De crisis krijgt de Griek op de fiets.
#1
Ekathimerini bericht vandaag dat de Grieken hun schroom overwinnen en overgaan tot de aankoop van fietsen. Auto rijden wordt te duur. Kennelijk is het aantal auto 's in Griekenland de afgelopen 2 jaar met 40% gedaald. De fietsenverkoop daarentegen enorm gestegen: in 2011 zelfs 200.000 stuks. Hoewel de Griek volgens het artikel het fietsen niet macho vindt, en zelfs een uiting van armoede, vertelt een fietsendealer dat zijn verkoop gestegen is van 40 stuks per jaar naar 350 stuks. Blijkbaar is de burgemeester van Athene voornemens een huurfietsenplan te introduceren hoewel hij het verkeer in de hoofdstad te gevaarlijk vindt om te fietsen. Jaren geleden, toen Turkije economisch in zwaar weer zat, steeg daar de ezelverkoop. Dus mag de burgervader nog in zijn handjes klappen dat de Griek kiest voor de fiets. Op een ezel is immers helemaal niet macho!
Quote
#2
Een Griek op een fiets, laat me niet lachen, 90% is daar te lui voor, ze rijden het liefste met de auto of scooter tot in het toilet of op het terras.
@Edwin, zoveel minder auto's is verklaarbaar, ze hebben allemaal massaal hun kentekenplaten ingeleverd omdat ze de wegenbelasting niet meer kunnen betalen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
@ Ardhur, het is Erwin, geen Edwin. De Griek lui noemen vind ik te ver gaan. Volgens de laatste gegevens zijn het de hardst werkende Europeanen. Dat men voor alles liever de auto pakt: de 18 jarige dochter van (Nederlandse) collega van mij, probeert ook altijd de auto mee te krijgen, al hoeft ze maar om de hoek te zijn. Wij Nederlanders rijden ook liever de winkel of het restaurant in, parkeren ook op plekken waar het niet mag om niet te ver te hoeven lopen. Als ik op mijn balkon met uitzicht op een plein zit, zie ik dit zo vaak gebeuren, dat het eerder regel dan uitzondering is. Overigens was het mij de afgelopen vakanties ook al opgevallen dat er gefietst werd, en dan bedoel ik niet door de toeristen, en ook niet massaal, maar toch.
Quote
#4
Voor diegenen die iets meer willen weten over auto's en fietsen in Griekse crisis-tijd, dan wat tweede- en derde-hands gebep, geef ik hieronder even twee links hoe het écht zo'n beetje in elkaar zit:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ook nog met foto's erbij ook.
Quote
#5
.....
Quote
#6
waarom verzandt een discussie hier zo vaak in gehakketak?

Ik kan van harte de Grieken fietsen aanraden. Sinds kort heb ik een e-fiets en geen heuvel is te hoog:)).
Quote
#7
Misschien komt er met de tijd wel een ronde van Griekenland, met doortocht op Kreta.
Eindelijk zie ik de eerste mentaliteitswijzigingen. Wordt tijd dat ze het macho-gedoe van zich afwerpen. De jeugd heeft de toekomst!
Quote
#8
Dat gebeurt @Connie, wanneer mensen met slappe, hearsay verhalen hier hun ei denken te moeten leggen.Ik plaats dan een link met de echte verifiëerbare feiten en geef daarbij soms een vermanend tikje mee.Moet je tegen kunnen dacht ik.

@Erwin.Toch stiekum wel even op die informatieve links gekeken, denk ik ...?
Quote
#9
Beste Mensen,

Hier op Kos doen we niet anders:
Veel fietsverhuurbedrijven voor de toerist van elektrische fiets tot tandem en al wat je bedenken kunt.

heuse fietspaden en een aantal fietsroutes.
Veel bewoners bezitten er één.
Hier is een vrij grote toerclub van Grieken.


Kom maar kijken haha ;)
Quote
#10
Beste Aleko, grote wijsgeer, stap in dir brik van je en get on the road. Als je dergelijke discussies beneden je waardigheid vind, vraag ik me toch echt af waarom je je tot mijn niveau verlaagd? Wat je überhaupt op een forum doet dat nauwelijks wetenschappelijk onderbouwde discussies voert. Niet iedereen heeft jouw intellect. Met die neerbuigende houding maak je beslist geen vrienden. Als je het onderwerp of discussie je niet aanstaat, reageer je toch gewoon niet. Denk aan je bloeddruk. En als je reageert, lijkt het me wel zo aardig om mensen in hun waarde te laten. Dat kun jij blijkbaar niet. Ik had me nog zo voorgenomen om niet meer op je te reageren, maar jij kunt je gewoon niet gedragen. En nee, ik heb die links niet gelezen, en nee, ik zit niet te wachten op jouw pseudo wetenschappelijk gez.....!
Quote
#11
@Erwin. Ben het helemaal met je eens. Soms is respect hier ver te zoeken.
Quote
#12
Music 
@ Connie, dank je. Onlangs bezocht ik uit nieuwsgierigheid een ander forum. Daar ben ik me helemaal rotgesschrokken. Mensen die onder de naam van een ander fotumlid reacties plaatsen, grof taalgebruik e.d.. Daar houd ik helemaal niet van! Aleko vind kennelijk genoegen in het tentoon spreiden van zijn wijsheid en vermeende superioriteit. Daarmee beledigd hij ieder forumlid dat een item plaatst of hierop reageert dat niet diepgravend is en over gewone huis-tuin en keukendingetjes gaat. Ik hoop dat praktijken zoals eerder genoemd niet op Oriste gaan plaatsvinden, want dan ga ik me toch echt afvragen wat ik hier doe.
Quote
#13
@ Erwin up
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
Gotcha...!
Quote
#15
(09 August 2012, 20:52)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Gotcha...!

Aleko ik wist niet dat je een spel aan het spelen was.

Kali Nigta,

Dick
Quote
#16
het klopt wel, niet veel maar ik heb vaker een griek op de fiets gezien de laatste 2 weken in gr. dan andere jaren. zelfs de heuvel om hoog, ( bij de carrefour in Drama) lopend tot de weg weer vlak wordt.
Quote
#17
Volgens mij kun je beleefd met elkaar van mening verschiilen zonder in nietes-welles of erger te verzeilen. Ik moet eerlijk toegeven dat ik vanwege het warme weer in Griekenland ook eerder de auto met airco pak dan de benenwagen ...(voor fietsen is het me te heuvelig op Samos maar ik weet dat er Griekse jongelui zijn die dat doen omdat het zo goedkoop is).Dus ...
Quote
#18
Goed nieuws voor de griekse fietsenverkopers!!!! ;)

Btw aan airco moet ik niet denken, is ook niet zo gezond, dus als ik wegga dan lekker op de scooter, fiets of benenwagen of nog beter de boot natuurlijk :) en de auto met de ramen open als het niet anders kan.
Quote
#19
voor de kleine stukjes rijden in griekenland denk ik dat beter is de ramen open dan de airco. je wordt gewoon ziek van dat ding. en dat zeg ik na dat bijna 2 dagen er in heb gezeten, met de airco aan.de hele reis was warm te warm, pas bij Munster werden wij verwelkomt met een mooi bui van veel maar te veel regen.
Quote
#20
Ik heb geen semi-populaire niemendal artikeltjes van Reuters als in bovenstaande linkjes nodig. Deze twee artikeltjes zijn populistisch leesvoer om de pagina's van kranten te vullen.

Dit soort artikeltjes verkoopt Reuters ook aan de geabonneerde kranten, want ook bij hen moet de schoorsteen roken...

Het is iets te simpel er vanuit te gaan dat alles wat Reuters publiceert ook een gedegen achtergrond heeft en dus kan dienen om het (on)gelijk van iets dat iemand op het forum opschrijft aan te tonen.
Quote
#21
Toen we hier in de jaren 90 voor het eerst kwamen wonen hadden wij onze fiets uit Nederland meegenomen.In Ierápetra was toen nog geen fietsenwinkel te bekennen en 2 fietsende Hollanders was voor de omgeving een vreemd verschijnsel.Inmiddels zijn diverse fietsenwinkels verschenen en steeds meer inwoners gebruiken de fiets,zigzaggend tussen het drukke verkeer en het liefst nog tegen het verkeer in.Eén van onze fietsen wordt nu dagelijks door een Griekse buurman gebruikt voor zijn boodschappen en als hij langs ons huisje fietst gebruikt hij zijn hollandse fietsbel als welkomstgroet.
Enkele jaren geleden werd er zelfs een heuse wielerwedstrijd in en rondom het stadje georganiseerd.Straten afgezet door de plaatselijke astinomía en vanaf de terrassen werden de renners enthousiast aangemoedigd.
Ook de scholen doen mee aan deze positieve ontwikkeling door het eindelijk geven van verkeerslessen op het lesterrein aan de boulevard.
Quote
#22
leuk verhaal en filmpje


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Nu nog fietspaden aanleggen in Athene.
Quote
#23
Allereerst wil ik even zeggen Erwin ik ben het helemaal eens met wat jij heb geschreven .
Maar nu even over de fiets terug te komen. Ik weet niet of er iemand van dit Forum wel eens in Koutouloufari is geweest. Ik weet dat er iemand van het forum of dichtbij woont of woont op Koutouloufari dus ik wil even hier mijn mening geven over het fietsen aldaar zoals ik het zal zien als je daar dus zal fietsen. Op Koutouloufari zelf zou het eventueel wel gaan en naar beneden fietsen om naar Chersonissos te gaan dat zal ook geen moeite kosten want dan ga je vanzelf. Maar als je van Chersonissos naar boven gaat fietsen om weer in Koutouloufari te komen nou mensen ik kan je vertellen mij kunnen ze aan de zuurstof leggen.Big Grin De scooters hebben er al moeite mee om boven te komen. Als je hoort wat die aan gas geven om boven te komen echt schitterend om te zien hoor of auto's. Ik hoop dat ik het hier goed heb genoteerd want soms dan denk ik wel ik reageer maar niet meer want als ik af en toe zie wat ik aan reactie krijg van een paar mensen dan denk ik hallo zo beleef ik het en zo is mijn ervaring. ieder ervaring is anders en daar mag wel meer respect voor zijn op dit forum. Ik weet ook wel een forum is om tips te geven of een mening en ieder heeft een andere mening lijkt men.
Nogmaals ik vind het een heel fijn forum en ik steek er veel van op en ik kan er wat mee voor volgend jaar als wij weer naar Koutouloufari gaan
Quote
#24
Op de fiets door athene rijden of door de bergen van athene naar drossia of nea makri staat
bijna gelijk aan zelfmoord.
Kleine stukjes op rustige plekjes is goed te doen maar de grieken die zich op de fiets wagen in athene
zijn voor mij helden.
Quote
#25
Ik kan daar zelf niet over oordelen ik ben nog nooit in Athene geweest.
ik stond er gewoon versteld van zoals auto's en scooters door het centrum van Chersonissos rijden. Mij echt niet gezien om daar met weet ik wat te rijden. Ik loop wel door het centrum. Maar als je daar woont of al vaker bet geweest dat je dan gewoon aan alles deeneemt. Je zult wel moeten denk ik zomaar.
Quote
#26
@Bianca, dan had je het verkeer moeten zien toen de rondweg nog niet klaar was, alle vrachtauto's en bussen dwars door Cherso, daarbij de horden toeristen die niet konden rijden op hun gehuurde scooters, buggy's en quads, dat gemixt met de locals was het echt een zootje, als je nu door Malia en Cherso rijd kun je zo door vliegen.
En @Bianca blijf vooral gewoon schrijven en reageren, trek je van de een of andere negatieveling niks aan, zeker omdat je Kreta een warm hart toedraagt.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#27
Dankjewel Arthur voor je reactie.Het deed me goed om te lezen dat ik gewoon moet reageren. Mijn man en ik zijn echt helemaal weg van Kreta ook al zijn wij pas sinds vorig jaar met het Kreta virus besmet. Ik weet er zijn nog meer mooie plaatsen en wij hopen daar ook te komen.

Maar even over die scooters en al het andere gemotoriseerde verkeer terug te komen. Waar ik ook zo verbaast over ben hé dat alles maar dan ook alles door elkaar rijd daar hé in Chesso. Kijk en daarom durf ik nog echt niet met de auto hoor Arthur. Wat natuurlijk ook wel heel jammer is want met de auto zie je natuurlijk wel veel en je bent makkelijk verplaatsbaar. Volgend jaar gaan we zo wie zo met de bus vanuit Chesso naar Agios Nikolaos en wie weet gaan we in 2014 wel met de auto daar naar toeCool
Quote
#28
wat jullie misschien ook kunnen overwegen, om volgend jaar 1 of 2 dagen een auto te huren, maar niet om naar hersonissos te gaan, maar gewoon lekker toeren op binnenwegen en kleine dorpjes bezoeken...
kun je een beetje wennen.

robienne
Quote
#29
Dankjewel voor je Tip Robienne maar ik ben echt nog huiverig en bang ik ben daar gewoon eerlijk in om daar auto te rijden. Mijn man rijd heel erg goed hoor daar gaat het echt niet om en ik weet als je met de auto rond rijd op de binnen wegen dat je ook echt op hele mooie plekjes komt. Ik ben namelijk vorig jaar in mei voor de eerste keer op Kreta geweest met mijn man,zus en zwager en toen hebben we een auto gehuurd zowel mijn man en zwager hebben om beurten gereden en er was ook niks aan de hand die ene keer wel dan toen reden we ook op een binnen weg en toen moesten we keren want de weg hield ineens op. dan zie je aan de rechter kant rotsen en aan de linker kant een ravijn ja en dan maar op goed geluk keren. Ik kan je vertellen mijn ogen zaten dicht en die zijn weer open gegaan toen we op de normale weg reden. Echt ik was zo bang. En mijn zwager,zus en mijn man die vonden het een uitdaging nou ik niet hoor. Maar ik zeg ook vogend jaar gaan mijn man en ik weer terug naar Kreta - Koutouloufari voor de derde keer dan gaan we met de bus ben benieuwd hoe dat gaat en dan in 2014 dat zeg ik dus nu misschien een auto hurenCoolIk heb nog 2 jaar om er over na te denken;)
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  opa op de fiets metaxa 0 1.888 08 December 2014, 18:09
Laatste bericht: metaxa
  krijgt Griekenland een adempauze? Erwin 2 2.407 27 August 2012, 10:00
Laatste bericht: Rob Stam
  krijgt Griekenland hier nog problemen door ??? Arthur 1 2.454 08 August 2011, 17:39
Laatste bericht: Sylvia
  Griekenland krijgt hulp van boven Ger 2 3.984 22 January 2011, 17:39
Laatste bericht: KarenAnna

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)