Tips Griekse restaurants in Nl./België
#1
Naar aanleiding van het topic over de traiteurs leek het mij wel leuk om te horen waar de Griekenlandkenners van dit forum naar hun mening lekker Grieks kunnen eten in Nederland.

Ik wil zelf wel beginnen.

Wij eten vaak bij Grieks restaurant Parthenon aan het Raadhuisplein in Apeldoorn. Ik vind dat je er prima kunt eten.
Ietsje minder maar de bediening vind ik daar weer vriendelijker is Grieks restaurant Corfu in Barneveld.
Quote
#2
Nou vooruit dan maar: ikzelf eet regelmatig en bijzonder lekker bij Papadopoulos in Eindhoven:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. De avonden met live muziek zijn er helemaal geweldig, en die probeer ik dan ook altijd te bezoeken. Een fijne en zorgzame bediening maakt dat je je er direct helemaal thuis voelt, net als in Griekenland. Voor mij is het dan ook een stukje Griekenland in Eindhoven! Hartelijk dank daarvoor Olga en Yorgos!
Quote
#3
Hier dan een top grieks restaurant.

Eleni
oostdorperweg 47
2242 Wassenaar
070-5113599

Vraag eens naar de schotel van de chef een topper hier blijf je voor terug komen.
Quote
#4
Hierbij mijn favoriete Grieks restaurant, dat is 'Alexandros in amstelveen, met af en toe Live music en een super bediening
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




overheerlijk eten. En in de Jordaan (Amsterdam ) 'De Twee Grieken ' prinsenstraat 20
het is wel een restaurant met een kleine kaart maar dan ook wel goed.

Rob
Quote
#5
Goede restaurants zijn er genoeg, maar kijk eens wat ze durven te vragen voor een lullig stukje gegrild vlees en een karafje huiswijn. Beetje uit eten kost dan al gauw €40 pp
Jan met de pet kan het zich niet meer veroorloven.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#6
Wij gaan altijd naar Minos Pallas in tilburg goede bediening en in de wintermaanden live muziek.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Wij eten regelmatig bij restaurant Irodion in Capelle aan den IJssel,

Bijvoorbeeld een Exochiko en een Stifado plus een fles goede griekse wijn
van de maand ben je ongeveer 50 euro kwijt met twee personen
vooraf krijg je van het huis wat stokbrood met een smeersel en ouzo.

Bediening is vriendelijk.



Groeten van Nemea.
Quote
#8
Restaurant
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




in Beek en Donk. Een toppertje!!!
Angeliki's signatuur Χαιρετισμους! 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  gremo
Quote
#9
Wij waren de laatste keer exact 100,- kwijt dit was voor 3 personen.

Een schotel van de chef 5 soorten vlees,schaal met kip stukjes in een speciale saus, gebakken aardappelen en een salade
dit konden we niet op.
2 bier 2 Cola en twee Spa
3 Ouzo
3 koffie met 3 likeur.
Wat ik nog vergeet een mandje stokbrood met kruiden boter en 2 soorten tappas.

Dit kun je volgens mij niet duur noemen en was perfect.
Quote
#10
Wij zweren in Amsterdam (Oost) bij Savvas
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Verwacht geen Rhodos- Kreta of Mykonosschotels, maar vooral de heerlijkste mezedes. En de griekse tafel à la Savvas is een echte aanrader. Wel genoeg trek hebben, anders krijg je het niet op...

Voor de afwisseling de laatste tijd ook wel eens naar Orestis taverna in de Pijp. Eigenaar Orestis wisselt hier de mezes af met andere lekkere tapas uit het middellandse zeegebied
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Als Belg die toch regelmatig in Nederland vertoeft kan ik hier heel wat ideetjes opdoen. Houden zo Idea
Bob Rempetis's signatuur Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.
Quote
#12
Poeh, Gert en Marjanne, ik zat even de kaart te bekijken bij Eleni, maar dat zijn echt wel Wassenaarse prijzen. Wij betalen veel minder voor dezelfde gerechten.
Quote
#13
Wat is volgens jou de limiet prijs voor goed eten Vito ????????
Quote
#14
Aan een goede kwaliteit hangt nu eenmaal een prijskaartje, maar soms is het ook gebakken lucht.
Quote
#15
Ik denk, hoewel leuk, dat dit soort topics weinig zinvol zijn. Ieder beleeft zijn avondje uit eten bij een (Grieks) restaurant op zijn/haar eigen manier.
Was het een geslaagde avond? En hoe kwam dat? Kunnen zoveel verschillende redenen voor zijn.

Voor de een is € 50,- per 2 personen goedkoop, voor de ander alweer duur. De een wil er een dure fles wijn bij, de ander drinkt een ouzo en een cola.

En als je geniet van een Atheneschotel, Mixed Grill of Souvlaki, be my guest. Duur of goedkoop, voor elk wat wils.

Voor mij is een goed (Grieks) restaurant daar waar ik een maaltijd krijg met zoveel mogelijk verse produkten. Iets uit de diepvries ontdooien en opwarmen hoef ik niet, dan kan ik net zo goed thuisblijven en een Griekse CD opzetten, of naar de snackbar gaan.

En ja, voor mij is belangrijk, dat ik er een goed glas wijn bij drink. Zonder is mijn maaltijd niet af. En wat goed is, moet ieder ook weer voor zich bepalen.

Veel mensen die bij Griekse restaurants gaan eten willen een stukje Griekenlandgevoel vinden, het vakantiegevoel. Hetzelfde geldt voor Italiaanse en andere nationaliteiten. Objectiviteit is dan vaak ver te zoeken als men zich er thuis voelt. Als het sfeertje, het eten/drinken dat vakantiegevoel oproept, dan kan de avond al niet meer stuk, ook als het eten/drinken van matige kwaliteit is.

Soortgelijke topics lees ik ook op andere forums, "ik zoek een vakantieadres voor 2 kleine kinderen, met een zandstrand en geen massatoerisme, waar moet ik heen"? Vervolgens gaat iedereen zijn/haar persoonlijke vakantie-ervaring vertellen, waarom het zo leuk was, en waarom het zo geschikt is voor de vraagsteller. Subjectief dus. Om iemand goed te kunnen adviseren moet je je verdiepen in die ander, en vooral niet je eigen ervaring of voorkeur oplepelen. Dat is tamelijk zinloos.

Veel mensen die onze/Griekse wijnen niet kennen vragen aan ons "wat is nou een echte lekkere Griekse wijn"? Dan kan ik daar wel van alles op zeggen, en mijn eigen voorkeur op los laten, maar dat heeft geen zin. Dus, eerst vragen wat die ander gewend is om te drinken, wat zijn/haar budget is, en waar hij/zij van houdt? Dan pas kun je gerichter adviseren.

Wat mij betreft geldt dat ook voor (Griekse) restaurants.

Mvg
Martin
Quote
#16
@ Martin, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Smaken verschillen, maar zolang je dat voor ogen houd is er niets aan de hand. Het kan zelfs wel makkelijk zijn als je bijvoorbeeld ergens waar je niet bekend bent Grieks uit eten wilt. Met Google kom je een heel eind, helaas zijn de recensies dan vaak onbetrouwbaar.Als ieder die reageert op deze topic eerlijk is, kunnen we daar allemaal ons voordeel mee doen.
Quote
#17
Martin heeft een beetje gelijk Erwin ,als je uitgaat de avond is leuk, live music en voor jou lekker eten dan is het al snel een goede
tent. maar zegt op dat moment niets over de kwaliteit van het eten maar een combinatie van factoren. Toch vind ik deze topic wel goed het geeft toch aan dat je tegen een redelijke prijs goed kan eten.

gr Rob
Quote
#18
@ Rob, persoonlijk denk ik dat de hier geplaatste reacties betrouwbaarder zijn dan op beoordelingssites. In de branche waarin ik werkzaam ben, komt het regelmatig voor dat personeel van leveranciers en fabrikanten, al dan niet in opdracht, zelf reacties plaatsen. Niet erg objectief dus. Inderdaad: een leuke avond is een combinatie van factoren, niet in de laatste plaats het gezelschap!
Quote
#19
Ik heb het toch niet over een leuke avond? Ik heb het over lekker eten. En natuurlijk begrijp ik dat de smaak van de een niet de ander is.
Maar ik hoop hier op reacties van andere Griekenlandliefhebbers die ook weten hoe het Griekse eten kan smaken en waar het niet te 'vernederlandst' is.

@Rob, een limiet heb ik niet, maar het viel me gewoon op dat de prijzen daar een stuk hoger lagen dan in de restaurants waar wij vaak komen. Vandaar de Wassenaarse prijzen ;)
Quote
#20
Een avondje uit eten is denk ik afhankelijk van veel factoren;

* sfeer
* bediening
* kwaliteit van het eten
* wijnkaart indien van toepassing
* prijs
* entourage
* muziek
* gezelschap

En.....niet te vergeten, hoe kritisch ben je zelf? Als je in een Michelinsterrenzaak eet mag, nee moet je kritisch zijn. Je betaalt immers veel geld voor de creativiteit van de kok, de perfecte bediening, de exclusieve, en dure, wijnen.

Wanneer je bij een Griekse taverna eet zal dat minder zijn. Hoewel de Griekse keuken, mits ze verse produkten gebruiken, heel erg lekker kan zijn, moet mij van het hart dat ik vind dat er veel het snackbargehalte maar nauwelijks ontstijgen, gemakzucht en het ontbreken van kennis zijn daar de oorzaak van.

Gelukkig zijn er nog wel genoeg die wel degelijk iets moois uit de keuken toveren en er ook de tijd voor nemen. Eerlijke, pure gerechten, met verse groenten, goede kwaliteit vlees, verse vis.

Geen stifado waar het gekruide vlees even wordt gebakken, hup, een blikje saus met uien van Zanae erbij, en hoppa klaar is Jorgos. We doen er het eeuwige schaaltje met ijsbergsla, tomaat, komkommer en 2 stukjes feta bij, scheut olijfolie erover, en een schaal met gebakken aardappels of patat. Dat vind ik dus geen koken, maar dat is opwarmen en afbakken. Er zit geen greintje creativiteit bij, iedereen kan dit klaarmaken.

Stokbrood met kruidenboter vooraf? Dat is toch niet Grieks? Griekenland is het land van de olijfolie en de olijven. Waarom dan geen amuse, of mezedes vooraf die in het teken staan van het land? Schaaltje lekkere olijven, olijfolie met brood om in te dopen, paar stukje kefalotyri, graviera, amandelen, tarama, gavros......daar zie je de griekse keuken!

Verse tsipoura, lavraki, geserveerd met niets anders dan een dressing van olijfolie, citroen, oregano, peper en zout. Een ware traktatie! En zelfs een souvlaki van goed vlees kan heerlijk zijn, maar niet die taaie, droge stukjes vlees, met veel vet eraan.

De Griekse keuken heeft meer dan genoeg te bieden, maar helaas verzanden nog steeds te veel restaurants in het snelle en makkelijke toeristenmenu. Lamskoteletje, hamburger, kipfilet, beetje gyros, tzatziki en koolsla. Volgens mij kun je dat ook krijgen bij KFC en Barend Beer.

Mvg
Martin
Quote
#21
Ik heb al eens eerder Bella Vista II in Blankenberge aanbevolen. Dat is mijn persoonlijke mening. Zie de post over dat onderwerp op dit forum; er zijn verder meningen van diverse mensen weergegeven.
Quote
#22
Voor ons hier in Terneuzen is Apostolis Grieks Mediterraans
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




de beste.
Aandacht voor de gerechten, maar ook zeker voor de gasten! TOP!!!
Voorheen gingen we naar Delphi, maar die is in 35 jaar nog steeds niet veranderd.
Zeker de moeite waard wanneer je in de buurt bent!
Quote
#23
ten eerste probeer maar grieks te koken met de groenten die je in Nederland kan krijgen. ten tweede , ga naar een griek zoek wat je denkt wat je lekker vind , ben je tevreden , ga je nog een keer anders niet.
vind je te duur ga je ook niet.
een goede griekse restaurant waar de eigenaar zelf kook en verstand heeft, Giannis in Hoogeveen , restaurant Akropolis.
Quote
#24
Volgens mij heb je in NL prima aubergines, courgettes, spinazie e.d. op dit moment Kyros, toegegeven, niet alles wat ze in GR (vers) hebben is hier aanwezig maar dat is begrijpelijk, gelet op het klimaat.

Maar verse vis is hier prima te krijgen evenals goed vlees.

En ja, Hoogeveen is voor mij wel wat uit de richting om het even te komen proberen, maar wie weet, binnenkort heb ik een afspraak met een aantal restaurants in Groningen en Drente om over een samenwerking te praten, en blijf ik daar slapen. Wie weet, ga ik dan eens naar Akropolis.

Mvg
Martin
Quote
#25
Zelf vind ik Meteora in Heerenveen erg goed. Behalve hoofdgerechten kun je daar ook diverse mezes (heten helaas op de site tapas) nemen. De smaak van de gerechten is niet verwesterd, maar nog authentiek.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#26
(25 August 2012, 12:38)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik heb het toch niet over een leuke avond? Ik heb het over lekker eten. En natuurlijk begrijp ik dat de smaak van de een niet de ander is.
Maar ik hoop hier op reacties van andere Griekenlandliefhebbers die ook weten hoe het Griekse eten kan smaken en waar het niet te 'vernederlandst' is.

@Rob, een limiet heb ik niet, maar het viel me gewoon op dat de prijzen daar een stuk hoger lagen dan in de restaurants waar wij vaak komen. Vandaar de Wassenaarse prijzen ;)

Ik vraag me af wat dit met Wassenaar te maken heeft mischien dat jij voor 20,- per persoon wil eten of uit wil geven dan zou ik zeker
iets anders zoeken.
Mischien voor de goede orde ik kom niet uit Wassenaar maar 20km verder.
Quote
#27
Van oorsprong kom ik daar uit de omgeving en wij hadden het thuis over Wassenaarse prijzen als iets uit Wassenaar echt duurder was dan de rest. In het restaurant waar wij gaan eten heb je bv. Voor 22,50 een driegangenmenu met 3 keuzes zoals vooraf keftedakia, dan een schotel, en daarna nog ijs of yaourti. Als ik dan zie dat je dat daa alleen al betaald voor een hoofdgerecht, mag ik toch wel zeggen dat ik dat prijzig vind?
Quote
#28
Zoals te vaak verzandt ook dit topic weer in discussies waar men toch nooit uitkomt.
Wat voor de een écht Grieks is, is dat voor de ander niet. Hetzelfde geldt voor de prijzen.
In NL krijg je inderdaad soms stokbrood met kruidenboter, omdat er nu eenmaal een groep klanten is die dit zo wil, maar daarom kan het eten nog wel echt Grieks zijn.
Omgekeerd ken ik een Nederlander die hier een huis heeft, ettelijke keren per jaar komt en nog steeds mayonaise bij zijn patatoules vraagt en ook krijgt. Immers klant is koning.

Maar de oorspronkelijke inzet van deze topic was: "waar de Griekenlandkenners van dit forum naar hun mening lekker Grieks kunnen eten in Nederland."

Ik ben al te lang weg uit NL om hier een goeie tip over te geven, wat toen goed was, is dat misschien nu niet meer.
Ik kan wel beamen dat ik het altijd (nou ja, die paar keer dat ik er was) super vond bij De Twee Grieken in A'dam.
Quote
#29
je kan eten dagelijks bij de Pyrofani of Sotiris, je heb de griek in Nederland niet nodig. konden wij ook naar Sotiris. of de Pyrofani.
maar goed ik kom er op terug over de ingrediënten.opa had van iemand zijn tuin bontjes en aardappelen gebracht, rund vlees van de super gehaald, het enige wat niet nederlands was de blikjes tomaten saus. ik had een paar verse Nederlandse tomaten er in gedaan, en het was zo lekker, jammer dat wij geen Turkse brood hadden of een verse stokbrood, dan zou de borden zo schooon gelikt zijn dat niet eens in de vaatwasser moeten. ik doe de recept bij, om ongeveer aan te geven wat ik heb gemaakt, laat je fantasie gewoon er op loos gaan, wij vonden het lekker, misschien begin ik zelf een restaurant, kan ik over een tijd hier reclame maken over Restaurant To Xaos.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#30
(26 August 2012, 18:36)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Restaurant To Xaos.

Big Grin
Quote
#31
Orestis in Etten - Leur. Wij gaan daar best vaak eten één omdat het gezellig is en omdat het eten heerlijk is. Anderen mensen zullen er wel anders over denken die daar gegeten hebben maar dat hou je toch. Je kan het niet voor jan en alleman naar de zin maken. En ik heb ook altijd zoiets vind je het niks nou dan ga je daar de volgende keer niet meer eten dan zoek je iets anders of je gaat thuis Grieks eten maken of iets anders.
Quote
#32
Sinds ik in de polder woon, is Rhodos (hoe grappig gezien mijn verblijfplaats in Griekenland)
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




mijn favoriet. Eén van de redenen is, dat ik zeker weet dat de gerechten vers en compleet zelf worden gemaakt. Geen ingekochte rommel. Iedere ochtend, vroege middag wordt hard gewerkt aan de gerechten. Vrolijk en gezellig Grieks personeel.

Heb ik een keer zin in een pita, of zijn de temperaturen Grieks, ga ik naar
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Van dezelfde eigenaar als Rhodos, maar de manager moet zijn eigen keuken runnen. De smaken zijn dan ook anders. Deze van oorsprong als "snack- tapasbar" bedoelde opzet is inmiddels uitgegroeid tot een heus restaurant.

Maar eerlijk is eerlijk. Het beste Grieks restaurant waar ik ooit vele malen gegeten heb, was de Twee Atheners in de Appelmanstraat in Antwerpen. Bestaat helaas niet meer.
Quote
#33
[Afbeelding: ev3qyw.jpg]Akropolis Roermond,is ook een zeer goed restaurant
en nog goed betaalbaar,en echte griekse gerechten
Quote
#34
Naar mijn idee is er niet een restaurant in Nederland die het echte Griekse eten serveert.
Het echte Griekse eten eet je alleen bij oma in griekenland.
Net zoals retsina alleen maar lekker smaakt in Griekenland.
Mijn advies,neem het traditioneel Griekse kookboek uitgegeven door Michalis Toubis waar heerlijke
gerechten instaan maak die klaar en nodig je vrienden uit zoals de grieken dat gewend zijn.
Kali orexi
Quote
#35
(01 September 2012, 21:22)kostitsi schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Mijn advies,neem het traditioneel Griekse kookboek uitgegeven door Michalis Toubis waar heerlijke
gerechten instaan maak die klaar en nodig je vrienden uit zoals de grieken dat gewend zijn.
Kali orexi

Dat kookboek heb ik ook, daar heb ik al heel wat lekkere gerechten mee gemaakt :)
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  De beste griekse restaurants in Vlaanderen metaxa 11 8.558 10 March 2024, 09:14
Laatste bericht: davy
  Vanaf 14 juli 2022 'Griekse week' bij Lidl-NL & Lidl België Ger 5 1.850 07 July 2022, 20:04
Laatste bericht: Patrick
  Griekse week Lidl België. JohanV 0 3.544 13 August 2018, 18:48
Laatste bericht: JohanV

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 4 gast(en)