Hollandse appeltaart!
#1
Dit gaat niet over de Griekse keuken maar de Hollandse keuken in Griekenland Tongue.
Ik wil graag een Hollandse appeltaart maken voor Griekse vrienden maar ik kan hier alleen maar Golden Delicious, Red Delicious, Jona Gold of Granny Smith vinden, ze hebben hier helaas geen Goudreinetten. Wie heeft er wel eens een appeltaart gemaakt in Griekenland en met welke appel?
Quote
#2
Met Jonagold kun je een prima appeltaart bakken. Elstar gaat ook, maar is ook moeilijk te verkrigen in gr.
Quote
#3
Dank je! dan ga ik de Jonagold proberen.
Quote
#4
Pak een wat zure appel, hier de groene kleur, voor de frisse smaak en je kan eventueel wat meer suiker toevoegen.

succes!!
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#5
Ik ga het gewoon met beide appels proberen, worden het dus 2 taarten Big Grin
Quote
#6
De appeltaart was perfect met Jonagold!
Quote
#7
Goed om te horen!
Quote
#8
Ik geloof het pas als ik je taart geproefd heb.

En kom nou niet met: als je lief bent dan...want dat heb ik meer gehoord.

Zonder gekheid Sophia, alles wat je zelf maakt is altijd lekkerder en daarom zijn er legio recepten te vinden op het internet.
En....verandering van smaak doet eten!

[Afbeelding: ww15qb.jpg]

Wat en waar zouden wij zijn zonder internet.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#9
Geef me je adres maar Wick, dan stuur ik je een stuk per postBig Grin
Ik maak bijna alles zelf, heerlijk en gezond!
Quote
#10
@Sophia
Als je zelf appeltaart maakt is dat inderdaad veel lekkerder dan die uit de winkel.
Maarrr.... als je roomboter door het deeg doet is dat niet zo gezond hoor. Maar wel errug lekker.
En volgens mij is appeltaart met welke appel dan ook lekker. Ik heb het hier op Samos wel eens gemaakt met een Griekse appel, geen Jonagold, ging er bij de Grieken in als koek tot op de laatste kruimel.
Quote
#11
(08 July 2012, 14:21)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Sophia
Als je zelf appeltaart maakt is dat inderdaad veel lekkerder dan die uit de winkel.
Maarrr.... als je roomboter door het deeg doet is dat niet zo gezond hoor. Maar wel errug lekker.
En volgens mij is appeltaart met welke appel dan ook lekker. Ik heb het hier op Samos wel eens gemaakt met een Griekse appel, geen Jonagold, ging er bij de Grieken in als koek tot op de laatste kruimel.

Ik kook en eet zo gezond mogelijk elke dag, dan mag er af en toe best een pakje roomboter doorheen vind ik ;)
Quote
#12
Goed zo Sophia,

Als je dan zelf iets kookt of bakt gebruik dan de beste ingrediënten; wel eens een kok gezien die met margarine of becel werkt.

Roomboter is het beste van de koe en de bewerking is niet voor niets "afromen".

Roomboter is een natuurlijk, onbewerkt natuurproduct (mechanisch vervaardigd en niet chemisch, zoals halvarine en margarine) en daarom gezonder. Bovendien bevatten margarine en halvarine peroxides die ongezond zijn.
GGG
Gezond, Gematigd, Gevarieerd.
Als je hieraan houdt, hoef je je geen zorgen te maken.

En Els, als je de volgende keer een taart bakt met roomboter, eten de Grieken er hun vingers bij op!!

Maar nogmaals 'elk proefke heeft zijn smaakske' Blank
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#13
Roomboter bevat veel verzadigde vetten die het cholesterolgehalte in het bloed verhogen.
Diverse soorten margarines bevatten onverzadigde vetten die het cholesterolgehalte in het bloed verlagen.
Een verhoogd cholesterolgehalte geeft grote kans op hart- en vaatziekten, nog steeds doodsoorzaak nr.1 in de Westerse wereld.
Dit verzin ik niet zelf maar zijn wetenschappelijk vastgestelde feiten.
Dit neemt niet weg dat roomboter erg lekker is.
"Natuurlijk" is niet automatisch "gezond", dat probeer ik te zeggen. Botuline is ook een natuurlijke stof maar een van de meest giftige die er bestaat.
Ik stel voor om de discussie hierover te sluiten.
Quote
#14
ElsR@ Ik ben het er niet mee eens om "deze discussie te sluiten" m.a.w. dit is het en daarmee basta!?


wat dacht je van deze wetenschap:

[Afbeelding: 2jf0tnl.jpg]



Roomboter verlaagt vetten in het bloed beduidend meer dan olijfolie!
Een hoog gehalte aan vetten in het bloed verhogen doorgaans de cholesterolwaarden in het bloed, waardoor de kans op arteriosclerose en een hartinfarct stijgt. Een onderzoek aan de Lund universiteit in Zweden laat zien dat roomboter de bloedvetten na een maaltijd een stuk minder verhoogt dan olijfolie, canola (raapzaadolie) en lijnzaadolie. Dit verschil was vooral duidelijk bij mannen, bij vrouwen was het minder uitgesproken.
De belangrijkste verklaring voor de relatief geringe stijging van de spiegels van de bloedvetten is gelegen in het feit dat circa 20 procent van het vet in boter bestaat uit korte en middellange keten vetzuren. Deze worden gelijk omgezet in energie en beïnvloeden daarom het bloedvetgehalte nauwelijks.
In de gezondheidszorg worden deze vetten gebruikt bij patiënten die moeite hebben met de opname van voedingsstoffen Korte en middellange keten vetzuren zijn ‘goede vetten’.
Verder zou het kunnen zijn dat de de cellen van de darmwand liever het vet van roomboter opslaan dan de lange keten vetzuren van plantaardige oliën.
Hoewel, roomboter veroorzaakt een iets hoger gehalte aan vrije vetzuren in het bloed, wat een belasting betekent voor het lichaam.
Het grotere verschil tussen roomboter en plantaardige vetten, dat bij mannen wordt gevonden, is onder meer te wijten aan hormonale verschillen, de grootte van de vetdepots en fundamentele verschillen in metabolisme tussen mannen en vrouwen, die overigens van te voren bekend waren. Dit bemoeilijkt het testen bij vrouwen, omdat zij iedere keer gedurende dezelfde periode in de menstruele cyclus getest moeten worden om betrouwbare resultaten te krijgen.
De bevindingen geven een meer genuanceerd beeld van de diverse voedingsvetten. Olijfolie is zeer goed onderzocht, en wordt vaak geprezen om de vele goede eigenschappen die het bezit. Het feit dat roomboter op de lange duur het cholesterol verhoogt is bekend, maar de korte termijn effecten zijn nog niet goed bestudeerd. Olijfolie is prima, maar de onderzoeksresultaten tonen aan dat verschillende voedingsvetten verschillende voordelen kunnen hebben.
Het blijft wel zo dat alle vetten een hoge energiewaarde hebben, en als je niet verbrandt wat je consumeert, dan zal je gewicht toenemen, en daarmee de kans op het ontwikkelen van de daarmee gepaard gaande ziekten.
Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Daarmee hebben wij allebij ons zegje gedaan en nu kan wat mij betreft deze discussie ook gesloten worden. Sleepy
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#15
snoep verstandig....eet een Appel ( taart )!
Quote
#16
(10 July 2012, 17:37)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




snoep verstandig....eet een Appel ( taart )!

Helemaal mee eens, moet kunnen af en toe hoor :)
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)