Fodelianakis olijfolie                 
Samos tips gevraagd
#1
Half augustus gaan we een weekje naar Samos, Ireon.
Het is alweer een hele poos geleden dat we voor het laatst op Samos waren, toendertijd in Votsalakia.
We willen een paar dagen een autootje huren, heeft er iemand nog leuke tips voor ons?

Alvast efcharisto1

Ger
Quote
#2
Hallo Ger,

Oepss Samos het ligt nog vers in het geheugen van het vorig jaar.
Maar denk dat jij wel alle mooie plekjes gezien hebt.
Maar wij vonden toch Kokari weer gezellig.
Het strand van Tsabúo heel erg mooi en lekker rustig een goed restaurantje erbij.
En als je dan toch onderweg bent met de auto vergeet dan niet in Agios Konstantinos aan te gaan en bij Restaurant Paradisos lekkere vis of tonijnsalade gaan te eten. Doe Manollis de groetjes van ons.
En de watervallen van Potami.
Heel veel plzier en een fijne vakantie !!!!
greeksmiley2
Groetjes Els en Jac Cuijpers
Quote
#3
Ik heb enorm genoten van de kloosters rond Pythagorion en natuurlijk de nachtegaalvallei heerlijk rustig en lekker koel.
Wil je lekker eten ga voor het puur. Griekse naar Balos Stella. Wanneer je Balos binnen rijdt zie je het bord gelijk. Je zult heel gastvrij door de familie worden ontvangen. Een echte aanrader.
Quote
#4
Beste Ger, de tips van Els zijn zeker de moeite waard. Vanuit Aghios Konstantinos wandel je zo de Nachtegalenvallei in. Het dorp zelf kent enkele goede tavernas. Kokari is uiteraard ook een must. Bij Kalithea ligt een kerkje in een grot. (Panagia Makrin?). Dit kerkje is de klimpartij zeker waard, wel genoeg water en goede schoenen hiervoor meenemen. Een lekker strand met goede taverna: Tsambou Beach bij Aghios Konstantinos. Fijne vakantie!
Quote
#5
Samos Ger? Mijn hart begint al te zingen. Eigenlijk is Samos één grote tip, je kunt er nergens verkeerd zitten. Ireon is een goede keuze, een redelijk rustig dorpje aan de kust. Je loop er zo door de geurende sinaasappelgaarden naar het hoger gelegen Myli. De tempel van Hera ligt aan je voeten en het pittoreske dorpje Pythagorion is je naaste buur.

Breng eens een bezoek aan het Metamorfosiskerkje in Pythagorion, het ligt er zo idyllisch tussen de antieke resten. Een pad langs witgeschilderde laurierbomen voert je naar het lokale begraafplaatsje. Een bezienswaardigheid op zich, een mens zou zich er voor zijn plezier al zachtjes neerleggen. ;)
Onderweg naar het kerkje, in de Metamorfosisstraat - rechtsaf vanuit de hoofdstraat als je richting zee loopt - passeer je de winkel van bouzoukibouwer
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Een innemende man, hij zal je graag verwelkomen.

Neem de huurauto en rijdt naar de ruisende bossen van de nachtegalenvalei in het noorden. Bij taverne Blue Chairs in Vourliotes serveren ze de meest verrukkelijke revithokeftedakia, een Samiotische specialiteit. Rijd door naar Manolates, tikje toeristisch maar wel heel leuk als je iets artistieks voor thuis wilt meenemen.

Kom je aan de zuidzijde van de Ambelos door Chora, zoek dan taverne Stravros, waar twee lieve mensen de meest verrukkelijke gerechten voor je op tafel toveren. Stavros' spetsofai is ongeëvenaard.

Het grotkerkje boven Pyth biedt je een adembenemend uitzicht over de zuidzijde van het eiland. Vlakbij vind je het wonder van de antieke tunnel, en een oud theater. Geduld is vereist: de lokale geitenhoeder wil nogal eens zijn kudde over de toegangsweg loodsen.

Aan de zuidoost-zijde, net voor Psili Ammos, vind je aan de kust taverne Kalypso van de lieftallige Maria. Het is even zoeken, maar het loont de moeite. Maria serveert hemelse gerechten op een paradijselijke plek. De zee omspoelt bijna je voeten als je van haar kookkunsten proeft. Het bootje dat verderop op zee dobbert is van haar echtgenoot. Hij heeft net die nacht de verse vis gevangen…

Ach…

Mag ik mee?


PS: Mocht je nog op zoek zijn naar een goede autoverhuurder, dan kan ik Sandy van Yes Rent a Car aanbevelen. Hij paart Griekse hartelijkheid aan Hollandse betrouwbaarheid, en zal je niet teleurstellen.
Quote
#6
Beste Ger,

Heel Samos is één grote tip.

Dus een fijne vakantie is je garantie!
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#7
Ger
Tot wanneer ben je op Samos? Stuur even een PB.
En voor autohuur kan ik je uiteraard Yes-Rent-A-Car aanbevelen (ik heb er geen aandelen in hoor, maar wel goede ervaringen mee)
Verder hoef ik aan de tips haast niks toe te voegen. Mochten we elkaar niet treffen, dan kan ik je altijd nog Akri aanbevelen in Balos wat ik het beste restaurant op het eiland vind. Als ik al aan de lamskoteletjes denk begint het water me al in de mond te lopen.
@Erwin dank je voor het compliment trouwens
Quote
#8
Erg bedankt voor al jullie mooie tips, als ik ze zo lees besef ik meteen dat onze keuze voor volgende maand en erg goede is geweest. We zijn natuurlijk door de meest schitterende plekjes van de afgelopen jaren zoals bijvoorbeeld Pilion en Kythira enorm verwend dus lijkt het altijd weer lastig om iets te vinden dat op z'n minst dáár aan kan tippen. Aan de andere kant begin ik me steeds meer af te vragen of er wel minder mooie plekjes in Griekenland bestáán ;)
(misschien een leuk nieuw thema van de maand 'minder leuke plekjes in Griekenland' Big Grin ). Nee, toch maar niet, ik vermoed dat daar nauwelijks respons op zal zijn.........

Nogmaals efxaristo

Ger
Quote
#9
(29 July 2012, 17:36)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




minder mooie plekjes in Griekenland

Het belastingkantoor waar je achteraan moet sluiten in een lange rij.......Big Grin
Quote
#10
Ja hoor Ger die minder mooie plekjes zijn er echt wel,in de 35jr dat we er komen hebben we dat wel geconstateerd, evenals minder leuke ervaringen.Niettemin wegen deze zaken niet op tegen het
Griekenlandgevoel!
Wat wij op Samos een heel mooi authentiek plekje vonden was het gedeelte bij Akrotiri Potami.Daar staan wat vissershuisjes en zo rustig het oude Griekse idee en op de achtergrond zie je in de verte Mykali Beach.Daar zijn we een poosje geweest(dat was in 2000 en 2004 of het nog zo is)Een mooie rondrit was toen ook:vanuit Samosstad naar Kalami,langs de kust verder naar Aghia Paraskevi,dan verder de toen onverharde weg af naar Mikri Amos Bay en zo naar Kamara.Niemand te zien(toen).
Mooie vakantie op Samos!!
Quote
#11
@Tina, wat mooi geschreven!!!!! Ik waan mezelf in Griekenland terwijl ik jouw stukje lees!
Quote
#12
Hoi Tina,
Wat een mooie tips over,ook door mij zo geliefde Samos.
Wat ik extra leuk vond is dat ook jij ontdekt hebt hoe heerlijk je kunt eten bij taverne Stavros in Chora,en dan je beschrijving van Kalypso ,alsof ik er zo weer zit met die stralende glimlach van Maria,geweldige keuken ,ook om alleen een heerlijk Samos wijntje te drinken,eind van de middag,altijd lief en belangstellend,super mens.
Wick jij hebt de beste tip:SAMOS IS EEN GROTE TIP.
Over een maand ga ik weer en de bovengenoemde plekjes zeker opzoeken.
Groetjes Margaritha uit Fryslân waar het stevig regend met flinke onweersbuien.
Margaritha's signatuur sirtakisirtaki
Quote
#13
Vergeet niet om een van de mooiste strandjes nabij Pythagorion aan te doen Psilli Amos.
Het is een baaitje waar veel getrouwd word hagelwitte strandje en een leuk terrasje aan het water.
onvergetelijk.
Quote
#14
Ger, wanneer ben je exact daar ? Ik ben er ook in augustus tot 9-9. Culinaire tip als je in Ireon zit, captain Miltos, eerste restoke als je van luchthaven komt over de brug. Regelmatig verse zwaardvis gevangen door Miltos. Papa's beach leuk strandje in Ireon. Leuke uitstap vanuit Pythagorion naar onbewoond eilandje Samiopoula. Kerkje in Kallithea zoals hierboven gezegd is zéker de moeite waard. Tocht naar de top van de Kerkis enz......

groetjes,

Dirk
Quote
#15
(08 August 2012, 12:16)Dirk schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ger, wanneer ben je exact daar ? Ik ben er ook in augustus tot 9-9. Culinaire tip als je in Ireon zit, captain Miltos, eerste restoke als je van luchthaven komt over de brug. Regelmatig verse zwaardvis gevangen door Miltos. Papa's beach leuk strandje in Ireon. Leuke uitstap vanuit Pythagorion naar onbewoond eilandje Samiopoula. Kerkje in Kallithea zoals hierboven gezegd is zéker de moeite waard. Tocht naar de top van de Kerkis enz......

Weer een paar mooie tips, we krijgen het nogal druk vrees ik met al die leuke uitstapjes Big Grin
We zijn trouwens in Ireon van vrijdag 17 tot vrijdag 24 augustus.......
Quote
#16
Fijne vakantie alvast Ger!! Geniet ervan!!
Quote
#17
Beste Ger,
Jullie gaan het goed hebben die week. Ireon is goede gezellige plek en Samos is geweldig. Opvallend is het relaxte gedrag van de Samos-Grieken.
En dan nog even extra info.

Je rekening plunderen op dat leuke dorpsplein:
[Afbeelding: 34nikn7.jpg]

En dan 30 meter naar links naar de zee zit een uitstekende plek voor Mythos/Alfa uit een vriezerglas en als het warm is "langzaam" kijken.
Trek? Je kan er geweldig eten.
Bar-taverna Agrokiali:
[Afbeelding: imt62p.jpg]
Ik wens jullie een week lekker genieten,

Cor.
Quote
#18
Hoi Ger,

Tips heb je inmiddels genoeg, maar ik wil je toch een fijne vakantie wensen op Samos!
Het is een prachtig eiland met ontzettend aardige mensen, dus pas op....het werkt echt verslavend greeksmiley1

Gr. Eleni
Quote
#19
Inmiddels zijn we op Samos aangekomen dus kunnen we tips uit gaan voeren. Ireon is inderdaad een erg leuk plaatsje en wegens de ligging erg handig om de interessante plekjes van het eiland te gaan verkennen. Het eerste dat ons opviel is toch wel de stilte; alhoewel we midden in het hoogseizoen zitten is het erg rustig, 's avonds zijn de tavernes misschien hooguit gemiddeld zo'n 30 - 40% gevuld en dat zijn we niet zo gewend van de afgelopen jaren. De Grieken zijn wel massaal aanwezig bij de fastfood gelegenheden zoals de afhaalpizzaboer en de pitagyros tentjes.

PS: Ik zie dat er nogal wat mailtjes zijn binnengekomen, de verwerking ervan kan wat trager verlopen dan normaal, ik hoop dat men daar begrip voor heeft. Ik wil natuurlijk ook van het eiland genieten en niet al te veel met het forum bezig zijn, anders krijg ik het aan de stok met m'n echtgenote ;)

Groetjes uit Samos,
Ger
Quote
#20
Ger geniet er van

groeten ger
Quote
#21
Fijne vakantie Ger en natuurlijk Nieke, wij zijn sept 2008 2 weken op Samos geweest, het is niet mijn eiland, we vonden Lesbos en het kleine Kalymnos stukken gezelliger en mooier.
Maar gelukkig vinden we niet allemaal hetzelfde mooi anders zat iedereen bij mij op het terras.Big Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#22
Fijne vakantie Ger en Nienke!

Petra
Quote
#23
Ger ,

Geniet maar lekker op Samos.
Na zoveel werk op de site heb je dit zekers verdiend en je echtgenote ook.
Veel plezier

Els en Jac Cuijpersgreeksmiley2
Quote
#24
Fijne vakantie Ger en Nienke,

Wij waren begin juni in Ireon toen was het ook niet druk.
Wij hebben ook genoten.


Groeten van Nemea
Quote
#25
Grappig, ik ben 27 jaar geleden in Ireon geweest. Toen waren er maar 2 taverna's en 1 hotel, van 2 broers. Bij het hotel op de hoek zat een restaurantje waar je kon eten wat de pot schafte. Het beroemde kijkje in de keuken. Geweldig!

Het zal er nu wel heel anders uit zien.
Hoop dat jullie het naar je zin hebben, Ger!
Quote
#26
Er bestaan nog wel van deze plekjes op Samos alleen moet je weten waar je ze moet zoeken. Kom maar eens een keertje weer naar Samos dan geef ik je wel wat tips.
Quote
#27
ElsR, als we ooit nog weer naar Samos gaan houd ik het in gedachten. Vooralsnog zijn de plannen Kefallonia, Pilion en Kythira. En ons vaste stekje op de Peloponnesos uiteraard.
Quote
#28
Fijne vakantie Ger! Zorg jij er maar voor dat je geniet, wij passen wel op jouw forum Big Grin
Quote
#29
Nogmaals bedankt voor alle leuke tips, we zijn inmiddels weer thuis (brrrr, 16 graden was het hier vanochtend) en hebben een leuke tijd gehad. Samos is inderdaad een schitterend eiland! Ik zal met en met wat leuke foto's hier op het forum plaatsen.

(28 July 2012, 19:58)Tina K. Noume schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Onderweg naar het kerkje, in de Metamorfosisstraat - rechtsaf vanuit de hoofdstraat als je richting zee loopt - passeer je de winkel van bouzoukibouwer
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Een innemende man, hij zal je graag verwelkomen.

[Afbeelding: 24o0o78.jpg]

Helaas Tina, Giannis was er niet, de deuren waren gesloten. Ik had 'm graag eens persoonlijk onmoet Confused
Quote
#30
@Ger ik hoorde van vrienden van ons dat ze Samos erg duur vonden qua eten en drinken. Let op ten opzichte van andere griekse eilanden waar ze eerder waren. Ook vonden ze het er rustig. Is dat ook jouw ervaring?
Ze waren er afgelopen week.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)