Goedemorgen allemaal
Als mijn man en ik volgend jaar weer terug gaan naar Kreta dan willen wij met de stads bus van Chersonissos naar Agios Nikolaos of Rethmynon
Nou heb ik gehoord en gelezen dat je geen kaartje in de bus kan kopen zoals wij dat gewend zijn of waren. Nou was mijn vraag waar koop je zo een kaartje en hoe gaat dat in zijn werking.
Nou zullen er enkele mensen van dit forum zijn die zeggen joh huur een auto dat is beter maar dat durf ik niet mijn man wel maar ik niet. Waarom durf ik het niet ik heb wel eens gelezen dat als je als toerist bij een ongeluk betrokken bent buiten jou schuld dat jij als toerist het haasje bent. Nou ik zie de bui al hangen. Nee daar pas ik voor. Vorig jaar toen we op Kreta waren had mijn zwager een auto gehuurd maar dat is toch iets anders want mijn zus kan ook heel goed Engels. Wij kunnen ook wel redelijk Engels maar niet zo goed als hun. Dus vandaar dat ik mijn vraag stel over bus vervoer.
Ik hoop dat er iemand is die mij daar een antwoord op kan geven.
Alvast bedankt.
Het ligt eraan waar je op de bus stapt. Maar in de meeste gevallen kan je gewoon in de bus een kaartje kopen bij de conducteur. Ik reis altijd met de bus en heb nog nooit problemen gehad om een kaartje te kopen. Alleen in Heraklion op het busstation is er een loket waar je een kaartje kunt kopen maar dat is dan ook het beginpunt van bijna alle lijnen.
Je 1e vraag, een buskaartje kan je ook gewoon in de bus kopen
Je 2e vraag, nog nooit zulke flauwekul gehoord dat je als toerist altijd schuldig bent bij een aanrijding, dat heeft met goed Engels praten niks te maken.
Allereerst bedankt voor jullie reactie op mijn vraag
Arthur ik heb het ook gelezen hé. Ik heb het gelukkig zelf ook nog nooit mee gemaakt en hoop het ook nooit mee te maken.
Voor de bangeriken onder ons. Op Kreta rondrijden (met een huurauto) kan al eens gevaarlijk zijn, dan vooral in de bergen. Ik heb het zelf aan eens den lijve ondervonden. Mijn hart klopte in mijn keel toen ik op een smal wegje rechtsomkeer moest maken. Het gapende ravijn net naast de wagen was er toen eventjes te veel aan
23 August 2012, 13:24 (Dit bericht is bewerkt op: 23 August 2012, 13:25 door Erwin.)
Beste Bianca, als je het voor jullie zelf niet veilig genoeg vind om zelf te rijden, moet je dat ook beslist niet doen. Het is vakantie en je wilt die zo fijn mogelijk doorbrengen, zonder zorgen over verkeersveiligheid. Zover mij bekend, na 4 vakanties op Kreta zijn de meeste doorgaande wegen goed te doen. Zodra je de geasfalteerde weg verlaat, wordt het wel een ander verhaal, en kun je niet overzien hoe de weg er na een bocht bijligt. Soms valt het mee, soms moet je net als Bob een (risicovolle manoeuvre) uithalen.
Enerzijds beperk je je bewegingsvrijheid als je overal met de bus naar toe wilt, anderzijds; waarom zou je jezelf dit aandoen? Zelf hebben wij jarenlang alle uitstapjes met de bus gedaan, daar is echt niets mis mee.
Overigens is een beetje meer vertrouwen in de Grieken wel op zijn plaats. Daarnaast is niet iedere bron betrouwbaar genoeg om het bericht als enige waarheid aan te nemen. Maak lekker je plannen voor volgend jaar en hopelijk gaan jullie ook andere delen van Griekenland bezoeken, en je niet beperken tot het prachtige Kreta. Veel plezier met de voorbereidingen!
Niets mis met Griekse busritten, ook dat heeft zijn charme.
Misschien een handige tip : Informeer in het voor- en naseizoen wel bij het busstation hoe laat de laatste bus terugrijdt.
Wij moesten "noodgedwongen" een keer per taxi terug naar ons appartement.
Erwin,Bob en Eleni bedankt voor jullie reactie en jullie tips.
Inderdaad Bob wij hebben dat vorig jaar ook mee gemaakt toen we van de snel weg de binnen weg in zijn gegaan en bij de bergen reden toen zat mijn hart ook in mijn keel. maar waarom schrokken we de weg hield ineens op ja en daar sta je dan dan maar op goed geluk keren en even maar een schiet gebedje doen.. Gelukkig zat mijn zwager achter het stuur en die heeft wel vaker gereden op Kreta dus die wist wat hij deed. Ik zeg je eerlijk mijn ogen zaten even dicht die gingen weer open toen we weer terug reden.
Elini ik hoop niet dat je het mij kwalijk neemt maar ik moest even lachen om de laatste zin. Dat zal ons nou ook kunnen gebeuren maar dat ik dit nou weet van jou weet ik wat ik moet vragen.
Zo denk ik er ook over Erwin. En zo een bus tocht lijkt mij ook wel mooi.
Wie weet als we vaker komen dat we het dan wel doen. Maar nu heb ik zo iets we pakken maar de bus. We gaan ons zeker niet alleen beperken op Kreta in de toekomst want we weten dat er nog meer mooie plekken in Griekenland zijn.
23 August 2012, 20:00 (Dit bericht is bewerkt op: 23 August 2012, 20:07 door Patrick.)
Al meer dan 20 jaar lang nemen wij overal waar we komen in Griekenland de bus. We gebruiken natuurlijk ook wel eens andere vervoermiddelen maar de bus is er wel altijd bij. Het is niet echt duur en je hebt ook de tijd om eens rond te zien, wat niet altijd evident is als je zelf rijdt met auto of zo.
Meestal kan je dan wel kaartjes kopen op de bus zelf. In de steden met een busstation is het net zo handig om daar je kaartje vooraf te kopen. Op sommige plaatsen kan je ook gewoon je bustickets kopen in de supermarkt.
Overal kom je dan op de bus natuurlijk mensen tegen die van alles willen weten van je (zeker op plaatsen waar geen 10 toeristen per dag de bus nemen) en beleef je zaken die je anders waarschijnlijk nooit van zijn leven meemaakt.
Eén van de grappigste was op Aegina: Wilden we de bus terug nemen van Aghia Marina naar Aegina, konden nergens kaartje kopen, stapten toch op de bus (waar je ook geen kaartje kon kopen) en zei de chauffeur: "Bij aankomst een kaartje kopen bij de kiosk aan het busstation". Wat we dus ook netjes gedaan hebben. Kaartje kopen en terug gooien in de vuilnisbak.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum. Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.
En voor de prijs moet je het niet laten om met de bus te reizen.... al weet ik nu niet of de prijzen fel zijn gestegen???
Niet echt nee. Komende zondagavond ga ik van Athene naar Nauplio met de bus en dat zal zoiets als 12€ zijn.
Hier een link naar een overzicht van de meeste KTEL's. Vandaar kan je naar de diverse websites.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum. Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.
Wij reizen ook graag met de bus. Ik rijd er inmiddels ook auto, maar in de bus is toch lekker achterover leunen en naar buiten kijken. Ik verbaas me soms over hoe weinig verbindingen er zijn op toch redelijk drukke eilanden (Lesbos, misschien inmiddels beter) maar heb ook erg goede ervaringen. Zo verbaasde de enorm hoge frequentie van ritten me vorig jaar op Skopelos. Op Skiathos en Santorini ook erg goed, maar daar is het dan ook wat drukker. Op die 3 eilanden hebben we uiteindelijk zelfs geen auto gehuurd.
En op Samos en Naxos was het vervoer vooral uit de dorpen naar de hoofdplaats vv goed geregeld.
Elini ik hoop niet dat je het mij kwalijk neemt maar ik moest even lachen om de laatste zin. Dat zal ons nou ook kunnen gebeuren maar dat ik dit nou weet van jou weet ik wat ik moet vragen.
Het was ook hilarisch hoor ;). We wilden nog een hapje eten voordat we zouden terugkeren naar het dorpje waar ons appartement was. Het leek ons handig om eerst even te informeren hoe laat de laatste bus terug ging.
Bleek dat die die middag om kwart over 4 al was vertrokken
En Elini was je hapje eten wel lekker:) In ieder geval had je tijd om te eten.
Dat zijn nou dingen als je ergens voor het eerst bent dat je daar dan ook niet aan denkt. Net wat ik al eerder heb geschreven nu weten wij gewoon wat we moeten vragen hoe laat de bus weer terug gaat. We leren er iedere keer zo wat bij
Hier een link naar een overzicht van de meeste KTEL's. Vandaar kan je naar de diverse websites.
&pages_id=15&lang=en
Mooi, dankzij jouw link heb ik dit gevonden:
In oktober gaan we 2 weken naar Athene en we willen van daaruit diverse daguitstappen maken. Bedankt....
(24 August 2012, 10:23)Patrick schreef:
&pages_id=15&lang=en
Mooi, dankzij jouw link heb ik dit gevonden:
In oktober gaan we 2 weken naar Athene en we willen van daaruit diverse daguitstappen maken. Bedankt....
Geen dank Bob, daar dient Oriste gedeeltelijk ook voor. Veel plezier en een prettig verblijf.