Griekenland zet massaal illegalen uit
#1
Griekenland is een offensief begonnen tegen de duizenden illegale vreemdelingen in het land, met als gevolg dat er zo'n 1600 zijn opgepakt en worden uitgezet. Mensen worden op grond van hun uiterlijk zomaar om hun papieren gevraagd wanneer ze op straat lopen!

Ik vind het eigenlijk niet kunnen, al begrijp ik dat de gestage toestroom van illegale vluchtelingen niet oneindig door kan gaan. Maar volgens mij verlaten velen niet zomaar hun land, er is meestal echt iets aan de hand. En vervolgens worden ze zo'n beetje vogelvrij verklaard en zijn nergens welkom. Natuurlijk, er komt ook criminaliteit binnen (en dat moet je tegengaan), maar iedereen over een kam scheren lijkt me wat overdreven. En ja, Griekenland heeft al zoveel (financiële) zorgen op het moment. Ik snap ook dat Griekenland een extra groot probleem heeft, met zo'n lange landsgrens én grenzend aan probleemregio's. Feitelijk vind ik ook dat de bescherming van EU-grenzen een EU-probleem zou moeten zijn. Nu moeten er extra grenswachten worden ingezet, en dat in een land dat vrijwel failliet is.

De razzia's die nu gehouden worden zijn voor de neofascistische partij De gouden dageraad natuurlijk een kolfje naar hun hand. En daarmee wordt het probleem alleen maar groter. Het is in en intriest dat het zover moet komen in een land dat van oudsher gastvrijheid hoog in het vaandel had.

Ik vraag me af wat wijsheid is in dit geval.
Quote
#2
Ja, lastig. Hun uiterlijk wijkt af van het uiterlijk van een "doorsnee" Griek. Maar je kan aan hun neus niet zien of ze een verblijfsvergunning hebben. Toch? Logisch dat er dan naar gevraagd wordt. Toch?
Ries's signatuur Gr, Ries

Reizend met een HYMER B544 Fiat Ducato iTDi 230
Quote
#3
Niet onlogisch als het water aan je lippen staat. Zie in Zuid-oost Kreta toch ook regelmatig wat "anders gekleurden" rond lopen. Op zich niets mis mee want heb er absoluut geen last van maar waarom, voor wie en hoe komen die mensen op Kreta terecht? Dat was mijn eerste gedachten toen ik die mensen daar zag.

Dat dit een Euro probleem is, geef ik je volkomen gelijk in. Griekenland moet niet opdraaien voor de kosten. In eerste instantie moeten "de vreemden" ingelicht worden dat Europa geen melkkoe (meer) is. Oplossingen moet ginds gevonden worden en dan moet er daar ook nog wat met gebeuren natuurlijk.
Quote
#4
Beste Corry,

In dit geval ging het om een verkiezingsbelofte van ND die een halt wil toeroepen aan de grote criminaliteit in Athene. Volgens de berichten hier stroomt Athene leeg omdat de mensen niet meer tegen het geweld van berovingen en diefstal kunnen.
Wil je zo'n grote stad overlaten aan lieden die niet van je spullen af kunnen blijven? Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en die zul je apart moeten behandelen.
Het zijn niet alleen de vluchtelingen maar ook de zigeuners uit Bulgarije en Roemenie die hun tenten opslaan bij Athene en daar huishouden. Als zij voor werk komen hebben ze daar niets te zoeken op het boerenland is werk genoeg bij het oogsten.
Ik begrijp dat je medelijden heb maar dit land heeft al moeite genoeg om haar eigen burgers in de hand te houden.
Het zou een goede zaak zijn dat Europa de totale buitengrenzen met Frontex zou bewaken is gelijk het Schengen probleem met Bulgarije opgelost en betaald ieder land mee aan de totale grensbewaking.
Griekenland en zijn burgers zijn gastvrije mensen maar zoals altijd wordt daar weer misbruik van gemaakt.
Wil je het probleem aanpakken dan zal je bij de wortel moet beginnen en de mensenhandelaren aanpakken die hier zeer grote sommen geld mee verdienen en zal ook Turkije zijn verantwoording moeten nemen en niet zijn ogen sluiten bij de grenzen van Griekenland.

Kali Nigta,

Dick
Quote
#5
Gebeurde zo'n 30 jaar geleden al met Albanezen; ze werden in Athene opgepakt, in de bus gezet en direct terug naar de Albanese grens gebracht.
Nu gaan Grieken naar Albanië om te werken en hebben er o.a. goudwinkeltjes,
Het kan verkeren.
Quote
#6
De bewaking van de buitengrenzen van Europa zou een Europees probleem moeten zijn. Met een enorme kustlijn zijn de grenzen van Griekenland moeilijk te bewaken. Je kunt het land dan ook niet voor de kosten laten opdraaien. We hebben overigens op dat gebied onze eigen zaakjes nog niet eens op orde. Vandaag bleek onze opvang inhumaan! Het erbij betrekken van de Griekse gastvrijheid vind ik kortzichtig. Kijk eens naar de geweldadige overvallen in ons land, en naar de herkomst van de daders. Koren op de molen van uiterst rechts: hier en daar! Een zorgelijke ontwikkeling.
Quote
#7
(07 August 2012, 20:19)Corry schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Griekenland is een offensief begonnen tegen de duizenden illegale vreemdelingen in het land, met als gevolg dat er zo'n 1600 zijn opgepakt en worden uitgezet. Mensen worden op grond van hun uiterlijk zomaar om hun papieren gevraagd wanneer ze op straat lopen!

Ik vind het eigenlijk niet kunnen, al begrijp ik dat de gestage toestroom van illegale vluchtelingen niet oneindig door kan gaan. Maar volgens mij verlaten velen niet zomaar hun land, er is meestal echt iets aan de hand. En vervolgens worden ze zo'n beetje vogelvrij verklaard en zijn nergens welkom. Natuurlijk, er komt ook criminaliteit binnen (en dat moet je tegengaan), maar iedereen over een kam scheren lijkt me wat overdreven. En ja, Griekenland heeft al zoveel (financiële) zorgen op het moment. Ik snap ook dat Griekenland een extra groot probleem heeft, met zo'n lange landsgrens én grenzend aan probleemregio's. Feitelijk vind ik ook dat de bescherming van EU-grenzen een EU-probleem zou moeten zijn. Nu moeten er extra grenswachten worden ingezet, en dat in een land dat vrijwel failliet is.

De razzia's die nu gehouden worden zijn voor de neofascistische partij De gouden dageraad natuurlijk een kolfje naar hun hand. En daarmee wordt het probleem alleen maar groter. Het is in en intriest dat het zover moet komen in een land dat van oudsher gastvrijheid hoog in het vaandel had.

Ik vraag me af wat wijsheid is in dit geval.

Misschien toch even een kleine toelichting:
1. Feit is dat voor velen Europa nog steeds het gebied van melk en honing lijkt.
2. Vooral Engeland is nog steeds uitverkoren, want eens men daar geraakt, is er weinig kans dat men ooit terug gezonden wordt. Het feit alleen al dat men in Engeland geen identiteitsbewijs kent is een enorme aantrekkingsfactor. Verder zijn daar ook enorme 'buitenlandse' gemeenschappen die in feite staten binnen de staat worden en waardoor er een 2de en 3de (in feite illegale) economie ontstaat. Een vluchteling die er in slaagt Engeland te bereiken is er bijna 100% zeker van om onderdak, werk, scholing, medische verzorging, enz te krijgen binnen de eigen gemeenschap.
3. De kortste weg voor Afghanen, Iraniërs, Irakezen, Syriërs, etc is nog steeds via Turkije, Griekenland en zo verder noordwaarts. Het probleem van Griekenland is dat het aan de buitenzijde van de EU ligt. Een tripje van Turkije naar 1 van de vele Griekse eilanden dichtbij duurt echt niet zo lang.
4. Onderweg blijven er natuurlijk veel hangen. Want iedere trip moet betaald worden aan malafide personen (zeg maar de mensensmokkelaarsmaffia). Dus dient ergens wel gewerkt te worden om weer iets te verdienen om verder te kunnen.
5. Er worden natuurlijk wel extra grenswachten ingezet maar die worden geleverd door andere EU-landen via FRONTEX, een agentschap dat onder de EU valt.
Zelf ken ik persoonlijk een aantal Belgische politiemensen die al enkele maanden doorgebracht hebben aan de Grieks-Turkse grens (het gebied rond de Evros rivier), maar ook in Gibraltar of Zuid-Italië.

Maar het blijft inderdaad een groot probleem: Een asielaanvraag dient nu eenmaal onderzocht te worden en een afwijzing garandeert niet automatisch een (verplichte) terugkeer naar het land van herkomst. Vele landen van herkomst van deze 'vluchtelingen' weigeren namelijk een akkoord te sluiten om hun landgenoten terug te nemen. Bijkomend probleem voor Griekenland is dat de meesten via Turkije komen en dit land niet gebonden is aan het zogenaamde 'Dublin akkoord' dat de terugname van asielzoekers regelt.
M.a.w. het blijft waarschijnlijk dweilen met de kraan open.

We moeten het natuurlijk ook niet mooier voorstellen dan het is: Nogal wat Griekse ondernemers waren in het verleden wat blij met de goedkope werkkrachten die deze vluchtelingen ook zijn. Vooral op het vasteland was er waarschijnlijk geen enkele groententeler of boer die geen vluchtelingen uit het Indische Subcontinent voor hem liet werken. En hoeveel huizen zouden in Griekenland niet gebouwd zijn door Albanezen?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
De controles op illegalen is niks nieuws. Het is ongeveer een half jaar geleden dat ik voor de eerste keer werd gecontroleerd. Ik was toen onderweg naar mijn werk toen een agent mij vroeg om mijn paspoort en AFM. Ik heb hem dat gegeven en er zijn wat controles uitgevoerd en door de portofoon luidde het "ola kala" waarop ik een fijne dag toe gewenst kreeg. Ik heb er geen problemen mee dat ik er uit wordt gepikt omdat ik niet een Grieks uiterlijk heb, ze moeten ergens beginnen en selecteren op uiterlijk is de makkelijkste weg.

Op het werk (ik was hierdoor te laat) brak er een heuse discussie los dat het niet kon om mensen te controleren op basis van uiterlijk en buiten dat wie loopt er nou met een legitimatiebewijs op zak. Schandalig vonden ze het. Waarop mijn antwoord luidde, ze moeten ergens beginnen, nu wordt er iets gedaan en het wordt direct weer negatief beoordeeld. Wat willen jullie nou was mijn gevoel er bij.
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Het wordt toch eens hoog tijd dat ingegrepen wordt tegen de massale instroom. Deze inwijkelingen hebben een andere ingesteldheid en weigeren om zich aan te passen aan de normen en waarden van onze Europese landen. Velen vertonen helemaal geen respect voor het land waarin ze terechtkomen en beginnen zich vanalles toe te eigenen!
Hier zitten we ook met een alsmaar groter worden bende parasieten opgescheept die het systeem totaal uithollen en enkel hun rechten kennen maar niet hun plichten!
Quote
#10
Wij sturen ook alles terug wat via een ander land binnen komt. Griekenland heeft dat recht ook.
Quote
#11
Op de site van Bruno Tersago staat een artikel over de opkomst van rauw racisme in Griekenland
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Helaas doen de opmerkingen van Markos mij hier ook aan denken. Ik vind het ongepast om te spreken over een bende parasieten. Ik vind dat dergelijke opmerkingen niet thuis horen op dit forum.
Quote
#12
(07 August 2012, 21:59)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Niet onlogisch als het water aan je lippen staat. Zie in Zuid-oost Kreta toch ook regelmatig wat "anders gekleurden" rond lopen. Op zich niets mis mee want heb er absoluut geen last van maar waarom, voor wie en hoe komen die mensen op Kreta terecht? Dat was mijn eerste gedachten toen ik die mensen daar zag.

Dat dit een Euro probleem is, geef ik je volkomen gelijk in. Griekenland moet niet opdraaien voor de kosten. In eerste instantie moeten "de vreemden" ingelicht worden dat Europa geen melkkoe (meer) is. Oplossingen moet ginds gevonden worden en dan moet er daar ook nog wat met gebeuren natuurlijk.

Tja, die "anders gekleurden" doen in zuidoost Kreta het meeste werk in de kassen, tomaten, paprikas etc plukken. Hoe ze daar terecht komen, geen idee
Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#13
Ik wil meedelen dat mijn opmerking niet racistische bedoeld is! Ik ga zelf veel om met andere nationaliteiten en heb meer "vreemde" vrienden (Grieken, Albanezen,...) dan dat ik nog Belgen ken.
Ik overweeg om vroeg of laat zelf te emigreren; weliswaar niet om te profiteren van het systeem en ik zal mij ook schikken naar de plichten die mij hier zullen worden opgelegd.
Maar hier in België is de situatie ernstig geëscaleerd en wordt het hoog tijd dat het huidige systeem wordt aangepast!
Quote
#14
Ik heb van mijn ouders geleerd nooit te oordelen over een ander voor je in diens schoenen gelopen hebt. Mocht ik mijzelf of anderen hier op betrappen -of het nu Grieken zijn die afgeven op Albanezen of Bulgaren, Nederlanders die afgeven op hele groepen allochtonen, of wie dan ook- dan spreek ik hen hierop aan. Vooroordelen hebben en generaliseren zijn in mijn ogen bij voorbaat niet juist. Het leert je niet eerlijk en open te kijken naar het individu.

Hier op Skiros wonen en werken er ook veel Oost-Europeanen die zich naar mijn weten allemaal ingeburgerd hebben. Ook wonen er enkele Pakistanen, waarvan wij een jongeman zo nu en dan om een klusje vragen. Nikos heeft soms zoveel om handen dat hij het niet altijd alleen aan kan. Ik ben het met de insinuatie van BerendW eens; men neemt maar al te graag goedkopere buitenlandse werkkrachten in hun land op (zij het nu in Griekenland, Frankrijk of Nederland), maar hiervoor geldt ook 'wel de lusten en niet de lasten'. Ook hier op Skiros geven er bepaalde mensen af op buitenlanders, maar nemen hen vervolgens wel in dienst om hen voor een paar schamele euro's het vuile werk op te laten knappen. In Nederland geldt dat ook voor Polen, Bulgaren en Roemenen die in worden gehuurd voor bijvoorbeeld verfklusjes, maar vervolgens door velen ook als overlast of zelfs uitschot worden gezien. Een beetje hypocriet lijkt mij. In alle bovengenoemde gevallen.

Hoe dan ook, deze jongeman kwam uit Pakistan waar hij na een lange tocht met een groep van 30 mensen in een Turkse gevangenis belandde waarbij een aantal van zijn reisgenoten hun leven zelfs verloren aan de mishandelingen. Ook hij werd dagelijks geslagen voor ze de grens over werden gezet. Eenmaal in Griekenland werden ze niet veel beter behandeld, maar kregen in de soort opvang (maar denk ik vergelijkbaar met een gevangenis) wel elke dag wat geld om eten van te kopen. Hij is na wat omwegen hier terecht gekomen. Nu heeft hij meerdere klusjes per week bij verschillende mensen waarbij Nikos zijn naam getipt heeft. Waarom? Omdat deze jongen keihard werkt! Bij sommigen ongetwijfeld voor een habbekrats. Wij proberen redelijk te betalen, maar zitten ook 'in crisis'. Daarom geven wij hem na een klus ook altijd verse groenten en fruit daarna. Die jongen is dan zo dankbaar, alsof hij dit nog nooit heeft meegemaakt. En treurig genoeg is dat misschien ook zo.
Want hoe werd hij laatst 'beloond', toen hij in opdracht van ons hielp bepaalde stranden te helpen opruimen (waaruit hij betaald kreeg van de toeristenvereniging waar Nikos voorzitter van is)? Door uitgescholden te worden door een neo-fascist om vervolgens ook nog twee meppen te krijgen. Gelukkig heeft hij ons dit die zelfde avond verteld en Nikos is de volgende dag met hem naar die vent toegestapt. Diegene heeft Nikos nogal hoog in het vaandel staan, dus het maakte wel indruk dat hij door hem werd aangepakt. Het zal niet snel meer door deze zelfde man gebeuren die aangaf dronken te zijn, wat Nikos natuurlijk allerminst als excuse zag. Toch ben ik bang dat ook hier op Skiros dit niet de laatste keer zal zijn.

Ik begrijp het immigrantenprobleem dat Griekenland heeft en dat dit land daar veel meer hulp bij nodig heeft, maar wij zijn ook allemaal mensen en laten we elkaar ook alsjeblieft zo blijven zien en behandelen.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#15
(08 August 2012, 13:38)Berendw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(07 August 2012, 21:59)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Niet onlogisch als het water aan je lippen staat. Zie in Zuid-oost Kreta toch ook regelmatig wat "anders gekleurden" rond lopen. Op zich niets mis mee want heb er absoluut geen last van maar waarom, voor wie en hoe komen die mensen op Kreta terecht? Dat was mijn eerste gedachten toen ik die mensen daar zag.

Dat dit een Euro probleem is, geef ik je volkomen gelijk in. Griekenland moet niet opdraaien voor de kosten. In eerste instantie moeten "de vreemden" ingelicht worden dat Europa geen melkkoe (meer) is. Oplossingen moet ginds gevonden worden en dan moet er daar ook nog wat met gebeuren natuurlijk.

Tja, die "anders gekleurden" doen in zuidoost Kreta het meeste werk in de kassen, tomaten, paprikas etc plukken. Hoe ze daar terecht komen, geen idee


Inderdaad, voor in de "kassenbouw" en straks ook voor de olijven. Toch moeten die mensen door de locale gevraagd zijn niet? Denk dan ook dat we er door de crisis waarschijnlijk minder & minder zullen zien.
Quote
#16
Dit heeft natuurlijk twee kanten.

Aan de ene kant is het goed - feit is dat de groepen in ATH uit (voornamelijk) Afrika een gigantische overlast veroorzaken. Is uitzetten de juiste manier? Wellicht niet. Maar dit is een europees probleem en Europa dienst stappen te nemen hiertegen.

Hoe dan ook, ik zou het zeer fijn vinden om weer over straat te kunnen rondom Omonia. Dat was altijd al moeilijk in de avonduren, maar tegenwoordig wil je daar ook overdag niet meer gezien worden als je ook maar iets van waarde bij je hebt.
Quote
#17
@ Roosmarijn: mooi gesproken, hoe bedroevend het voorbeeld dat je erbij geeft ook is. Als het hoogconjunctuur is, en het allemaal niet op kan, zijn er geen problemen. Maar zodra de luchtbel klapt, wordt er naarstig gezocht naar een zondebok. De zwaksten in de samenleving zijn dan vaak de dupe. Zij die zich niet kunnen verweren. Het klinkt wellicht zweverig maar toch: toen het Millennium in een rechtstreekse televisieuitzending de wereld over schoof, had ik nog even de gedachte dat het allemaal wel goed zou komen. Hoe naïef, zeker na 11/9. Gelukkig zijn er velen die samen in Oia naar de zonsondergang kijken. Zolang er mensen zijn die daarvoor klappen, geloof ik dat met een beetje goede wil, en wat meer nadenken, het nog steeds mogelijk is.
Quote
#18
Dit artikel doet mijn maag omdraaien... ik word er niet goed van:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En die Eleni Zaroulia zit in het parlement? En in de Commissie voor gelijkheid en non-discriminatie van de Raad van Europa? Wat zit die daar in godsnaam te doen? Maar 't zal niet in godsnaam zijn...
Kan zo iemand zich Griek noemen, vraag ik me af...
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#19
@Vlagreco en allen die dit lezen. Ik weet even niet goed hoe ik me moet uitdrukken, omdat ik erg emotioneel word van dit onderwerp. Waarom? Ten eerste omdat ik ben opgegroeid met respect voor allen en het besef dat iedereen gelijk is. Ten tweede omdat ik nu al een aantal maanden een enorme strijd ervaar als het gaat over rascisme. Dit uit zich steeds vaker in een verbaal conflict en ook schriftelijk heb ik mijn gevoelens hierover proberen te verwoorden.

Zoals iedereen weet ben ik fel gekant tegen de bezuinigingen die de Grieken krijgen opgelegd, aangezien het land economische helemaal is ingestort. Ik sta dus lijnrecht tegenover de extreme eisen vanuit Brussel. De absoluut nodige hervormingen en natuurlijk bepaalde bezuinigingen zijn uiteraard niet te vermijden, maar zoals iedereen weet zijn we nu alle grenzen overgegaan van wat er van een volk gevraagd kan worden. Dit gezegd hebbende wil ik er meteen achteraan zeggen dat ik ook lijnrecht tegenover bepaalde Grieken sta die extreem rechts aanhangen. Deze groep wordt helaas steeds groter en mijn angst voor dit fenomeen is heel erg groot. Zo erg groot dat ik voor een financiele crisis het land niet zou ontvluchten, maar voor toenemend rascisme wel.
Ik wil er niet verder over uitwijden, want heb dat op papier al best veel gedaan (in een dagboek dat ik wellicht ga publiceren) en ik ben er simpelweg moe van. Mijn kinderen breng ik groot met een respect voor iedereen (ongeacht waar die vandaan komen!), voor de dieren en voor de natuur. Daarnaast zal ik nooit over iemand oordelen op basis waar diegene vandaan komt (want wat maakt dat uit!), maar gebaseerd op diens daden. En dan nog probeer ik daarmee op te passen; oordeel niet voordat je in iemands schoenen gelopen hebt. Hoewel er vaak een grijs gebied is, is rascisme voor mij (en de woordenkeuze is wat ironisch vanwege het onderwerp) wel zwart/wit. Je oordeelt niet op basis van iemands afkomst. Klaar!

Gisteren had ik er een discussie over met mijn schoonzusje die zich weleens schuldig maakt aan een vooroordeel. Ik vroeg haar wie zij binnen zou laten als er een Griek of een Pakistaan buiten haar deur stond. Ze zei niets, maar ik weet dat zij en velen met haar de Griek binnen zouden laten. Toen zei ik dat die Griek zijn hele familie had uitgemoord en de Pakistaanse man keihard werkt om zijn broers en zussen te onderhouden. Er wonen in dit land helaas naast de hardwerkende en sociale Grieken ook de xenofobe, homofobe Grieken die eveneens voor de natuur en de dieren weinig respect hebben. Zoals waarschijnlijk overal ter wereld. Gelukkig is dit percentage ondergeschikt aan de socialisten die zich ook meer bewust zijn van hun omgeving. Alleen door deze hele crisis verharden de extreem rechtsen zich nog meer en trekken zij beinvloedbare en kwetsbare mensen met zich mee. De hypocrisie vind ik moeilijk om mee om te gaan en gebruik ik altijd als argument in discussies. De meeste Grieken zijn namelijk fervent kerkgangers of slaan in ieder geval graag een kruisje! Als men in God gelooft, heeft God dan alleen de Grieken gemaakt? Ik ben opgegroeid met deze uitspraak (en of je nu wel of niet gelooft in God, het gaat naar mijn mening altijd op): God heeft een land gemaakt/Er is één land en dat is de aarde! Er is één volk en dat is de mens. Er is één geloof en dat is de liefde.

Ik kan er alleen nog over kwijt dat deze ontwikkeling mij zo'n zorgen maakt dat ik niet weet hoe ik hier mee om kan gaan zonder dat het langzaam aan mijn mentale gezondheid gaat vreten. Het gaat steeds vaker ten koste van de rust in huis. Nikos zegt dat het wel los zal lopen, maar ik vind dat hij er te laconiek over denkt.

En... mijn dochters zijn half-Nederlands, mijn koumbara en doopkindje zijn Albanees en een goede vriendin hier op Skiros heeft een Pakistaanse man en drie half-Pakistaanse kinderen. Voor hen allen ga ik door het vuur, dus als het een strijd zou worden dan weet ik aan welke kant ik sta!
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#20
Respect Roosmarijn. Hou vol.
Quote
#21
Mooi verwoord Roosmarijn! Respect!
Quote
#22
Dit lijkt me wel een film die veel mensen zouden moeten zien.
Rascisme is iets wat overal en bij iedereen op de loer ligt en je moet wel heel erg op je hoede zijn wil je er zelf neit aan mee doen, desnoods onbewust.
Roosmarijn, bij mij sta je op een voetstuk!!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#23
Heel kort het volgende, wegens tijdsgebrek om er hier nu ook een grote 'boom' over op te zetten:
mijn totaal en grenzeloos respect voor hoe Roosmarijn het hier verwoord heeft.

Vooral volgende zin vind ik heel treffend: "God heeft een land gemaakt/Er is één land en dat is de aarde! Er is één volk en dat is de mens. Er is één geloof en dat is de liefde."

En ik denk (ben er eigenlijk van overtuigd) dat heel veel Grieken, zeg maar de overgrote meerderheid, er ook zo over denkt. Zo schat ik persoonlijk 'de' Grieken althans in. Ook daarom trekt mijn hart en mijn gevoel zo sterk naar Griekenland.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#24
Je had het niet beter kunnen verwoorden Roosmarijn.
Toch als ik dit soort berichten lees, bekruipt mij een onbestemd gevoel, zo van is Griekenland nog wel mijn favoriete land? Net zo goed dat Nederland voor mij niet het aangename land meer is om te wonen.
Quote
#25
Mooi uitgedrukt Roosmarijn! Je hebt blijkbaar ook een groot hart!
Quote
#26
dat is allemaal waar maar nu moet ik even verdedigen dat de voorzitter van de parlement deze mevrouw heeft toegesproken. ok nu zou mijn vriend Ado gaan lachen want ik moet mnhr Dragasakis de voorzitter verdedigen , maar hij heeft haar streng aangesproken. de griekse volk heeft gesproken en ik heb al een probleem met wat er allemaal gebeurt met Xrysi augi maar zo als in de bijbel staat, Ο αναμαρτητος πρωτος τον λιθον βαλετω,in een land waar de Turk voorbad vies is kunnen wij niet echt serious daar over spreken. racisme is een deel van onze maatschappij, hier en daar en overal, de vraag blijft wat doen wij, blijft alert en wees niet bang om tegen te spreken.volgende keer ben je zelf aan de beurt.
plus dat een van de lieden van deze partij niet meer de bescherming geniet van parlementariër zijn en naar de rechter gaat over de vernieling van de bankjes op een markt van mede donkere mensen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#27
(19 October 2012, 15:52)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




dat is allemaal waar maar nu moet ik even verdedigen dat de voorzitter van de parlement deze mevrouw heeft toegesproken. ok nu zou mijn vriend Ado gaan lachen want ik moet mnhr Dragasakis de voorzitter verdedigen , maar hij heeft haar streng aangesproken. de griekse volk heeft gesproken en ik heb al een probleem met wat er allemaal gebeurt met Xrysi augi maar zo als in de bijbel staat, Ο αναμαρτητος πρωτος τον λιθον βαλετω,in een land waar de Turk voorbad vies is kunnen wij niet echt serious daar over spreken. racisme is een deel van onze maatschappij, hier en daar en overal, de vraag blijft wat doen wij, blijft alert en wees niet bang om tegen te spreken.volgende keer ben je zelf aan de beurt.
plus dat een van de lieden van deze partij niet meer de bescherming geniet van parlementariër zijn en naar de rechter gaat over de vernieling van de bankjes op een markt van mede donkere mensen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Tzimi, jouw vriend ADO lacht wel met wat je zegt, maar lacht jou nooit en te nimmer uit!! Ga zo door!!!
ADO's signatuur Αύριο πάλι.....Morgen weer
Quote
#28
de laste ding dat ik wou doen is een griekse politici gaan verdedigen ook al is Dragatsakis van Syriza. maar ik vond dat hij heeft haar goed aangepakt. maar zo als wij van de platteland weten de slang die sla je van begin af op de kop. nu dat thuis binnen kwam is wat laat. wij moeten helaas blijven alert zijn maar ook altijd in het frame van de democratie opereren.
Quote
#29
Roosmarijn,respect voor de openhartige en persoonlijke manier waarop jij je gevoelens duidelijk onder woorden brengt.Een sterk karakter en nuchtere kijk op het omgaan met hen, die veelal om economische redenen hun draai in de Griekse samenleving proberen te vinden, zal je sterken en er voor zorgen dat je toch een gezond leven met je man en kinderen in dit mooie land hebt.
Zelf wonen wij in het oude deel van Ierápetra temidden van medewereldbewoners uit o.a.Albanië,Bulgarije,Pakistan etc..Zij werken vooral in de thermokipia rondom dit stadje,doen werk waar Griekse jongeren hun neus voor ophalen.Wij vinden het begrijpelijk dat de verschillen in cultuurgedrag tussen de bevolkingsgroepen tot meningsverschillen kunne leiden maar hier leven de mensen,ongeacht afkomst en uiterlijk,in redelijke harmonie met elkaar.Respect voor elkaar is een groot goed,vinden wij.
Dat dit harmonieuze gedrag in steden als Athene ver te zoeken is is eveneens begrijpelijk.Stop een paar miljoen mensen,elk met zijn eigen achtergrond,bij elkaar in een teruglopende economie met hoge (jeugd)werkloosheid en dan vraagt dit om flinke problemen.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nederlands vaartuig met illegalen onderschept Patrick 3 1.520 19 January 2019, 06:55
Laatste bericht: Wim M
  Hoe zet je je hotel op de kaart? Erwin 84 47.447 28 July 2013, 16:19
Laatste bericht: metaxa
  Grieken gaan eindelijk massaal door de knieën Wick 27 20.429 08 August 2012, 10:28
Laatste bericht: Erwin

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)