Fodelianakis olijfolie                 
Teruglopend toerisme: cijfers en gevolgen.
#1
Klopt de constatering van de meesten van ons dat het toerisme, een van de belangrijkste inkomstenbronnen van Griekenland, dramatisch terugloopt? Lees op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




de meest recente cijfers, de gevolgen en de maatregelen.
Quote
#2
Als het toerisme een top prioriteit is dan moeten ze ook iets gaan doen aan de criminaliteit en de eigen politie. Dit jaar voor het eerst na ruim 15 jaar Griekenland bestolen en te maken gehad met het politie apparaat.
Helaas is tijdens onze recente vakantie op Kreta bij de Lidl in Mires de autoruit ingeslagen en zijn er 2 rugzakken uit de kofferbak gestolen (in een rugzak zat mijn spiegelreflex met toebehoren) Ze waren niet te zien maar huurauto's zijn TE goed zichtbaar en blijkbaar proberen ze het gewoon. Op het politiebureau van Mires waren wij dan ook niet de enige gedupeerden. Wij ontmoeten daar Italianen die een Fly drive deden, alle bagage natuurlijk in de auto mee. Ook ruit ingeslagen en alle bagage weg. Dit was bij Festos. Volgens de Grieken bij de supermarkt was dit helaas meer regelmaat dan uitzondering, voornamelijk waren de huurautos het doelwit in deze omgeving. Maar ook bijv op de parkeerplaats van Knossos lag veel glas van ingeslagen ramen. Helaas dus na ruim 15 jaar Griekenland een iets mindere ervaring, ook op het politiebureau. Daar word je ook niet vrolijker van. Deze mensen doen niets en ook het PV opmaken was een heel gedoe en uiteindelijk ook niet goed. De 2 agenten waren drukker met het kijken naar de TV dan behulpzaam zijn voor de toerist die een nare ervaring hebben meegemaakt. Jammer een gemiste kans...
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#3
Vreselijk om dit soort berichten te lezen!
Dat gaat dus helemaal de verkeerde kant op...
En ik altijd maar roepen dat je in Griekenland praktisch geen criminaliteit aantreft en je niets op slot hoeft te doen...
Quote
#4
Bij ons op Samos is dit gelukkig niet het geval. Het voordeel van een kleiner eiland is dat iedereen elkaar bijna kent. Nadeel is dat er wel veel geroddeld wordt.
Quote
#5
(16 July 2012, 15:15)Frederique schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vreselijk om dit soort berichten te lezen!
Dat gaat dus helemaal de verkeerde kant op...
En ik altijd maar roepen dat je in Griekenland praktisch geen criminaliteit aantreft en je niets op slot hoeft te doen...


Ja dat zei ik dus ook altijd. Ik heb zoveel reacties gehad " dat jou dat nu moet overkomen als Griekofiel" Ja helaas dus. En Els ik hoop dat je gelijk hebt. In eerste instantie was ik zo boos Angry en zou ik niet meer naar Griekenland gaanBlush maar ja dit kan natuurlijk overal gebeuren. Dus zal de keuze waarschijnlijk op een kleiner eiland vallen. Ik vond de reacties van de Griekse ondernemers over de criminaliteit maar ook over de politie ook zozo. Het is zoals het is en dat ga je niet veranderen. Ook dat is jammer want dit (ik en andere toeristen komen thuis met een toch niet zo positief verhaal) is niet een goede reclame. De reacties van de gewone Griek en de hulp die wij van hun kregen waren het tegenovergestelde. Dat maakt nog iets goed. 1 les is geleerd in Griekenland of elders op vakantie, groot of klein eiland, ik laat geen spullen, ook al zie je ze niet, meer in de auto achter. En nu is het nog wachten wat de reisverzekering zal uitkeren........
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#6
Bah, wat naar om te lezen. Griekenland staat toch wel bekend om de lage criminaliteit dus dit zijn geen fijne berichten. Overigens verbaasde ik me afgelopen keer al over de hoeveelheid stickers op een huurauto, dat hebben ze bv. in de VS beter voor elkaar, daar kun je echt niet zien dat het een huurauto betreft,
Ik hoop niet dat dit een trend gaat worden. Hadden ze nog enig idee wie er achter zitten?
Quote
#7
Het is natuurlijk een hele vervelende ervaring en zeker als je op vakantie bent. Dit is echter in Spanje, Italië, Frankrijk enz. al jaren lang schering en inslag! Vaak zijn het daar de illegale emigranten die dit soort akelige dingen doen..........In Griekenland valt de criminaliteit nog reuze mee, zeek zeker op de kleinere eilanden. Dit in tegenstelling tot andere vakantielanden in Europa.
Quote
#8
@Vito, Roemenen, Bulgaren en Albanezen krijgen de schuld. Overigens zei een jonge Griek die wij daar bij de Lidl ontmoeten gat het ook Grieken konden zijn. De Italianen die wij op het politiebureau ontmoeten hadden een kenteken van de vermoedelijke daders (mogelijk ook diegenen die onze auto hadden opengebroken). Deze vermoedelijke daders reden overigens ook in een huurautoHuh maar hier deden de 2 agenten helemaal niets mee. Dit tot grote frustratie van de Italianen en ons.
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#9
@Greece67
"...ik en andere toeristen komen thuis met een toch niet zo positief verhaal, is niet een goede reclame..."

Maar hoe verschrikkelijk vervelend het ook is om bestolen te worden, je kunt het glas ook weer halfvol zien en deze nare gebeurtenis juist wél als goede reclame zien...: (slechts)1x bestolen in 15 jaar. Ga eens 15 jaar vakantie vieren in Amsterdam bijvoorbeeld, zou het dan ook maar bij 1 nare ervaring blijven?
Quote
#10
Het door mij geschreven artikel handelt niet over criminaliteit. Als we alle gevolgen van de crisis zouden benoemen, ontkomen we ook niet aan cijfers betreffende: zelfdoding (ook enorm toegenomen) werkloosheid e.d.. Maar: inderdaad: de criminaliteit is ook toegenomen. Zelf werden de huizen waarin o.a. mijn gezelschap en ik in juni op Kreta verbleven, in de nachtelijke uren bewaakt. Tot een jaar geleden sliep ik met de terrasdeuren open. Nu bedenk ik me wel twee keer, ofschoon ik me nog steeds in Athene veiliger op straat voel dan in Amsterdam. Ook ik betreur dit, vind het jammer dat de mentaliteit van de Grieken zo onder druk staat en dat een enkeling hierdoor over de schreef gaat. Hier heeft trouwens de Orthodoxe Kerk al ruim een jaar geleden voor gewaarschuwd. Nog steeds is Griekenland een van de veiligste landen ter wereld om op vakantie te gaan. Neemt niet weg dat bestolen worden een heel nare ervaring is. Gelukkig kan de gedupeerde het nog enigszins relativeren. En ook in mijn woonplaats kan ik niets op de achterbank van de auto laten liggen, dat is al tientallen jaren niet het geval. Hopelijk dekt de verzekering de schade, en laten we ons als Griekenlandliefhebbers niet afschrikken door die enkeling die het hele Griekse volk een negatief imago zou kunnen bezorgen.
Quote
#11
In een (Duits) ander forum wordt de misdaadbeleving al geruime tijd besproken/beschreven. Bij mij zelf is eind 2011 - begin 2012 al 3 keer
in het (2e) huisje ingebroken. De inbrekers hadden wel vuile kleren --->
ze stolen ook de net 2011 gekochte wasmachine Angry
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Johannes
P.S. Er wordt dringend afgeraden met de metro van/naar Piraeus -vliegveld Athene te gaan - Albaanse bendes - beter de bus nemen.
Ben geen rassist, zijn alleen de feiten.
Quote
#12
Ook hier in de omgeving (provincie Apokoronas, noord-west Kreta) is de criminaliteit gestegen. Vooral in huizen van buitenlanders is ingebroken en 3 griekse jongens hebben het raampje van onze auto ingeslagen en mijn tas (verstopt onder de stoel) meegenomen met paspoort, rijbewijs, telefoon, geld, pasjes etc. We konden het nummerbord van de auto niet mer zien en toen de politie eindelijk na 45 minuten aankwam, waren ze natuurlijk al ver weg. De politie vertelde me op het buro dat vorig jaar elke dag iemand aangifte kwam doen van diefstal langs het strand en dat deze werkwijze (eerst slot proberen en later raampje intikken) hem bekend voorkwam. Vorig jaar zijn 3 jongens opgepakt, maar waarschijnlijk zijn ze nu weer vrij. Ze zouden me bellen om foto's te kijken, misschien waren de daders bekend, maar ik heb nog niets gehoord. En wat een gedoe om als nederlander weer een nieuw paspoort en rijbewijs aan te vragen!!! Ik heb nog in alle containers langs de National Road gekeken of ze misschien mijn tas weggegooid hadden en alleen het geld en de telefoon eruit hadden gehaald, maar niks gezien. Na 6 weken belde de politie dat mijn verblijfsvergunnig er was en ik dacht dat het mijn nieuwe zou zijn, want die zat ook in mijn tas, maar toen ik op het buro was zg ik mijn agenda met daarin mijn oude verblijfsvergunning: ze hadden hem in Rethymnon gevonden. Mijn paspoort zat ook altijd in mijn agenda, maar die zat er niet bij. Verder hadden ze ook niets gevonden.
Een Nederlander die hier op vakantie was is ook gerold en uit zijn portefeuille hebben ze het geld gehaald en zijn paspoort, rijbwijs en andere pasjes onder een van de banken van de toeristentrein hier geklemd. Na een aantal dagen hebben we deze gevonden, maar toen was de Nederlander al naar huis, met een hoop geregel voor een tijdelijk paspoort enzo.
Het is nu gewoon oppassen. We lieten altijd bij ons thuis de ramen open, maar nu gaat alles op slot. Ik heb alleen maar kopieen van belangrijke papieren bij me, alle originele zijn veilig thuis (hoop ik)
Barbaraki's signatuur beleef het echte Kreta op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Natuurlijk is er hier ook iets van criminaliteit te bemerken, maar laten we het even niet overdrijven.
Vergelijk het is even met Nederland.

In een periode van 15 tot 20 jaar is ons in dat lieve Nederland het volgende overkomen
5 maal auto open gebroken en radio eruit en 1 maal fotocamera.
we moeten nu nog wat horen van de politie.

Woninginbraak in de winter, bij thuiskomst inbreker betrapt die ging ervandoor het had licht gesneeuwd en iets gevroren.
Ha zegt de dienstdoende agent mooie sporen en voetafdrukken in de sneeuw die komen we snel opnemen.
de man van de sporendienst kwam de volgende middag de afdrukken nemen maar ja he Nederland de sneeuw incl. afdrukken waren verdwenen, ja ik had eerder geen tijd melde de bewuste ambtenaar en hij ging weer moest wel even tekenen dat hij langs was geweest.

Auto van mijn vrouw gestolen is terug gevonden in Katwijk aan zee volledig kaal gesloopt moesten zelf voor de transportkosten opdraaien.
Nooi meer iets terug gehoord van de politie

3 gloed nieuw fietsen van onze jongste dochter gestolen, daar kwamen ze al niet meer voor daar moet je voor naar een bureau en dan sta je in de rij.

Mijn conclusie is niet alleen de politie in Griekenland is wat laks wat dat betreft.

Wij wonen nu alles bij elkaar bijna 8 jaar op Kreta we horen wel eens dat er een inbraak is geweest maar in die 8 jaar is ons niets overkomen van dat alles.
Dus wij hebben een vreselijk veilig gevoel t.o.v Nederland en ik betrap me erop dat en de woning maar ook de auto erg vaak niet op slot staan zal vast komen door dat veilige gevoel dat we hebben nu.
Quote
#14
even terugkomen op je vraag Erwin:

Hier op Kos zijn de laatste gegevens dat er 4-5 % minder toeristen per vliegtuig zijn gekomen tot nu toe.
Echter het aantal dagjesmensen vanuit Turkije ( Bodrum/Turketreis) is toegenomen evenals het aantal mensen die Kos per cruiseboot aandoen. iedere zaterdag meert hier een cruiseboot aan met 2700 toeristen ook de bemanning heeft dan wat tijd om te winkelen.

Kortom ik denk dat het niet op achteruit is gegaan wat aantallen betreft.

Natuurlijk zie je verschuivingen, voorbeeld: de cruiseboot meert aan en er komen tig bussen voorrijden voor een eilandtour. deze mensen bezoeken dan het centrum niet of nauwelijks.
Ook het aantal Duitse toeristen is minder maar dit zitten/zaten meestal all-inclusive en kwamen niet of nauwelijks het resort af.
Quote
#15
@ Dick, beste Dick, cijfers in het genoemde artikel zijn niet door mij bedacht. Deze zijn afkomstig uit I Kathimerini en Ta Nea. Het artikel is na te lezen op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, de gegevens zijn afkomstig uit de kranten van zaterdag 14 juli j.l. en is een samenvoeging van meerdere artikelen betreffende de toeristische sector. Daarnaast zullen de cijfers de eerste zes maanden van het jaar betreffen en nog wijzigen, zeker i.v.m. de slechte zomer.Natuurlijk hoop ik voor de Grieken dat de uiteindelijke schade aan de sector nog enigszins mee zal vallen. De salarisverlaging zal echter niet ongedaan worden gemaakt. Hiermee is tevens een voorbeeld gegeven van de invloed van de crisis op een willekeurige werknemer.
Quote
#16
greek statistics. voor de staat is interessant om aantal aankomsten te tellen. maar of dat aantal geld uitgeef of in een resort 2 weken blijft is een andere koek. wij kunnen allemaal telen dus ,wij weten dat aankomsten weinig vertellen.
de european gaat naar zijn vakantie met minder geld terwijl de tavernas en de souvenir winkels meer zijn dan vroeger. je moet een kleinere pita verdelen aan meerdere mensen. wij hebben Jesus op nieuw nodig, om griekenland te reden.
Quote
#17
De politie op Kreta is weldegelijk begaan met de veiligheid van de toeristen. Tenminste met een bepaalde soort, namelijk Israëli's toeristen.

Schild Israëli's toeristen!
Noodmaatregelen voor hun bescherming

De Griekse politie en de nationale inlichtingendienst zijn in alarm na de terroristische aanslag in Bulgarije met als slachtoffers van Israëlische toeristen.
Dus de speciale eenheden zijn toegekomen op Kreta om maatregelen te nemen zowel op luchthaven en zeehaven van Heraklion , en op plaatsen waar de Israëlische toeristen verblijven tijdens hun verblijf in het prefectuur van Heraklion.

Dus een schild vormen rond luxe resorten daar hebben ze dan wel personeel en middelen voor.Daar zitten natuurlijk de zakenmensen en niet jan modaal.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
Jef,

Ik vind deze reactie wel erg ongepast. In Bulgarije stapt een zelfmoordterrorist met 3 kg TNT een bus met Israëlische toeristen in. Vijf toeristen kwamen bij deze aanslag om het leven. Het is dan toch logisch dat de autoriteiten voorzorgsmaatregelen nemen om dit waar dan ook te voorkomen. Dit is toch iets wat je van de autoriteiten mag verwachten.
Quote
#19
@Rolf, volledig mee eens! Om te beginnen zijn Israëli geen "soort" mensen. Ten tweede lijkt het me inderdaad gepast om voor hen extra waakzaam te zijn, dit komt tevens ten goede aan overige buitenlanders en, vooral ook niet te vergeten: de eigen bevolking. Als een aanslag wordt gepleegd loopt in principe iedereen immers gevaar. Men zou blij moeten zijn om niet tot een bevolkingsgroep te behoren die in deze turbulente tijden een extra risico loopt! Over criminaliteit in Griekenland algemeen: deze ontwikkeling was jammer genoeg te verwachten. Maar waarom denken wij dat wij alleen in eigen land ons bezit in de gaten moeten houden? Waarom neemt men op vakantie in het algemeen grotere risico 's? Dat de Griekse overheid nu extra maatregelen neemt is zeker gepast, daarmee tracht men tevens te voorkomen dat menig toerist nu echt besluit om weg te blijven. Nog een kleine opmerking: er blijkt een bijzondere band tussen Israël en Griekenland te bestaan. Het fijne weet ik daar overigens niet van.
Quote
#20
@ Rolf @ Erwin en andere forumgebruikers.
Sorry dat ik me nogal ongelukkig heb uitgedrukt, dat was niet de bedoeling.
Ik wou enkel maar aantonen dat de politie blijkbaar sommige toeristen met een kluitje in het riet stuurt, en anderzijds de grote middelen bovenhaalt. Iedereen die Griekenland bezoekt draagt toch zijn steenje bij , en mag toch verwachten dat hij bij de politie op gepaste wijze wordt geholpen bij het melden van diefstal en andere misdrijven.

Mvg
Jef
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
Ben het volledig eens met Jef. Wij voelden ons behoorlijk in de kou gezet. Politie moet zich overal en voor iedereen inzetten.

(17 July 2012, 15:10)Ο Μήτσος schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Greece67
"...ik en andere toeristen komen thuis met een toch niet zo positief verhaal, is niet een goede reclame..."

Maar hoe verschrikkelijk vervelend het ook is om bestolen te worden, je kunt het glas ook weer halfvol zien en deze nare gebeurtenis juist wél als goede reclame zien...: (slechts)1x bestolen in 15 jaar. Ga eens 15 jaar vakantie vieren in Amsterdam bijvoorbeeld, zou het dan ook maar bij 1 nare ervaring blijven?

Ik ben 45 en heb in Zaanstad tot nu toe ook maar 1 nare ervaring meegemaakt, de fiets gestolen. Voorlopig valt het hier dus gelukkig mee. Helaas is ons dit nu overkomen, maar wij waren en zijn niet de enigen. Het baart mij wel zorgen dat de overheid/politie zo laks reageren en je ook echt niet willen helpen ( onze ervaring).
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#22
Natuurlijk is een inbraak in appartement of auto vervelend, zeker in een land waar je je altijd zo veilig hebt gevoeld. De lakse houding van de politie helpt dan beslist niet mee. Recentelijk stond op de site van een internet krant een filmpje waarop te zien was hoe een Italiaanse toerist in Amsterdam van zijn huurfiets werd getrokken. De daders waren geen vandalen, maar politieagenten, de aanleiding: de man fietste in een richting waarin hij niet had mogen fietsen! Ik weet niet welk land nu een negatiever imago in het buitenland heeft?
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Toerisme Griekenland 2012 ElsR 119 81.081 12 February 2012, 21:01
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  Gevolgen stakingen 22 april Yorgos 14 9.405 20 April 2010, 06:36
Laatste bericht: Sylvia

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)