Grieksegids nieuws     
Uitwringen
#1
Enige tijd geleden was hier een discussie waarom de Grieken niet bij Lidll zouden willen boodschappen. Er werd geopperd `dat ze liever niet bij `goedkopere`winkels wouden worden gezien....`
Behalve dat de meeste Lidll ver, ver buiten hun bereik zijn, nl, aan de buitenkant van de stad, is hier nog een reden:

Lidl heeft hoogste prijzen in Griekenland

Uitgerekend in Griekenland, het land dat in economische moeilijkheden zit en waar de burgers met verlaging van de inkomens en groeiende werkloosheid geconfronteerd worden, vraagt de Duitse discounter Lidl hoge prijzen. Veel eigen merken zijn in de Griekse Lidl-winkels aanzienlijk duurder dan in andere landen.

Lidl wenst haar Griekse klanten 'vrolijk Pasen' en biedt voor het paasfeest Duitse leverworst met een korting van 34% aan. „Wij hebben de voordelige prijzen!", pocht de discounter. De Grieken kunnen sommige artikelen ook daadwerkelijk voordeliger bij Lidl kopen dan in de grote supermarkten. Maar hoe voordelig is voordelig? Wanneer de Griekse Lidl-klanten naar een Duitse Lidl-winkel zouden gaan, zouden ze verbaasd vaststellen dat ondanks het duidelijk hogere inkomensniveau in Duitsland daar veel producten aanmerkelijk goedkoper zijn dan bij de Lidl in Griekenland.

Sokrates Xynidis, de Griekse viceminister van Economie en Concurrentie, heeft laten onderzoeken hoeveel goedkoper de producten in Duitsland zijn. Marktonderzoekers vergeleken in opdracht van het ministerie de prijzen van 70 Lidl eigenmerk producten in Griekenland, Frankrijk, Italië en Bulgarije. Het resultaat: 46 van de 70 producten zijn in Griekenland het duurst. Slechts elf van de 70 producten zijn het goedkoopst in de Griekse Lild-winkels. De prijzen werden vergeleken na aftrek van BTW, die in Griekenland met 23% c.q. 13% voor primaire voedingsmiddelen duidelijk hoger ligt dan in Duitsland.

Lidl rechtvaardigt de hogere prijzen onder meer met de concurrentiepositie in Griekenland, zo deelde het ministerie mee. Dat wil zeggen: men rekt de prijs zo hoog op als gaat. Lidl heeft in Griekenland in het hard-discount segment, anders dan in Duitsland, dan ook daadwerkelijk nauwelijks concurrenten. Daarnaast voert Lidl als reden voor de fikse prijzen ook de transportkosten aan, die in Griekenland hoger liggen dan in andere Europese landen. Dat klopt weliswaar, maar als de transportkosten de doorslaggevende factor zouden zijn, is het echter vreemd dat niet alle Lidl-producten in Griekenland duurder zijn dan in andere landen.

Viceminister Xynidis heeft de resultaten van de prijsvergelijking inmiddels overgedragen aan de Griekse concurrentieautoriteit en de officier van justitie bij Areopag, Griekenlands hoogste gerechtshof. De hoofdaanklager moet nu nagaan of Lidls prijspolitiek gerechtvaardigd is.

Publicatiedatum: 10-4-2012
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Hetzelfde speelt bij Ikea, sommige dingen zelfde prijs als in NL andere stukken duurder ook als je de extra BTW erbij rekent. En als je op een eiland verblijft, en bijvoorbeeld een matras zou willen, kun je het al helemaal niet meer betalen met de vervoerskosten die erbij komen. De meubel winkels op bijv. Rhodos hebben daardoor weinig concurrentie en liggen allemaal hoog in prijs.
En zo speelt het bij Otto (fashionate) en waarschijnlijk bij veel meer.
Quote
#3
Denk bij het aanschaffen van grote stukken ook eens aan Chris van dit forum, die 2x per jaar via Patras en Piraeus naar Kreta gaat met een bestelbus. Hij heeft ons prima geholpen met het vervoer van 2 speciale matrassen die in Griekenland waarschijnlijk niet eens te koop zijn. Zelfs toen het bij het overladen in Piraeus mis dreigde te gaan heeft hij alles op alles gezet om het in orde te brengen. En de prijs voor het transport NL-Piraeus was heel redelijk.
Doen!!
Quote
#4
Els het gaat niet over transport van zaken maar over dezelfde artikelen die in Griekenland veel duurder dan in NL of elders, waardoor de reguliere bewoners die al van een habbekrats moeten leven ook nog eens veel meer betalen voor allerlei toch doodnormale dingen.
Quote
#5
@Maria Ik snap je reactie. De gewone man zie ik echter niet bij Ikea kopen. Wel bij de Lidl. Het is waar dat de boodschappen daar duurder zijn dan de Lidl in NL (roomboter Lidl NL: 1,09; roomboter Lidl Gr: 1,69). Maar tot voor kort ging de gewone man naar de Griekse supermarkt en betaalde daar bijna 3 euro voor een pakje roomboter. Bij wijze van voorbeeld he. Ik zie inderdaad dat er op de eilanden weinig concurrentie is en dat de prijzen daardoor hoger zijn dan bv. in NL. Maar Grieken zijn best wel vindingrijk en zullen misschien meer handigheidjes (in positieve zin) weten dan dat wij hier op dit forum kunnen verzinnen.
En waarom zou de Griekse buurman op Kreta ook niet wat in NL kunnen bestellen en dat Chris het meeneemt?
Quote
#6
Concurrentie is goed, en kan zelfs heel gezond zijn. De winkelier/producent blijft alert, de consument kan er zijn of haar voordeel mee doen. Totdat het mis gaat: de grote jongens de kleintjes overnemen en hierdoor de noodzaak tot marktwerking wordt uitschakelt. Dat gebeurt in Nederland volop. Voordeel hier is dat wij in met onze infrastructuur onze hand er niet voor omdraaien om elders onze aankopen te doen als het daar voordeliger is.Die mogelijkheid heeft men op de Griekse eilanden of op het platteland niet of nauwelijks. Hierdoor wordt men min of meer gedwongen een niet marktconforme prijs te betalen. Wellicht een idee voor de Griekse Liddl en Aldi: in Griekenland worden zoveel mooie producten verbouwd en geproduceerd. Vervang de dure import voor gelijkwaardige Griekse producten. Kunnen prijzen omlaag en is bovendien goed voor de werkgelegenheid. Uiteraard zijn dit geen filantropische instellingen, uiteindelijk zullen zij toch iets aan de prijzen moeten doen om hun marktaandeel te behouden. Overigens is bij mijn weten Carrefour Griekenland, onderdeel van Marinopoulos al bezig om de schappen te gaan vullen met Griekse producten. Daarnaast gaan zij investeren in innovatie bij de toeleveranciers.
Quote
#7
@Erwin: niet helemaal met je eens. Wel dat de reuzen de kleintjes hebben weggevaagd; maar ook de reuzen concurreren onderling. Dat merk ik als ik in NL de prijzen van bv. een huismerk mineraalwater vergelijk. Dat houdt elkaar nauw in de gaten en scheelt hooguit 10 cent. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik in NL dicht bij een aantal verschillende grote supermarkten woon en alle reclames via internet bekijk. Kom ik langs de AH dan koop ik wat daar in de reclame is en kom ik langs de Plus dan koop ik daar. Dat is dus op de eilanden niet he. De Carrefour - toch op 3 kwartier rijden van hier - is hier bijna failliet gegaan omdat de prijzen veel te hoog waren en de mensen dus naar de Lidl gingen - die ligt een kwartiertje rijden verderop. Nu is er een nieuwe, de Cash & Carry, tussen de Carrefour en de Lidl in, die bepaalde zaken heeft die de Lidl niet heeft (goede goedkope Griekse witte wijn en Belgisch bier!). De Proton en de Xatzikostas, van oudsher de "Griekse" supermarkten hier, hebben het heel zwaar en moeten het inderdaad hebben van speciale goede producten die je nergens anders vindt.
Quote
#8
Op Corfu heb je een Lidl winkel die ín de stad ligt en prima bereikbaar .Altijd erg veel Grieken aan het shoppen.
Verder verkoopt de Lidl hier erg veel GRIEKSE producten. Deze zijn middels een Griekse badge met de Griekse vlag erop én als Grieks product aangemerkt.
De AB is hier een stuk duurder evenals diverse andere kleinere supermarkten.
Quote
#9
Wat te denken van
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Doen wij zeer regelmatig onze inkopen, vraagprijs is er een beetje over als je het mij vraagt, ondanks dat er een woning bij is.
Je kan zoveel vragen als er een zot wil voor geven.
Heb toch de indruk dat de mensen nog steeds denken dat er binnen Europa nog voldoende middelen zijn om zo iets over te nemen/kopen.
Quote
#10
(29 August 2012, 19:51)Karel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Op Corfu heb je een Lidl winkel die ín de stad ligt en prima bereikbaar .

Da's mazzel, ons dorp is - zoals onze familie altijd zegt - gebouwd op ezelvervoer :), dus niet berekend op de kleine 10.000 auto's die er toch zijn. Maar parkeren bij de super ...... beter geen diepvries meenemen, je staat waarschijnlijk 3-dubbel vast.
Quote
#11
@ElGreco: Ik heb al eerder gemerkt dat er in Gr op de woningmarkt geen enkele marktwerking is. De huizenmarkt in NL wordt altijd aangehaald als schoolvoorbeeld bij economie-lessen over vraag en aanbod. Maar ik denk dat de afwezigheid van marktwerking op de huizenmarkt in Gr voor een flink deel te danken is aan het feit dat iedere papa een huis voor de kinderen gaat bouwen zodra ze geboren zijn.
Wat betreft die supermarkt is 2 1/2 miljoen natuurlijk te gek voor woorden. Ik heb echter ook gehoord dat je ontzettend kunt afdingen.
Quote
#12
(29 August 2012, 15:11)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Denk bij het aanschaffen van grote stukken ook eens aan Chris van dit forum, die 2x per jaar via Patras en Piraeus naar Kreta gaat met een bestelbus. Hij heeft ons prima geholpen met het vervoer van 2 speciale matrassen die in Griekenland waarschijnlijk niet eens te koop zijn. Zelfs toen het bij het overladen in Piraeus mis dreigde te gaan heeft hij alles op alles gezet om het in orde te brengen. En de prijs voor het transport NL-Piraeus was heel redelijk.
Doen!!

Denk bij aanschaf van grote stukken ook eens aan de Grieken op ons eiland.
Wij hebben onze boxspring aangeschaft bij Oikos en tot volle tevredenheid, prima Duitse kwaliteit en misschien wat duurder maar zeg niet dat het niet te krijgen is. Je kunt wel van alles uit Nederland meeslepen of laten bezorgen. Alles wat uit Nederland komt is niet zaligmakend.

(29 August 2012, 19:08)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Erwin: niet helemaal met je eens. Wel dat de reuzen de kleintjes hebben weggevaagd; maar ook de reuzen concurreren onderling. Dat merk ik als ik in NL de prijzen van bv. een huismerk mineraalwater vergelijk. Dat houdt elkaar nauw in de gaten en scheelt hooguit 10 cent. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik in NL dicht bij een aantal verschillende grote supermarkten woon en alle reclames via internet bekijk. Kom ik langs de AH dan koop ik wat daar in de reclame is en kom ik langs de Plus dan koop ik daar. Dat is dus op de eilanden niet he. De Carrefour - toch op 3 kwartier rijden van hier - is hier bijna failliet gegaan omdat de prijzen veel te hoog waren en de mensen dus naar de Lidl gingen - die ligt een kwartiertje rijden verderop. Nu is er een nieuwe, de Cash & Carry, tussen de Carrefour en de Lidl in, die bepaalde zaken heeft die de Lidl niet heeft (goede goedkope Griekse witte wijn en Belgisch bier!). De Proton en de Xatzikostas, van oudsher de "Griekse" supermarkten hier, hebben het heel zwaar en moeten het inderdaad hebben van speciale goede producten die je nergens anders vindt.

Els@, vergeet niet dat Xatzikostas in Karlovasi en Proton o.a. in Ormos in de goede tijden enorm hun zakken hebben gevuld. Zij bezitten enorm véél onroerend goed en waren met hun eigen negotie niet tevreden. Proton (Baiganos) heeft met zijn familie bijna alle belangrijke zaken in handen o.a. twee supermarkten, een dertigtal appartementen, bakkerij, restaurant en auto-scooterverhuur, hij heeft onlangs nog een oude fabriek in Ormos opgekocht met het oog op de komende uitbreiding van de haven van Ormos.
Xatzikostas idem dito; bezat met zijn familie buiten verschillende supermarkten vele zaken op Samos o.a. de bouwmarkt, sanitairzaak en de electronicazaak Expert in Karlovasie. De laatste drie zaken hebben ze onlangs noodgedwongen moeten verkopen toen er een belastingcontrole plaats had gevonden! Zij waren ook diegenen die de Aldi kost wat kost geweerd hebben met hun komst naar Karlovasi...ja dank je de stoep! Zij hadden altijd een machtspositie maar nu de teugels aangehaald worden is het uit met die zakkenvullerij ten koste van...in de eerste plaats de plaatselijke bevolking.
Wat dat betreft hebben je gelijk ze hebben het NU moeilijk maar dat hebben ze zelf in de hand gewerkt met hun monopolie.

Wat de prijzen betreft: alles wat "vreemd" is wordt minstens 300% duurder geprijst en het zijn meestal de "americanos" die daarom vragen. De Grieken zijn niet geintresseerd in roomboter, zoetzure uitjes, pindakaas, zuurkool en noem maar op.
Sinds de komst van de Lidl doen de Grieken daar massaal hun inkopen, zelfs de restauranthouders.
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)