Nicolas Gage: Eleni
#1
Recentlijk zocht iemand een copy van het boek Ten noorden van Ithaka. Nu is dit boek veel meer dan het zoveelste " ik vertrek" of " mijn droomhuis onder de zon" boek. Door de achterliggende geschiedenis heeft het een bijzonder gegeven: de kleindochter gaat het in de oorlog verwoeste huis van haar grootmoeder herbouwen. Slechts weinigen kennen de geschiedenis van deze Eleni, het leven dat zij leidde in de bergen van Epiros en haar tragische lot. Haar zoon, Nicolas Gage, schreef dit indrukwekkende verhaal, dat een meeslepend tijdsbeeld geeft over het leven in Griekenland in de eerste helft van de twintigste eeuw. Persoonlijk vind ik dit boek een must voor de echte Griekofiel. Men begrijpt meer over de historische en culturele achtergrond van het land. Men leest over de gruweldaden van de oorlog, maar ook over het communistisch verzet en hun misdragingen. Als men dan nog beseft dat het kolonelsregime nog aan de macht moet komen, begrijpt men wat het Griekse volk heeft moeten doorstaan. Toegegeven: geen lichte literatuur voor op het strand, en ook niet in het Nederlands verkrijgbaar, maar een must voor een ieder die over Griekenland wil lezen, en dan eens geen verbouwingsverhaal.
#2
Erwin, bedoel je het boek "ten Noorden van Ithaka" of "Eleni"?
Dit laatste boek ( en "Eleni's kinderen" ) is wel degelijk ook uitgebracht in de Nederlandse taal. Er is al meerdere keren geschreven over beide boeken, vul bij de zoekfunktie maar eens "Gage" in.........
#3
Ik was niet op de hoogte dat er van Eleni inmiddels een vertaling is uitgebracht. Dank je dat je dat even meldde, het maakt het boek voor velen toegankelijker. Reden te meer om het boek over inktzwarte periode uit de Griekse geschiedenis te lezen. Inmiddels heb ik ook oude forumberichten over dit boek gelezen. Waarom ik het dan toch weer onder de aandacht breng: juist om de schaduwkant van dit zonnige land.Het toont ook de veerkracht van het volk, de gebeurtenissen zijn nog vrij vers. Juist die veerkracht kunnen de Grieken nu gebruiken! Nogmaals dank voor de correctie.
#4
Lees alsjeblieft de eerder gevoerde discussies over dit boek.Bij nieuwkomers komt dit boek iedere keer weer terug.Toen ik nog jong was en weinig van Griekenland in de drie burgeroorlogen voorafgaande aan het Kolonelsregiem afwist, heeft dit boek mij tot tranens toe bewogen.

Later toen ik een een aantal wetenschappelijk onderbouwde boeken gelezen had over deze periode, werd mij duidelijk dat dit 'petit histoire' was van rechtse Amerikaanse,journalistieke, familiaire, makelij.Hoe tragisch en hoe aangrijpend ook ,staan Cage en zijn kinderen historisch gezien aan de 'verkeerde kant'.

Amerika + Engeland vochten in die periode de allereerste fase van de Koude Oorlog uit in Griekenand.ELAS, KKE en alle verzetsstrijders/sociaal democraten werden door de royalisten/fascisten, door rechtse colloborateurs ,het land en de politiek uitgevochten.Met als resultaat de huidige elkaar opvolgende fascistoïde klieks.
Cage en consorten behoren tot 'rechts'.Het boek 'Eleni'en volgende erupties zijn - hoe aangrijpend ook - tearjerkers van 'rechts'.

Er is inmiddels een bibliotheek aan wetenschapppeijk onderzoek dat vaststelt dat de wreedheden van 'rechts', die van 'links' verre overtreffen.Die zgn afvoer van 'de Griekse Jeugd' naar Albanië mag je ook met een flinke korrel Grieks zeezout nemen.
#5
Alle drie de boeken zijn een aanrader om te lezen.

Zelf kom ik al jaren in het gebied in Noord-Griekeland waar het verhaal /deze geschiedenis zich afspeelt.

Het plaatsje Lia is zeker de moeite waard om te bezoeken.

Op een ander Grieks forum heb ik de van twee boeken de volgende beschrijvingen geplaatst:

Ten Noorden van Ithaka zie => http://griekenland.mixxt.at/networks/forum/thread.39652

Eleni zie =>
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De verfilming van het boek Eleni (als DVD verkrijgbaar bij
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




) is ook zeer de moeite waard om te bekijken. Echt pakkend hoe het verhaal in beeld wordt gebracht.


Bij o.a. Bol.com worden de boeken nog vaak aangeboden.
Cynthia's signatuur Neem ook eens een kijkje op mijn fotosite:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of via de Facebook pagina
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





fotosmiley
#6
Beste Aleko, hartelijk dank voor je uitgebreide en bijna wetenschappelijke verhandeling. Echter, het was geenszins mijn bedoeling om hier een geschiedkundige discussie van te maken. Mijn intentie was diegene die het boek Ten Noorden van Ithaka zocht te wijzen op het bestaan van het boek Eleni. Hierbij in het midden latend wie schuldig, slachtoffer of dader is, of wie de meeste gruweldaden heeft begaan. Gage schreef een autobiografisch werk: vanuit zijn perspectief is dit de waarheid. Als een slachtoffer van "het andere kamp" een dergelijk boek zou schrijven, zou dat niet minder waar hoeven te zijn, en: evengoed een 'tranentrekker". Overigens, ik mag dan nog niet zo lang op dit forum actief zijn, maar ik weet wel waar ik over schrijf. Het is in dit geval alleen niet aan mij om schuldigen of slachtoffers te benoemen. Net zo min als ongezouten kritiek te geven op Griekse binnenlandse aangelegenheden. Ik probeer hierin zo zorgvuldig mogelijk te zijn.En tenslotte: ik heb inderdaad die oude berichten niet eerst doorgelezen, ik lees immers ook geen oude kranten, en voor jou informatie: al helemaal geen Telegraaf.
#7
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Nicholas Gage heeft ook het boek geschreven:

HELLAS
a portrait of Greece

ISBN 0 00 272277 1

Greece is a country that always surpasses every visitor's expectation.
No one could be a better guide than Nicholas Gage, born in the remore village of Lia and the author of Eleni, the extraordinary story of how he unravelled the tragedy of his mother's death.

The result is a delightful journey through the history, culture ans landscape of Greece that will add immeasurably to the pleasure of a visit to this most romantic and most contradictory of countries.
The people and their way of live, the food and wine, the music, the traditions of the church and of vilage life, the legacy og the Classical and Byzantine cras, the abundance of magnificent ruins, the stark grandeur of the landscape - all are introduced and discribed together with a tour trough the Greek provinces and the many islands of the Ionian and Aegean Seas.


Het is een boek dat gepubliseerd is in 1987.


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#8
@Erwin.Je zal met een jaar of twee 'cursus'- grieks maar eens op het dorpsplein van een 'verkeerd' dorp in gesprek raken met iemand uit een zgn 'foute' familie; het gesprek komt op de drie burgeroorlogen; (en dat komt het al heel gauw, het is alom levende geschiedenis) en je hebt alleen maar 'Gage-informatie' in je reispakket, met alle - terechte - hevige emotie. Dat kan dan best niet zo leuk worden.Ik pleitte dus voor wat objectieve kennis van de griekse geschiedenis zo tussen 1936(Metaxa-dictator) en 1974(Papadopoulos-Junta), voor iedere serieuze tourist, die mee wil praten en meer dan zon en ouzo zoekt.
#9
Beste Aleko, graag ga ik dergelijke discussies uit de weg. Bovendien: met 2 jaar Grieks kun je dergelijke discussies niet voeren. En dan nog iets: ik vind je toon erg neerbuigend, daar houd ik niet zo van! Ik wilde uitsluitend een boek onder de aandacht brengen dat het " eigen huis en tuin niveau" overstijgt. Niet meer, niet minder. Daarnaast is een burgeroorlog de meest gruwelijke der oorlogen, en worden aan beide zijden wreedheden begaan. Links en rechts. Gelukkig heb jij alle wijsheid in pacht hierover! Dergelijke moeilijke discussies moet je niet aan willen gaan, ook niet met mijn kennis van het Grieks. Daar schiet die kennis van taal en geschiedenis al gauw te kort. En zoals gezegd: als buitenlander acht ik terughoudendheid geboden. Wat mij betreft: einde discussie!
#10
@Erwin.Ja, als je het zowel daar als hier op het frappé-niveau wilt houden, dan heb je mijn zegen.Nu blij?
#11
Lekker metrio me gala parekalo!
#12
@ Aleko Jij gelooft wel erg in je eigen gelijk en daarbij zet je anderen neer als nitwits. Kernbegrippen als superieur,arrogant komen dan bij me op. Hou daar mee op. Je hebt best wat te melden, maar zoals altijd is het de toon die de muziek maakt.
Ik kan me niet voorstellen dat mijn reactie nieuw voor je is.
#13
Maar beste @Chris en ook @Erwin wel.Het is geen kwestie van geloven, maar van wéten.Ik wil nog wel een keer een boekenlijstje geven om óók anderen relevante kennis te laten verwerven, maar dan moet men wel achter de koffie vandaan willen komen.En wat mijn manier van feiten vermelden betreft:Sorry, ik kan niet altijd op mijn hurken gaan zitten, als ik wat te berde heb te brengen.

Gelukkig heb ik hier in het verleden(voor de nieuwkomers!) bij dit soort schermutselingen, bij herhaling de ruimte gekregen om mijn informatie op mijn eigen manier te formuleren.Voor degenen, die zich hieraan ergeren is er een prima oplossing: Als je "Aleko" leest, gewoon overslaan en verder lezen.Je hóéft me niet te lezen!Er is hier - gelukkig ,en dankzij Ger - een overvloed aan ander buitengewoon interessant nieuws.Ik heb me mijn eigen plaatsje op Oriste's brede palet in de loop van de jaren wel verworven.
#14
Beste Aleko, ik probeer het nog een keer: ik heb geenszins de bedoeling gehad een politiek discussie te ontketenen over het boek Eleni. Daarnaast ben ik niet goed genoeg op de hoogte om deze discussie aan te gaan, als ik daar wel behoefte aan had gehad. Dat is dus niet het geval.Bovendien heeft een verhaal, hoe zwart de bladzijden ook zijn, altijd twee kanten. Eleni laat een kant van het verhaal zien, dat heb ik gelezen. Zoals ik ook geschreven heb, vind ik dat je als buitenlander altijd voorzichtig moet zijn met dergelijke onderwerpen, hoe goed je ook ingelezen bent, je blijft buitenstaander. Men beheerst de taal niet voldoende, en men is geen geschiedkundige. Ook jouw mening is gekleurd, namelijk gevormd door de boeken die je over dit onderwerp hebt gelezen. Hierdoor ontstaat wel een genuanceerder beeld over de burgeroorlog in Griekenland. Maar beste Aleko, DAAR GAAT HET HIER NIET OM! Als ik deze discussie niet met je aan wil gaan, betekent dit niet dat ik zo oppervlakkig ben dat ik alleen maar over koetjes en kalfjes kan praten. Met name de laatste berichten vind ik erg arrogant van je. Daar ben ik niet van gediend, en zal je eigen advies ter harte nemen: ik sla je in het vervolg gewoon over!
#15
Heel verstandig @Erwin, dat zal je heel wat onnodige opwinding besparen.Ik ben overigens pas écht gaan lezen(mijn bibliotheek per vandaag beslaat zo'n 800-1.000 gelezen en verwerkte titels); gedurende twintig jaar reizen en praten en discusseren op vele tientallen dorpspleinen door heel Griekenland.In perfect verstaanbare en begrijpbare inhoudelijke en gevoelsmatige communicatie.

Dat lezen ter contrôle en achteraf heeft mij een extra hechte basis gegeven voor mijn huidige stellingnames hier en dáár: de Grieken gaan maar wat graag in politiek-economische, vaak heftige woordenwisselingen.Ze dagen je als het ware daartoe uit. Je schroom is dan ook totaal overbodig. Dát had je toch tenminste wel van de Griekse volksaard kunnen leren tijdens het koffiedrinken.
#16
zucht.....
#17
(26 July 2012, 13:27)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(mijn bibliotheek per vandaag beslaat zo'n 800-1.000 gelezen en verwerkte titels); gedurende twintig jaar reizen en praten en discusseren op vele tientallen dorpspleinen door heel Griekenland.In perfect verstaanbare en begrijpbare inhoudelijke en gevoelsmatige communicatie.

Wil je nu een lolly?
#18
@Sophia.Nou, liever een extra leesbril, als je het missen kan.@Erwin.Bij zo'n verzuchting van moedeloosheid horen slechts drie(...) puntjes, volgens een al minstens een eeuw oude typografische wet.

Nou Ger, dit gaat aardig de kant van het gebep van het oude XOAS op.Van mij mag je alle onzin weghalen.Ik stop in ieder geval.
#19
Beste Aleko, onbegrijpelijk dat iemand met jou intellect het nodig vindt om telkens weer neerbuigend te moeten doen. Ik ben in mijn reacties naar jou toe altijd correct geweest, zo ben ik nu eenmaal. Ik probeer mensen in hun waarde te laten. Met dergelijke opmerkingen maak je geen vrienden, en ik zal zeker niet met jou aan een frappè op een dorpspleintje in Griekenland willen zitten. (ook niet virtueel trouwens, en kennelijk ben ik niet de enige) Maar telkens als jij reageert is daar weer een sneer. Het zou je sieren als je eerst denkt, voordat je schrijft. Iemand is niet minder intelligent als hij een discussie over gevoelige onderwerpen in een taal die je niet voldoende beheerst uit de weg gaat. Ik acht dat eerder verstandig, ook al weet ik dat discussiëren zowat de nationale sport van Griekenland is. Maar laten we proberen met elkaar volgende af te spreken: ik reageer niet op de door jou geplaatste discussies, jij niet meer op die van mij. Vergelijk het met een terras waar ik ook niet met jou op zou willen zitten. Jij hoeft je dan niet meer te storen aan mijn gebrek aan kennis, en ik niet meer aan die vervelende opmerkingen van jou, toch? Je laatste opmerking vraagt om een sneer van mij kant. Maar geloof me, daartoe zul je me nooit kunnen verleiden........ (oeps te veel puntjes)
#20
Neen @Erwin, dat spreken we zeer zeker niet af.Dat zou contrair zijn aan de vrijheid van meningsuiting op dit forum.On verra...!
#21
Kan iemand mij een bakje geven?! Nog nooit heb ik zo 'n hautain persoon ontmoet, walgelijk! Ik heb inmiddels enkele oude discussies met jou gelezen, daar werd ik niet vrolijk van! Het beeld dat daaruit naar voren komt, klopt met het beeld dat ik me over jou vormde uit de reacties die je op het boek Eleni hebt gegeven. Ik ga me niet tot jouw niveau verlagen, dat zou te veel eer voor je zijn. Trouwens, je vraagt Ger de discussie te verwijderen: dat is pas echt kinderachtig, je krijgt je zin niet, dus dan maar weg er mee. Dan spreek je ook nog over de vrijheid van meningsuiting:uit de artikelen en reacties van jou kan ik niets anders concluderen dan dat jij graag anderen je mening oplegt. Dit blijkt ook uit het feit dat je een literatuurlijst wilde plaatsen op het forum. Maar hoe is het eigenlijk gesteld met de vrijheid van meningsuiting in landen waar het communisme aan de macht is: Cuba, Noord Korea etc? Veel reacties van je zijn neerbuigend, je bent niet in staat anderen in hun waarde te laten. Begrijpend lezen is moeilijk voor je: ik breng een boek ter sprake wat voorafgaat aan een ander boek, en jij komt met een politieke verhandeling waarom ik niet heb gevraagd. Vervolgens denk je je superioriteit te moeten tonen door enkele chique woordjes er tussen te gooien. Het is moeilijk bescheiden te blijven... (voor jou plezier: 3...puntjes, of heb je dat al geteld?) Maar mijn beste, doe wat je niet laten kunt, want dit is toch echt mijn laatste reactie op jou, ik reageer gewoon niet meer op je.Was trouwens je eigen advies!
#22
Het volgende advies zou ik Aleko en anderen willen geven : vraag vooral aan oudere Grieken, al of niet op dorpspleintjes, als het onderwerp al ter sprake komt, hoe zij de oorlog, burgeroorlog en juntaperiode hebben ervaren. Luister goed en sta niet meteen met je mening klaar. En laat dat Nederlandse opgeheven vingertje achterwege. Bedenk ook, dat Grieken over het algemeen aan vreemden zelden het achterste van hun tong laten zien, vooral over deze onderwerpen.
#23
@Aleko, Martje ga je af en toe niet een beetje te ver, is niet leuk en gezellig voor andere mensen.
#24
@ Suzan, dat is precies wat ik bedoel. Luister naar de verhalen van de mensen en bedenk vooral dat je buitenstaander bent. Je bent nooit volledig op de hoogte en beheerst de taal niet voldoende. Als buitenlander kan e.e.a. bovendien belerend overkomen.

Kleine opmerking van mijn kant in het algemeen: ik schrik van de heftigheid waarop werd gereageerd door Aleko, ik wilde alleen een boek onder de aandacht brengen, niet meer, niet minder. Veel mensen kennen deze bloedige periode uit de Griekse geschiedenis niet en denken dat in Griekenland na de Tweede Wereld Oorlog een vreedzame periode is ingetreden. Niets is echter minder waar helaas...
#25
@Aleko Je moet het recht op vrije meningsuiting niet verwarren met het zogenaamde "recht op vrije belediging" zoals ik het altijd noem. Als je het niet met iemand eens bent kun je dat ook beleefd formuleren.
#26
@Erwin heeft wel erg veel tekst nodig om zijn punt(.) te maken.En ja dit is een land dat veel heftigheid los maakt, bij mij ook, ik schaam me niet.Een aantal mensen vindt kennelijk dat je je niet met de poltiek van een ander land moet bemoeien en maar beter weg kan kijken.
Ik ken tenminste één Nederlander , Max van der Stoel, minister van Buitenlandse Zaken ten tijde van het Kolonelsregiem.Die keek niét weg en bemoeide zich intens met de mensenrechten en met de exit van Papadopoulos.De Grieken konden zijn oordeel en bemoeienis zeer wel waarderen .Hij kreeg als dank Het Grootkruis in de orde van de Feniks(net zoals Sir Patrick Leigh Fermor); een Eredoktoraat aan de Universiteit van Athene; twee allee's in Thessaloniki en Athene werden naar hem vernoemd.Had hij toen dan toch maar zijn mond moeten houden en niet bij het Rode Kruis moeten interveniëren of in de VN zijn vinger niet op moeten steken? Hij heeft precies datgene gedaan wat ik hier op bescheiden schaal probeer.Hij heeft daar veel dank en eer voor gekregen.Die Grieken zijn toch niet gek!
#27
Hou je nou eens aan je woord Aleko en stop ermee. Je lijkt meer op Heintje Davids dan op Max van der Stoel.
#28
(26 July 2012, 18:30)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hij heeft precies datgene gedaan wat ik hier op bescheiden schaal probeer.Hij heeft daar veel dank en eer voor gekregen.

Verwacht jij dat ook te krijgen dan?
2 lolly`s, meer krijg jij niet.
#29
Is het een keer warm in Nederland, krijgen gelijk veel mensen een zonnesteek...
Ga maar niet in Augustus naar Griekenland...

marja
#30
Ik heb met verbazing de discusie over dit boek gelezen, gaat het nu over het boek of over het gelijk tussen twee forumleden ?????
Ben blij dat dit niet veelvuldig hier voor komt.

Rob
#31
@Rob.Het gaat natuurlijk om de inhoud van het boek.
Hierbij ben ik van mening dat het een aan (Amerikaanse-) propaganda grenzende, éénzijdige visie geeft op de Griekse burgeroorlogen van 1943-1949, welke het Griekse volk tot aan vandaag verdeeld houden.

Ik vind dat ik zoiets moet laten weten,vóórdat de onvoorbereide lezer het als de enige echte waarheid gaat beschouwen.Het gaat hier om een bepaalde uit te dragen opvatting van de feiten, welke als tearjerkende fictie knap verpakt wordt.

Als belezen Phihelleen heb ik het recht mijn inzicht hier op het forum te zetten.Afstand nemend van de mensen (Et tu ...?), die hier posten,just for trolling!
#32
Leuk Aleko ik schreef het omdat ik vind dat Eleni een roman is en zo ook moet worden gelezen. En niet als een geschiedschrijving
waardoor twee forumleden het nodig vonden om elkaar de haren uit te trekken. hahaha

gr.Rob
#33
@Rob. Dus toch TROL! Dank voor je duidelijkheid.
#34
(18 August 2012, 16:25)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Rob. Dus toch TROL! Dank voor je duidelijkheid.

De gene die in vele topics zit te trollen, en topics kaapt ben jezelf Aleko.
Gaat het over een boek ji weet het beter, gaat het over politiek juist jij weet het beter.

Je komt over als een alles wetende "Ubermensch"

Begin je eigen foum zou ik zeggen.
Henk
#35
Ach @Henk.Ik spiegel me maar aan Cassandra, die had een soortgelijk probleem!
#36
@Aleko: jezelf vergelijken met iemand uit de Griekse oudheid met hele speciale gaven getuigt nu niet van bescheidenheid. Je kunt het gewoon niet verkroppen dat iemand een andere mening heeft dan jij. En dan moet en zul je gelijk krijgen.
Ik vind dat Rob best een boekrecensie mag geven hier op dit forum. Dat is altijd een persoonlijke mening. Jij reageert werkelijk overal op, en dan op niet zo'n sympathieke manier; dan wordt een beetje vervelend.
Ik pleit voor meer boekrecensies op Oriste!
#37
Stand @ElsR 584 - @Aleko 318.OK you win!Echt schaars met je reacties ben je nu ook weer niet.

Ik probeer altijd inhoud ( content heet dat tegenwoordig) te geven bij mijn reacties.In mijn eigen stijl, mijn eigen mening.Dat mag hier, hoe graag jij en anderen dat ook zouden willen blokkeren en het ook daadwerkelijk proberen.
#38
Geachte Leden

Is het misschien mogelijk om een einde te maken over deze discussie anders ben ik bang dat het weer uit de hand loopt.
#39
Ja @theeke laten we boekrecensies doen
#40
Aleko, je bent veels te veel On the Road. Misschien moest je maar voorzichtig naar huis gaan en je stukjes nog eens rustig en bedaard doornemen. De chocoladeletters van je mening wekken wrevel, je ziet het. En daarmee bewerkstellig je het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken. En misschien is dat wel heel erg zonde.

Je trapt tegen de verkeerde schenen Aleko, echt.

Warme groetjes,
Tina

PS: Als ik het slecht met je voor had zou ik je eerder met Herostratos vergelijken dan met Cassandra. Mannen die vuurtjes opstoken. 't Is me wat.Big Grin


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ten noorden van Ithaka, Eleni Gage maria kaptein 0 2.152 03 March 2016, 18:25
Laatste bericht: maria kaptein
  Eleni Gage, ten noorden van Ithaka maria kaptein 4 4.609 08 May 2015, 22:34
Laatste bericht: Hilde
  De tegenhanger van "Eleni" Angeliki 14 12.115 21 July 2011, 21:44
Laatste bericht: Angeliki
  Te koop: Eleni en Eleni's kinderen - N. Gage Corry 6 5.840 07 October 2010, 22:41
Laatste bericht: Corry
  Eleni’s kinderen prasoudi 10 9.343 05 March 2010, 12:20
Laatste bericht: prasoudi

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)