Weg uit Griekenland
#1
Volgens onze huisarts vertrekken er steeds meer mensen weg uit Samos en dan met name de gemengde gezinnen.
Er is geen droog brood meer te verdienen en voor een buitenland (se)er wordt het er alleen maar slechter op; geen baan te krijgen voor een Griek laat staan voor een vreemde "eend".

De toeristen laten massaal afweten dus inkomsten via dat kanaal kan men ook dit jaar alweer met zo'n 20% zien verminderen. En de toerist die wel komt gaat naar een restaurant en komt buiten na een gemiddeld bedrag van zo'n 10 euro p.p. verteerd te hebben.
De omeletten en Griekse salades zijn de toppers en dat dan graag met een kannetje kraanwater. De vakantiegangers hebben het ook moeilijk en dat laten ze duidelijk merken in hun bestedingspatroon.

Vanmorgen in Pythagorion geweest (rond 12.00 uur) en op een enkele toerist na was het overal uitgestorven. Ja, die prijzen daar liegen er ook niet om, ze durven er gerust 3.50 euro voor een kopje lauwe koffie te vragen.
Vraag aan die 'showbootmensen' maar eens 50% meer liggeld dan zal je een kat horen janken. Maar ook daar geldt: we pakken de minderen en sparen de rijken.
Ga er maar aanstaan: met zijn viertjes iets consumeren...HOPPA 14 euro; maar.........als je het snel zegt is het niet veel!!
Hoe snel prijs je jezelf uit de markt.

Ga zo door Griekenland en het hele toerisme zal snel op zijn kont zitten, als het al niet zover is!
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#2
Hier op Paros, doet de lokale bevolking er veel aan om toerisme aan te trekken.
Lagere prijzen in de hotels/appartementen.
Lagere prijzen in de restaurants.
Meer service en vriendelijkheid.
Meer samen werking in de toeristen branche.
Nieuw lokaal gerecht.
Afgelopen weekend groot 3 daags muziek festival en later in het seizoen nog een keer.
Nieuwe song over Aliki.
Eddy
Quote
#3
Dat is een prima positief geluid vanf Paros @Edje, dat is de mentaliteit waar GR het hopelijk mee gaat winnen.

@Wick.Als ik met twee volwassenen + twee kinderen op het terras aan de Brink in Oude Mirdum(Fryslân) zit, kan ik met twee espresso + twee flesjes frisdrank nog wel onder de 10 € blijven.Met één enkel stokbroodje er bij, ga ik daar al snel overheen.

Hoezo exorbitante prijzen of uit de markt prijzen?Mogen die mensen ook een paar euri's verdienen, als jij uit of met vakantie bent?
Quote
#4
(10 July 2012, 13:41)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat is een prima positief geluid vanf Paros @Edje, dat is de mentaliteit waar GR het hopelijk mee gaat winnen.

@Wick.Als ik met twee volwassenen + twee kinderen op het terras aan de Brink in Oude Mirdum(Fryslân) zit, kan ik met twee espresso + twee flesjes frisdrank nog wel onder de 10 € blijven.Met één enkel stokbroodje er bij, ga ik daar al snel overheen.

Hoezo exorbitante prijzen of uit de markt prijzen?Mogen die mensen ook een paar euri's verdienen, als jij uit of met vakantie bent?

@ Aleko,

Natuurlijk mogen de mensen hier op Samos een paar centen verdienen maar het moet ook een prijs/kwaliteit verhouding zijn toch? Kijk alleen maar eens naar de sanitaire voorzieningen en die inrichtingen. Zelden hebben ze een opleiding gevolgd etc. etc.
Nee, op Paros hebben ze meer iets kaas gegeten van hoe je zaken moet doen.

b.v. Afgelopen jaar betaalden wij op de meeste plaatsen 1 euro voor een ouzo nu is dat ff verhoogd naar 1,50.
Is het niet zo dat wij al genoeg betalen. Moeten wij telkens maar denken och die arme Grieken en daarbij steeds verder in onze knip duiken; doe jij dat ook over de Friezen denken als je in Friesland op een terrasje zit?
En hoe denk je over die bakker, de slager en ga zo maar door.
De toerist, dat is tot daar aan toe maar wat met die arme bevolking die ook die prijzen moet betalen en die ook wel eens een drankje willen nuttigen???daar wel eens aan gedacht Aleko??

Het is geen soort van mentaliteit als het gaat van :"dit jaar hebben wij te weinig verdient dus volgende keer maar weer verhogen want die toerist betaald toch wel".

En moeten de toeristen dan maar meer betalen omdat zij het niet kunnen redden? Nee zo werkt het niet Aleko. Het mag voor mij rustig ruiken maar niet stinken! Dat laatste doet het hier steeds meer!! En dat bedoel ik zowel in de figuurlijke als de letterlijke zin.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#5
@Wick. € 1,50 voor een glas Ouzo op een terras op een Grieks eiland lijkt mij niet te stinken, dat geurt naar anijs.Die € 1,- van vorig jaar lijkt mij de anomalie en indicatief voor de Griekse economische problemen.

Verschillende prijzen voor hetzelfde produkt op verschillende plaatsen/seizoenen, of verschillende soorten consumenten zijn in toeristisch Europa zou oud en geaccepteerd als het reizen als vakantiebesteding zelf.
Wat dacht je dat een citron pressée boven op de Eiffeltoren kostte?
Quote
#6
Ik herken deze berichten eerlijk gezegd ook niet. Wij hadden verwacht dit jaar veel meer kwijt te zijn bij het uit eten gaan gezien de BTW verhoging en alle extra belastingen. Maar wat schetste mijn verbazing? Wij waren juist goedkoper uit. Toen wij aan de eigenaar vroegen hoe dit mogelijk was gaf hij aan het aantrekkelijk te willen houden om te gaan eten. En dat is hem gelukt. Wij gaven gewoon hetzelfde uit als verleden jaar maar dan in de vorm van extra fooi.
Quote
#7
Ik denk dat vele zich laten bedotte, ook hier zijn de prijzen niet omhoog gegaan maar de porties zij beduidend kleiner.

Nu interesseert het me totaal niet wat de vakantieganger kwijt is, het gaat mij er om dat het dagelijks levensonderhoud hier op Kreta zeker tussen de 20 en 30 procent duurder is geworden en dat raakt de Gewone Grieken het meest.

eenieder die het niet geloofd ga de supermarkt maar eens in
Quote
#8
Ik zeg toch ook niet dat het in de supermarkt niet duurder was? Daarom viel het me juist zo op dat de prijzen in het restaurant lager waren dan verleden jaar. En aangezien we naar precies hetzelfde restaurant gingen kan ik een goed vergelijk maken en er was niets veranderd aan de grootte van de porties.
Quote
#9
@Wick, jij was/bent toch van plan te vertrekken uit Samos?
Quote
#10
Ax @Cornelius op de eilanden Texel of Terschelling zijn de prijzen ook altijd hoger dan op het vasteland, daarenboven zou je die 20/30% ook kunnen zien als een mooi-weer toeslag.

Maar even bloedserieus: Dit schandelijke systeem blijft natuurlijk altijd voortbestaan als al die bange Griekse schapen doorgaan met het nu al decennia-lang corrupte graai-regeringen kiezen. Die zullen de import-maffia en produkt-/diensten-monopolies altijd in stand houden; uit eigenbelang.

Recent nog - op 17 juni jl - lieten de Grieken een unieke kans lopen: Je krijgt wat je kiest!Nu niet gaan piepen!

@Wick en anderen, lees dit buitengewoon genuanceerde, prachtig geformuleerde stuk over "Gaan of blijven" van de hand van Hans Brems eens.Overgenomen uit de Belgische 'De Standaard'.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Ik was op 5 juli om half 10 's morgens in Pythagorion en toen was het goed druk in de hoofdstraat.
Het zal niet zo druk zijn als in de toptijd van 2007 maar ik vind het nog meevallen.
Quote
#12
west kreta chania richting west kant wel minder maar zeker niet slecht
restaurants,doen goed hun best voor de toeristen,ik kom in agia marina in een restaurant nymfi wat ieder avond prop vol is
gem 300 gasten per avond,veel mensen uit zweden finland en denemarken,geven ook nog eens een mooie fooi,na de maaltijd
ger en jose
Quote
#13
Drie weken geleden in Ioannina....'s avonds zaten de taverna's vol en de prijzen zijn tegenover vorig jaar naar beneden gegaan. De portie's waren zeker en vast even groot als vorig jaar. Twee weken geleden op Lefkada in Vasiliki....'s avonds veel toeristen en de prijzen zijn daar ook lager dan vorig jaar.

Viviane.
Quote
#14
"Aleko:Recent nog - op 17 juni jl - lieten de Grieken een unieke kans lopen: Je krijgt wat je kiest!Nu niet gaan piepen!"

@Aleko. Niet helemaal terecht aangezien Syriza met een kleine minderheid verloor. Mijn man en veel van onze vrienden en familie hebben op die partij gestemd. Wij hebben dus niet gekregen wat wij kozen. Net als jij in Nederland als fervent SP stemmer (jouw woorden) met de VVD, het CDA en voorheen ook de PVV ook niet krijgt wat jij gekozen hebt. In september moet ook maar blijken wat het gaat worden, maar stel dat de PVV nogmaals vrij veel stemmen in de wacht zal slepen, dan is dat nog niet de stem en keuze van heel het Nederlandse volk.

@ Wick. Wij hebben onze prijzen als hotel verlaagd net als vele mensen die wij kennen die het moeten hebben van de toeristensector. Het gaat dus zeker niet op voor heel Griekenland.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#15
De toeristische sector is een belangrijke pijler van de Griekse economie. Zelf ben ik in juni op Kreta geweest, en heb gemerkt dat de Grieken zich hier wel degelijk van bewust zijn. Prijzen in tavernas hebben zich gestabiliseerd, dit ondanks de stegen kosten van levensmiddelen. De porties welke ons werden voorgezet waren nog altijd royaal. Daarnaast werden bij iedere maaltijd wel kleine gerechtjes of drankjes aangeboden. Men kan de prijzen niet blijven verlagen, er staan immers kosten tegenover. Bovendien: van die teruglopende inkomsten moeten ook in de privé sfeer kosten worden betaald (huur, hypotheek, belastingen de nutsbedrijven, kleding, voedsel etc), en ook die zijn gestegen.Ik ben beslist geen econoom, maar een ieder kan zich voorstellen dat dit niet goed kan blijven gaan. Als de Grieken niet meer tijd krijgen van de Europese Troika, zouden de hervormingen en bezuinigingen wel eens verkeerd kunnen uitpakken. Je kunt de economie ook kapot bezuinigen. Als toerist zou je een bijdrage kunnen leveren in de vorm van fooien. De Grieken beschouwen hun gasten nog niet als melkkoetjes, wij als gasten moeten ook niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Een middagje strand op gratis ligbedjes en in de bijbehorende taverna maar 1 flesje bier bestellen! Ik bedoel maar. En nu maar hopen dat men het hoofd koel houdt en niet uit pure frustraties gaan staken! dat zou de genadeklap voor dit seizoen en dat van volgend jaar zijn.
Quote
#16
Wij hebben de afgelopen twee weken Samos gedaan en de prijzen zijn heel verschillend, maar een glas verse juice voor 4 euro in de plaats Ireo vind ik toch aan de hoge kant, terwijl de sinaasappels vlakbij liggen te rotten onder de bomen. Zo hebben we ook meegemaakt welk appartement we hebben om daar de prijzen op het terras aan te passen. Dit was in Karlovassi, beetje onaangenaam. Je wint het niet alleen op prijs, maar goede kwaliteit en service wegen net zo zwaar
Quote
#17
Even mezelf quoten :
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
Weer een aantal weken terug in NL na een prachtige vakantie-/autorondreis van ongeveer 4 weken door Noord-Griekenland (Epirus & Macedonie & Chalkidiki).

Wat helaas opviel was de afwezig van toeristen en dan voornamelijk de West-Europese. Deze groep toeristen hebben Griekenland echt links laten liggen....

De prijzen in de restaurants waren t.o.v. voorgaande jaren niet hoger geworden en de porties zijn ook gewoon gelijk gebleven.

Uit gespreken met restauranthouders bleek dat zij de opgelegde BTW verhogingen niet in hun prijzen hebben doorberekend om op die manier maar geen klandize te moeten verliezen. Maar met andere woorden hierdoor zelf een stuk minder inkomsten hebben.

Volgens mij gaat de Griekse bevolking zelf minder uiteten omdat daar nu (helaas) geen geld voor is.

Op terrasjes zie je Griekse gezelschappen ook meer zelf hun eigen consumptie afrekenen... echt on-grieks meer NL apart afrekenen binnen een gezelschap.

Wel had ik het idee dat iedereen (restaunat-/hotelpersoneel etc.) net even meer de moeite deed qua gastvrijheid etc. om de toeristen die er waren het naar echt naar hun zin te maken.

Het viel mij wel op dat een aantal restaurants (bijvoorbeeld langs het meer in Ioannina en in Sivota) dicht waren. Waarschijnlijk hebben deze de crisis al niet meer overleefd.

De prijzen in de supermarkten zijn daarintegen wel degelijk verhoogd.

Hopelijk brengt het slechte weer hier in NL de last-minute boekingen naar Griekenland weer wat op gang.

[Afbeelding: 2wgy93t.jpg]
Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#19
Ik hoop ook dat het slechte weer Nederlanders over de streep trekt.
Q

Hou al 12 jaar van Griekenland en we gaan daar 2 x per jaar naar toe! 20 augustus mogen we weer!!
Quote
#20
(10 July 2012, 18:21)Geni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Wick, jij was/bent toch van plan te vertrekken uit Samos?

Hallo Geni,

Ja, wij vertrekken uit Samos na 6,5 heerlijke jaren, wij hebben hier dus het wel en wee meegemaakt ook van de recessie.
De lol is er niet meer aan en ook als er gezondheidsproblemen zijn of komen, wat niet weg te cijferen is op onze leeftijd, dan ben je hier aan de goden overgeleverd en die zijn ook al niet meer te vinden!
Iedereen klaagt steen en been en de lach is aan het verdwijnen.
Waar is die heerlijke Griekse humor gebleven.

Een klein voorbeeld van wat het gedaan heeft met de plaatselijke bevolking. Elke zondag hebben wij "ouzotime" in Ormos en van het het begin af aan was dat druk bezocht zowel door Grieken als de jaarlijks terugkerende vakantiegangers. Nu zitten wij alleen nog met de vakantiegangers die hier al jaren 1 of 2 maal per jaar komen.
Het is niet meer te betalen voor de Grieken en hun geld is hard nodig om de komende winter door te komen. Als het weer een winter wordt als afgelopen jaar zullen velen kou hebben en de rest van hun olijfbomen gaat er dan aan om wat warmte te hebben.

@ElsR, op straat lopen brengt geen omzet en zet die gekleurde bril eindelijk eens af en probeer niet recht te maken wat krom is!

De plaatselijke bevolking heeft geen vakantie!!
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#21
Hier in Athene zie ik meer een tweedeling, de ene zaak is slim genoeg om de prijzen te laten zakken, en zit elke avond vol. De andere tent houd vast aan de hoge prijs en daar hangt het personeel verveeld over de bar. Ik vraag me altijd af wat de eigenaar denkt van het terras van de buurman wat wel vol zit. Waarom gaat bij hem het lampje niet branden, om geld te verdienen moet je toch echt beginnen met het maken van omzet.
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
Zelf ben ik niet al te lange tijd terug van mijn bezoek aan de familie op Rhodos.
Het eerste (en laatste) wat mij opviel was de doodse stilte op het vliegveld. Andere jaren hectischer. Nu stilte omdat er zo weinig vluchten binnenkomen en vertrekken. En dan nog eens halfvolle vliegtuigen. Zeker van de Nl-ers. Mijn heenvlucht ging door naar Kos en mijn terugvlucht kwam uit Kreta.

Familieleden en vrienden die bijna allemaal in de toeristensector werken, hebben vaker vrije dagen (= geen salaris) dan gewenst. Daarnaast zijn er hoteliers die het personeel uitbuiten door hen 12 uur te laten werken en slechter te betalen dan vorig jaar, slechts 8 uur te betalen of de salarisbetaling komt gewoon niet. Afhankelijk voor welk hotel ze werken. Men durft er weinig van te zeggen en al zeker geen ontslag te nemen, want waar kun je anders terecht????? De hoteliers doen het met minder menskracht en dat betekent keihard buffelen voor de paar centen die je krijgt. Dat met name bij de hotels die wel vol zitten. Pure uitbuiting dus.

Aangezien ik op een niet meer toeristisch dorp verblijf, kan ik weinig zeggen van de prijzen. Die stijgen al een paar jaar niet meer in de kroegen en de restaurants. Dus de afgelopen jaren werd al ingeteerd op inkomsten. Wel is het veel stiller in de kroegen, want de Griek kan niet meer stappen en gaat men stappen blijft het bij een biertje ipv de gewoonlijke mixen. Dus de inkomsten in deze sector zijn 0.

In de supers zijn de prijzen uiteraard wel gestegen en deze zijn niet misselijk. Slechts één artikel is vreemd genoeg goedkoper geworden …….. de sigaret.

Bij de meesten stapelen de rekeningen zich op en wordt maandelijks de keuze gemaakt “welke rekening betalen we nu en welke kan nog even wachten”. Al snel worden rekening van internet en Tewe (of hoe heet dat ook weer tegenwoordig) niet betaald. Andere rekeningen met achterstand. Ben je ook nog eens ziek of heb je veel medicijnen nodig, zijn de rapen helemaal gaar. Medicijnen moet je zelf betalen en dat is niet niks.

Uiteraard geeft de Griek nu zelf minder uit aan en op vakanties of vrije dagen die men op het strand doorbrengt. Zij waren juist dé beste klant van de cantina’s en de watersporten. Dat is nu helemaal over. De Grieken die in deze sector werkzaam zijn verwachten dan ook niets meer van de Griekse vakantiegangers die nog moeten komen. Ook de buitenlandse toeristen nemen vaker eigen eten en drinken mee naar het strand en laten de cantina’s links liggen en geven in hotels geen of minder tips. Laat staan dat men geld spendeert aan waterfun. Slechts een enkele goedbedeelde Rus smijt met geld tijdens zijn vakantie. Maar ja die zijn er ook niet in overvloed.

Al met al zag men in juni al tegen het komend seizoen op en helemaal tegen de komende winter. Want geld verdienen waarmee je de winter door kunt komen ……………… forget it.

Ondanks alle ellende die ik zie en meemaak, erger ik me ook aan bepaalde zaken die je zuiniger kan doen leven en die niet opgepakt worden en die je leven een andere richting kunnen geven. Een schoolgaand kind bijv. heeft zo’n 3 euro per dag nodig. Als ik vraag waarvoor, krijg ik als antwoord om tiropita en drinken te kopen. Wat is er in vredesnaam mis mee om eten en drinken mee te geven? Bij 2 kinderen is dit 6 euro per dag, daar kun je toch een flinke pan fakies van maken én je kinderen eten meegeven naar school. Maar nee, “ze doen dit allemaal”. Waar is een goed doet goed volgen gebleven? En dan natuurlijk de stevige rokers die 2 pakjes sigaretten per dag roken. Probeer dit ook eens te minderen. Last but not least, kinderen die de toeristensector als studierichting kiezen.
Quote
#23
Ik denk wel dat de meer massatoeristische gebieden zoals bv. Rhodos meer klappen krijgen dsn de gebieden waar de Griekenlandgangers naar toe gaan. Zo vonden wij er op de Peloponnesos weinig van te merken en zeiden de hoteliers en restsuranteigenaren ook wel dat het bij hen wel meeviel.

Maar zo hoorde ik van mijn zus die nu op Kefalonia verblijft dat zij de enigen waren in een appartmentencomplex en dat klinkt niet goed, nu de schoolvakanties in een groot deel van Europa al begonnen zijn.
Quote
#24
@ Maria,

In je laatste alinea heb je het over het brood van thuis mee nemen. Ik snap ook niet waarom mensen daar aan blijven vast houden terwijl ze het niet meer kunnen betalen. Ik verbaas me over collega's die met een frappe in de ene hand en broodje in de andere hand klagen over de crisis. Ze snappen niet dat die 3 euro per dag op het eind van de maand een hoop geld is, en volgens mij vinden ze het armoedig, brood van thuis en koffie maken in de keuken op het werk. Nee ik geef mijn geld liever uit in de taverna/terras en doe dan als of ik god in Frankrijk ben en laat het zwitserleven gevoel op die manier naar mij toe komen.
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#25
(11 July 2012, 12:03)Carien schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ Maria,

In je laatste alinea heb je het over het brood van thuis mee nemen. Ik snap ook niet waarom mensen daar aan blijven vast houden terwijl ze het niet meer kunnen betalen. Ik verbaas me over collega's die met een frappe in de ene hand en broodje in de andere hand klagen over de crisis. Ze snappen niet dat die 3 euro per dag op het eind van de maand een hoop geld is, en volgens mij vinden ze het armoedig, brood van thuis en koffie maken in de keuken op het werk. Nee ik geef mijn geld liever uit in de taverna/terras en doe dan als of ik god in Frankrijk ben en laat het zwitserleven gevoel op die manier naar mij toe komen.

Is kuddegedrag en niet de 1e willen zijn om iets te wijzigen ondanks dat je portemonnee het eigenlijk niet toelaat. Mijn Nederlandse vriendin die in het hoge noorden van Griekenland woont en met een Griek getrouwd is, geeft haar kind wel iedere dag brood, drinken en fruit mee naar school. Van meet af aan gedaan. Het kind wilt niet eens anders en vindt de sandwiches op school te koop vies. Pesterijen hierover weet ze goed te pareren met een preek over geld en gezondheid. Big Grin
Quote
#26
Er zijn hier genoeg Grieken die nog geen cent hebben om aan hun kont te krabben, ze durven niet bij de Lidl boodschappen doen maar kopen liever duur omdat anders de buren roddelen.
Toen ik in 2010 de kaik uit het water haalde en 4 maanden bezig was met restaureren had ik als (zuinige) Hollander voor de hele dag brood en koffie bij me net als vroeger op de vrachtauto, van dat geld heb ik toch heel wat verf en hout kunnen kopen.
Voor op het dek staat de doos met de kan koffie en de broodtrommel. Probeer dat een Griek maar eens aan zijn verstand te brengen.[Afbeelding: 2m4ra6q.jpg]
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#27
Gisteren bij de Lidl geweest op Samos.

Ook daar staat na de kassa's een open container waar men voedsel kan deponeren voor de arme gezinnen.

En dan nog dit:
Wij die terug gaan naar Nederland hebben uiteraard veel spullen die overtollig zijn o.a. kleding maar er is geen enkele TROTSE Griek die deze wil hebben. Het is een valse soort van trots vinden wij.
In Nederland zouden velen er blij mee zijn geweest.

Dus hebben wij die spulletjes maar aan buitenlanders gegeven die er heel blij mee zijn.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#28
(11 July 2012, 12:02)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik denk wel dat de meer massatoeristische gebieden zoals bv. Rhodos meer klappen krijgen dsn de gebieden waar de Griekenlandgangers naar toe gaan. Zo vonden wij er op de Peloponnesos weinig van te merken en zeiden de hoteliers en restauranteigenaren ook wel dat het bij hen wel meeviel.

Natuurlijk hebben de meer toeristische gebieden er meer last van. Het is op dergelijke (vaak) eilanden nagenoeg de enige bron van inkomsten en niet als op de Peloponessos en andere gebieden in Griekenland een klein deel van de inkomsten. Dus 1 op de 5, 2 op de 10 en 20 op de 100 kamers is in alle gevallen 20%, maar heeft een heel andere impact, voor de eigenaar, het personeel, toeleveranciers, restaurants en bars.

Hoe goed ken je deze mensen waarmee je gesproken hebt. Men zal heus niet zomaar de "vuile was" buitenhangen. Trots is een Griek gelukkig niet vreemd.

Het gaat op de Peloponessos net zo slecht als op de toeristische eilanden, alleen in andere vakgebieden. Er is nl. geen werk.

By the way, een ieder die naar waar dan ook in Griekenland gaat is een Griekenlandganger. Big Grin

@Arthur, niet iedereen heeft een Lidl in de buurt of beschikt over een auto om naar de Lidl te gaan. Bij mij bijv. is de Lidl 30 km ver. Als in mijn dorp een Lidl zou zijn, weet ik zeker dat de duurdere supermarkten in no time kunnen sluiten.

@Wick, ik begrijp je stap om terug te gaan. Zelfs mijn vriendin denkt er momenteel aan om haar man en kind achter te laten om in NL wat geld te kunnen verdienen. Dit terwijl haar man werk heeft. Maar 400 euro per maand in heeft moeten leveren, zij daarnaast een hypotheek hebben die lekker goedkoop verkocht werd vanwege zijn baan. Dit voordeel is inmiddels ook verdwenen en ze zitten nu op zwart zaad. Als haar ouders haar niet telkens bijstonden, was het nog erger geweest. Maar het is wel een zware beslissing die zij moeten nemen.

Tja, het niet willen krijgen van 2e hands kleding of dergelijke is idd valse trots. Toch vindt het zo heel stiekem wel plaats, maar dan bij zeer goede vrienden onderling. En dan met name bij kinderkleding. Ook verdwijnen meubeltjes wel bij de vuilniscontainer als je die 's avonds buiten zet en heus niet allemaal aan buitenlanders ;)
Quote
#29
Een paar maanden geleden was er op Samos in Karlovassi een rommelmarkt met 2e hands (kinder)kleding en daar stonden de lokale bewoners zeker in te zoeken naar bruikbare spullen. In de Lidl op Samos lopen nu ook veel Grieken rond. Dat zie ik met mijn gewone bril op.
In Platanos hebben we met een lokale bewoonster gesproken en die zei dat ze blij waren dat ze konden eten van hun eigen produkten uit de tuin i.t.t. de stadsmensen.....
In de restaurants betaal ik nog steeds een habbekrats om te eten.
Ik vind dat veel Grieken zich er dapper proberen doorheen te slaan. Afgeven op buitenlanders of afzetterij heb IK nog niet meegemaakt.
En naief ben ik ook niet want ik weet donders goed wat er mis is in Griekenland en dat de Grieken soms bijzonder koppig en hardleers zijn.
Quote
#30
Met veel interesse heb ik net de hele discussie gelezen. Ik zou eigenlijk helemaal geen tijd moeten hebben om achter mijn laptopje te zitten tijdens het werk en op deze tijd van de dag, midden in het hoogseizoen. Maar ook hier op Skiathos hebben we te maken met een crisis die zijn weerga niet kent. Mijn (griekse) man en ik hebben sinds 1985 een strandtaverna en ik ben er trots op te mogen zeggen dat we een hele mooie zaak hebben waar we veel werk en moeite in hebben gestoken om het te maken tot wat het nu is. Gelukkig hebben we na al die jaren veel vaste klanten die elk jaar terug komen naar ons mooie eiland en naar ons. Dit jaar is een heel moeilijk jaar. Dat was natuurlijk ook te verwachten met de ontwikkelingen zoals ze plaatsvinden.

Onze prijzen zijn al enkele jaren onveranderd maar de onkosten zijn enorm verhoogd. We doen als altijd ons best de beste kwaliteit te leveren en dat wordt gelukkig gewaardeerd. Maar het is nou eenmaal zo dat de gemiddelde zonzoeker die we in juli en augustus hier op vakantie hebben, het eten meer als levensbehoefte ziet en niet boven aan het lijstje heeft staan van levensgeneugtes.

Dus een hoop tosti's en omeletten. Is natuurlijk ook niet erg. Het echte griekse eten waar we in gespecialiseerd zijn wordt gegeten door de griekse gasten maar die worden helaas steeds minder, geveld door de crisis.

Natuurlijk zouden ze moeten leren om zuiniger te leven, echt met geld omgaan en financieel plannen kan volgens mijn bescheiden mening bijna geen enkele griek. En dat geldt voor de gemiddelde huisvrouw tot aan ministers toe.

De griekse klant kan je in detail en heel smeuig vertellen wat hij allemaal gegeten heeft maar op de eerste vraag die dan van de (gemiddelde) nederlander komt: "wat het gekost heeft" moet hij vaak het antwoord schuldig blijven.

Het vrije en blije, zorgeloze, gulle en optimistische wat door de meeste toeristen zo gewaardeerd wordt, echter door sommige media vertaald is in lui en frauderend, zit nog steeds in de griek maar wordt meer en meer de kop in gedrukt, helaas.
Quote
#31
Het is inderdaad waar dat de gemiddelde Griek vrij, blij, gul en optimistisch is. Maar daar komt bij "frauderen" en ook dat zit héél diep en komt met name voort uit de ruilhandel en de gratis diensten onderling. En dat men zich niet graag iets laat commanderen door derden.

Wat gastvrijheid betreft, daar kan menig buitenlander een puntje aan zuigen.
Wij hebben nog nergens zoveel gratis drankjes aangeboden gekregen dan hier en elke dag krijgen wij wel het een of andere van het land aangeboden van aardappelen tot olijfolie toe. Maak dat maar eens mee in Nederland en/of de andere westerse landen.

Van zakendoen hebben de meeste geen kaas gegeten. Ze openen een zaak en denken dan dat de mensen vanzelf komen. Prijsafspraken onderling zijn heel normaal en meestal komen de ondernemers hier in het voorjaar bij elkaar om daarvoor het e.e.a. te regelen.
Doe je iets zoals b.v een happy hour dan kan je er donder opzeggen dat er een of andere controledienst op je afgestuurd wordt die het je zakendoen zuur maakt.

Voorbeeld: een jongeman die was ingehuurd om flyers uit te delen voor een restaurant werd in elkaar geslagen en van de flyers beroofd. Het betreffend restaurant word keer op keer gecontroleerd op hygiëne..toeval?
De meeste restaurants 8 op 10 zouden moeten sluiten omdat de hygiëne héééél ver te zoeken is. En dit is ook een van de redenen dat het eten nog zo goedkoop is...de accommodatie en andere omstandigheden waarin een gerecht klaar gemaakt wordt! Als in de meeste westerse landen in deze omstandigheden een restaurant gerund mag worden kunnen de prijzen ook met 50% omlaag!


Vreemden die zich willen vestigen worden met allerlei vergunningen opgezadeld die pas dan uit de kast worden gehaald.
Kortom je moet in het gareel lopen anders worden er maatregelen getroffen om je het zakendoen zo zuur mogelijk te maken.

Als je twee keer gegeten hebt in een restaurant ben je al vrienden en o wee als je dan op een ander gaat. Je (en dat is gelukkig niet overal) wordt heel snel geclaimd met een zgn. vriendschap. Ga maar eens twee keer eten bij de buurman en dan zal je het wel merken of het echte vriendschap is of geveinsd.

Weet je als toerist dit alles een beetje te omzeilen en ga je regelmatig ergens anders eten/drinken dan heb je een geweldige vakantie.

Verder niets dan goeds en overal is wel wat, maar dit zijn onze ervaringen van de afgelopen 6 volle jaren.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  De gevaarlijkste weg van Griekenland? Patrick 31 12.901 22 April 2017, 08:08
Laatste bericht: Vito

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)