Grieksegids nieuws     
Zelfstudie versus volksuniversiteit/talencentrum
#1
Ik heb al een vraag uitstaan over Privéles maar ben me ook anderszins aan het oriënteren op het leren van de Griekse taal.

Hoe zijn de ervaringen van forumleden met het leren van de Griekse taal via bv. de LOI, NTI of NHA met behulp van CD's, filmpjes e.d.
Werkt dit of kun je toch beter via een talencentrum of volksuniversiteit leren?

Mijn grootste bezwaar tegen het laatste is dat deze cursussen pas in oktober van start gaan en je dus altijd in een groep zit met mensen van allerlei niveaus.
Ik heb al eens een cursus van Teleac gedaan, heb Oudgrieks gehad op het gymnasium en ben dus niet een echte beginner die zelfs nog de letters moet leren.
Daarom had ik het idee om aan een zelfstudie te beginnen omdat je dan je eigen tempo kunt bepalen. Alleen vraag ik me dan af of je de uitspraak wel goed aanleert.
Quote
#2
Ik ben ooit gestart met een zelfstudie van de LOI en dat beviel op zich prima. Ging nog met singletjes (ja, ja het is lang geleden.. ;)) zodat je de uitspraak goed kon horen. Checken van je eigen uitspraak kon niet, maar is nu volgens mij ook mogelijk. Nadeel vond ik dat je zo solo bezig bent en niet van anderen leert. Ook leer je eigenlijk vooral ook van onverwachte conversaties met mede lesgenoten en dat mis je. Na deze zelfstudie heb ik vele jaren les gehad via de volksuniversiteit en dat was steeds leuk en goed. En ja, soms doe je wat concessies qua niveau maar op zich valt er altijd wel genoeg uit te halen als je er zelf wel veel aan doet. En het is ook gewoon gezellig.
Quote
#3
Zelfstudie heeft voordelen van eigen tijd en tempo. De voordelen van een cursus in groepsverband vind ik veel groter: 1. Je leert de uitspraak beter 2. Je leert converseren 3. Je wisselt ervaringen uit met mede-cursisten 4. Je leert nieuwe aardige mensen kennen 5. Je onderneemt gezamenlijk activiteiten 6. Je bouwt een netwerkje op mbt Griekenland
Als wij niet op cursus waren gegaan hadden wij nooit zoveel fijne nieuwe vrienden gemaakt en ook nooit ons 2e huis in Griekenland kunnen realiseren. Dat laatste is niet voor iedereen weggelegd maar al doe je maar connecties op voor dat ene fijne, mooie plaatsje of dat fijne hotel in Griekenland .....
Zelfstudie is handig als voorbereiding maar het heeft toch een paar ernstige tekortkomingen
Quote
#4
Volg al jaren Griekse les via de Volksuniversiteit van Amstelveen.

En ja het niveau kan per groep wel eens verschillen, maar dat weegt totaal niet op tegen de pluspunten die je met klassikaal les hebt zoals vaak betere uitleg van de grammatica c.q. controle op je uitspraak etc.

Ook wordt bij klassikale lessen niet altijd vastgehouden aan één bepaald lesboek waardoor je op verschillende manieren (al is het via kopieën vanuit andere lesboeken) je kennis van de taal kan vergroten.

Bij klassikale lessen kan men ook beter/snellere inspringen op gebeurtenissen die op dat moment in Griekenland spelen en daar in de les over praten c.q. opdrachten over maken. Dat kan bijvoorbeeld niet bij een individuele LOI cursus

Ook de gezelligheid die je hebt met een groep Griekenlandliefhebbers is zeker een pluspunt vanwege alle ervaringen etc. die je met elkaar uitwisseld. En dan gaat het echt niet alleen over de Griekse taal maar echt over van alles wat maar Griekenland en ookwel andere dingen te maken heeft.

Ik kan al bijna niet wachten tot september dat de eerste les weer begint.....
Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
Quote
#5
Ook ik probeer al jaren de Griekse taal te leren. Persoonlijk vind ik dat klassikaal stimulerender. Daarnaast ook veel gezelliger: ik heb er veel vrienden aan over gehouden. Wij gaan bijvoorbeeld ook 2 keer per seizoen met de lesgroep uit eten. wisselen ervaringen en tips uit, en denken er zelfs aan om met z 'n allen over een jaar of twee een paar dagen naar Griekenland te gaan. En laten we eerlijk zijn: gezelligheid is bij het leren van een niet zo eenvoudige taal als het Grieks onontbeerlijk.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Griekse les aan de Volksuniversiteit in 's-Hertogenbosch. Periklis 0 2.049 30 November 2015, 10:03
Laatste bericht: Periklis
  Griekse les aan de volksuniversiteit in Oss Periklis 0 2.150 29 September 2015, 16:20
Laatste bericht: Periklis
  Griekse les volksuniversiteit Oss Periklis 1 2.352 03 November 2013, 16:31
Laatste bericht: Sprs
  Griekse les aan de volksuniversiteit in Oss Periklis 0 1.743 22 May 2013, 13:49
Laatste bericht: Periklis

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)