Griekenland privatiseert zichzelf. Voor 'Europa' niets meer te halen
#1
ILLEGAL PRIVATIZATION PARTY IN FULL SWING

By Paschos Mandravelis (Ekathimerini)

One thing is certain: If a private investor had expressed an interest in developing the coast of Katakolo in Ileia in the Peloponnese, the leftists would have lambasted the “sell-off of public assets,” several deputies would have spoken out against the “rape of Ileia,” the ecologists would have lamented the potential “loss of the beauties of nature,” and the far-right would have discovered “nefarious characters” on the investment company’s board of directors and argued that developing Katakolo would pose a serious risk to national security. Finally, the Council of State would have delivered the final blow by deeming the investment illegal because a cluster of pine trees on the coast characterize it as forestland.

So, while the nation stands guard just in case some odious foreign investor happens to cook up a plan to mar a part of the Greek landscape, our homegrown vultures have succeeded in illegally privatizing almost every corner of the country without paying a cent to the state and without any kind of zoning plan.

According to a report by Kathimerini on July 15, when a team from the state privatization fund visited Ileia to inspect real estate assets there, not only did they fail to find a single hectare of free land, as there ought to have been, but they also found entire settlements on the coast made up of illegal buildings. Out of a total 2,000 hectares of state-owned land, not even 200 hectares can be developed.

This is more or less how the battle against privatizations is being played out in Greece. While the voices of the left cry out against the ghosts of multinational corporations that are apparently lining up outside the Greek border baying to suck us dry, inside the country, the illegal privatization party is in full swing.

Frightened by the “cursed memorandum,” the public in turn is entrapped in a “yea” or “nay” dilemma concerning privatizations, instead of discussing the terms according to which public property will be utilized. As we guard Thermopylae against the neoliberal invader, prime public real estate and state money is being eaten up behind our backs. The land-grabbers are privatizing state-owned properties, the unionists of the Public Power Corporation continue to take their luxurious trips abroad on the state’s tab, university deans take “full advantage” of research grants for their own benefit, doctors commercialize healthcare by selling treatment for bribes, and the list goes on and on.

But, there we stand at Thermopylae, unmoving, shouting “You shall not pass” at potential foreign investors, allowing our own lot time to complete the job.
Quote
#2
Graag wil ik aandacht vragen voor en lezing aanbevelen van dit toch wel hoogst merkwaardige stuk amerikaanse tekst:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het begint heel gewoon met een uitspraak van Mario Draghi van de ECB over de Griekse/Europese monetaire crisis ,en een scherpe analyse hoe beroerd we er met z'allen voorstaan. Maar daarna derailleert het in een soort apocalyptische visie met citaten uit Openbaringen en een beredenering van althans het economische einde van de wereld.

Je zou zeggen: een ordinaire reli-crackpot, maar het is zo lucide geschreven en alle feiten zijn zo correct en actueel, dat ik het toch niet goed kan plaatsen.Iemand hier, die zijn of haar( ik denk aan @Tina K.) licht over wil laten schijnen?
Quote
#3
UPDATE 01-08-2012:

Hoe het IMF en de ECB de Griekse economie met een Neo-Liberaal koord wurgen.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Beste Aleko heb je in g... naam niets anders te doen in je leven dan achter elkaar dit soort berichten te plaatsen.

ik weet de zomer is niet best in Nederland en dan zit je al ras achter je pc maar misschien is ganzenborden een alternatief.
Quote
#5
Ja cornelius de zomer is inderdaad niet wat het zou moeten zijn,daarom lees ik de berichten op dit forum waar ik een warm gevoel bij krijgt,en wat denk je?,het is heerlijk weer vandaag,heb een vrije dag genomen en zit heerlijk aan een biertje en bedenk wat ik 4wkn in kreta gaat doen om daar weer van dat heerlijke leven te genieten zoals jij altijd doet,en die hele politiek kan mij echt niet boeien.
yamas cornelius.
[Afbeelding: drcp6d.jpg]
Quote
#6
@Leo yamas en laat de politiek de politiek ik ben bijna grieks geworden de laatste jaren en ik ben blij dat ik hier relaxt kan leven.

Afgelopen zondag een groete virned van me gesproken Yorgos hij runt een Griekse taverne die echt op zijn laatste benen loopt.
tijdens ons gesprek over alles wat er zich afspeelt in Griekenland deed hij wat uitspraken die ik niet snel zal vergeten.

Een uitspraak was yorgos is 55 jaar oud heeft ruim 25 jaar voor drie man personeel gezorgd en nu zorgt yorgos na zijn personeel eerst voor zichzelf.
Hoe ik de winter door moet komen weet ik niet maar mijn personeel krijgt een uitkering Yorgos heeft daar netjes voor betaald.
maar hij vertelde Yorgos betaald geen belasting de staat krijgt niets ik moet eerst zelf in leven blijven.
en Cornelius we nemen er nog 1 want gasten komen er toch niet en we hebben heerlijk samen met mijn vrouw en nog wat mensen zitten borrelen en inderdaad geen enkele toerist melde zich voor een maaltijd.
Toen ik wilde betalen weigerde hij dat wat moet ik dan alles weggooien na het seizoen, uiteraard hebben we geld achter gelaten voor hem op de tafel iets waar hij nu nog wel boors om zal zijn.
Het verraad de toestand waarin vele Grieken zich vinden.
Quote
#7
Ja cornelius wij hebben soms best verdriet,en dit verhaal is toch een aanslag voor deze yorgos,ik bedoel,waar zitten wij in dit rijke nederland ons druk om te maken met alles om ons heen,daarom gaan wij zo graag naar dit heerlijke kreta,de liefde die wij daar hebben is hier niet,zijn blij als we weer in kreta zijn want ben het hier even zat van alles.
Trouwens hoe is het met je vrouw op het moment,gaat het alweer de goede kant op?.
De beste groeten van Leo en Sonja.
Quote
#8
@Leo en Sonja

Het gaat langzaam aan beter met mijn vrouw de operatie is nu bijna 3 maanden geleden maar ze draagt nog steeds de nekkraag omdat ze haar hoofd nog niet mag bewegen.
Ze heeft nog best wel veel pijn maar door de pijnstillers is het beheersbaar en stiekem zoals bij Yorgos zondag gaat er ook wel een raki of wijntje in want zondige moet soms eens kunnen natuurlijk.
Het is afzien voor haar zeker omdat het nu al een week of 5 ruim dertig graden is en ze hem 24 uur per dag moet dragen.
ze heeft nu ruim 20 behandelingen van de fysio gehad en half augustus moeten we weer voor een controle naar het ziekenhuis.

ik blijf het zeggen alle lof voor de doktoren , fysiotherapeut enz., er gaan vreselijk veel indianen verhalen door de wereld er zal ook best wel wat van waar zijn maar wij hebben in de universiteitskliniek in Iraklion erg weinig van gemerkt, ja het gebeurd allemaal op zijn Grieks een röntgenfoto maken en de controle daarvan kost je een halve dag maar dat weet je, gewoon aanpassen aan het land en het komt goed.
en tot op heden zijn 99 procent van alle kosten netjes vergoed door de IKA.

Zeer veel dank voor de belangstelling.
Groet cornelius
Quote
#9
Daar zijn we mensen voor cornelius,ik hoop jou eens te mogen ontmoeten als wij in kreta zijn,want van jou kunnen we nog eens leuke en minder leuke verhalen horen.
Groet van ons.;)
Quote
#10
Altijd welkom in ons zeer nederig stulpje waar we ondanks alle ziektes en ellende die ons overkomt ons uiterste best doen om op ons geliefde Kreta te overleven.
de meeste vluchten dan weer met hangende pootjes teruf (wij ook eens gedaan) maar nu gaan we door tot het bittere einde

Eerlijk gezegd kan ik me geen voorstelling meer maken wat we in het intolerante Nederland zouden moet zoeken.
Quote
#11
Hallo cornelius leuk als we jou in jou heerlijke nederige stulpje mogen bezoeken,en mag ik jou dan er over mailen,want ik weet jou adres natuurlijk niet,wij zien er naar uit.
Groetjes van ons.:)
Quote
#12
Hallo Leo en Sonja ik zal mijn privébox tijdelijk openzetten, die heb ik afgesloten omdat er op de diverse forums dus ook op dit forum nog wel eens lieden rondlopen die het nodig vinden om mij mailtjes te sturen met een inhoud waar ik niet van gediend ben.

Groet Cornelius
Quote
#13
Beste Cornelius, ik ken je niet, maar je verhaal over je vriend Yorgos is erg ontroerend. Hoewel een van de wellicht honderden, duizenden verhalen die je zou kunnen horen en opschrijven. Ik hoop voor hem en zijn land- en lotgenoten dat zij voldoende veerkracht hebben om dit te boven te komen. Wat een verdrietige situatie, maar ook wat een sterke persoonlijkheid! Gastheer op en top tot bittere einde, ik ben er stil van. Laat diegene met ongenuanceerde kritiek, al dan niet uit onwetendheid, dit maar eens horen. Wens hem sterkte, en ik hoop hem als ik weer eens op Kreta ben de hand te mogen drukken en bij hem te eten. Natuurlijk ook beterschap voor je vrouw, naast de pijn afzien in die hitte! Vriendelijke groet, Erwin
Quote
#14
R E C T I F I C A T I E
Quote
#15
Ik moet wel gniffelen hoe dit (zoveelste) (gaap) politieke onderwerp van Aleko "gekaapt" is en veranderd in een beetje beppen over gezondheid en op visite komen. Klasse! Maar begrijp ook wel dat dit niet helemaal de bedoeling is van het forum.

Daarom weer even on topic:
Aleko, de tijd dat we hier met elkaar in het café de zondebokken zochten is voorbij, het café is leeg. De tijd dat we bij de bakker over oplossingen spraken is voorbij, want niemand ziet oplossingen. De dagelijkse realiteit is dat de politieke discussies verstommen omdat we te druk zijn om het hoofd boven water te houden. De crisis wordt uit schaamte doodgezwegen. Politici en die-hard aanhangers van politieke partijen zoals jij worden op z'n minst doodgezwegen, soms zelfs dood gewenst. Mij lukt het niet meer om vrienden te overtuigen van de slechte kant van de Neo-fascisten, als dat wel de mensen zijn die de overvallers uit hun appartement hebben weggejaagd. Ik snap dat de oplossing vanuit de politiek moet komen. Maar tot er daadwerkelijk weer toekomst voor dit schitterende land is, is elke politieke discussie en zwarte pieten spel er een teveel.
Quote
#16
(31 July 2012, 23:35)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Graag wil ik aandacht vragen voor en lezing aanbevelen van dit toch wel hoogst merkwaardige stuk amerikaanse tekst:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Het begint heel gewoon met een uitspraak van Mario Draghi van de ECB over de Griekse/Europese monetaire crisis ,en een scherpe analyse hoe beroerd we er met z'allen voorstaan. Maar daarna derailleert het in een soort apocalyptische visie met citaten uit Openbaringen en een beredenering van althans het economische einde van de wereld.

Je zou zeggen: een ordinaire reli-crackpot, maar het is zo lucide geschreven en alle feiten zijn zo correct en actueel, dat ik het toch niet goed kan plaatsen.Iemand hier, die zijn of haar( ik denk aan @Tina K.) licht over wil laten schijnen?

---------------------------

Aleko, ik zie je bericht nu pas. Je vraag me mijn licht over het artikel te laten schijnen, maar ik ben bang dat mijn lamp alleen maar donker geeft.

Als ongelovige kan ik niet zoveel met de analogieën die deze trompettist van de Philadelphia Church of God trekt. Europa als opvolger van het Heilige Romeinse Rijk. (Ahum, waar is het grootste deel van Frankrijk?) en Europa als beest dat opkomt uit de aarde, eruit ziet als een lam maar spreekt als een draak; alleen de mensen die het teken van het beest dragen, kunnen iets kopen of verkopen. (
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, voor de liefhebbers.)

't Is mooi gevonden. Toegegeven, het heeft wel wat. Maar de Apocalyps, ooit neergepend door apostel Johannes op het eenzame Patmos, is dermate onbegrijpelijk dat je het altijd wel ergens op kunt laten slaan.

Je krijgt een antwoord in stijl: Meer dan de eerste zin uit
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Big Grin Big Grin heb ik er niet over te zeggen....
Quote
#17
@Tina.Dank, je bent in stijl en to the point, zoals altijd.Als mede-ongelovige vind ik dit toch wel vet lekkere teksten, hoor!Met name die NBG 1951 vertaling springt er wel uit.
Quote
#18
Voor wie oren heeft om te horen en ogen om te lezen en de aandacht om na te willen denken:

"But fast-forwarding to 2012, the bottom line is this: the Americans, the Sprouts, the Israelis and the Turks have a lot at stake here. What happens to the Hellenic Republic is about far, far more than debt. Stay tuned."

Of beter nog, lees het hele artikel:


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)