Prijzen?
#1
Kalimera allemaal,
Is Griekenland nu echt zoveel duurder geworden? Ik spreek nu uit ervaring van mijn eiland Samos. Als je gewend bent om ruim te leven, met de beste producten, met merkwijnen, met premium biersoorten, luxe etentjes, snelle bediening etc etc dan: ja, het is duurder geworden. Maar wat was ook alweer de bedoeling van een Griekenlandtrip.Was het niet geweldig om locale specialiteiten uit te proberen, om Mythos bier te drinken of Alfa. De langzame bediening, weet u nog? Siga Siga.Alles doen op je gemak. Je kunt van mij aannemen dat de prijzen dan best meevallen. Mousakas koste 5 jaar geleden ongeveer 8 euro, nu ongeveer 9 euro. Een pita giros kost nog steeds 2 euro in het centrum van Pythagorion. Een halve liter bier kost 4 euro, is dit duur? Jaaa, het is geen Heineken. Ik wil alleen maar zeggen, geef ze ook een kans die Grieken, ze hebben het niet slecht voor met ons.
onthoud SIGA SIGA
Quote
#2
Beste Willy, ik denk dat de prijzen voor ons als toeristen behoorlijk meevallen. In Sitia (Kreta, juni 2012) betaalden wij voor 4 personen in een taverna (mezedes, hoofdgerechten, 3 desserts en 4 koffie, incl. liter wijn en frisdrank) Euro 74,--. Dit was de duurste maaltijd tijdens ons verblijf. Probeer daar in Nederland maar eens voor uit eten te gaan. Echter: voor de Grieken is dit momenteel een behoorlijk bedrag. En zij zijn gewend om met grote parea 's uit eten te gaan. De prijsstijgingen (door BTW verhogingen) van levensmiddelen hakken er wel behoorlijk in. En dus ook dagelijks. Dit zijn veeleer de prijzen waarover men klaagt. Ik schrok behoorlijk van de prijs voor mijn mandje boodschappen. Moet je nagaan wat dit voor de Griek betekent. Maar: op het terras van een taverna werd door de supermarkteigenaresse wel een liter wijn aangeboden!

Ps, om nog maar te zwijgen over de benzineprijzen, en dat in een land waar iedereen voor het minste of geringste de auto nodig heeft. Gelukkig betalen wij als toerist ook mee om de crisis te verzachten. Daar hoeft men geen extra belasting op welke manier dan ook voor te heffen, zoals eerder geopperd.
Quote
#3
De prijzen voor het levensonderhoud kleding enz enz zijn in twee jaar zeker 30 tot 35 procent duurder geworden en liggen hoger in dan in Nederland.

Als je dan weet dat het gemiddelde loon hier een stuk lager ligt van het minimumloon in Nederland en dat het gemiddelde pensioentje tussen de 4 en 500 euro per maand ligt dan zal je begrijpen dat de armoede groot is in Griekenland.

Het is dan ook geen onbekend verschijnsel zeker zeer vroeg in de morgen dat vaak oudere mensen een bezoek brengen aan de vuilniscontainers die buiten staan.

Nee beste mensen wat de verwende toerist uit noord Europa voor zijn maaltijd moet betalen interesseert me absoluut niet maar kom niet aan met het verhaal dat de prijsstijgingen wel meevallen want dat is een onzin verhaal.
En de benzine ja achterlijk duur was weer aan het zakken maar nu in een week tijd hier weer 8 centen duurder geworden en alweer ruim op de 1,80 euro.
Je ziet de Grieken dan ook vaak genoeg 10 of 20 euro tanken en als je tegen de pompbediende zegt gooi hem maar vol dan vraagt hij drie keer of ik het wel meen en begint hij pas weer te lachen als de eurotjes in zijn hand liggen.
Quote
#4
Wat ik eigenlijk niet begrijp, misschien kan iemand het me uitleggen, dat in een land met zulke lage lonen de kosten voor levensmiddelen zo hoog zijn. Dat buitenlandse produkten wat duurder zijn valt te begrijpen.Maar normaal gesproken verwacht je met dit soort lage lonen ook lagere productiekosten en dus lagere prijzen in de supermarkt. Dus, wie gaat er eigenlijk met het geld aan de haal? Of zie ik iets over het hoofd?
Quote
#5
Veel artikelen moeten worden geïmporteerd. Tijdens mijn laatste verblijf op Kreta ongeveer een derde van wat op de ontbijttafel stond. Lokale producten zijn natuurlijk goedkoper, maar binnenlandse producten moeten vaak over grotere afstanden (en vaak over zee) worden aangevoerd. Tel daarbij de verhoging van de BTW en zie het resultaat in de supermarkt.
Quote
#6
Dat vind ik te gemakkelijk geredeneerd. Transportkosten heb je overal en in ieder land en zijn meestal een fractie van de kostprijs van een product. Loonkosten daarentegen zijn altijd de grootste post. Inderdaad is de btw verhoogd, maar dat maakt nog niet die grote stijging van 30-35 procent. En over transport gesproken, griekse dorade (en lekkere vis) koop ik hier voor ongeveer 8 euro per kilo. In griekenland kost dat een veelvoud.
Quote
#7
Afgelopen mei en juni op Samos in de supermarkt in Hora haal ik om de 2 dagen een emmertje Griekse Yoghurt,origineel van Samos gemaakt in de fabriek in Mitilini.
Betaalde daar voor 1kilo(zeggen de grieken) voor ons 1 liter 3,95 Euro.
Toch 1 van de basisproducten in een gezin.
Hier haal ik bij C1000 1 liter Griekse Yoghurt voor 2.98 Euro.
Ik bedoel maar, daar 1 Euro meer voor een product origineel van het eiland.
Ga ik in de haven van Pythgorio een groot glas verse Jus d"orange bestellen betaal ik 3.50 Euro,las ergens in Ireon 4.00 Euro, maar gewoon in ons stamkroegje Papparazzi hoekje naar de weg naar Samosstad 2,50 Euro.
Voor mij geen probleem maar zoals hierboven aangehaald voor de Grieken en hun gezinnen dramatisch.
Nu kook ik in de vakantie zelf niet, maar als ik eens in de supermarkten om me heen kijk en op de prijzen let, schrik ik echt van de prijzen voor de gewone dagelijkse boodschappen.en dat voor veel gezinnen elke dag weer.
Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#8
Zouden de prijzen zo hoog zijn vanwege te weinig concurrentie?
Verder heb ik me altijd verwonderd over het feit dat er op alle terrassen in Pythagorion, Samos, dezelfde prijs voor bijvoorbeeld cappuccino gevraagd wordt. Ik zou er als ondernemen lekker een kwartje onder gaan zitten. Of een happy hour instellen. Of een aanbieding van de week .... noem maar op. En ik heb nooit in het bedrijfsleven gewerkt maar verzin dit met mijn gewone verstand.
Wie weet het??
Quote
#9
Aan de handelsgeest van de Griek valt nog best een en ander te verbeteren. Zoals ik eerder schreef: op een strand op Lesbos waren de ligbedjes en parasols overal gratis, mits je bij de taverna wat gebruikte. Ik zou me kunnen indenken dat je eerst je gasten de gangbare huurprijs laat betalen, en vervolgens deze van de rekening in de taverna aftrekt. Dan verdien je in ieder geval nog de huurprijs van de ligbedjes, en niet alleen die ene consumptie die in de taverna wordt besteld. Maar ja, dan moet daar ieder uitbater aan dat strand aan mee willen doen.
Quote
#10
Hier op Kreta in analipsi/anissaras ontelbare parasols met stoelen kosten 6 euro per twee stoelen plus parasol.
90 procent is leeg en de mensen kopen een eigen parasol voor een paar eurotjes en gaan gewoon voor achter of tussen de parasols liggen niemand die ze kan wegjagen het is en blijft openbaar het strand.

voor de rest de meeste strandgangers komen niet meer in een taverne maar brengen hun eigen gekochte spulletjes mee en voor een koel drankje lopen ze naar de supermarkt stukken goedkoper.

Je kan handelsgeest genoeg hebben als de meeste toeristen met een zeer laag budget komen valt er verdomd weinig te verdienen.

Ik heb ze al meegemaakt gezin vader moeder en twee kids met een groot glas cola en begin maar te lachen 4 rietjes er in raden maar waar ze vandaan kwamen en hint ze kwamen niet uit Rusland
Quote
#11
luister naar Chris, wil wat zeggen.en gelijk heeft hij.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)