Grieksegids nieuws
recept?
#1
Vorig jaar heb ik in een taverne in Makrigialos heerlijk lamsvlees gegeten. Het was lam uit de oven met citroen (was de specialiteit van de dag), op een andere dag kip uit de oven ook met citroen (was ook weer de specialiteit van de dag). Helaas waren ze dit jaar nog niet open toen ik er was.
Weet iemand welk gerecht ik bedoel en zo ja graag het recept.
Alvast bedankt.
Quote
#2
Ik neem altijd een hele middelgrote kip. Wassen en drogen zouten en peperen. 1 1/2 kg aardappels in vieren of de helft (afhankelijk van de grootte) 2 citroenen geperst, 1 kop olijfolie, zout en peper.

Alles in een bakblik, citroensap en olie eroverheen gieten. 2 kopjes water erbij en in de middelwarme (zo'n 175 180 graden) oven ca. 1 uur. Halverwege kip op kleur bekijken en draaien.

Je kunt natuurlijk ook stukken nemen.
Quote
#3
Ik weet welk gerecht je bedoeld, maar ik kan je niet steek verder helpen. Maar hoop dat iemand anders dat wel kan Wink
Carien's signatuur Uit mijn leven gegrepen, mijn nieuwe post op mijn blog
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Het recept van Maria maak ik regelmatig. Het is heel gemakkelijk en zeer lekker.
Voor Lam in citroensaus zou ik even de firma google raadplegen. Overigens staan er op Youtube ook bijzonder lekkere recepten die live worden uitgevoerd.
Quote
#5
Connie,
Dit lijkt er wel wat op en ook op ... Lamsvlees met ingemaakte citroen
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
@wilma en @maria. Ongetwijfeld heerlijk, maar helaas niet wat ik bedoel.
Quote
#7
Bedoel je dan arni achnisto, is met citroen, sinaasappel en tijm?
Quote
#8
Ik krijg hier al grote honger :)
Bob Rempetis's signatuur Δεν ελπίζω τίποτα. Δε φοβούμαι τίποτα. Είμαι λέφθερος.
Quote
#9
Connie ik heb mijn 14 griekse kookboeken doorgespit en kwam alleen de ''kotopoulo lemonata sto fourno'' tegen.
een arni avgolemono heb ik ook gezien, maar dit is niet uit de oven...

als je een of allebei de recepten wilt hebben, stuur ik je die wel in een pb.

robienne
Quote
#10
graag robienne!
Quote
#11
Het water loopt me in de mond pfffffffffffffff
Quote
#12
recepten via pb verstuurd...

robienne
Quote
#13
Robienne, ziet er heerlijk uit. Ga beide recepten zeker maken, dank:)
Quote
#14
Beste Connie,

Ik heb het even aan mijn vrouw gevraagd die vertelde dat het om de Lemonato variant gaat. De variatie zit in het vlees wat men er voor gebruikt.
Het grondrecept is zeer eenvoudig:
Peper - zout - olijfolie en natuurlijk de citroenen (2 grote bij 1 kilo vlees)
Vlees in een kom en daar de peper - zout - olijfolie en de uitgeperste citroenen. Het vlees inwrijven met dit mengsel en dan alles de oven in.
Als je toevallig een citroenboom hebt kun je nog twee blaadjes aan het recept toevoegen, heb je geen boom dan zou je twee citroengras sprietjes kunnen nemen.
Als wintergerecht wordt het basis recept uitgebreid met prei, peen en aardappelen.

Eet smakelijk,

Dick
Quote
#15
Arni achnisto is ook niet uit de oven. Is wel Kretenzisch. De lemonato is Grieks.
Benodigde ingrediënten:
4 plakken lamsbout
olijfolie, zout, peper, 1 sinaasappel, 1 citroen, 4 teentjes knoflook in plakjes, 4 laurierblaadjes, 1 eetlepel honing, 5 takjes verse tijm, 4 dl witte wijn. Eventueel wat maïzena.
Je braadt het vlees bruin in de olie en bestrooid het met zout en peper. De citroen en sinaasappels rasp je op de fijne kant van de rasp. De bittere sappen gaan er dan uit. Rasp niet de hele schil eraf. Snijdt vervolgens beide in plakken en doe het bij het vlees. Net als de rest van de ingedriënten. Voor ca. 1 uur laten sudderen. Dan de saus zeven en eventueel met wat maïzena in laten dikken.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Recept met stukken droog brood. (Karpathos) jjohn 32 3.500 10 March 2021, 19:47
Laatste bericht: El Greco
  Recept: Kota smirneeki Martino 15 7.407 27 February 2021, 10:04
Laatste bericht: Martino
  Op zoek naar recept voor galaktoboureko martineprest 11 8.411 26 January 2016, 14:48
Laatste bericht: JohanV
  Recept gezocht : Greek potato snack ( Ρόλο πατάτας ) Bouboulina 31 12.581 13 December 2015, 13:20
Laatste bericht: Beems
  recept van arni exochiko (lam uit de oven) Andrebeek 0 2.900 18 September 2013, 11:48
Laatste bericht: Andrebeek
  Recept voor Refani/Revani. Martino 5 4.419 02 December 2012, 10:55
Laatste bericht: ElsR
  recept gezocht nora 4 2.958 02 September 2012, 20:14
Laatste bericht: nora
  recept marjan 7 4.847 13 April 2012, 12:01
Laatste bericht: El Greco
  Recept voor 25/3 Skordalia Sylvia 0 2.886 25 March 2011, 08:51
Laatste bericht: Sylvia

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)