Emigratie/Verhuizing
#1
Hoi,allemaal de kogel is door de kerk!We hebben definitief besloten om een huis te gaan huren in Griekenland.Niet op ons,geliefde,Lesvos maar op een ander eiland.
We hebben nog wel een aantal vragen waar jullie ons misschien mee kunnen helpen!A.u.b. zonder het gebruikelijke'gekissebis'.Big Grin

1.Als we een gemeubileerd huis huren wie is dan verantwoordelijk voor het onderhoud van de apparatuur,meubels etc.?
2.Heb je een inboedelverzekering nodig of valt dat onder de huurprijs?
3.Wat moet ik ong.berekenen voor electriciteit,water,internet etc.?
4.Komen er extra belastingen bij als er een zwembad aanwezig is? hahaha niet dat ik dat wil hoor!;)

Alle tip's en truc's (Angel)zijn van harte welkom.

Groetjes, Marianne.
Quote
#2
Hallo Marianne

Wij huren momenteel gedeeltelijk gemeubileerd hier op Kreta.
als er iets stuk is krijgen word het vervangen.
in Griekenland ten minste hier op Kreta word er erg weinig verzekerd ik heb zelfs geen idee na 5 jaar of er wel zoiets bestaat als een inboedelverzekering 1 ding is zeker hier is het absoluut niet zo oververzekerd als in Nederland.
Water zit bij onze huurprijs in, voor de electra betalen wij 0,20 euro cent per kw we hebben een eigen tussenmeter.
als je de meter op je eigen naam krijgt zijn de kosten hoger .
wij gebruiken gemiddeld per dag 6 kw per dag uiteraard in de zomer minder als in de winter.
Als je huurt bv een appartement van een complex dan is denk ik de huur incl. zwembad als het er al is.
Internetaansluiting is verschillend ik betaal bij de OTE 35 euro per maand maar de snelheid hier op Kreta is belachelijk laag ten opzichte van Nederland maar ik kan er mee leven.

Een advies als je gaat huren doe dat dan zelf het is zeer goed zelf te doen de verhuurmakelaars en bemiddelingsbureaus rekenen scheppen geld en als er op zijn Hollands gezegd stront aan de knikker is doen ze meestal absoluut niets voor je.
Ik neem aan dat jullie je al goed hebben voorbereid dus als dat zo is is het zeker goed te toen.
Wij hebben tot op heden altijd zelf ons huisje gehuurd en nog noot problemen ondervonden, alles bij elkaar wonen we al 7 jaar hier en hebben diverse huizen gehuurd en altijd alles zelf geregeld.

we zijn ooit eens geholpen door een nederlander doet me nu nog pijn hoeveel me dat gekost heeft.
Quote
#3
Hallo Marianne,

Wil je ook verklappen op welk eiland???

Wij (2 personen + studio die in de zomer verhuurd wordt) betalen ca. 75 euro per 2 maanden aan de DEH (elektra etc.) en 70 euro aan OTE voor telefoon en internet. Inderdaad is de verbinding niet supersnel, maar voor normaal surf- en emailverkeer voldoende.

Wat water kost kun je het beste ter plaatse navragen want dat verschilt per eiland. Ik woon gelukkig op een waterrijk eiland, maar naar bijv. Santorini moet water aangevoerd worden, dus je snapt dat het daar veel duurder is.

De Grieken zelf verzekeren nauwelijks hun huis, laat staan inboedel. Dus goed afspreken wie verantwoordelijk is bij bijv. brand. Een inboedelverzekering bestaat wel degelijk, dus als het moet kun je die zelf afsluiten.

Let er op dat je een eigen (tussen)meter hebt voor de elektra, zodat je ook echt je eigen verbruik betaalt. Denk ook aan bijv. stookdiesel (afhankelijk van hoe koud de winters daar zijn) als daar sprake van is. Hoe wordt dit verrekend? Heeft ieder een eigen tank of kan het apart gemeten worden? En dan nog: is er een gemeenschappelijke septic-tank? Zo ja, hoeveel kost het om die te legen en hoe worden de kosten gedeeld?

Veel succes!
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ervaring auto meenemen bij de verhuizing naar Griekenland Beems 58 17.630 02 March 2024, 00:05
Laatste bericht: AlikiR
  Emigratie plannen Els R 10 2.346 17 April 2021, 23:01
Laatste bericht: vlagreco
  Hulp gezocht bij emigratie sterretje999 12 2.826 17 February 2020, 18:43
Laatste bericht: Marian55
  auto importeren bij emigratie Irida 34 12.809 05 December 2018, 19:49
Laatste bericht: Beems
  verhuizing naar Rhodos Chiel 8 5.703 01 November 2015, 17:28
Laatste bericht: Cornelius
  verhuizing Elena 1 3.258 09 October 2014, 10:33
Laatste bericht: Toula
  verhuizing naar Griekenland Kos Helma-William 23 16.622 19 October 2011, 16:56
Laatste bericht: Caroline

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)