Transavia vlucht vanuit Heraklion: ervaring met stoelreserveringen?
#1
Goedemiddag,

Heeft iemand ervaring met het van te voren reserveren van stoelen op de Transavia-vlucht vanuit Heraklion terug naar Nederland/Amsterdam ? Hoe werkt dit precies - inchecken gaat op Heraklion toch nog steeds met lijsten en papieren boardingpassen ? Ik vind het niet heel erg om 15,- extra te betalen voor die stoel, maar dan wil ik wel zeker weten dat ik ook daadwerkelijk de gereserveerde stoel krijg.

Dank,
Christine
Quote
#2
Eerlijk gezegd wist ik niet eens dat dat kon op de terugweg. Heen doe ik al enkele jaren, werkt perfect! Maar ik heb nog nooit ergens een optie gezien waar ik ook alvast de stoel(en) op de terugvlucht kan reserveren.
Nieuwe optie misschien? Zou inderdaad niet gek zijn up

Ger
Quote
#3
Vanaf Heraklion is dit sinds ongeveer een jaar ook mogelijk bij Transavia, daarvoor was het inderdaad niet mogelijk. Ik ben met name benieuwd hoe dit in de praktijk werkt als er 3 of 4 bussen met pakket-reizers voor je in de rij staan - gaat het dan ook goed, of raak je je stoel in de "soms" chaotische situatie dan toch kwijt ?
Quote
#4
Met Transavia geen ervaring, wel met Arke Fly. Op de terugweg niet de stoelen gekregen die ik had gereserveerd, en moesten 2 rijen opschuiven. In de kleine lettertjes zijn hier dingen opgenomen dat je de reserveringskosten niet terug krijgt. Dit jaar dus alleen de heenreis vastgelegd.
greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#5
Ik heb dit jaar met Transavia vanuit Athene meegemaakt dat mensen niet de stoel kregen waar ze voor betaald hadden. Echter, zodra ze dit in het vliegtuig zelf bij de stewardessen aangaven werd er ter plekke geschoven zodat ze wel de juiste stoelen kregen.
Quote
#6
Dank voor de reacties én de tip van Vito om het in het vliegtuig nog een keer kenbaar te maken (daar had ik inderdaad zelf nog niet aan gedacht....).

Ik denk dat ik dan toch maar die extra kosten ga maken, ik heb er zo een hekel aan om Heraklion met 200 man naar de juiste balie te "rennen" om een fatsoenlijke plek in het vliegtuig te bemachtigen (mijn man is nogal lang én breed, en ik ben ook niet de dunste Smile)
Quote
#7
Wij vliegen regelmatig Amsterdam-Athene en vv met Transavia. Mijn man en ik reserveren niet maar vragen altijd gangplaatsen, het hoeft niet eens naast elkaar ('t is toch maar een paar uurtjes). Dat heeft nog nooit problemen opgeleverd; de meeste koppels willen naast elkaar zitten in 1 rij dus dan blijven de gangstoelen veelal over (3 op 1 rij). Wij vinden de gangplaatsen prettig omdat je dan je benen kunt uitsteken op het gangpad en makkelijk naar de wc kunt lopen.
Quote
#8
Hi Els, dank voor je response. Het gaat me nu echt om info voor de vlucht van Heraklion naar Amsterdam, inchecken is daar in de zomermaanden altijd enigszins chaotisch.

Ik vind het absoluut geen punt extra te betalen voor een gereserveerde stoel omdat het veel relaxter inchecken is, maar alleen als ik er ook van op aan kan dat het luchthavenpersoneel die reserveringen honoreert, vandaar mijn vraag: wie heeft dit al eens geboekt en hoe ging men daar mee om (hebben ze je ergens op een lijstje staan oid ?, het inchecken ging tot op heden altijd gepaard met veel papier op de desks).
Quote
#9
Cv12345, ik hoorde de stewardessen wel zeggen dat de Grieken er vaak niet naar kijken.
Dus tja, ik durf niet te zeggen of het echt zin heeft.
Quote
#10
Waarom stuur je niet een mail naar Transavia om te vragen hoe zeker je die plaatsen krijgt.
Het zou toch niet fair zijn als ze je er dik voor laten betalen en je dan nog niet die stoelen krijgt, die je wilt.
Heraklion is inderdaad lekker hectisch.
Quote
#11
Hallo Christine,

Wij hebben vooraf bij Transavia stoelen gereserveerd voor de heen en terugweg. Je krijgt dan een bevestiging via de mail. Deze hebben wij geprint en meegenomen voor de zekerheid, maar alles ging goed. De stoelen waren voor ons en we hebben er niet nog eens om moeten vragen. Een aanrader dus!

Groetjes Louise
Quote
#12
Ik reserveer altijd een stoel met extra beenruimte via t internet bij transavia, dit geef ik al op tijdens het boeken en......... Altijd de plek die ik zelf heb uitgezocht, perfecte service! Heen en terug!
Quote
#13
In die oude tijd toen wij nog niet met Jetair vlogen maar met transavia was het makkelijk, je zorgde in NL dat je als een van de eerste aan de balie stond, in Heraklion was het ook makkelijk, toen hadden ze nog maar 8 en daarna 16 in check balie's waarvan de helft niet bezet was, wij waren altijd met de auto, dus mooi op tijd, mijn vrouw ging dan tussen de nrs 1 en 8 staan en ik tussen 9 en 16, even opletten waar de hostessen stonden altijd prijs.
Nu hebben ze 40 balie's, doordat het rustiger is als andere jaren zag ik dat ook maar de helft bezet was. Met Jetair kan ik al jaren online mijn plaats boeken, altijd gangpad en aan de nooduitgang vanwege de lange benen.
Een leuk detail was dat toen de tussendeur van de aankomde en vertrekkende vluchten open was, je kon dus gewoon heen en weer lopen en nog even taxfree shoppen, was goedkoper als in NL
En @Cv, chaotisch niet echt wel heerlijk druk, waar de balie medewerkers nog onder elkaar een praatje maken terwijl ze de instapkaarten uitprinten.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
Je kunt via de site van Transavia vanaf 21 dagen vooraf tot 24 uur vooraf je plaats reserveren.
Het lijkt mij dat als je ervoor betaald je ook de gewenste stoel krijgt.
Anders is het als kort daarna nog een tussenstop is waar nog passagiers gewisseld worden. Je hebt dan kans dat je voor die korte periode even ergens anders zit. Zo heb ik het elders ervaren.
Quote
#15
Sad 
"mijn vrouw ging dan tussen de nrs 1 en 8 staan en ik tussen 9 en 16, even opletten waar de hostessen stonden altijd prijs"
Oh @Arthur, dat waren jullie dus! Wij stonden toen natuurlijk altijd in de verkeerde rij.... Huh
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#16
(14 August 2012, 10:35)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Je kunt via de site van Transavia vanaf 21 dagen vooraf tot 24 uur vooraf je plaats reserveren.
Het lijkt mij dat als je ervoor betaald je ook de gewenste stoel krijgt.
Anders is het als kort daarna nog een tussenstop is waar nog passagiers gewisseld worden. Je hebt dan kans dat je voor die korte periode even ergens anders zit. Zo heb ik het elders ervaren.

Klopt @jjohn, dat is bij de meeste maatschappijen, Jetair vliegt vaak met een tussenstop op Rhodos, dan ga je gewoon ergens zitten voor dat kleine stukje, zijn ze uitgestapt ga je op je gereserveerde plaats zitten.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#17
Dank voor jullie ervaringen/adviezen.

Allereerst: ik overdreef natuurlijk toen ik het inchecken op Heraklion "chaotisch" noemde Blush. Ik kom sinds 1996 regelmatig (meerdere keren per jaar) op Kreta en ik heb de luchthaven in de loop van de jaren ook echt zien veranderen/verbeteren. De absolute chaos die vertrekken met een chartervlucht midden jaren '90 was is inderdaad verleden tijd (zaterdagavond werd niet voor niets hell-night genoemd door de hostessen), en ook de incheckprocedure met heel veel papier en stickertjes met stoelnummers die op de boardingpassen werden geplakt is over.
(NB: die procedure hebben ze denk ik ongeveer tegelijk afgeschaft met het wisselen naar drachmes, de kiosk in de aankomsthal waar je sigaretten kon halen, de bijna tastbare laag sigarettenrook in de vertrekhal die dikker werd naar mate de avond vorderde, en de 5-liter jerrycans olijfolie die je zo mee het vliegtuig innam als handbagage, bovenop de 5-10 kilo overgewicht in je koffer waar je hooguit de reactie "καλο χειμωνα" op kreeg Big Grin).

En toch, ondanks de verbeteringen op de luchthaven, blijf ik een bloedhekel hebben aan het inchecken op de "pakketreis-charter"-vluchten van Transavia: 150 man in bussen komt bijna tegelijkertijd aan op de luchthaven en probeert allemaal vooraan bij de juiste balie te komen.... Ik ben misschien verwend met frequent flyer voordeeltjes en online inchecken, maar ik kan me echt een leuker einde van mijn vakantie voorstellen Smile

Dus: ik heb de stoelen maar gewoon geboekt en ik zie wel hoe het gaat... Nog een week en dan mag ik weer even een paar weken uithangen en bijslapen, en bijpraten met vrienden, en ontzettend lekker eten, en koffie drinken, en nog meer bijpraten: Kriti we komen eraan Cool
Quote
#18
Dan moet je zorgen dat je op de luchthaven bent vóórdat de mensenmassa aankomt. Doen wij ook altijd op Rhodos: voorheen met een taxi en nu met de huurauto. Alleen komen de bussen tegenwoordig steeds vroeger op de luchthaven! Dodgy
Quote
#19
Wij zitten ook niet ín de bus (hebben huurauto of vrienden die ons brengen), maar de bussen zijn er tegenwoordig zó vroeg dat de incheckbalies nog niet open zijn en dus ook nog niet bekend gemaakt op de borden..... Op Heraklion gebeurd dat precies 2 uur voor vertrek en dan is het altijd net niet die balie die je verwacht.

Gevolg: 150 man met karretjes vol bagage die zich allemaal naar 1 of 2 deskjes bewegen. Eigenlijk is het ontzettend grappig... (en toch doen wij er ook aan mee omdat we zo graag een gangpadstoel willen voor mijn echtgenoot....)
Quote
#20
Aangezien je "we" zegt, neem ik aan dat je niet alleen bent. Wij verdelen over meestal over de balie's: staan een beetje in het midden tussen de balie's. Tegenwoordig wil het op Rhodos wel eens zo zijn, dat het al eerder dan die twee uur tevoren wordt aangekondigd op het bord. Wij zijn eigenlijk altijd bij de eersten. Alleen komen er ook steeds meer mensen met huurauto's en taxi's!
Quote
#21
Haha, die tactiek hebben we ook jarenlang toegepast (herken veel in het verhaal van Arthur - verdelen over balies 1-8 en 9-16). Alleen, sinds er uitbreiding geweest is, heb je nu ook balies 17 tot en met zoveel-en-20, en die zitten in de aangebouwde hal, en dus werkt het niet meer zo optimaal Smile.

Ik ga dit jaar voor de "luie" optie - iets meer geld betalen en een stoel reserveren.
Quote
#22
Ik lees de discussie nu pas(foei toch maar er valt ook zoveel te lezen en op te nemen).Vorig jaar hebben wij thuis voor heen-en terugreis plaatsen gereserveerd naar Kythira.Heen geen probleem maar terug keken ze vreemd op toen we de kopie lieten zien:o,dat regelen ze op Kalamata wel(daar maakten we een tussenlanding om mensen"uit"en "in"te laden)Mooi niet dus,we kregen niet de gereserveerde plaatsen.Van de stewardess een formulier gehad om het geld terug te vragen.Ondanks de kleine lettertjes kregen we het bedrag terug,ons argument:dan moet Transavia(in dit geval)ook niet de mogelijkheid bieden om wel stoelen te reserveren.(dat kon/kan heen en terug).
Quote
#23
(18 August 2012, 18:00)Marianne schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik lees de discussie nu pas(foei toch maar er valt ook zoveel te lezen en op te nemen).Vorig jaar hebben wij thuis voor heen-en terugreis plaatsen gereserveerd naar Kythira.Heen geen probleem maar terug keken ze vreemd op toen we de kopie lieten zien:o,dat regelen ze op Kalamata wel(daar maakten we een tussenlanding om mensen"uit"en "in"te laden)Mooi niet dus,we kregen niet de gereserveerde plaatsen.Van de stewardess een formulier gehad om het geld terug te vragen.Ondanks de kleine lettertjes kregen we het bedrag terug,ons argument:dan moet Transavia(in dit geval)ook niet de mogelijkheid bieden om wel stoelen te reserveren.(dat kon/kan heen en terug).

Yep, bekend probleem!!!
Komt vaak voor dat de plaatsen dan bezet zijn.

Ook stelt transavia bepaalderegels aan de zitplaatsen bij de nooduitgangen.
Mensen moeten goed ter been zijn etc etc.
Dit in verband met de toegangkelijkheid van de nooduitgangen.
Omdat ik wat groter ben dan een normaal iemand boek en betaal ik altijd voor een stoel met extra beenruimte en die is dan bij de nooduitgang.
Vorig jaar stond ik vreemd te kijken toen daar iemand plaats nam die echt niet in de vliegtuigstoel paste laat staan snel en behendig genoeg was om bij tijds de nooduitgang te bedienen.
Let wel ik heb niets tegen dikke mensen maar deze mevrouw ging boven de stoel hangen om vervolgens het te dikke lichaam tussen de stoelleuningen te proppen, het duurde iets van 5 minuten, toen nog eens 5 minuten om er weer uit te komen want ze zat op haar heupgordel en toen weer 5 minuten om er weer in te komen.
Overigens was de gordel door de omvang van de buik van de vrouw niet eens zelf te vinden maar moest door haar platgedrukte echtgenoot die naast haar zat vastgeklikt te worden.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Transavia kerst heraklion chris 0 1.285 19 November 2021, 20:40
Laatste bericht: chris
  Eerste vlucht norvegian, warm onthaald chris 5 3.274 08 February 2016, 11:44
Laatste bericht: chris

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)