Aanpak financiële en (sociaal-)ekonomische problemen
#41
Stel je hebt niet te veel geld, er zit een spijker in je band, repareren/uitbalanceren kost in NL tussen de €20 en €25 met een mooie dure uitdraai uit de printer.(krijg je wel gratis koffie uit de automaat erbij)
Je betaalt in in Agios €10 zonder bon, dan is de keus toch snel gemaakt, of zie ik dat verkeerd.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#42
(30 July 2012, 08:59)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Stel je hebt niet te veel geld, er zit een spijker in je band, repareren/uitbalanceren kost in NL tussen de €20 en €25 met een mooie dure uitdraai uit de printer.(krijg je wel gratis koffie uit de automaat erbij)
Je betaalt in in Agios €10 zonder bon, dan is de keus toch snel gemaakt, of zie ik dat verkeerd.

Twee jaar geleden had ik een spijker in mijn tublesband. Rezervewieltje eronder en in het eerst volgende dorp Lochria de band laten herstellen.
De doet men met een soort lont.De eigenaar van de garage heeft mijn band hersteld en het wiel terug geplaatst onder de auto, kostprijs juist geteld 1 €. Alvorens verder te rijden heb ik de naft tank wel laten volgooien, iets van een 15 liter als ik me niet vergis.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#43
Dit wel heel erg offtopic2 maar leuk om te weten. Dat is de oude manier @Jef, tegenwoordig schuren ze aan de binnenkant van de band waar het lek zit de oppervlakte een beetje ruw, dan gaat er een plakker op (zoiets waar je ook je fietsband mee plakt maar dan steviger) hierna wordt de band op de plaats waar de plakker zit samen gedrukt en ongeveer halfuur verwarmt zodat het een geheel wordt.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#44
(30 July 2012, 08:57)Petra schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(30 July 2012, 02:20)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij hebben in Mei op Lesbos 2x meegemaakt dat we een rekening MET een kassabon kregen die qua prijs wel klopte ...Maar toen ik toevallig ,,later,, even goed keek op die bon, klopte de prijs wel ...maar de tijdstip (op die kassabon) van die paar drankjes totaal niet!!Daar zat wel 4 en 5uur tijdsverschil tussen
Toevallig hadden andere mensen diezelfde drankjes blijkbaar ook genomen als ons en met het betalen de kassabon in dat mapje laten zitten en hebben ze die bon weer ,,hergebruikt,,en niet aangeslagen duss .. Zo gaat dat ;)

Ik ben misschien blond maar het zou ook kunnen zijn dat de tijd niet goed ingesteld staat op de kassa... Persoonlijk ga ik er namelijk niet meteen vanuit dat het *niet goed zit*...

Hé die Petra,

Als je al "misschien" niet eens weet of je blond bent neem dan maar aan dat er zeker "misschien" iets fout zit met een anti-date en/of time bonnetje. Tongue
Bijna alle ik zeg: bijna> Horeca ondernemers kennen die trucjes en niet alleen in Griekenland.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#45
Beste regering van ons geliefde Griekenland. Is het een idee om eens naar uw gasten te luisteren. Zij hebben het beste met u en uw bevolking voor. De crisis zullen we er niet mee op kunnen lossen, maar sommige op- en aanmerkingen moeten bij u tich wen lichtje doen gaan branden. Ikzelf heb ook een ideetje, zomaar uit de mouw geschud, op basis van discussies op Oriste: zet werklozen in om de vuilnis die zich om vele bochten net buiten de dorpen opstapeld, op te ruimen. Breek ontsierende betonnen staketsels af. Het landschap en milieu knapt er van op. En zoals u weet: als u opruimt, ruimt u ook uw geest een beetje op. Komen er vanzelf weer nieuwe ideeen. Want u kunt zich afvragen of u niet veel te lang achterover heeft geleund. Het is maar een idee.....
Quote
#46
Erwin Ik ben het met je eens (alweer). Maar de vakbonden zijn zeer machtig in Griekenland en zullen er dwars voor gaan liggen. Dat is ook een probleem in Griekenland.
Quote
#47
Aart Staartjes schrijft in zijn column dat men begonnen is met het opruimen van vissersbootjes. Zodoende zou de visstand ook verbeteren denkt men. Nu was ik in juni op Kreta im Milatos. Men heeft daar een nieuw haventje aangelegd, maar helaas geen bootje te bekennen. Voor de deur van ons verblijf lagen echter een stuk of 5 boten weg te rotten op het strand. Ik bedoel maar: haal ze daar weg, strand is opgeruimd. Knap ze op (zonder motor) likje verf, leg ze in het lege haventje en je hebt direct sfeer. Zucht, moeten we nu echt alles voorkauwen? Inderdaad, de vakbonden hebben veel macht zeker in Griekenland. Daarnaast zullen er vast wetten en Europeese regels zijn die inzet vsn werklozen verbieden. We moeten ons wel afvragen wat we nu eigenlijk willen. Denken dat het vanzelf goed komt, of allemaal de schouders eronder. Ps, in NL was dat project met die orchideeen toch ook mislukt? Er was zelfs een man die zei allergisch te zijn voor de bloemen. Deze instelling komt dus overal voor, niet alleen in Griekenland.[/b]
Quote
#48
@Erwin. Dat is me nogal een pak bemoeienis met hoe een ander land/volk in jouw ogen zou moeten handelen, wat je daar voorstelt. Hoezeer ook in grieks zeezout doordrenkt fluweel ingekleed.En dat ..."ruimt u ook uw geest een beetje op"... is wel het meest bevoogdende wat ik hier en elders ooit over het contemporaine Griekenland gelezen heb.

Hoe was het ook al weer? Quote @Erwin:

..."Net zo min als ongezouten kritiek te geven op Griekse binnenlandse aangelegenheden."... en:

..."En zoals gezegd: als buitenlander acht ik terughoudendheid geboden."...

Laat deze enormiteiten eens tot jóúw geest doordringen.
Quote
#49
Erwin: "Zet werklozen in om de vuilnis die zich om vele bochten net buiten de dorpen opstapeld, op te ruimen. Breek ontsierende betonnen staketsels af."

Leuk idee, maar als er geen vergoeding tegenover staat, dan komt het toch neer op dwangarbeid. Op vrijwillige basis gebeurt er al wel steeds meer (door werkenden en werkelozen), hoewel nog meer uiteraard ten goede zou komen aan het land. Zonder geld zal deze klus echter niet te klaren zijn en laat dit nu net een groot probleem zijn.

Overigens hoeft er niets voorgekauwd te worden. Er zijn genoeg Grieken die zich wel bewust zijn van wat er moet veranderen (hooguit wat minder dan in Nederland mbt de natuur en het milieu). Helaas zitten zij niet achter het spreekwoordelijke stuur.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#50
(30 July 2012, 02:20)Wilma schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




El Greco schreef...
Moet je in Nederland of België eens in een tankstation langs de snelweg iets meenemen om te drinken of te eten. Haast NOOIT krijg je spontaan een kwitantie van de vrouw/man aan de andere kant van het loket. Het is slechts als je erom vraagt dat ie wordt overhandigd. Hoe zou dit toch komen denken je?


Zolang een product die je koopt in Nederland bij de tankstations en/of andere winkels/restaurants werkelijk aangeslagen wordt op de kassa (en je dat ook hebt gezien) is het niet erg als je geen bonnetje wil hebben...Het is dan opgeslagen in de kassa , met de datum en tijdstip erop! En op het einde van de verkoopdag worden al deze gegevens opgeslagen voor hun administratie... en dan kan het alleen teniet worden gedaan door het officieel weer terug te boeken... en als dat teveel gebeurd valt dat te veel op bij de accountant /en belasting...
In Nederland en Belgie sta je er met je snuffert erbovenop als je betaalt zodat je kan zien dat het idd aangeslagen wordt..en al helemaal als je pint.
In Griekenland hebben ze die kassa's vaak achteraf staan... niet in de ,,Supers,, maar wel in de tavernes En pinnen kan daar nooit! ... duss daarom is er nooit een echte controle daarover..ALLEEN ALS JE DIE BON ALLA MINUTE GAAT BEKIJKEN!!(vooral de tijdstip hiervan)

Wij hebben in Mei op Lesbos 2x meegemaakt dat we een rekening MET een kassabon kregen die qua prijs wel klopte ...Maar toen ik toevallig ,,later,, even goed keek op die bon, klopte de prijs wel ...maar de tijdstip (op die kassabon) van die paar drankjes totaal niet!!Daar zat wel 4 en 5uur tijdsverschil tussen
Toevallig hadden andere mensen diezelfde drankjes blijkbaar ook genomen als ons en met het betalen de kassabon in dat mapje laten zitten en hebben ze die bon weer ,,hergebruikt,,en niet aangeslagen duss .. Zo gaat dat ;)
[/quote]

Hoi Wilma, ik zie dat je goedgelovig bent (niet slecht bedoeld hoor), en dat siert jou. Maar dat is wat jij ziet, maar zo werkt het achter de schermen niet hoor, laat daar geen twijfel over bestaan. En zoals Wick het hierboven ook al schreef, dat gebeurt overal ter wereld, met of zonder kasregister.
Quote
#51
@Roosmarijn, mijn schrijven was een beetje sarcastisch bedoeld. Natuurlijk kun je dergelijke maatregelen met ingrijpende en verstrekkende gevolgen niet zomaar doorvoeren. Daarnaast vind ik dat vergeleken een jaar of 10 geleden al veel verbeterd is op het gebied van milieu. De belastingontduiking, creatief boekhouden met kassabonnetjes zal waarschijnlijk alleen maar toenemen. Men zoekt toch naar mannieren om de crisis te doorstaan. Hoewel een kassabonnetje een druppel op gloeiende plaat is, en vele bonnen een enorme druppel, zal men toch echt bij de grote.jongens aan moeten kloppen. De gewone bevolking kan de opgelegde belastingen en prijsverhogingen nu al niet meer opbrengen. Natuurlijk zijn er genoeg Grieken met goede ideeen, en eigen initiatief. Maar als.altijd.staan de beste stuurlui aan wal: ook ik! Dat is wat ik met voorgaande wide zeggen.[/align]
Quote
#52
Ja, als je te veel achterover leunt op je vakanties en je niet de moeite neemt je ook maar enigszins in de griekse maatschappij te verdiepen, dan heb je ook geen kennis van het onstaan en het bestaansrecht van die overal voorkomende betonnen staketsels en kom je tot het - in griekse ogen - absurde advies( hoe sarcastisch? ook bedoeld) om die "troep" maar eens op te ruimen.


(Kijk zó doe je dat met het aligneren, het woord zegt het eigenlijk al.)
Quote
#53
Hoi,
Lees met belangstelling bovenstaande verhalen, allemaal ook van Samos heel bekend.
Als ik ergens op een terrasje een heerlijk wijntje heb gedronken hoef ik helemaal geen kassabon,maar waar ik me in mei wel over verbaasde,dat ik bij de bezinepomp wel een kassabon kreeg.Dit jaar voor het eerst,en toen ik zei laat die bon maar, vertelden ze me dat veel toeristen juist wel een bon willen zien als ze getankt hadden.
Zo zie je maar weer, verbaas je niet verwonder je slechts.
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#54
Op de site van e-go.gr staan wat cijfers over een recente studie aangaande de liquiditeitsprobleem van de KMO's.
Uit de cijfers blijkt dat er in Griekenland 750.000 KMO's zijn , en dat 80 procent daarvan eenmansbedrijven zijn.
Aangezien men in juli bij 1410 KMO's is binnengevallen om een er controle op belastingsfraude door te voeren, is er nog heel wat werk aan de winkel zou ik zeggen. Als men nu nog de resterende 748.590 KMO's wil doorlichten tegen het zelfde tempo zijn ze voor een een paar jaartje zoet. Over de echte grote haaien heb geen cijfers gevonden , die zullen zoals overal ter wereld buiten schot blijven.
Dus is er voorloping nog geen oplossing voor de financiële en (sociaal-)ekonomische problemen in Griekenland.

Bron van de cijfers
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#55
Met een knipoog Wink sommige dingen lossen vanzelf op (hoe schrijnend de achterliggende boodschap natuurlijk wel is!).

Grieken kunnen smeergeld niet meer betalen

ATHENE - De economische problemen in Griekenland zijn inmiddels zo groot, dat de Grieken haast geen geld meer hebben voor steekpenningen.

''Er zijn geen grote corruptiezaken meer. Er is geen geld voor grote overtredingen'', aldus corruptiebestrijder Leandros Rakintzis.

Griekenland is berucht om de zogeheten fakelaki, enveloppen met geld voor ambtenaren.

Omdat het smeergeld terugloopt, laten de overheidsmedewerkers hun prijs zakken. ''Ambtenaren vragen steeds minder'', zegt Rakintzis.

De corruptie is het ergst bij de belastingdienst.

Alles over Griekenland en de schuldencrisis in ons dossier

© ANP
Quote
#56
Zo, dit oude topic nog eens naar de actualiteit brengen.

Vorig jaar schreven we dus o.a
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(laatste alinea).
En wat is er afgelopen week aan het licht gekomen? nml:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Misschien "de Grieken" toch wat minder met de vinger wijzen, want hier doen we blijkbaar dus toch hetzelfde.
Voor alle duidelijkheid, ik heb niets maar dan ook niets met horeca of de leverancier in bovenstaand vermeld artikel te maken, laat dat duidelijk zijn.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)