farm scam a huge cover-up

Note that wind turbines produce very little power. Because wind is intermittent, they operate at between one-fifth and one-third of their capacity, meaning they are erratic, unreliable and have to be fully backed up by conventional “black” (mostly coal-fuelled) power. Where the money is to be made is through the REC subsidy. A 3MW wind turbine that generates (at most) $150,000 worth of electricity a year is eligible for guaranteed subsidies of $500,000 a year. A ridgeline hosting 20 or 30 turbines generates very little power — but an awful lot of free cash for those lucky enough to get their snouts in the trough.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Het is net zoals in een ander topic gezegd werd: Als je maar lang genoeg zoekt kom je een artikel tegen waarin precies staat wat je wilt horen.
@Filika, @Jef Dockx, hoe willen jullie het energievraagstuk oplossen? De wereldbevolking decimeren?
Quote
#8
(19 June 2012, 12:25)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het is net zoals in een ander topic gezegd werd: Als je maar lang genoeg zoekt kom je een artikel tegen waarin precies staat wat je wilt horen.
@Filika, @Jef Dockx, hoe willen jullie het energievraagstuk oplossen? De wereldbevolking decimeren?

Als individu kan men uiteraard het energievraagstuk niet oplossen zoveel is zeker. We kan men zoals het spreekwoord zegt, voor je eigen deur vegen. Kijk dus in je eigen leefomgeving hoe je omspringt met energie, ook je waterverbruik , want het niet omdat het water uit de hemel valt dat het niets kost , tenzij je het met een emmer uit een waterput haalt.Het plaatsen van zonnepanelen op je eigen huis is een deel van de oplossing , indien je beurs het toe laat natuurlijk.
Het plaatsen van zonnepanelen op je dak hier in Belgie blijkt niet zo een grote papierwinkel te zijn. Hoe je Griekenland als particulier zoiets voor elkaar kan krijgen weet ik nog niet, maar zou het wel graag weten.
Ik ben er niet zeker van dat DEI zit te wachten op al die private zonnepanelen. En de technische kant van de zaak; het elektriciteitsnet is ook niet het van het, om niet te zeggen lamentabel.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Zoals mijn heel goede Griekse vriend het heeft gedaan en ik al diverse malen heb uitgelegd en heb laten zien gewoon doen.
De panelen Staan er nu ruim 2 jaar en nog nooit is er een probleem geweest en hij heeft 24 uur per dag 12 maanden per jaar eigen stroom.

Dat is nu Kreta (Griekenland ten voeten uit)
Quote
#10
(19 June 2012, 18:39)cornelius schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zoals mijn heel goede Griekse vriend het heeft gedaan en ik al diverse malen heb uitgelegd en heb laten zien gewoon doen.
De panelen Staan er nu ruim 2 jaar en nog nooit is er een probleem geweest en hij heeft 24 uur per dag 12 maanden per jaar eigen stroom.

Dat is nu Kreta (Griekenland ten voeten uit)

Het is niet mijn bedoeling om in een woonwagenpark te gaan wonen hé Kees.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Ik heb de foto's nog eens goed bekeken Cornelius, en ben zeer onder de indruk van zijn installatie. Als je bij gelegenheid eens wat info zou kunnen verzamelen hoe hij dit gebouwd heeft,zou ik je zeer dankbaar zijn.Ik wil nl. in de toekomst dit zelfde principe toepassen bij mijn eigen woning in Griekenland. Zo veel mogelijk gebruik maken van wat moeder natuur ons te bieden heeft.
Quote
#12
ElsR je vraagt hoe dan het energievraagstuk op te lossen. Als het zo gemakkelijk was dat ik het even uit de mouw kon schudden hadden we wereldwijd geen probleem ...
Ook hoef ik niet zo nodig terug in de tijd. Olielampjes en kaarsen zijn dan wel romantisch, maar ze geven ook veel schoonmaakwerk.
(Door een "romantische kaars-verlichte Kerst zo wijs geworden ;).
Nee, mijn bezwaar-zorg-vraag was `moet Griekenland de meterkast van Europa worden` ?
Moet je Griekenland vol zonnepanelen bouwen of windmolens om energie op te wekken voor Europa ? Naar mijn idee niet. Vandaar: Laat ieder (land) zijn eigen windmolens of zonnepanelen in zijn eigen land plaatsen voor z'n eigen energie(-verbruik).
Als ik de foto's van JefDockx zie hier bovenaan vind ik dat geen mooi gezicht. Molens van Lassithi bijna verdwenen en dan nu volbouwen met deze moderne pierlala's. Sorry, ik vind de moderne molens niet mooi, maar ok, wat moet dat moet, maar dan ieder land graag zijn eigen molenpark (lees: horizonvervuiling). :)
Quote
#13
@Fyfika
Die foto is wel gefotoshopt hoor. Ik heb die zelf uit een online atikel geplukt, dat had ik eigelijk voor de goede orde er bij moeten vermelden.
Ik ben toch verheugd dat er iemand is die de boodschap begrepen heeft.
Verder weet ik niet hoeveel mensen daadwerkelijk dat Geo Pkatform van dicht bij hebben bekeken. Maar ja het is niet in hun achtertuin en hoeven er niet de hele dag op te kijken. als op verlof ben op Kreta kom ik heel vaak in Zaros, om dat daar een mooi wandelpad is .Volgens de planning komt op de helling boven het gekende meertje van Zaros een joekel van een zonnepark,als je dan van het meertje naar boven kijkt zie je geen berghelling meer maar een zonnepanelen .Er is een gebied met een breedte van 1,5 km en plus minus 700 meter hoogte/diepte voorzien in de planning, goe bezig moet ik zeggen.Of er nu echt een park komt weet ik niet , voor een zonnepark van 70 MW in de buurt van Sitia is in iedergeval het licht op groen gezet.
Voor reactie van de locale bevolking zie op onderstaande link.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
Hebben ze jou al eens verteld dat je gezien deze ook deze uitspraak daar geweldig in zou passen enig fatsoen ontbeerd jou nog wel eens in de uitspraken naar mij toe maar ja wat kan je verwachten.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)