Kos, Zia, Kannellada
#1
Ik heb een vraag voor mensen die deze zomer toevallig op vakantie naar Kos gaan:
Zou iemand een paar flesjes kannellada (kaneelsiroop) mee willen nemen uit Zia? Of weet iemand waar ik dit kan bestellen?

Mijn vader is er dol op en ik zou het hem graag willen geven, maar om er nou speciaal voor naar Kos te gaan, dat weer een beetje ver ;)

Ik hoop dat iemand me kan helpen. Alvast bedankt!
Quote
#2
maar wel een hele goede reden hahaTongue

groeten janos
Quote
#3
Hihi, dat is waar, maar daar is het allemaal mee begonnen :p
Nu wil ik weer eens ergens anders heen...
Quote
#4
Vraag het is bij Het Griekse huis in tilburg
Zie het niet op de site staan maar wie weet??

Groeten janos
Quote
#5
Thanks! Ik heb ze net een mailtje gestuurd. Nu weer even afwachten.
Quote
#6
(22 July 2012, 20:41)L.D. schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




flesjes kannellada (kaneelsiroop)

Waar gebruik je dat o.a. in / voor?
Misschien een gekke vraag, maar ik ken het niet.
Maar ik ben wel gek op kaneel!
Quote
#7
Aanlengen met water, zoals limonade, of door de koffie Big Grin
Lekkerder dan de siropen die je in Nederland kunt krijgen.
Quote
#8
Hoi L.D

Mocht het niet lukken Routin kaneel siroop kijk eens hier
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Hoi Theeke,

Bedankt voor het meedenken. Deze siroop ken ik inderdaad, maar het smaakt helaas toch best anders.
Quote
#10
[Afbeelding: 2qizpqw.jpg]

Dit is het recept wat ik heb gekregen van een mevrouw in Zia.

Succes!
Quote
#11
Ja dat lijkt me toch wel een probleem water koken op 250 graden. Zelfs met zoveel suiker erbij krijg je de kooktemperatuur niet zoveel omhoog. Of moet het in de oven trekken bij die temp?
Quote
#12
Daar ben ik ook benieuwd naar, want ik wil het recept graag uitrpoberen!
En heb je enig idee hoe lang het moet koken Szlsuus?
Hoe dan ook, alvast bedankt voor het recept!

Janos, het Griekse Huis heeft laten weten de siroop niet te hebben en ze zijn ook niet van lan het te bestellen. Mocht het ooit wel in hun assortiment worden opgenomen, dan krijg ik een mailtje...
Quote
#13
Beste L.D.

Allereerst mijn excuus voor de late reactie maar het is nu top seizoen en ben niet dagelijks met ORISTE bezig maar


Kannellada is gewoon te koop bij: KERAMOS OP KOS, :)

Wij verkopen de kleine flesjes ( model amfora ) in een kartonnen koker.

Wil je mensen langs sturen geen probleem. als je wil dat ik wat naar je opstuur moet ik even tijd zien te vinden om dit uit te zoeken ( meestal is het postkantoor open als wij open zijn haha)

Ik hoor wel.

vandaag nog een ijskoud glaasje gehad..... smullen hoor
ijsklontjes > 1/5 kannellada > 4/5 water.............. mjammie mjammie
Quote
#14
Hoi allemaal.
Lees met plezier jullie Kannellada verhalen.
Maar.... ja nu komt het,
Ik kom altijd alleen op het eiland Samos, zou je dat daar ook kunnen kopen, en zo ja waar,: dan ik wil er het eiland wel voor ronddtoeren in September,misschien weten Els en Wick dit ik ben zo benieuwd,
Groetjes Margaritha
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#15
@Margaritha Ik heb er nog nooit naar gezocht eerlijk gezegd. Maar eigenlijk lijkt het me best wel lekker over ijs of fruit .... Als ik weer terug ben zal ik er eens naar kijken (eind augustus). Maar misschien weet Wick voor die tijd nog raad?
Quote
#16
"U vraagt wij draaien"

Maak het zelf en je hoeft niet te zoeken.

Kanelada has its origin from the island of Crete. Many years ago that there were no refreshments people were trying to find ways to create some, one of them is the famous Kanelada. Kanelada (cinnamon syrup) is really simple to make since it is syrup with a lot of cinnamon that they used to add snow from the mountain Psiloritis and drink it.

Ingredients for 1 litre of Kanelada

4 glasses of sugar

2 glasses of water

3 cinnamon sticks

2 teaspoons grounded cinnamon

1 teaspoon carnations


Preparation

In a big pot we put the carnations, the cinnamon sticks, the grounded cinnamon and the water and we let them boil in medium temperature. After they start boiling we add the sugar and we mix them really well. When our mixture starts to boil always in medium temperature we let it boil for 15 minutes until it becomes syrup and then we remove it from the stove. We let it get the room temperature and then we strain it in order to remove the spices. We can preserve it outside in a bottle, no fridge necessary. To serve it we will need for each person one big glass full of ice cubes we add syrup almost until the half of the glass is full and we mix it with a spoon and it is ready to drink. It is perfect for the hot summer days. Of course we can also serve it with hot water instead and it is good for the cold days of winter. Finally, we can also use it in confectionery if we want to substitute cinnamon and carnation.

[Afbeelding: 2uh2weo.jpg]
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#17
He @Wick leuk recept. Maarre ... Een theelepel (gedroogde?) anjers? Klopt dat?
Quote
#18
(27 July 2012, 17:27)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




He @Wick leuk recept. Maarre ... Een theelepel (gedroogde?) anjers? Klopt dat?

Waarom ook niet zie kruidenhoekje van wickispaces
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Citaat"
De anjer , de gewone anjer niet de dubbele anjer die we in een bloemenstalletje kopen is een hartversterker , gaat vermoeidheid tegen en werkt goed bij koorts.
Neem 6 gr gedroogde bloemblaadjes ( onbespoten!! ) giet er een kwart liter kokend water overheen en laat het even trekken , zeef het en drink over de hele dag steeds wat kleine slokjes ( bewaar het in een thermokan )
Je kan ook 6 gr gedroogde bloemblaadjes twee weken in een liter brandewijn in de zon zetten.
Einde citaat "

Dat laatste lijkt me wel iets, doet me direct denken aan Rakoumeli :D
@Wick Mooi receptje , bedank.

Mvg
Jef

Als het een recept van Kos moet zijn.

Κανελάδα (Κώς)


1 κιλό ζάχαρη
3 ποτήρια νερό
3 φυλλαράκια μοσχολούλουδου αρμπαρόριζας
2 ξυλάκια κανέλας
2,3 γαρύφαλλα
1 κ.γλυκού κόκκινη χρωστική για ζαχαροπλαστική.


Σε μία κατσαρόλα βάζετε τη ζάχαρη, τα ξυλάκια της κανέλας,τα γαρύφαλλα την αρμπαρόριζα. Προσθέτετε το νερό περίπου 2,5 ποτήρια νερό .
Βάζετε τη κατσαρόλα στη φωτιά και αρχίζετε ν ανακατεύετε.Αφήνετε να βράσει για 10 λεπτά περίπου, και προσθέτουμε το χρώμα. Ανακατεύετε καλά. και αποσύρετε τη κατσαρόλα από τη φωτιά.
Αφήνετε να κρυώσει και τη βάζετε σε μπουκάλια στο ψυγείο. Πίνεται σαν αναψυκτικό.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
Daar is-ie dan:

Dit is de originele KANELADA van Kos amfora flesje 200 ml in koker met oude foto’s van Kos stad

Prijs 4,50 euro per fles met koker


[Afbeelding: 34hf71k.jpg]
Quote
#20
En daar is het goedje dan :) Dick, helemaal geweldig! Ik wil zeker wel een paar flesjes hebben.
Iedereen bedankt voor de moeite en voor de recepten, ik ga het zeker eens uitproberen om te kijken of ik het net zo goed kan ´brouwen´als de mensen uit Zia (vast niet Tongue).
Quote
#21
Sinds wij het zelf verkopen is er één vaste klant van dit heerlijke drankje.....


IK zelf hahahaha

lekker verfrissend hoor
:)
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kos - Zia: "Een opsteker". Cor Nieuw Vennep 3 3.194 22 May 2018, 14:12
Laatste bericht: Nanny

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)