boekbespreking: Kythira, gewoon een bijzonder eiland
#1
Voor de website van de Griekse Vereniging Eindhoven werd een uitgebreide boekbespreking geschreven over het boek: Kythira, gewoon een bijzonder eiland door Frank van Weerde. Hierdoor is het niet mogelijk de complete beschrijving hier te publiceren. Onderstaand toch een fragment:

Aan de hand van 21 interviews wordt de lezer meegenomen op reis over dit bijzondere eiland en door de levens van enkele van haar bewoners. De levendige gesprekken zijn tevens een reis door de tijd, men vertelt niet alleen over het alledaagse leven maar ook over vroeger. De sfeervolle foto 's van Sofios illustreren de mystiek van het eiland in het boek en begeleiden de vehalen van de 21 welgekozen Kythirianen. Met respect voor de geïnterviewden heeft Frank van Weerde de gesprekken opgetekend. Vooral voor hen die er geweest zijn, komen sommige beschreven plekken zoals het kafeneio van de heer Theodoros Grygorakis in Aroniadika bekend voor. (U weet wel, dat gelige kafeneio met rode pannendak en blauw schilderwerk, gelegen onder oude naaldbomen aan de bocht in de weg.) De gesprekken geven niet alleen een boeiend beeld van het eilandleven, maar ook informatie over de beroepen van de bewoners. Zo vertelt de heer Panagiotis Diakopoulos over hoe hij na zijn pensioen als vuurtorenwachter het verzoek kreeg om priester te worden.

Voor hen die er een vakantie hebben doorgebracht is het een mooie herinnering aan een bijzonder eiland. Voor anderen gewoon een reden om de koffers te pakken en op reis te gaan naar dit "onvindbare" eiland.

Voor de complete beschrijving, inclusief filmpje "Ta Kythira" te lezen op:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Ik heb t boek gelezen, de verhalen zijn mooi, aangrijpend en soms zo dat er een traan vloeit.
De schrijver frank van Weerde heeft op zijn eigen wijze mensen geinterviewed.
Zeker voor mensen die het eiland kennen en de personen zomaar op straat tegen kunnen komen.
Het boek leest makkelijk en wij wachten met ongeduld op t vervolg maar dat geldt voor meerdere dingen die de beste man heeft uitgebracht, zoals t wandelboekje over Kythira en een vervolg op zijn veel belopen trektochten over t eiland.
Kythira is een onbekend eilandje, aan de ene kant wel positief aan de andere kant is het te mooi om er geen aandacht aan te besteden, kunt u het nog volgen, ik niet!
Rest mij de opmerking dat ik er gauw weer heen moet!
Quote
#3
Ik sluit me geheel bij Japio aan, het is inderdaad een schitterend boek, zeker voor de mensen die het eiland kennen.
Voor wie er meer over wil weten, lees deze eerdere topic:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Daar is tevens te lezen hoe je het boek kunt aanschaffen.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Thassos Natuurlijk, leven op een Grieks eiland barbaragiannakos 4 5.735 18 September 2014, 16:26
Laatste bericht: barbaragiannakos

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)