De vijfde dag Het dubbele gezicht van de Griekse kerk
#1
De vijfde dag 21:30u. - 22:30u. Nederland 2

nieuws/actualiteiten/Reportages

Het dubbele gezicht van de Griekse kerk. Waar de staatskas leeg is, springt de Griekse kerk bij.
Alleen al in Athene deelt de kerk dagelijks 10.000 maaltijden uit.
Toch levert dat niet alleen maar dankbaarheid op.
De kerk ligt ook onder vuur, omdat zij in verband wordt gebracht met corruptieschandalen en belastingontduiking.
Afgelopen weekend gingen ze op zoek naar het dubbele gezicht van de Griekse kerk in crisistijd.
Quote
#2
Slecht, suggestief verhaal voor wat de 'Griekse kerk' betreft. In de reportage gaat het over de Armeense kerk (dus niet de Griekse) en over een klooster. 'De Kerk' heeft geen zeggenschap over kloosters. De hele bijdrage bevat te veel 'zou' en 'maar', en het genoemde 'omkoopschandaal' heeft al helemaal niets met het onderwerp van doen. De journalist heeft duidelijk ruim onvoldoende kennis en inzicht om een goede reportage te maken.
Quote
#3
Het uitdelen van een simpele maaltijd is wel het minste wat deze club kan doen voor de maatschappij.
kost ze ook niet echt veel geld.

Ze bezitten miljarden, betalen geen belastingen enz., enz.

Ook nu weer in de huidige bezuinigings-ronden worden ze weer ontzien, ze betalen geen onroerend goed belasting zoals elke andere normale burger wel moet doen ze zijn zij er weer eens van vrijgesteld.
als deze club belastingplichtig gesteld zou worden wat ik normaal zou vinden komen er ongelofelijk veel extra euro's binnen per jaar en hoeven ze de burger aan de onderzijde eindelijk eens wat minder uit te zuigen.
Quote
#4
Hebben de Grieken nu echt boter op hun hoofd??

Hier op dit forum merk ik steeds dat de meesten van onze Grieks leden niet tegen kritiek kunnen zo ook nu ook weer betreffende de Griekse kerk.
En als wij schrijven de Griekse kerk bedoelen wij ook de Griekse kerk en niet de Armeense.
Als ik hier mijn oor te luister leg dan is niet alles wat deze kerk doet heilig en zelfs verre van dat.

Zo was het ook in Nederland 40-50 jaar geleden maar die macht is gelukkig volledig ingeperkt.

Dus Griekenland nog ff doorzetten.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#5
(02 July 2012, 11:51)Wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hebben de Grieken nu echt boter op hun hoofd??

Hier op dit forum merk ik steeds dat de meesten van onze Grieks leden niet tegen kritiek kunnen zo ook nu ook weer betreffende de Griekse kerk.
En als wij schrijven de Griekse kerk bedoelen wij ook de Griekse kerk en niet de Armeense.
Als ik hier mijn oor te luister leg dan is niet alles wat deze kerk doet heilig en zelfs verre van dat.

Zo was het ook in Nederland 40-50 jaar geleden maar die macht is gelukkig volledig ingeperkt.

Dus Griekenland nog ff doorzetten.

Denk je ? Í
Ís de macht volledig ingeperkt ????
Quote
#6
@Fyfika: Volledig nog inderdaad niet. Maar als ik van oudere Limburgers hoor hoeveel de katholieke kerk zich vroeger met het leven van de gewone burger bemoeide, is er gelukkig wel veel verbeterd. Het heeft ook echter wel een nadeel dat sommige mensen menen dat ze er nu helemáál geen normen en waarden meer op na hoeven te houden .....
Quote
#7
Hellemaal mee eens Cornelius.

gr :Giannhs
Quote
#8
Wick niet alle grieken hier, zo veel zijn ze niet, en niet altijd. over de griekse Kerk wil ik niet eens praten. voor mij bestaat het niet, het is een zwarte mafia en nieks anders. dat ze een paar maaltijd uitdelen is prima, na al die jaaren dat ze rijkdom verzamelen mochen ze wat kruimels uitdelen.
Quote
#9
Tzimis Bazoukas,

Dank je ,gelukkig dat ik ook van een verre Griek eens gelijk krijg en hoe..!!.
Hier is het hier allemaal heel heimelijk en durven ze de kerk amper openlijk te bekritiseren, alleen na enkele ouzo's komt er iets van een verborgen mishagen (op zijn zachts gezegd) over al die zwartrokken die hier rondlopen.
Het zijn letterlijk en figuurlijk de grootste zwartwerkers van Griekenland.

@ Fyfica,
En natuurlijk is er in Nederland niet alles wat hun macht betreft ingeperkt. Maar gelukkig is die ooit bestaande macht enorm gereduceerd en bekritiseren wij wel openlijk hun doen en laten dat; is het grote verschil met de Grieken hier t.o.v. hun kerk.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#10
Het grote verschil is dat in Nederland er een scheiding is tussen Kerk en Staat en dat is in Griekenland nog ver te zoeken.

Kalo messi meri

Dick
Quote
#11
Volgens mij is er ergens in een EU-verdrag opgenomen dat er scheiding van Kerk en Staat is. Maar ja ........
Quote
#12
De overgrote meerderheid van de Grieken behoort tot de Grieks-orthodoxe Kerk, die geen staatskerk is maar vanwege haar historische betekenis krachtens de grondwet van Griekenland een bevoorrechte positie inneemt. De grondwet voorziet in godsdienstvrijheid.

De islam wordt door zowel een autochtone minderheid (de moslimminderheid van Griekenland) als immigranten aangehangen. Ongeveer één procent van de inwoners van Griekenland is moslim. Andere religieuze minderheden zijn de Sefardische Joden, de katholieken, de Armeense christenen en verschillende kleine protestante gemeenschappen. Ongeveer 0,02% van de bevolking hangt het Hellenisme aan, een herleving van de Griekse mythologie.

Tot Griekenland behoort de autonome monnikenstaat Athos.
Quote
#13
Dan word het tijd dat de staat die bevoorrechte positie eens tegen het licht gaat houden en gaat inperken.

Deze instelling heeft onnoemelijk veel bezit aan grond, onroerende goederen bedrijven enz. en hebben miljarden euro's op de bank staan en het is van de zotte dat een complete staat uitgemergeld word en elk bedrijf en of instelling gewoon meebetaald en belastingplichtig is en dat de kerk daarvan uitgezonderd is, dat is niet meer van deze tijd.

Natuurlijk hoor je de Griek er niet over want zodra deze openbaar commentaar levert en het komt de zwartjurken (sorry voor de uitdrukking heb geen idee hoe je ze moet noemenAngry) ter oren dan treden ze gelijk op ze regeren de gemeenschap met zeer straffe hand.

Dus nogmaals wat mij betreft als instituut prima maar de privileges die ze nu hebben en die nog steeds uitgebreid worden direct afschaffen.
Dan hoeft de gewone Griek voor miljarden per jaar minder uitgemolken te worden.
Het zal uiteraard de problemen niet oplossen maar toch aardig verminderen.
Quote
#14
Natuurlijk hoor je de Griek er niet over want zodra deze openbaar commentaar levert en het komt de zwartjurken ter oren dan treden ze gelijk op ze regeren de gemeenschap met zeer straffe hand ......

???????
Quote
#15
Een handtekening van deze orde en alle schulden van Griekenland zijn betaald!
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  De vijfde dag - crisis op Kreta Ger 6 5.929 27 September 2011, 18:24
Laatste bericht: suzan

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)