Fodelianakis olijfolie                 
Grote bosbrand bedreigt Athene
#1
Ik zie zojuist op de Griekse TV dat er vrijwel constant gesproken wordt over een bosbrand ten noorden van Athene (Krioneri) die een woonwijk en een legerplaats nadert. Het ziet er allemaal heftig uit, men is met groot materieel bezig de brand te bestijden. Voor wat ik van de verslaggeving begrijp is men vooral bang voor explosies i.v.m. mogelijk op de legerbasis aanwezige explosieven. Voor de lezers met een schotel kijk even, op de meeste zenders is dit momenteel hét onderwerp.

Trouwens, ook op Chios was het de afgelopen week goed raak; zelfs vanaf Samos was er 's avonds een rode gloed richting het noorden te zien. Ook zagen we regelmatig blustoestellen vanuit Turkije richting Chios vliegen. Heftig hoor, zelf reden we door de bosrijke gebieden op Samos en realiseerden ons hoe gevaarlijk het kan zijn als er opeens branden uitbreken en je niet weet waarheen je het beste kunt vluchten.
Quote
#2
De bosbrand op Chios had ik meegekregen, daar zijn 3 dorpen geëvacueerd. Deze wist ik niet.
Ik ga gelijk eens kijken op Ta Nea.
Edit: er zijn ook branden bij Kymi, Evia en Op Kefalonia lees ik. Heftig hoor.
Quote
#3
Zover ik op de hoogte ben: er wordt momenteel onderzoek gedaan naar de branden. Het blijken er zelfs voor Griekse begrippen veel te zijn. Men denkt aan brandstichting en onderlinge samenhang tussen de branden. Er zijn blijkbaar op Chios zelfs mastiekvelden afgebrand. Natuurbranden zijn niet te voorkomen, maar brandstichting... Echt doodzonde, het duurt vele jaren voor een bosgebied zich heeft herstelt, als het zich al herstelt. Hier de link naar NU.N: Actueel:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor berichtgeving onderzoek.
Quote
#4
Hier staat een filmpje over de bosbrand bij Athene:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
(25 August 2012, 10:21)Erwin schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Men denkt aan brandstichting en onderlinge samenhang tussen de branden.

De stand tot en met eergister was 282 branden!!
Zelf reden we van Epiros weer terug naar Drama en zagen we grote rookwolken vanaf Metsovo die richting Albanie rijkte. Het bleek om een grote brand te gaan in de buurt van Kalambaka.
Uit onderzoek is gebleken dat het merendeel van de 282 branden inderdaad zijn aangestoken waarbij zelfs terrorisme niet wordt uitgesloten. Er zijn lieden opgepakt, waaronder een Frans echtpaar, en lieden met Albanees paspoort die geen Albanees bleken te zijn!
Wat hier achter steekt ik kan het me niet bedenken maar baart me wel zorgen. Dit alles kunnen de Grieken er nog wel bij hebben!!
Wat de mastiekvelden op Chios betreft, mastiek is een zeer belangrijk produkt voor de bereiding van medicijnen en Griekenland is een belangrijke leverancier hier van. Boze tongen beweren dat Turkije mogelijk achter de branden op Chios zit om hun eigen mastiek verkoop te bevorderen.

Kali Mera,

Dick
Quote
#6
Een vriend van onze koumbaros die hier even op Skiros was, maar van Chios komt, is zijn huis en zijn mastiekvelden in zijn afwezigheid kwijtgeraakt in de brand. Echt een groot drama. Op Skiros hebben we onlangs twee branden gehad, maar die waren Godzijdank vrij snel onder controle. Ook hier wordt gesproken over brandstichting.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#7
Niks nieuws onder de zon toch? Er zijn ieder jaar veel branden en de meeste worden aangestoken door de eigen inwoners.Veelal om bouwgrond te verkrijgen. Voor de natuur is het niet zo erg. Dat herstelt zich wel weer en het komt zelfs de varieteit ten goede heb ik me laten vertellen. het is natuurlijk wel erg voor de mensen die hun huis/eigendommen verliezen. Door de eeuwen heen heeft dat altijd plaatsgevonden, ook door bijv. blikseminslag.
Quote
#8
@Chris, dat dr natuur zich herstelt is niet helemaal waar. Als het te lang duurt voor de begroeiïng terugkomt, erodeert de grond en groeit er nauwlijks nog iets. Als te veel bomen zijn afbrand kunnen zij zich niet of nauwlijks uitzaaien. Het zijn vaak trieste en desolate landschappen. Voor de meneer uit Chios, is het helemaal een ramp: hij is ook een belangrijke inkomsten bron kwijt! Over dergelijke branden zou ik niet zo gemakkelijk denken.
Quote
#9
Als het niet helemaal waar is dat de natuur zich weer herstelt, is het voor het grootste gedeelte dus wel waar dat ze zich weer herstelt. En ik moet zeggen, op die plekken waar brand is geweest, heb ik steeds herstel gezien. Natuurlijk is het voor betrokken personen een ramp wanneer ze hun inkomsten verliezen.
Quote
#10
@Erwin. Dat klopt. De voedingsbodem kan onherstelbaar verwoest zijn, zodat groei van nieuw gewas onmogelijk wordt. Nu is de natuur sterk en kan het misschien in veel gevallen uiteindelijk weer herstellen (zoals Chris zei), maar dan moet je denken aan een periode van 30 a 40 jaar alvorens het er weer enigszins uitziet zoals voorheen. Hier op Skiros is er een groot stuk bos afgebrand. Na vier jaar zien wij weer hele kleine denneboompjes tevoorschijn komen, maar die zijn nu pakweg 20 centimeter hoog. Eer dat weer prachtige hoge bomen zijn heb ik misschien al kleinkinderen (mijn eigen kinderen zijn nu 1 en 4).

Ook voor toerisme (naast landbouw dat vergaan is in branden) een zware klap, want veel toeristen zullen liever niet naar een gebied gaan waar het gros van de bossen is afgebrand.

En bovenal, als er sprake is van brandstichting (dat helaas veelvuldig gebeurt) dan is en blijft dat kwalijk. Ook al is het misschien niets nieuws onder de zon. Men brengt de natuur bewust grote schade toe en brengt mens en dier (vergeet zeker die laatste niet!) en hun leefomgeving in groot gevaar.
Roosmarijn's signatuur zonnetje

Pluk de dag, en probeer (hoe moeilijk soms ook) het glas halfvol te zien.
Quote
#11
Wie of wat er ook de oorzaak van is:branden verschrikkelijk,je hoopt ieder jaar dat ze niet voorkomen,maar helaas!
Weet iemand ook om welke dorpen het op Chios gaat?
Quote
#12
In al de jaren dat ik in griekenland gewoond heb en ook nog de jaren erna, heb ik ontelbare bosbranden mee gemaakt.
Op al die plekken heeft de natuur zich prachtig hersteld.
De branden worden veelal aangestoken maar de meesten ontstaan spontaan door b.v. glas e.d.
Quote
#13
Ik ben dinsdag terug gekomen van Kokkari.
Het weekend waren er regelmatig blushelicopters te zien die vanaf Samos naar Chios vlogen.
Een aantal keren haalden ze voor de kust van Kokkari al water uit de zee.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)