Kwaliteit Griekse traiteurs in Nederland !!!!
#1
Als wij ons half jaarlijkse Griekse dag of avond houden haal ik
meestal heerlijke griekse hapje,Mythos en wijn bij de griekse traiteur

Nou zijn er vele in Amsterdam maar zijn het geen Grieken meer
maar Nederlanders,en Turken, en nog maar een paar echte Grieken
maar de kwaliteit neemt echt af en de prijs toe.

Is dit een trent of toeval ?????
Quote
#2
Rob, dit is ook mijn ervaring.
Ik ben regelmatig bedonderd in zogenaamde Griekse restaurants, waar niets Grieks aan was.
Ik begin dan ook al bij binnenkomst in het Grieks te vragen (maakt niet uit wat) en als er geen antwoord kan worden gegeven vraag ik naar de chef of bedrijfsleider en verstaat die mij ook niet, dan ben ik weg.
Ik heb niets tegen Turkse, Israëlische of Marokkaanse (whatever) nationaliteit, maar wil in een Grieks restaurant een Griekse maaltijd en als is Turks wil eten ga ik naar een Turks restaurant. Evenzo met Marokkaans etc.
Is de prijs niet in verhouding met de kwaliteit, dan krijgt de chef dat ook duidelijk van me te horen. Politiek correct is niet aan mij besteed en een fooi kan er dan natuurlijk helemaal niet vanaf.
Daarentegen, als het picobello is (sorry, dat was voor het Italiaanse restaurantBlush, ipèrocho bedoel ik dan natuurlijkBig Grin) dan laat ik dat ook duidelijk horen.
Kijk goed uit, échte Griekse restaurants zijn er nog wel.
Quote
#3
Jeetje, dan kun je ook niet meer van de "Franse keuken" genieten hier in Nederland??Angel
Quote
#4
Traiteur Mitsos in Amsterdam is toch een echte Griek of mis ik wat.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
Mitos is zeker een Griek, Hugo de Grootstraat Amsterdam. Op de Prinsengracht en op de Ceintuurbaan zijn ook echte Grieken
Quote
#6
(24 August 2012, 10:52)Ο Μήτσος schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Rob, dit is ook mijn ervaring.
Ik ben regelmatig bedonderd in zogenaamde Griekse restaurants, waar niets Grieks aan was.
Ik begin dan ook al bij binnenkomst in het Grieks te vragen (maakt niet uit wat) en als er geen antwoord kan worden gegeven vraag ik naar de chef of bedrijfsleider en verstaat die mij ook niet, dan ben ik weg.
Ik heb niets tegen Turkse, Israëlische of Marokkaanse (whatever) nationaliteit, maar wil in een Grieks restaurant een Griekse maaltijd en als is Turks wil eten ga ik naar een Turks restaurant. Evenzo met Marokkaans etc.
Is de prijs niet in verhouding met de kwaliteit, dan krijgt de chef dat ook duidelijk van me te horen. Politiek correct is niet aan mij besteed en een fooi kan er dan natuurlijk helemaal niet vanaf.
Daarentegen, als het picobello is (sorry, dat was voor het Italiaanse restaurantBlush, ipèrocho bedoel ik dan natuurlijkBig Grin) dan laat ik dat ook duidelijk horen.
Kijk goed uit, échte Griekse restaurants zijn er nog wel.

Moet je me toch eens uitleggen waarom een chef-kok van een andere Nationaliteit geen Griekse gerechten zou kunnen maken complete onzin natuurlijk dat de eigenaar/chef-kok Grieks moet kunnen spreken want als hij/zij dat niet doet is het geen goede kok en of restauranthouder.

Ik weet dat Grieken en met name Kretenzers erg nationalistisch zijn woon er al een flink aantal jaren tussen maar ik vind het bovenstaande knappe onzin.
Quote
#7
Ja Mitsos komt van Thasos . maar ik bedoel bij het Hoofddorpplein is er een gekomen en dat blijkt achteraf een Turk te zijn.
In Oost zit er een en dat is gewoon een Nederlander die het elders haalt en verkoopt. En Cornelis tuurlijk heb je ook genoeg
Nederlandse kok die met hun hart goede Griekse gerechten maken. Maar het is wel moeilijk het kaft van het koren te
scheiden.

Gr Rob
Quote
#8
Dat komt nu ook veel in het zuiden voor en net over de grens met Duitsland en Belgie @Rob, eigenaar heeft niks met Griekenland te maken, het zijn veel Chinezen nu, hij geeft zijn toko gewoon een Griekse naam, zet de beroemde toeristenschotels (met die eilanden namen) op zijn menukaart, het zijn gewoon veredelde cafetaria's maar dan veel te duur voor de kwaliteit die ze bieden.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#9
(24 August 2012, 11:18)elly veen schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mitos is zeker een Griek, Hugo de Grootstraat Amsterdam. Op de Prinsengracht en op de Ceintuurbaan zijn ook echte Grieken


En Grekas op de Singel, of is die er niet meer???
Quote
#10
Ik vind het ook onzin, zolang het maar Grieks smaakt. Mijn man maakt echt de lekkerste tzatziki die ik ken.
De Griekse restaurants hier met al die schotels zijn al niet echt Grieks, in Griekenland kies je ook maar 1 vleesgerecht en zit er niet standaard gyros bij.

Overigens, is het misschien leuk om een apart topic te openen met tips voor Griekse restaurants in Nederland?
Quote
#11
Alsof iedere Griek lekker kookt!
Quote
#12
Daar heb je ook een punt, het ging ook over de traiteur winkels die als paddestoelen de grond uit komen, ik heb op Kreta en Thassos
en de andere eilanden vaak genoeg slecht gegeten.

Rob
Quote
#13
Sommige frietboeren spreken vloeiend Chinees! Een aparte topic over Griekse restaurants is op zich een leuk idee, echter, kijk wat er gebeurde met een ervaring van een forumlid dat niet zo positief was. Dat komt natuurlijk ook voor, de bediening en/of de keuken kan haar dag niet hebben. Krijg je op grond daarvan negatieve berichtgeving over een restaurant dat verder goed staat aangeschreven. Persoonlijk ben ik wat terughoudend in het adviseren van restaurants: smaken verschillen!
Quote
#14
Zit ook wel wat in, Erwin. Toch ben ik wel benieuwd waar de echte Griekenlandkenner naar zijn idee lekker eet in Nederland (of België).
Quote
#15
Vito wij hebben in de Jordaan een overheerlijk Griek Restaurant klein maar fijn 'De twee Grieken ' in de Prinsenstraat 20 zee hebben
geen kaart en je moet eten wat er dan is fantastisch.Verder geef ik Erwin gelijk ook een goed restaurant kan een off day hebben
terwijl ze altijd prima waar leveren.

Rob
Quote
#16
Heb even een ander topicje gemaakt zodat deze over traiteurs kan blijven gaan. ;)
Quote
#17
Toppie Vito
Quote
#18
Het Griekse Huis in tilburg word verzorgt door Kostas Lossifidis zijn pas een paar maanden open en hebben alles vers
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
Ai, daar gaan we weer. Een andere mening, beleving of ervaring werkt als een rode lap op een stier in dit forum.
Ik herken mijn eigen ervaring in hetgeen Rob schrijft. Ik geef geen kwaliteitsoordeel wat betreft de nationaliteit van de kok!
Jjohn je mag van de Franse keuken genieten zo veel je wilt en gelijk heb je!
Arthur, je geeft zelf het antwoord al: Chinezen met toeristenschotels met nummers; een toko met een Griekse naam; veredelde cafetaria's maar dan veel te duur voor de geleverde kwaliteit.
Connie: alsof iedere Griek lekker kookt.... ik mag het hopen dat de kok toch wel verstand van zaken heeft. Discussies over wel of niet eten bij een bepaalde Griek wat wel of niet meeviel hebben we hier net op het forum gehad.
Vito: Zolang het maar Grieks smaakt? Doe er maar een blauw-wit vlaggetje op en noem het Grieks, maar dat is het niet...geeft niet, áls het maar Grieks smaakt (???!!!) Dan kan ik ook een patatje oorlog halen en het Afgaans noemen. Net zo'n onzin. Het mag best lekker smaken, maar daamee is het nog niet Grieks. Een wijn mag best lekker zijn, maar als het niet aan de gestelde eisen voldoet mag je het geen champagne noemen. Metaxa mag geen Cognac heten en andersom, terwijl beide lekker zijn.
En last but not least: Cornelius: Je woont al een aantal jaren tussen mijn voormalige buren, mijn landgenoten, mijn familie. Ik ken de streek waar jij nu zit, alsook waar je back-to-basic avontuur was, al zo'n 60 jaar en ook zeer goed. Dan zou jij me toch zeker moeten kunnen begrijpen als je de aard van de Kretenzer zo goed zegt te kennen.
Je vraagt me uit te leggen waarom een chef-kok van een andere Nationaliteit geen Griekse gerechten zou kunnen maken. Dat zou ik je niet kunnen vertellen (het is ook niet wat ik geschreven heb). Er zullen heel wat verschillende nationaliteiten zijn welke zich beter in de Griekse keuken kunnen redden dan menige Griek.
Ik heb mijn ervaring beschreven in restaurants in Nederland waar niets Grieks aan was. En als ik in Nederland naar een Grieks restaurant ga wil ik dat ook beleven. Ik haal de pizza bij de Italiaan, dönner bij de Turk, babi pangang bij de Chinees. Daarmee zeg ik niets ten nadele van de kookkunsten van elk. Als Griek zijnde wil ik in Nederland naar een Grieks restaurant waar men mij verstaat en begrijpt. Wil ik een praatje kunnen maken, wil ik een stukje Griekenland vinden en beleven. Aan een half woord genoeg hebben. Je weet toch Cornelius dat als de Griek uit eten gaat (geen hapje in een souvlazidiko) het in hoge mate gaat om de gezelligheid, het aangenaam verpozen met (veel) vrienden of familie. Om de honger te stillen hoef ik niet naar de Griek (of de Turk, de Chinees, etc.) Dan neem ik thuis een boterham of haal in een snackbar wel een patatje. Smaakt me dan ook lekker, maar maak me dan niet wijs dat het Grieks is omdat het ook "patates" heet ....
Quote
#20
Dat is dan jouw mening, Mitsos.
Ik vind je reactie een beetje vreemd, na tig bezoeken in Griekenland kan ik heus wel beoordelen of iets Grieks gekruid is en op dezelfde wijze bereid als in Griekenland. Je vergelijking met het patatje oorlog slaat echt als een tang op een varken.
Quote
#21
Jongens ik ben deze discussie niet gestart om weer eeb onderlinge ruzie zoals in dee boeken rubriek, en het is mij duidelijk dat
het probleem van traiteurs landelijk is en niet een Randstad probleem.
Ik zou dus nu voorstellen de discussie te sluiten. Bedankt voor de vele reakties

Vriendelijke groeten Rob
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)