Griekse vriend emigreert naar Nederland, tips en/of ervaringen gevraagd!
#1
Gia sas ólous!

Sinds een jaar heb ik, een half Griekse (26), een relatie met een Griekse man (30) uit Athene. De vonk sloeg over vorig jaar september en sindsdien vliegen we maandelijks naar elkaar toe. Omdat dit vrij kostbaar is, maar ook gewoon omdat ons gevoel zegt dat we samen een leven willen opbouwen, hebben we besloten dat hij naar Nederland gaat emigreren. We hebben mede voor Nederland als thuisbasis gekozen, vanwege de betere toekomstperspectieven met het oog op werk (hij is universitair opgeleid in de IT).

Omdat hij binnen de EU valt, kan hij zich zonder al te veel problemen in Nederland vestigen. Toch zijn er bepaalde praktische zaken waar we tegen aanlopen, zoals bijvoorbeeld wel of niet zijn auto meenemen naar Nederland maar ook hij zich hier zo snel mogelijk kan acclimatiseren en hoe kan ik hem daar het beste in begeleiden?

Kortom; ik zou graag in contact komen met mensen die óf zelf ge-emigreert zijn vanuit Griekenland óf een Griekse partner hebben die voor de liefde naar Nederland is verhuisd om elkaar tips/ ervaringen uit te wisselen.

Fotini
Quote
#2
Kalispera, welkom op dit forum. Allereerst veel geluk en liefde samen. Persoonlijk kan ik jullie niet helpen. Graag wil ik jullie wijzen op het bestaan van Griekse verenigingen in Nederland. Zelf ben ik lid van de vereniging in Eindhoven. Wellicht kun je contact opnemen met de vereniging bij jullie in de buurt en informeren of zij jullie kunnen helpen. Onze vereniging krijgt inmiddels diverse hulpvragen. We gaan ons dan ook op korte termijn beraden hoe we mensen kunnen helpen. Er zijn oa verenigingen in Amsterdam, Rotterdam, Gorinchem, Nijmegen. Succes! En anders even mailen met
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, en zullen wij kijken wat we op dit moment kunnen betekenen.
Quote
#3
Bedankt Erwin voor je gelukswensen en de tip! Ik ga zeker in onze omgeving eens contact zoeken met een Griekse vereniging!
Quote
#4
Indien nodig weet je waar je me kunt bereiken. Onze vereniging staat klaar om je te helpen waar mogelijk. Wij heten je vriend van harte welkom! Wij wensen jullie alle goeds , aarzel niet om contact op te nemen.
Quote
#5
Ik lees even mee, ik zit ongeveer in hetzelfde schuitje.

Ik (28) heb twee jaar geleden mijn 'vriend' (33) leren kennen.
Hij is inmiddels al ingeschreven in mijn gemeente en is nu terug om alles netjes af te ronden in Athene.

Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag, misschien kunnen we elkaar helpen.

Groetjes
Quote
#6
Mijn man is in 2008 hier komen wonen vanuit Griekenland...
Het is heel makkelijk gelukkig om een Griek naar Nederland te halen. Al moeten er alsnog wel een hoop dingen geregeld worden. Wat allemaal precies weet ik niet meer zo goed, maar in ieder geval, inschrijven bij de gemeente waarvoor je een geboortecertificaat nodig hebt die in Griekenland gestempeld is en die hier vertaald moet worden door een beëdigd vertaler.
Je moet ook nog aangemeld worden bij het IND zodat je later een huis kan kopen als je dat wilt. Een sofinummer (om te werken) had hij al omdat hij al weleens eerder in Nederland gewerkt had.
Verder is het denk ik per persoon anders hoe makkelijk iemand kan wennen in Nederland ver bij zijn of haar familie vandaan. Die van mij had al meteen een baan gelukkig (via via), dat scheelt want dan zit je niet hele dagen thuis met je gedachten in Griekenland.
Het Nederlands onder de knie krijgen is nog wel een ding, na 4/5 jaar spreekt hij het nog niet vloeiend en Nederlandse lessen heb je hier haast niet in de buurt. Hij gaat nu volgend jaar beginnen bij de volksuniversiteit. Dat is ook nog een beetje betaalbaar voor ons.
Als er iemand vragen heeft dan hoor ik het wel!

Groetjes
Quote
#7
Hallo Fotini, ik ben in het verleden zelf naar Griekenland geëmigreerd en later, samen met mijn Griekse man, weer naar Nederland geremigreerd. Een paar maanden voor het zover was, is mijn man in Athene al begonnen met Nederlandse lessen. Eenmaal in NL bleek dat niet zo eenvoudig: alleen dure privélessen die we niet konden betalen en pas na een jaar ruimte bij de Volksuniversiteit, waar hij overigens wel veel aan heeft gehad een paar jaar lang. Nederlandse lessen alleen zijn niet genoeg. Het eerste jaar hebben we geprobeerd om hem in te schrijven voor een inburgeringscursus, omdat hij op die manier meteen veel over de NL-maatschappij leert. Dat was toen niet mogelijk, want er konden alleen buitenlanders gebruik van maken die een verblijfsvergunning nodig hadden. Als Griek had mijn man geen verblijfsvergunning nodig, daarom mocht hij die cursus niet doen, ook niet als we dit zelf zouden betalen. Later is dat veranderd en werd het ook hem mogelijk. Hij moest dat via de gemeente aanvragen. Vervolgens heeft hij alsnog op kosten van de gemeente kunnen inburgeren. Hij heeft daar veel aan gehad. Ook omdat zijn medestudenten in dezelfde situatie als hijzelf zaten. Ik denk dat vooral dat belangrijk is: lotgenoten. Zeker in het begin wist ik wat hij doormaakte (want emigreren is wel even wat anders dan op vakantie of je geliefde geregeld opzoeken: je bent in het begin je roots kwijt en het duurt lang voor zo'n nieuw vreemd land een beetje eigen gaat worden). Ik had immers zelf een emigratie meegemaakt. Lid van een vereniging zijn wij niet, omdat die er niet is bij ons in de buurt.

Volgens mij is er dit jaar wel het e.e.a. veranderd rondom de inburgeringscursus en moet je tegenwoordige (een deel van) de kosten zelf betalen. Maar een vette aanrader! Toch adviseer ik om eerst het Nederlands zo goed mogelijk onder de knie te krijgen om optimale resultaten te behalen bij de inburgering.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Eerbetoon aan de grootste vriend van de mens JohanV 2 563 18 November 2021, 23:04
Laatste bericht: JohanV
  Ervaringen op de kleine eilanden Patrick 19 2.460 19 October 2021, 22:17
Laatste bericht: Nanny
  Corona ervaringen Wilma 17 4.010 07 April 2020, 01:09
Laatste bericht: Wilma
  de oplossing van vriend Harry Arthur 4 4.165 03 August 2011, 23:22
Laatste bericht: ien
  Vijgenboom laten overwinteren - Tips gevraagd KarenAnna 3 5.713 04 January 2010, 08:59
Laatste bericht: Wick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)